Connect with us

Marknadsnyheter

Havsforskningsfartyg samlar framgång med vinschkontrollteknik från ABB

Published

on

Hawboldt Industries har installerat en vinschdrift från ABB med unik programvara inbyggd för aktiv hävkompensation (AHC) i en ny offshore-kran på forskningsfartyget Kilo Moana. Den förbättrade vinschkontrollen ger forskare från University of Hawai‘i Marine Center ett säkert, effektivt och pålitligt sätt att sänka ner vattenprovtagningsutrustning till djup på ner till 5 000 meter även under de tuffaste havsförhållandena.

Kilo Moana är ett 60 meter långt Small Waterplane Area Twin Hull-fartyg (SWATH) som ägs av amerikanska flottan och som drivs av University of Hawai‘i Marine Center. Detta oceanografiska forskningsfartyg gör det möjligt för forskare att genomföra tester som ökar förståelsen för vilken effekt djupa havsströmmar har på marint liv och klimatförändringar.

En av fartygets huvudsakliga uppgifter är att undersöka ledningsförmåga, temperatur och upplöst syre (CTD) under djupdykningar ner till 5 000 meters djup i mellersta Stilla havet. Under en dykning sänks CTD-utrustningen, som väger cirka 900 kilo, från fartygets däck ner i vattnet. Förutom känsliga tryck- och temperatursensorer innehåller paketet 24 flaskor som samlar vattenprover på olika djup.

2019 beslutade University of Hawai‘i Marine Center att uppgradera Kilo Moanas CTD Launch and Recovery System (LARS) till en ny konstruktion med aktiv hävkompensation (AHC). Detta system tar information om vågrörelserna från fartygets rörelsesreferensenhet (MRU) och justerar vinschmotorerna för att kompensera. De exakta justeringarna av vinschspänning – som görs hundratals gånger per sekund – håller utrustningen stabil i förhållande till havsbotten när fartyget gungar i vågorna.

ABB:s frekvensomriktare ACS880 med integrerad AHC

ABB levererade ACS880 vinschdrift till Hawboldt Industries, det kanadensiska företag som specialiserat sig på konstruktion och tillverkning av däcksutrustning för havsforskningsfartyg. Enligt Dylan Wells, chef för Hawboldt Industries, är AHC avgörande för UH:s CTD-operationer, vilket minimerar kabelspänningstransienter och låter utrustningen ta prover på ett säkert och tillförlitligt sätt. Det är särskilt viktigt under tuffa förhållanden när vågorna kan vara så höga som fyra meter och det finns betydande fartygsrullnings-, höjd- och hävningsrörelser.

AHC:n möjliggör också en snabbare och samtidigt en mer kontrollerad användning genom att hålla en mer konsekvent kabelspänning och därigenom eliminera spänningslösa förhållanden såväl som transienter. En lös kabel kan trassla ihop sig vilket kan leda till stora skador som kräver utbyte av den långa kabeln, något som innebär höga kostnader för ersättningsutrustning och förlorad fartygstid.

”En vinschdrift är en integrerad del i vår utrustning och ABB:s omriktare ACS880 är unik eftersom den levereras med AHC-funktionalitet inbyggd”, säger Wells. ”Därför behövde vi inte ändra systemarkitekturen eller hantera kostnaden för och komplexiteten i att installera ett externt AHC-kontrollsystem från tredje part. Med ABB:s omriktare var det enda vi behövde göra att ansluta den till MRU och slå på den.

CTD-dyktiden minskade med cirka 30 procent

Kilo Moana genomförde framgångsrika tester till havs med CTD-kranen och vinschen i början av 2020. Försöken bekräftade att AHC fungerade bra när det gäller att minska snäppbelastningen på vinschkabeln, med snabb respons och smidiga övergångar. En extra bonus är att det också gör det möjligt för forskare att utföra mer exakt vattenprovtagning, med djup som styrs till en upplösning på en meter, på djup upp till 5 kilometer.

Dyktiden minskas också avsevärt. Tiden för varje dykning – från nedsänkning till återställning – har minskats från 45 minuter till 30 minuter. Detta är viktigt eftersom Kilo Moana ofta kan göra upp till fem dykningar per dag. Med det nya Hawboldt-systemet kan det nå 60 meter per minut i genomsnittlig hastighet – medan den faktiska kabelhastigheten vid vinschen varierar från 0 till 130 meter per minut beroende på havstillstånd.

Forskare godkänner det nya CTD-systemet

Kilo Moana tillbringar mellan 200 och 250 dagar till sjöss med kryssningar från några dagar upp till en månad. Ett av fartygets mest regelbundna uppdrag är kryssningen Hawaii Ocean Time (HOT), som har gjort upprepade observationer vid en station norr om Oahu sedan oktober 1988. Syftet är att övervaka koldioxidinnehållet (CO2) i havsvattnet som ett mått på klimatförändringarnas utveckling.

För Scott Ferguson, Director for Marine Technical Service på University of Hawai‘i, har den nya CTD-vinschen och kranen erbjudit verkliga fördelar.

”Att ta CTD-prover är den primära uppgpiften för Kilo Moana till en kostnad på cirka 50 000 dollar för varje dag till sjöss”, säger Ferguson. ”Om vi ​​inte kan arbeta för att havsförhållandet är för tufft står vi inför en stor inkomstförlust. Fördelen med vår nya kran med AHC är att den möjliggör CTD-dykningar med säkerhet och precision även när vågorna är fyra meter höga. Det är därför våra forskare älskar det, medan vår däcksbesättning uppskattar det på grund av dess tillförlitlighet och användarvänlighet. ”

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 februari, 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning avslöjar resebranschens fortsatta utmaningar inom hållbart resande

Published

on

By

  • Ny data från Booking.coms årliga undersökning om hållbarhet visar att 54 % av de svenska resenärerna tycker att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när man planerar eller bokar resor.
  • Över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de val de gör inte kommer att ändra på det, medan 23 % inte tror att klimatförändringarna är så allvarliga som det sägs.
  • 39 % anser att myndigheter har störst potential för att motverka de ekonomiska effekterna av resor, och 44 % tycker att leverantörer av resetjänster har nyckeln till att motverka miljöpåverkan. Dessa nya insikter belyser behovet av ett ökat samarbete för att råda bot på känslan av maktlöshet som börjar infinna sig hos konsumenterna och säkerställa en fortsatt prioritering av en mer hållbar resebransch.

Malmö, 29 APRIL 2024 – Idag släpper Booking.com en ny undersökning med insikter från mer än 31 000 resenärer i 34 länder och områden. I undersökningen, kartlägger man konsumenternas senaste attityder, prioriteringar och påverkansfaktorer relaterade till hållbart resande. Medan den årliga undersökningen visar på fortsatt motivation och medvetenhet, där 76 % av de svenska resenärerna bekräftar att hållbart resande är viktigt för dem, visar ny statistik att en känsla av trötthet kan hålla på att växa fram globalt, underbyggd av de pågående utmaningarna som resenärerna upplever när de ska göra mer hållbara resval.

Den senaste undersökningen visar att över hälften (54 %) av de svenska resenärerna känner att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när de planerar eller bokar en resa. 30 % säger till och med att de är trötta på att höra om klimatförändringar hela tiden. Med detta i åtanke är möjligheten till kollektiva åtgärder mer relevant än någonsin för att säkerställa att framsteg mot en mer hållbar resebransch förblir en prioritet.

Goda intentioner möter nya utmaningar
En betryggande stor andel av de svenska resenärerna (66 %) säger att de vill resa mer hållbart under de kommande 12 månaderna. Deras resonemang sträcker sig från att vilja detta för att man anser att det är rätt sak att göra (41 %) till att man känner skuld när man gör ett mindre hållbart val (38 %).

Dessa intentioner kan dock motverkas av en känsla av vanmakt i samband med att göra mer hållbara resval. Inom två nya områden, som undersökts för första gången i år, påvisas att en del resenärer inte inser vikten av att vara mer medveten om sin resas påverkan, då över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de resval de gör inte kommer att ändra på det. En del av de svenska resenärerna (23 %) menar att klimatförändringarna inte är så allvarliga som det sägs, ett avfärdande som mycket väl kan påverka resplanerna.

Dessutom tycker vissa att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier (26 %). Att inte se effekterna av hållbart resande bidrar ytterligare till känslan av maktlöshet, och en fjärdedel (25 %) av resenärerna anser att det känns meningslöst att vara mer hållbar på ett resmål som inte själva vidtar hållbarhetsåtgärder.

Delat ansvar och vikten av branschomfattande åtgärder
Den roll resenärer känner att de kan spela för att avhjälpa negativa effekter av resor, visar också på deras förväntningar kring samarbete inom området. En anmärkningsvärd stor del av de svenska resenärerna, 61 %, säger att de vill lämna platserna de besöker i bättre skick än när de kom dit (en ökning från 54 % förra året). Årets mer omfattande undersökning visar också att 45 % tror att de själva har potential att motverka de sociala effekterna av resor. Å andra sidan tycker 39 % att myndigheter har störst makt att motverka de ekonomiska effekterna, och 44 % anser att leverantörer av resetjänster är nyckeln till att hantera och mildra den miljömässiga påverkan. Dessutom anser 45 % av de svenska resenärerna att det är myndigheternas ansvar att utbilda alla om effekterna av resor och turism.

Det är viktigt att ta ansvar och se till att resenärer får stöd att efterleva sina avsikter. Att hitta ett boende märkt som mer hållbart är mer tilltalande för mer än en tredjedel av de svenska resenärerna (36 %) och konsekventa certifieringsstandarder är avgörande för att identifiera dessa alternativ. 64 % tycker att alla resebokningssajter ska använda samma certifieringar eller etiketter för hållbarhet. Men antalet resenärer som är intresserade av att veta mer om varför ett boende har fått en specifik etikett har minskat med 26 procentenheter (till 32 %) jämfört med förra året, vilket indikerar ett behov av enkel och tydlig kommunikation som möjliggör enkla beslut oavsett prioriteringar.

Ljusglimtar inom hållbarhet
Trots den ökande frustrationen känner resenärer som säger att de gör medvetna val också att mer hållbara reseupplevelser tillför mervärde till deras resor. Enligt de nya delarna av årets rapport framkom det att 51 % av de svenska resenärerna anser att de är den bästa versionen av sig själva när de reser mer hållbart och tar därför denna positivitet med sig hem, och 52 % känner att bara av att se hållbarhetsåtgärder under sina resor ger dem inspiration till att bli mer hållbara i vardagen. Att vara mer hållbar på resan upplevdes som en förbättring för de 94 % som genomförde olika autentiska, lokala och kulturella aktiviteter. Lika många (94 %) valde att handla i små, oberoende butiker och 93 % planerade sina resor så att de kunde gå, cykla eller åka kollektivt.

”Medan många resenärer har behållit en känsla av optimism och en önskan om att ha en mer positiv påverkan, finns det en viktig möjlighet för branschen att påskynda arbetet med att göra dessa val lättare för alla”, säger Danielle D’Silva, Head of Sustainability på Booking.com. ”Det är viktigt att vi fortsätter att se till att mer hållbara alternativ inte bara är lättillgängliga utan också lätta att lita på och förstå. Det är där vi tror att ökad kunskap, tydliga och konsekventa standarder och trovärdiga tredjepartscertifieringar av legitima hållbarhetsåtgärder under hela reseupplevelsen verkligen kan hjälpa. Även om frustrationen hos konsumenterna är bekymmersamt är det också en påminnelse om att behålla vårt fokus på arbetet som vi vet kan göra skillnad, inte bara för resenärer, utan för samhällen och resmål överallt.”

###

KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:

Booking@aspekta.se

Undersökningsmetod
Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 31 550 personer i 34 länder och områden (1 000 från USA, 1 000 från Kanada, 1 000 från Mexiko, 1 000 från Colombia, 1 000 från Brasilien, 1 000 från Argentina, 1 000 från Australien, 500 från Nya Zeeland, 1 000 från Spanien, 1 000 från Italien, 1 000 från Frankrike, 500 från Schweiz, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från Irland, 1 000 från Tyskland, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Belgien, 1 000 från Danmark, 1 000 från Sverige, 950 från Kroatien, 500 från Förenade Arabemiraten, 1 000 från Indien, 1 000 från Kina, 800 från Hongkong, 1 000 från Thailand, 1 000 från Singapore, 1 000 från Taiwan, 1 000 från Vietnam, 1 000 från Indonesien, 1 000 från Filippinerna,1 000 från Sydkorea, 1 000 från Japan, 1 000 från Sydafrika och 300 från Kenya). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2023, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under februari 2024.

Om Booking.com:  
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning avslöjar resebranschens fortsatta utmaningar inom hållbart resande

Published

on

By

  • Ny data från Booking.coms årliga undersökning om hållbarhet visar att 54 % av de svenska resenärerna tycker att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när man planerar eller bokar resor.
  • Över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de val de gör inte kommer att ändra på det, medan 23 % inte tror att klimatförändringarna är så allvarliga som det sägs.
  • 39 % anser att myndigheter har störst potential för att motverka de ekonomiska effekterna av resor, och 44 % tycker att leverantörer av resetjänster har nyckeln till att motverka miljöpåverkan. Dessa nya insikter belyser behovet av ett ökat samarbete för att råda bot på känslan av maktlöshet som börjar infinna sig hos konsumenterna och säkerställa en fortsatt prioritering av en mer hållbar resebransch.

Malmö, 29 APRIL 2024 – Idag släpper Booking.com en ny undersökning med insikter från mer än 31 000 resenärer i 34 länder och områden. I undersökningen, kartlägger man konsumenternas senaste attityder, prioriteringar och påverkansfaktorer relaterade till hållbart resande. Medan den årliga undersökningen visar på fortsatt motivation och medvetenhet, där 76 % av de svenska resenärerna bekräftar att hållbart resande är viktigt för dem, visar ny statistik att en känsla av trötthet kan hålla på att växa fram globalt, underbyggd av de pågående utmaningarna som resenärerna upplever när de ska göra mer hållbara resval.

Den senaste undersökningen visar att över hälften (54 %) av de svenska resenärerna känner att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när de planerar eller bokar en resa. 30 % säger till och med att de är trötta på att höra om klimatförändringar hela tiden. Med detta i åtanke är möjligheten till kollektiva åtgärder mer relevant än någonsin för att säkerställa att framsteg mot en mer hållbar resebransch förblir en prioritet.

Goda intentioner möter nya utmaningar
En betryggande stor andel av de svenska resenärerna (66 %) säger att de vill resa mer hållbart under de kommande 12 månaderna. Deras resonemang sträcker sig från att vilja detta för att man anser att det är rätt sak att göra (41 %) till att man känner skuld när man gör ett mindre hållbart val (38 %).

Dessa intentioner kan dock motverkas av en känsla av vanmakt i samband med att göra mer hållbara resval. Inom två nya områden, som undersökts för första gången i år, påvisas att en del resenärer inte inser vikten av att vara mer medveten om sin resas påverkan, då över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de resval de gör inte kommer att ändra på det. En del av de svenska resenärerna (23 %) menar att klimatförändringarna inte är så allvarliga som det sägs, ett avfärdande som mycket väl kan påverka resplanerna.

Dessutom tycker vissa att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier (26 %). Att inte se effekterna av hållbart resande bidrar ytterligare till känslan av maktlöshet, och en fjärdedel (25 %) av resenärerna anser att det känns meningslöst att vara mer hållbar på ett resmål som inte själva vidtar hållbarhetsåtgärder.

Delat ansvar och vikten av branschomfattande åtgärder
Den roll resenärer känner att de kan spela för att avhjälpa negativa effekter av resor, visar också på deras förväntningar kring samarbete inom området. En anmärkningsvärd stor del av de svenska resenärerna, 61 %, säger att de vill lämna platserna de besöker i bättre skick än när de kom dit (en ökning från 54 % förra året). Årets mer omfattande undersökning visar också att 45 % tror att de själva har potential att motverka de sociala effekterna av resor. Å andra sidan tycker 39 % att myndigheter har störst makt att motverka de ekonomiska effekterna, och 44 % anser att leverantörer av resetjänster är nyckeln till att hantera och mildra den miljömässiga påverkan. Dessutom anser 45 % av de svenska resenärerna att det är myndigheternas ansvar att utbilda alla om effekterna av resor och turism.

Det är viktigt att ta ansvar och se till att resenärer får stöd att efterleva sina avsikter. Att hitta ett boende märkt som mer hållbart är mer tilltalande för mer än en tredjedel av de svenska resenärerna (36 %) och konsekventa certifieringsstandarder är avgörande för att identifiera dessa alternativ. 64 % tycker att alla resebokningssajter ska använda samma certifieringar eller etiketter för hållbarhet. Men antalet resenärer som är intresserade av att veta mer om varför ett boende har fått en specifik etikett har minskat med 26 procentenheter (till 32 %) jämfört med förra året, vilket indikerar ett behov av enkel och tydlig kommunikation som möjliggör enkla beslut oavsett prioriteringar.

Ljusglimtar inom hållbarhet
Trots den ökande frustrationen känner resenärer som säger att de gör medvetna val också att mer hållbara reseupplevelser tillför mervärde till deras resor. Enligt de nya delarna av årets rapport framkom det att 51 % av de svenska resenärerna anser att de är den bästa versionen av sig själva när de reser mer hållbart och tar därför denna positivitet med sig hem, och 52 % känner att bara av att se hållbarhetsåtgärder under sina resor ger dem inspiration till att bli mer hållbara i vardagen. Att vara mer hållbar på resan upplevdes som en förbättring för de 94 % som genomförde olika autentiska, lokala och kulturella aktiviteter. Lika många (94 %) valde att handla i små, oberoende butiker och 93 % planerade sina resor så att de kunde gå, cykla eller åka kollektivt.

