Connect with us

Marknadsnyheter

Hemnet Group delårsrapport Q4 2023

Published

on

Sammanfattning för perioden oktober-december 2023

  • Nettoomsättningen ökade med 36,8 procent till 275,0 (201,0) MSEK
  • EBITDA ökade 59,5 procent till 141,6 (88,8) MSEK
  • Rörelseresultat ökade 70,4 procent till 121,5 (71,3) MSEK
  • ARPL, genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, ökade 46,2 procent till 5 911 (4 044) SEK

Sammanfattning för perioden januari-december 2023

  • Nettoomsättningen ökade med 13,0 procent till 1 004,7 (889,2) MSEK
  • EBITDA ökade 17,3 procent till 525,5 (448,1) MSEK
  • Rörelseresultat ökade 18,7 procent till 448,2 (377,5) MSEK
  • ARPL, genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, ökade 37,1 procent till 4 490 (3 275) SEK
  • Total återbäring till aktieägarna om 374,0 MSEK, från utdelning och aktieåterköp
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,20 (1,00) SEK per aktie, i linje med bolagets utdelningspolicy samt motsvarande cirka en tredjedel av resultat per aktie och en ökning om +20,0 procent
     

 

okt-dec

jan-dec

(MSEK, om inte annat anges)

2023

2022

Förändring

2023

2022

Förändring

Nettoomsättning

275,0

201,0

36,8%

1004,7

889,2

13,0%

EBITDA*

141,6

88,8

59,5%

525,5

448,1

17,3%

EBITDA-marginal*, %

51,5%

44,2%

7,3 p.e.

52,3%

50,4%

1,9 p.e.

Rörelseresultat*

121,5

71,3

70,4%

448,2

377,5

18,7%

Resultat efter skatt

93,3

54,5

71,2%

338,7

293,8

15,3%

Resultat per aktie, före utspädning, SEK1

0,96

0,55

74,5%

3,47

2,93

18,4%

Resultat per aktie, efter utspädning, SEK1

0,96

0,55

74,5%

3,47

2,93

18,4%

Kassaflöde från den löpande verksamheten

67,6

31,5

114,6%

395,9

356,0

11,2%

* Alternativa nyckeltal, se sidor 17-19 för beräkning och definitioner.

1Beräkningen av utspädning av antalet aktier görs baserat på det antal dagar som optionsprogrammen varit aktiva under respektive period.

 

VD har ordet

Höjdpunkter från verksamheten 

  • Nettoomsättningen ökade med 36,8 procent och uppgick till 275,0 (201,0) MSEK för fjärde kvartalet. För helåret uppgick nettoomsättningen till 1 004,7 (889,2) MSEK.
  • Genomsnittlig intäkt per publicerat objekt (ARPL) ökade för kvartalet med 46,2 procent till 5 911 (4 044) SEK. För helåret ökade ARPL med 37,1 procent till 4 490 (3 275) SEK. Ökningen är driven av ett fortsatt växande intresse för våra tilläggstjänster.
  • EBITDA ökade 59,5 procent till 141,6 (88,8) MSEK för kvartalet och 17,3 procent för helåret till 525,5 (448,1) MSEK. EBITDA- marginalen för kvartalet var 51,5 procent (44,2) och 52,3 (50,4) för helåret.
     

Kommentarer

Hemnets helårsresultat visar på vår tillväxtkapacitet även under utmanande marknadsförhållanden med färre bostadsannonser jämfört med 2022. Den främsta drivkraften bakom vår tillväxt är en ökad efterfrågan på våra värdeskapande tilläggstjänster tillsammans med produktutveckling och arbete kring paketering och prissättning.

Under kvartalet ökade intäkterna från bostadssäljare med 55,2 procent och genomsnittlig intäkt per publicerat objekt (ARPL) med 46,2 procent. ARPL från våra tilläggstjänster nära fördubblades under fjärde kvartalet jämfört med föregående år. För helåret växte intäkterna från bostadssäljare med 22,2 procent och ARPL med 37,1 procent. En stor del av tillväxten kan tillskrivas den ökade efterfrågan på Hemnet Premium drivet av att fler fastighetsmäklare och bostadssäljare vill dra nytta av det ökade engagemang som kommer med våra tilläggstjänster.

Återhämtningen av aktiviteten på bostadsmarknaden som vi började se under tredje kvartalet har fortsatt, och under fjärde kvartalet översteg antalet annonser förra årets volymer för första gången under 2023, med en 5,3 procentig ökning jämfört med föregående år.

Den nuvarande marknaden och andra makroekonomiska faktorer har fortsatt att påverka våra B2B-kunder, särskilt bostadsutvecklare, vilket har resulterat i lägre nettoförsäljning i detta segment jämfört med 2022. Under det senaste året har vi dock haft en fortsatt hög efterfrågan från fastighetsmäklare på våra unika Hemnet-produkter som Mäklartipset och Hemnet Business. Denna typ av produkter ligger väl i linje med vår strategi att utveckla integrerade annonslösningar som skapar värde för såväl våra kunder som användare.

Under året har vi lanserat flera nya funktioner och produkter och fjärde kvartalet var inget undantag. I oktober lanserade vi “Betala vid avpublicering” som låter våra kunder välja om de vill betala för Hemnet-annonsen när den publiceras eller när den tas bort. Denna nya flexibilitet har mottagits mycket väl av både fastighetsmäklare och bostadssäljare.

Vi är stolta över vårt unika partnerskap med fastighetsmäklare där en betydande del av vår omsättning återinvesteras i branschen. Under 2024 ser vi fram emot att ytterligare stärka detta partnerskap med fler värdeskapande produkter och en reviderad provisionsmodell som syftar till att mer effektivt belöna mäklare som är proaktiva i att rekommendera och ge råd kring våra produkter.

Med 9 av 10 sålda bostäder i Sverige som annonseras på våra plattformar* och med den klart största publiken bland svenska bostadsportaler, är Hemnet det självklara valet för alla som står inför att köpa eller sälja ett hem. Tillsammans med en hög produktutvecklingstakt, en stark organisation och en ambitiös hållbarhetsagenda, positionerar detta oss för ytterligare ett år av tillväxt, drivet av vårt passionerade team som är dedikerade till att leda marknaden.

Cecilia Beck-Friis, VD
Januari 2024

*Data om sålda bostäder i Sverige 2022 från Statistiska centralbyrån, publicerad i juli 2023, och Hemnet.
 

 

*****************************************

I samband med rapporten presenterar Hemnets VD Cecilia Beck-Friis, CFO Anders Örnulf och COO Lisa Farrar resultatet klockan 10.00 CET. Efter presentationen kommer det även finnas möjlighet att ställa frågor. Presentationen hålls på engelska.

Presentationen kan följas i direktsändning via nedan länk. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.
https://ir.financialhearings.com/hemnet-q4-report-2023/register

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor, samt via chattfunktionen i webcast. 
https://financialhearings.com/event/47327

Rapporten och presentationsmaterial kommer att finnas tillgängliga på hemnetgroup.se.

 

*****************************************

För mer information kontakta:
 

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

Jessica Sjöberg, Chief Communication and Brand Officer
M: +46 730 68 99 33
E: jessica.sjoberg@hemnet.se

IR-förfrågningar
Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: nick.lundvall@hemnet.se 

Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: anders.ornulf@hemnet.se

 

Denna information är sådan information som Hemnet Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 januari 2024 kl. 08:00 CET.
 

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.