Connect with us

Marknadsnyheter

Husqvarna Group publicerar sin hållbarhetsrapport för 2022

Published

on

Husqvarna Group publicerar idag sin Sustainovate-rapport för 2022, sammanfattningen av företagets arbete med att minska koldioxidutsläppen, utveckla cirkulära innovationer och inspirera fler människor att göra hållbara val. Sustainovate-rapporten kan laddas ner från www.husqvarnagroup.com.

Sustainovate är koncernens strategi för att kombinera sin ledande innovationsförmåga med sitt hållbarhetsåttagande. Genom Sustainovate omprövar Husqvarna Group hur produkter kan användas mer effektivt, producera dem med resurssmarta material och driva dem med icke-fossila bränslealternativ. Genom banbrytande lösningar gör kunderna mer hållbara val varje dag.

Husqvarna Group är ett företag som trivs med förändring. Denna förmåga är viktigare än någonsin när vi leder vår bransch mot koldioxidsnåla, resurssmarta lösningar. Vi bygger en allt starkare koncern genom att ta tillvara på nya möjligheter som stärker vår position, säger Pavel Hajman, tillförordnad vd för Husqvarna Group.

Sammanfattningsvis har koncernens CO2-avtryck minskat med -32 %, vilket är i linje med det av Science Based Targets initiative godkända målet om en CO2-minskning på -35 % över hela värdekedjan mellan 2015 och 2025. Husqvarna Groups ambitioner inkluderar att öka andelen eldrivna motoriserade produkter till 67 procent till 2026 från dagens 34 procent. Även om efterfrågan på elektriska och autonoma produkter ökar, påverkade störningar i leveranskedjan förmågan att leverera elektriska produkter under 2022.

Det andra målet inom Sustainovate rör cirkularitet, där koncernen tänker nytt och designar om för en resurssmart kundupplevelse. I slutet av 2022 hade tio cirkulära innovationer lanserats och arbetet fortsätter mot målet om 50 lanserade cirkulära innovationer till 2025. Det tredje målet, att få fem miljoner kunder och kollegor att göra hållbara val, hade nått 572 000 i slutet av 2022.

Under hösten 2022 kommunicerade Husqvarna Group ett accelerationsprogram för övergången till produkter med låga koldioxidutsläpp, och kommer att öka investeringar i utvecklingen av autonoma lösningar, batteri, smart bevattning och professionella produkter.

Vd-ordet i sin helhet tillsammans med omfattande data, konkreta exempel och framtidsvisioner finns i Sustainovate-rapporten på www.husqvarnagroup.com

För mer information, vänligen kontakta:
Hållbarhet

Calle Medin, Vice President Sustainability
sustainability@husqvarnagroup.com

Investerare
Johan Andersson, Chef Investerarrelationer
0702 100 451
ir@husqvarnagroup.com

Media
Henrik Sjöström, presschef
0727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och trädgårdsbevattning. Husqvarna Group är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Försäljningen under 2022 uppgick till 54 miljarder SEK och koncernen har cirka 14 400 medarbetare i 40 länder.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Published

on

By

Anders Haglund gör teknisk analys

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.

Teknisk analys med Anders Haglund
Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys