Connect with us

Marknadsnyheter

Här är sakerna svenskarna helst delar med andra

Published

on

Delningsekonomiska tjänster växer snabbt och blir allt mer etablerade i samhället. Men vad vill svenskarna egentligen dela med andra? Teknikföretaget Freetrailer har i sin nya undersökning tagit tempen på 1 005 svenskar för att se vilka produkter man främst kan tänka sig att använda genom delningsekonomiska tjänster – och vilka man absolut inte vill dela med andra.

Att dela tjänster med andra med hjälp av delningsekonomi är en oerhört smart lösning som blivit allt mer populär. Dessa tjänster syftar till att samnyttja varor genom uthyrning, delning eller lån. Det är alltså ett alternativ till att äga saker själv. Det visar sig att så mycket som 60 procent av de svarande kan tänka sig att använda delningstjänster. Undersökningen visar dock att det finns stora skillnader generationerna mellan. Den äldre generationen kan främst tänka sig att dela fordon, redskap och verktyg med andra. Medan kontorsyta, hemelektronik och underhållning/media är något de helst behåller för sig själva, något som den yngre generationen i högre utsträckning kan tänka sig att dela.

– Att allt fler svenskar kan tänka sig att använda delningsekonomiska tjänster ser vi som otroligt positivt. Vår undersökning visar att allt fler har upptäckt de positiva effekterna som finns i att dela prylar som verktyg och fordon. Framför allt är det bättre för plånboken och miljön eftersom att du kan låna sakerna vid behov istället för att själv köpa saker som sedan står och dammar hemma, säger Johan Wijkander, Country Manager Sverige på Freetrailer.

Trots att de flesta kan tänka sig att dela saker med andra och att delningsekonomiska tjänster blivit allt mer etablerat, finns det vissa saker svenskarna gärna behåller för sig själv. Kläder är en sådan grej. Så mycket som 43 procent kan inte tänka sig att dela kläder med andra. Även att låna ut sin bostad är svenskarna något skeptiska mot – framför allt den något älde generationen. I åldergruppen 50-59 svarar 32 procent att de inte kan tänka sig att låna ut sin bostad. Jämförelsevis är det endast 26 procent i åldersgruppen 18-29.

 

Topp 3: Det vill svenskarna dela                   Topp 3: Det vill svenskarna inte dela

1. Verktyg och redskap           36 %                   1. Kläder                      43 %

2. Fordon                                31 %                     2. Bostad                     31 %

3. Fritidsartiklar                       22 %                   3. Inredning                30 %

 

För ytterligare information kontakta:

Johan Wijkander, Country Manager Sverige, Freetrailer

Telefon: +46 735 35 05 93

E-post: jw@freetrailer.se

Om Freetrailer

Freetrailer är ett danskt teknikföretag, grundat år 2004, med målet att göra det enkelt att reservera och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk it-plattform. Transportlösningen ställs till de skandinaviska kundernas förfogande genom Freetrailers samarbetspartner IKEA, ICA, MIO, Beijer bygg och 24Storage för att nämna några. Med en helt självbetjänande lösning via app och elektroniskt lås ges kunder och samarbetspartner full flexibilitet och idag har mer än 2,5 miljoner människor använt sig av Freetrailers tjänst. Freetrailer arbetar utifrån en tillväxtplan som vilar på två grundpelare där den ena utgörs av förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna och den andra utgörs av ytterligare internationalisering av konceptet.

Bilaga

Vilka av följande produkter kan du tänka dig att använda (låna/hyra) genom delningstjänster? Du kan ange flera svar.

Bas: Alla – 1005

Total 18-29 30-39 40-49 50-59 60+
Verktyg och redskap 36% 31% 38% 39% 37% 37%
Fordon/transportmedel 31% 37% 31% 34% 31% 26%
Fritidsartiklar 22% 24% 28% 23% 29% 13%
Bostad 14% 24% 21% 18% 10% 6%
Underhållning/media 13% 20% 18% 13% 12% 7%
Kontor 10% 9% 18% 9% 12% 6%
Hemelektronik 9% 12% 10% 10% 9% 7%
Kläder 5% 10% 10% 5% 4% 1%
Inredning 4% 7% 8% 3% 4% 1%
Jag kan inte tänka mig att dela några av mina ägodelar med andra 40% 25% 32% 39% 45% 52%
Summa 186% 199% 214% 193% 193% 157%

Vilka av dina ägodelar skulle du inte kunna tänka dig att dela (låna ut/hyra ut) med andra? Du kan ange flera svar.

Bas: Alla – 1005

Total 18-29 30-39 40-49 50-59 60+
Kläder 43% 46% 45% 47% 45% 37%
Bostad 31% 26% 31% 34% 32% 33%
Inredning 30% 29% 33% 31% 35% 26%
Hemelektronik 25% 27% 30% 23% 22% 24%
Fordon/transportmedel 16% 16% 15% 17% 9% 17%
Underhålning/media 11% 11% 15% 18% 10% 6%
Fritidsartiklar 11% 15% 13% 13% 8% 8%
Kontor 9% 11% 13% 8% 7% 9%
Verktyg och redskap 8% 6% 9% 8% 8% 10%
Jag kan inte tänka mig att dela några av mina ägodelar med andra 41% 28% 34% 41% 44% 50%
Summa 226% 216% 236% 241% 221% 221%
Continue Reading

Marknadsnyheter

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

Published

on

By

Onsdag 1 maj är det premiär för Norwegians direktflyg till Palma på Mallorca från Stockholm Skavsta Airport. 

Flygplan i luften med Norwegians logotyp

– Det är med stor glädje vi välkomnar en ny direktlinje med Norwegian från Stockholm Skavsta Airport. Spanien är ett mycket populärt resmål och Mallorca är en efterlängtad sommardestination som passar utmärkt i vårt utbud, säger Kjell-Åke Westin, styrelseordförande Stockholm Skavsta Airport.  

– Vi är glada över att ännu en ny linje från Stockholm Skavsta Airport har startat och vi är tacksamma över det fina mottagandet vi har fått ända sedan vi började trafikera flygplatsen förra året. Den nya linjen till Mallorca innebär att vi nu flyger till tre populära destinationer i Spanien under sommarhalvåret och vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord, säger Norwegians kommersiella direktör Magnus Thome Maursund. 

Den 1 maj kl. 20:05 lyfter det första planet till Palma på Mallorca. De första resenärerna bjuds på lite festligheter innan avgång. 

Tre destinationer i Spanien 

Sedan tidigare flyger Norwegian året runt till Alicante och Malaga på spanska fastlandet. Palma blir deras tredje destination i utbudet från Stockholm Skavsta Airport.  

Resor bokas på norwegian.com 

För ytterligare information, kontakta:

Kjell-Åke Westin, styrelseordförande
Stockholm Skavsta Airport
kjell-ake.westin@skavsta.se
070-891 68 40

Helena Vesterlund, kommunikatör
Stockholm Skavsta Airport
press@skavsta.se
070-216 39 79

Om Stockholm Skavsta Airport

Stockholm Skavsta Airport ligger strax utanför Nyköping, 100 km sydväst om Stockholm, och är en idealisk bas för flygbolag, researrangörer och flygrelaterade verksamheter. Flygplatsen servar Stockholmsområdet och regioner väster och söder om flygplatsen, med tre miljoner människor inom upptagningsområdet. Här finns unika förutsättningar för utveckling och expansion. Flygplatsen har tillstånd att ta emot upp till sex miljoner passagerare per år. Idag finns direktflyg till flera destinationer i Europa. Det är enkelt att ta sig hit med bil, buss och tåg. Med den kommande järnvägen Ostlänken planeras ett terminalnära resecentrum på Skavsta. Flygplatsen ägs av Arlandastad Group och Nyköpings kommun.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.