Marknadsnyheter
HUMBLE FÖRVÄRVAR PRIVAB NÄSSJÖ OCH STOCKHOLM, TVÅ CENTRALA MARKNADSAKTÖRER INOM HANDEL- OCH LOGISTIK
Humble Group AB (publ) (”Humble”) har tecknat bindande avtal med ägarna av Sam & Son Grossist AB (”Privab Nässjö”) och Grossistcentralen i Stockholm AB (”Privab Stockholm” och tillsammans med Privab Nässjö, ”Bolagen”) avseende förvärv av samtliga aktier i Bolagen (”Transaktionerna”). Bolagens uppskattade konsoliderade omsättning respektive justerad EBITDA för 2022 estimeras uppgå till ca 817 miljoner kronor respektive ca 26 miljoner kronor.
TRANSAKTIONERNA I KORTHET
- Privab Stockholm och Privab Nässjö är två av totalt sex verksamheter under samarbetet i Privab Grossisterna AB (”Privab”). Privab är en rikstäckande marknadsaktör inom handel- och logistikpartner inom framför allt konfektyrer, snacks, sportnutrition och drycker till konsumentvarukedjor och fristående lokala kunder.
- Bolagen tillhandahåller även ett flertal koncept som bland annat MyWay (butikskoncept), Gottmix (lösviktsgodis) och NRG FOOD (gym och sportutrition) till hundratals butiker runt om i Sverige.
- Bolagens uppskattade konsoliderade omsättning respektive justerad EBITDA för 2022 uppskattas uppgå till ca 817 miljoner kronor respektive ca 26 miljoner kronor.
- Transaktionernas genomförande är villkorade av sedvanliga konkurrensgodkännande.
”Genom Transaktionerna får vi in en central marknadsaktör inom handel- och logistik i servicehandeln, vilket ger oss ökad lagerkapacitet och möjligheter att snabbare etablera våra varumärken och produkter i landet. Vi ser många potentiella synergier genom att optimera försäljningsdivisioner mellan Bolagen och Humble och etablera en konkurrenskraftig plattform för inköp och logistik. Butikskoncepten MyWay, Gottmix och NRG FOOD, som tillhandahåller ett brett utbud av produkter inom bland annat lösviktsgodis och sportnutrition, gör att Humble säkrar fundamental infrastruktur i handeln vilket förväntas ge signifikanta tillväxtmöjligheter för många av våra dotterbolag.” säger Simon Petrén, VD Humble Group AB (publ).
RÅDGIVARE
Rämsell Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Humble i samband med Transaktionerna.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
Telefon: +46 70 999 94 55
E-mail: simon.petren@humblegroup.se
Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humbles nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.
OM HUMBLE
Humble Group är en svensk foodtech- och FMCG-koncern som levererar nästa generation av konsumentprodukter som är bra för människor och planeten. Humble inriktar sig på segmenten foodtech, eco, hållbarhet och vegan. Bolagen växer genom organisk tillväxt, förvärv och utnyttjande av synergier i de olika verksamhetsenheterna: varumärken, distribution, tillverkning och ingredienser. Humbles tekniska lösningar, förfinade genom vetenskaplig forskning och omfattande marknadserfarenhet, underlättar nya formuleringar och recept som förbättrar smaken och konsistensen för nästa generation av sockerreducerade, hållbara och veganska produkter. För mer information, besök www.humblegroup.se
Humble är noterat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under tickern HUMBLE. FNCA Sweden AB är Humbles certified adviser. Tel: 08-528 00 399, e-mail:info@fnca.se
FRAMÅTRIKTADE UTTALANDEN
Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Humbles avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Humble framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Humble är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som ”anser”, ”förväntar”, ”förutser”, ”avser”, ”uppskattar”, ”kommer”, ”kan”, ”förutsätter”, ”bör” ”skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Humble anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Humble garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Humble eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq First North Growth Markets regelverk för emittenter.
Marknadsnyheter
Railway Metrics and Dynamics vd Jan Lindqvist i expertpanelen på stor europeisk järnvägskonferens


”Digitalisering av järnväg är mer än positionering av fordon och underhållsfönster. Det är först när vi delar data fullt ut som vi kommer att se de riktigt stora nyttorna.”
