Marknadsnyheter
Har Black Friday och Black Week blivit en svensk tradition?

PresentBolagets årliga julundersökning, genomförd av YouGov, visar att 36 procent av svenskarna planerar att köpa julklappar under Black Week eller Black Friday. Men att därmed kalla det en svensk tradition är inget som traditionsexperten Mattias Axelsson vill göra.
Black Friday infaller alltid fredagen efter Thanksgiving och har under lång tid varit startpunkten för julhandeln i USA. Sedan drygt tio år tillbaka har även svenska företag anammat konceptet med särskilda reor under Black Friday, och även förlängt perioden genom att lansera Black Week.
Black Friday uppmärksammades första gången i Sverige november 2013 då en stor teknikkedja började använda det amerikanska fenomenet Black Friday i sin marknadsföring. Kort därefter började man även se annonser för Black Week och numera har vissa affärer till och med Black Month.
PresentBolagets undersökning, där man låtit YouGov intervjua närmare 2000 svenskar om deras julvanor, visar att över en tredjedel av svenskarna köper julklappar på Black Friday eller under Black Week.
Traditionsexperten Mattias Axelsson menar att Black Friday följer samma mönster som vi sett tidigare med andra traditioner från USA:
– För nästan hundra år sedan importerade vi fars dag från USA. I mitten av förra seklet var det alla hjärtans dag och för drygt trettio år sedan kom halloween. Det som är gemensamt för dessa är att det drivits fram av kommersiella intressen som vill öka sin försäljning.
Tydliga åldersskillnader
Undersökningen visar att det främst är bland yngre som Black Friday slagit igenom – 59 procent i åldersgruppen 18-34 säger att de handlar julklappar på Black Friday, medan bara 13 procent av de över 65 år gör detsamma.
Mattias Axelsson tror att detta speglar en idé om julen som skiljer sig mellan åldersgrupper:
– I den äldre generationen är det färre som tar fram julpyntet redan i november eller början av december. Där väntar man med allt som är julrelaterat längre in i december. Det finns säkert de som minns skyltsöndagarna för länge sedan då julhandeln officiellt började.
Men kan man då kalla Black Friday för en “svensk tradition”?
– I någon mening har ju Black Friday etablerat sig i svenskars medvetande, men att kalla det för en svensk tradition tror jag är att dra det lite väl långt. Dels är det fortfarande inte tillräckligt etablerat och dels finns det egentligen inga andra bruk knutet till dagen än just att man ska handla grejer, säger Mattias Axelsson.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i november 2024 på uppdrag av PresentBolaget, Nordens största leverantör av företagsgåvor. Undersökningen ger insikt i svenskars attityder och vanor kring julhandeln och bygger på svar från över 3 000 respondenter i Norge, Sverige och Danmark.
Hör gärna av er om ni vill ha en expert som pratar om jultraditioner:
Mattias Axelsson
Telefon: 0736-423806
E-post: maxelson@gmail.com
https://www.mattias-axelsson.se/
För mer information
Fredrik Pallin, presskontakt Presentbolaget
fredrik@pallin.net, 0708-114 115
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke