Connect with us

Marknadsnyheter

Hifab Group AB (publ.) Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2020

Published

on

Oktober – december, fjärde kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 92,6 (98,5) MSEK. 
  • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till 3,8 (-1,5) MSEK. 
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 3,1 (-2,4) MSEK. 
  • Kassaflödet från verksamheten uppgick till 15,1 (18,6) MSEK.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,04 (-0,05) SEK.

 
2020 i sammandrag   

  • Nettoomsättningen uppgick till 354,2 (355,7) MSEK.
  • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till 6,1 (-11,0) MSEK. 
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 4,5 (-12,1) MSEK. 
  • Kassaflödet från verksamheten uppgick till 8,7 (3,9) MSEK. 
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,06 (-0,18) SEK.   
  • Styrelsen föreslår årsstämman att ingen utdelning lämnas (0).  

 
VD-rapport

”Förbättrad lönsamhet och bibehållen omsättning trots ett utmanande år.”

Vi lämnar ett utmanande år bakom oss, ett år som präglats av Covid 19-pandemins påverkan på vår verksamhet och samhället i stort.

Under inledningen av pandemin sjösatte Hifab ett omfattande åtgärdsprogram, i syfte att begränsa smittspridningen och säkerställa lönsamheten i en snabbt förändrad marknads- och samhällssituation. Vi har haft ett stort fokus på kassaflöde, initierat kortsiktiga och långsiktiga besparingar, nyttjat regeringens krispaket i tillämpliga delar samt haft en aktiv marknadsbearbetning och kunddialog.

Jag vill rikta ett stort tack till våra kunder, medarbetare och samarbetspartners för ett fantastiskt engagemang och stora ansträngningar med att hitta nya lösningar och arbetssätt för att ta kontroll över situationen.

Under 2020 har vi förbättrat lönsamheten och bibehållit omsättningen, jämfört med föregående år. Omsättningen för den svenska verksamheten ökade med 7% samtidigt som utlandsverksamheten minskade med 29%, jämfört med föregående år. Vår utlandsverksamhet har påverkats betydligt mer av pandemin då vi huvudsakligen är verksamma i länder som stängts ner initialt och sakta återöppnats. Under fjärde kvartalet ser vi en klar omsättningsökning för utland, vilket är resultat av att projektverksamheten börjat återupptas på bredare front.

Tillväxtsatsningen i Sverige som påbörjades under 2019 har bromsats upp under året. I första hand har vi prioriterat att säkerställa befintlig verksamhet samt selektiv rekrytering av nyckelpersoner. I takt med att marknaden och orderingången ger oss rätt förutsättningar kommer vi återuppta tillväxtsatsningen.

Orderstocken i den svenska och internationella verksamheten är i nivå med föregående år, vilket får ses som ett styrkebesked under rådande marknadssituation. Framöver bedömer vi det generella marknadsläget, på de marknader där Hifab är verksam, som god. Dock kvarstår osäkerhet om pandemins följder, särskilt för vår internationella verksamhet.

Hifab har en viktig roll som samhällsbyggare genom att bidra med kompetens och erfarenhet, både i krislägen och i den fortsatta samhällsutvecklingen. Min övertygelse kvarstår om att vi kommer gå stärkta ur denna samhällskris.

Vi ser med tillförsikt fram mot ett nytt spännande 2021 med fokus på att stötta våra kunder och fortsätta utvecklingen av Hifab.

Informationen är sådan som Hifab Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 24 februari 2021 kl. 08.00 CET.

För ytterligare information kontakta
CEO Patrik Schelin Hifab Group AB
telefon 010-476 60 00
 

Hifab är specialister inom projektledning med tillhörande konsulttjänster. Vi finns till för de som äger, utvecklar, förvaltar och nyttjar fastigheter och anläggningar. Hifab grundades redan 1947 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Koncernen har ca 300 medarbetare fördelade på 12 kontor i Sverige, 2 internationella kontor och projektverksamhet i ett tiotal länder. Omsättningen är ca 360 MSEK. Hifabs Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: CA@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.