Det sa Railway Metrics and Dynamics vd jan Lindqvist när han talade på Rail Transport Day i Stockholm 30 maj 2023.
Railway Metrics and Dynamics vd Jan Lindqvist var inbjuden att tala och som del av expertpanelen på Rail Transport Day i Stockholm. Evenemanget anordnades gemensamt av Europeiska kommissionen, RNE, Trafikverket, Europe’s Rail Joint Undertaking och det svenska ordförandeskapet i Europeiska unionens råd.
Under den fjärde sessionen, som modererades av Keir Fitch från vid EU:s generaldirektorat för transport och rörlighet (GD MOVE), som Railway Metrics and Dynamics (RMD) fick möjlighet att presentera sin syn på det kanske hetaste ämnet inom järnvägsvärlden – digitala järnvägssystem.
– Vi diskuterade digitaliseringens roll för att järnvägstransporter ska bli mer tillförlitliga och flexibla, och hur vi kan minska kostnaderna och öka kapaciteten, berättar Jan Lindqvist.
Tre större områden täcktes in, införandet av den digitala automatkopplingen (DAC), integreringen av information om tillgångars status (Asset Management) och utveckling med trafikledningssystem (TMS) samt spårning av tåg, vagnar och containrar.
System i systemet skapar unika ekosystem
– Det är väldigt tydligt att vår plattformsstrategi ligger helt rätt i tiden när Europa nu påbörjar full digitalisering av järnvägen, säger Jan Lindqvist.
RMD:s plattform är ett unikt ekosystem som bäst beskrivs som ett så kallat system i systemet. Enkelt förklarat är det en samling av uppgiftsorienterade och unikt dedikerade system, som tillsammans skapar ett nytt, mer komplext system som erbjuder ännu mer funktionalitet och prestanda än vad summan av de ingående systemen klarar var för sig.
– Själva hjärtat i vår systemplattform är PMU-sensorn. Den identifierar i realtid rörelsemönster och mäter acceleration i tre dimensioner. Alla dessa rörelser verifieras mot unika algoritmer. Ju mer data som samlas in – och ju fler PMU:er som installeras runt om i världen – desto bättre blir analysen och desto effektivare blir systemet, säger Jan Lindqvist och fortsätter.
Riktig digitalisering skapar större nytta
Det är med system i system som kan vi höja farten på digitaliseringen på riktigt. Eftersom RMD jobbar med öppen standard kan bolaget samarbeta med alla andra system i Europa.
– Ibland blir andra system en del av vårt och ibland blir vår plattform en del i något större. Nyttan av systemen är inte enbart för individuella vagnsägare, utan för hela systemet. Det är riktig digitalisering, säger Jan Lindqvist.
Dagens Inledningsanförande hölls av Kristian Schmidt, direktör för landtransporter vid GD Move. Därefter syntes många kända profiler på scen, bland andra Andreas Carlsson, Sveriges infrastruktur- och bostadsminister, Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket, Paul Mazataud, ordförande för RNE, och Giorgio Travaini, verkställande direktör för Europe’s Rail.
Utöver digitala järnvägssystem, innehåll Rail Transport tre andra större paneldiskussioner. Den första handlade om hur man kan göra gränsöverskridande och multimodala godstransporter lättillgängliga på internationell nivå, den andra fokuserade på biljettsamarbeten över nationsgränser, den tredje diskuterade hur marknaden kan utnyttja järnvägsnätet från start till mål genom Europa på ett så effektivt sätt som möjligt.
För mer information, vänligen kontakta:
Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail: jan.lindqvist@railwaymetrics.com
Railway Metrics and Dynamics AB är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på Spotlight Stock Market.
Taggar:
Marknadsnyheter
Pressinbjudan: Kärcher och ihopa accelererar cirkulär satsning med nya delningsboxar


Kärcher, ett ledande företag inom rengöringsteknik, vill uppmana fler människor att konsumera hållbart. En viktig del i främjandet av ett mer hållbart konsumerande är att förändra sättet vi konsumerar och att utveckla nya affärsmodeller. Därför har Kärcher tillsammans med ihopa, en svenskt startup, valt att samarbeta ihop för att testa en tjänst som ger konsumenter en möjlighet till att testa olika produkter. Efter en pilotfas med positivt utfall skalas nu tjänsten upp för att erbjuda premiumprodukter till fler hushåll.