”Medan många resenärer har behållit en känsla av optimism och en önskan om att ha en mer positiv påverkan, finns det en viktig möjlighet för branschen att påskynda arbetet med att göra dessa val lättare för alla”, säger Danielle D’Silva, Head of Sustainability på Booking.com. ”Det är viktigt att vi fortsätter att se till att mer hållbara alternativ inte bara är lättillgängliga utan också lätta att lita på och förstå. Det är där vi tror att ökad kunskap, tydliga och konsekventa standarder och trovärdiga tredjepartscertifieringar av legitima hållbarhetsåtgärder under hela reseupplevelsen verkligen kan hjälpa. Även om frustrationen hos konsumenterna är bekymmersamt är det också en påminnelse om att behålla vårt fokus på arbetet som vi vet kan göra skillnad, inte bara för resenärer, utan för samhällen och resmål överallt.”

###

KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:

Booking@aspekta.se

Undersökningsmetod
Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 31 550 personer i 34 länder och områden (1 000 från USA, 1 000 från Kanada, 1 000 från Mexiko, 1 000 från Colombia, 1 000 från Brasilien, 1 000 från Argentina, 1 000 från Australien, 500 från Nya Zeeland, 1 000 från Spanien, 1 000 från Italien, 1 000 från Frankrike, 500 från Schweiz, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från Irland, 1 000 från Tyskland, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Belgien, 1 000 från Danmark, 1 000 från Sverige, 950 från Kroatien, 500 från Förenade Arabemiraten, 1 000 från Indien, 1 000 från Kina, 800 från Hongkong, 1 000 från Thailand, 1 000 från Singapore, 1 000 från Taiwan, 1 000 från Vietnam, 1 000 från Indonesien, 1 000 från Filippinerna,1 000 från Sydkorea, 1 000 från Japan, 1 000 från Sydafrika och 300 från Kenya). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2023, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under februari 2024.

Om Booking.com:  
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stena Line inleder nytt samarbete med Strawberry för driften av hotell The Reef

Published

on

By

Nu står det klart att norska hotellkedjan Strawberry tar över hyreskontraktet till Stena Lines badhotell The Reef i danska Fredrikshamn.

​​​

Sedan 2010 har Stena Line erbjudit karibiska upplevelser på badhotellet The Reef i Fredrikshamn på Nordjylland. Hotellet har varit en destination för många resenärer på Stena Lines linje mellan Göteborg och Fredrikshamn och har under åren genomgått flera renoveringar och uppdateringar. Nu är det dags för nästa kapitel, när hotellkedjan Strawberry tar över drift och utveckling av hotellet.  

”Strawberry har gedigen erfarenhet av att utveckla destinationshotell och det ska bli väldigt spännande att gå in i samarbete med dem och utveckla The Reef till ett ännu bättre resmål för våra gäster”, säger Christina Bromander, Trade Director för Business Region Denmark på Stena Line.

Hotellkedjan Strawberry är en av Nordens största, med 234 hotell och 20 000 anställda. De senaste åren har bolaget vuxit i Danmark, främst i Köpenhamnsregionen, och att ta över driften av The Reef linjerar väl med hur företaget vill fortsätta utvecklas.

”För Strawberry är The Reef ett fantastiskt tillskott till portföljen av destinationshotell och det är extra spännande för oss med ett nytt danskt hotell. Kombinationen av starka ägare med engagemang och ambitioner för framtiden gör detta till ett attraktivt och spännande samarbete för Strawberry. The Reef är en populär hotellprodukt för resenärer och barnfamiljer och vi ser fram emot att utveckla hotellet tillsammans med ägarna och de anställda”, säger Daniel Stenbäck, Chief Development Officer på Strawberry.

Det nya avtalet innebär att Stena Lines samarbete med Scandic avslutas.

”Vi vill tacka Scandic för den fina samverkan vi haft genom åren”, säger Christina Bromander.  

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Hellbjörn, PR & Communications Manager
maria.hellbjorn@stenaline.com 
+46 (0) 765 511 84 14

Eller Stena Line group press office:

press@stenaline.com 
+46(0) 31 85 85 32

Om Stena Line:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med ungefär 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet som årligen gör 33 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 300 anställda och omsätter 19 miljarder kronor. Mer information finns på www.stenaline.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.