Sedan två år tillbaka har ihopa drivit och vidareutvecklat en ny och hållbar konsumenttjänst som heter Grannbox, där privatpersoner kan få tillgång till produkter för hem och fritid på ett bekvämt och cirkulärt sätt. Tjänsten är enkel att använda och lokalt tillgänglig där folk bor. Detta i kombination med hållbarhetsaspekten motiverade Kärcher att bidra med sina högkvalitativa rengöringsmaskiner till ihopas grannboxar.
– Kärchers höga produktkvalitet och vårt fokus på miljö gör den cirkulära affärsmodellen mycket intressant. Genom vårt nära samarbete med ihopa utvärderar vi hur den cirkulära affärsmodellen kan bidra till ett hållbart användande av våra produkter både ur ett miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv. Vi får direkt feedback på hur konsumenten uppfattar tjänsten och data som hjälper oss förstå hur affärsmodellen påverkar oss långsiktigt, både utifrån produktutveckling, försäljning och underhåll, säger Mikael Rasmusson, vd Kärcher AB.
Varför är det hållbart?
Det finns många produkter som flera hushåll köper och endast använder ett fåtal gånger per år. Grannboxens lösning är att i stället för att varje hushåll ska köpa varsin produkt, finns möjligheten att fler använder en gemensam produkt – på så sätt behövs inte lika många produkter. Det är grundlogiken som på ett radikalt sätt kan komma att minska vårt klimatavtryck.
Pressinbjudan 12 juni 12.00
Den 12 juni klockan 12:00 bjuds utvald media in för att få ta del av en djupare information om modellen, utfallet och data tills nu, samt riktningen framåt.
Presentationen hålls av Johannes Dahlberg, medgrundare på ihopa, tillsammans med Fredrik Währborg, Quality & Sustainability Manager på Husqvarna och Rasmus Falck, Regional Business Director på Robert Bosch AB samt Mikael Rasmusson, vd för Kärcher Sverige. Eventet hålls vid en nyinvigd grannbox i nyproduktionsområdet Riksten, söder om Stockholm. Transport till platsen erbjuds kostnadsfritt.
Anmäl deltagande senast 9 juni genom email till info@ihopa.com
Kontaktuppgifter:
Johannes Dahlberg, ihopa, 070-756 60 89 johannes@ihopa.com
Mikael Rasmusson, Kärcher AB, 070-325 20 10 mikael.rasmusson@karcher.com
ihopa
ihopa är en startup som grundades 2017 i Stockholm med visionen att göra delning så enkelt, säkert och bekvämt att det kan utkonkurrera standardalternativet att äga själv.
Kärcher AB
Kärcher är världsledande tillverkare av innovativa rengöringsprodukter för både professionella och privata användare. Sortimentet omfattar bland annat högtryckstvättar, grovdammsugare, fönstertvättar, skur- och sopmaskiner, biltvättar och redskapsbärare för markvård. Kärcher AB är ett helägt dotterbolag till det tyska moderbolaget, Alfred Kärcher GmbH & Co. KG. Företagets huvudkontor finns i Göteborg och med säljare, återförsäljare och servicepartners i hela landet.
Taggar:
Marknadsnyheter
NanoCap redovisar preliminär omsättning för dotterbolag inom industri för maj 2023
Stockholm 2023-06-08
NanoCap-koncernen har erhållit preliminära försäljningssiffror från dotterbolag inom industri för maj 2023. Försäljningen uppgick preliminärt till 2,7 MSEK (3,5 MSEK 2022*).
*Justerat för avyttrade dotterbolag
//
För mer information, kontakta bolaget på:
Telefon: +46 (0)8-410 59 140
ir(at)nanocapgroup.com
www.nanocapgroup.com
NanoCap Group AB (publ)
NanoCap har som verksamhet att investera i tillväxtbolag, primärt onoterade, samt utveckla och lansera egna in-house projekt. Målet är att de bolag NanoCap investerar i inom en snar framtid ska organiseras och förberedas för notering. NanoCap har som mål att vara delaktiga i målbolagets affärs- och strategiutveckling.
NanoCap Group AB (publ) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Amudova AB är NanoCap Group ABs Certified Adviser. Tel: 08-546 017 58 E-mail: info@amudova.se.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter4 månader ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke