Connect with us

Marknadsnyheter

Husqvarnas nya batteridrivna gräsröjare och trimmer – samma kraft som bensin

Published

on

Husqvarna breddar sitt utbud av batteridrivna trimmers och gräsröjare för markägare och andra som också har höga krav på sina verktyg. De nya produkterna har en prestanda i samma nivå som de bensindrivna men bidrar också med låga ljudnivåer, inga direkta CO2-utsläpp och det minimala underhåll som är typiskt för batteriprodukter.  Deras robusta och ergonomiska design gör dem idealiska för långa arbetspass på stora ytor. En IPX4-klassificering säkerställer användning i våta väderförhållanden och produkterna drivs av Husqvarnas 36V batterisystem där samma batteri kan användas för ett stort antal olika produkter.

Husqvarnas nya gräsröjare 325iR och trimmer 325iL är batteridrivna alternativ till bensinprodukter i 25cc-klassen. Detta tack vare en kraftfull borstlös motor och en klippbredd på 42 centimeter. Med sin låga vikt och perfekta balans är de lätta att använda även under längre arbetspass. Motorns placering ger bättre viktfördelning och möjliggör användning av en robust vinkelväxel.

Båda produkterna har ett digitalt användargränssnitt som är lätt att använda och ger kontroll över, samt information om, batteriet och produktens övriga status. Produkterna är IPX4-certifierade och kan användas i alla väderförhållanden året runt. 36V-batteriet kan användas till många andra Husqvarna-produkter, vilket minskar behovet av att äga många olika batterier för olika produkter.

Olika produkter för olika behov

Med gräsröjaren 325iR och grästrimmern 325iL breddas Husqvarnas sortiment för den krävande markägaren.

325iR har ett kombinationsskydd som gör det möjligt att sömlöst växla mellan ett trimmerhuvud och en gräsklinga för längre eller mer krävande uppgifter. 325iR-modellen har också ett röjstyre och en dubbel- sele som går över båda axlarna för mer komfort under långa pass.

 För att få våra kunder att gå från bensin- till batteriprodukter krävs att vi kan erbjuda liknande prestanda som bensinprodukterna. Men det betyder inte att vi erbjuder bara mer kraft i produkten utan framför allt rätt mängd kraft för varje jobb. Robusthet är ett annat fokus som är viktigt och därför har vi använt beprövade komponenter och design från våra tidigare trimmers och gräsröjare och gjort dem ännu bättre, säger Peter Bergholm, produktchef, Husqvarna Sverige.

Säljstart den 1 juni 2023.

Om Husqvarna 325iL och 325iR

Display: Digital med hårda knappar för taktil feedback

Handtag: Mjukt grepp

Batterisystem: Husqvarna 36V

Klippbredd: 42 centimeter

Sele: Dubbel

Handtag: Röjstyre

Säkerhetsfunktioner: Automatisk avstängning

Vikt: 3,8 kg för 325iL – 4,0 kg för 325iR

För mer information kontakta:

Karolina Zenk, marknadschef, Husqvarna Sverige, tfn 070 664 70 59, karolina.zenk@husqvarnagroup.com

Testa produkten? Vill din redaktion testa 325iL eller 325iR? Sänd i så fall ett mail till karolina.zenk@husqvarnagroup.com

Husqvarna grstrimmer 325iR

Om Husqvarna

Husqvarna är ett varumärke inom Husqvarna Group som är marknadsledande på innovativa, högkvalitativa produkter och tjänster för park, skog och trädgård. Sedan starten 1689 har Husqvarna stort fokus på forskning och utveckling, och är en pionjär när det gäller robotgräsklippare och motorsågar. Idag består produktportföljen av nästa generations robotgräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och trimmers för både proffs och privatkunder. Hållbart värdeskapande, innovation och digitalisering fortsätter att vara viktiga delar i resan framåt. Husqvarnas produkter säljs i över 100 länder.

Husqvarna Group, som också inkluderar Gardena och Husqvarna Construction, har 14 400 anställda globalt. Nettoomsättningen 2022 uppgick till 54 miljarder kronor. Läs mer på Husqvarna.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen och Arla i DI: ”Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera”

Published

on

By

Tillsammans med Arla signerar Lantmännen i dag en debattartikel. Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige, och Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen, menar att det är glädjande att så många politiker gärna vill prata om livsmedelsberedskap och omställning. Men det räcker inte, enligt dem. Det måste hända saker också, och Cecilia och Per ger tre konkreta förslag. Utöver debattartikeln kommer Arla och Lantmännen även prata om livsmedelsberedskap och klimatomställning i Almedalen i ett gemensamt seminarium.

Debattartikeln publicerades i Dagens industri, 21 juni 2024. Den kan även läsas nedan.

Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera

Stärkt beredskap har varit en högaktuell fråga sedan Rysslands invasionskrig mot Ukraina. Stora och snabba insatser har gjorts för militära försvaret, men för det civila försvaret har det gått betydligt långsammare och inom livsmedelsberedskapen har det inte hänt något konkret alls. Svensk livsmedelsberedskap är lika bristfällig som den var för tjugo år sedan.

Då Sverige har ett handelsunderskott för livsmedel på omkring 70 miljarder kronor och saknar lager eller produktionskapacitet i livsmedelsindustrin, utöver den minimala som behövs kommersiellt, är detta anmärkningsvärt.

Jämför vi med en annan samhällskritisk verksamhet, det militära försvaret, så har dess anslag fördubblats sedan 2020. Det är fullt rimligt, men lika rimligt är att livsmedelsberedskapen följer samma investeringsvilja. Det är svårt att försvara landet hungrig.

Samtidigt står vi inför en grön omställning där jordbruket både ska minska sin klimatpåverkan och anpassa sig till allt mer extremväder. Den säkerhetspolitiska och klimatpolitiska utmaningen går att förena, men det kräver investeringar.

Nyligen gick remisstiden ut för utredningen ”Livsmedelsberedskap för en ny tid”. Det är en bra grund, men vår bestämda uppfattning är att det finns tillräckligt med rapporter som konstaterar att Sverige saknar livsmedelsberedskap – nu är det dags för konkreta åtgärder.

1. Sverige behöver bygga upp lager och inhemsk produktion av kritiska varor för att klara livsmedelsproduktion

Spannmål utgör en viktig grund i svensk matproduktion, kan lagras kostnadseffektivt och användas för många olika ändamål. För att inte störa marknaderna kommer det dock ta tid att successivt bygga upp lager och man når därför inte tillräckliga volymer förrän nästa decennium. Kravet på snabba åtgärder ökar därför dramatiskt.

Eftersom vi är helt beroende av importerad mineralgödsel, drivmedel och växtskyddsmedel är det nödvändigt att man bygger upp lager och möjliggör ökad svensk produktion. Sverige är ett av få länder i EU som inte har någon produktion av mineralgödsel, men det finns flera industriprojekt i startgroparna.

2. Sverige behöver öka sin livsmedelsproduktion

Om vi inte producerar tillräckligt mycket mat går det inte att bygga upp livsmedelsberedskap. Det är därför avgörande att lönsamheten och produktionen i lantbruket och livsmedelsförädlingen ökar. Det är nödvändigt att regering och riksdag tillför resurser samt att den uppdaterade livsmedelsstrategin blir offensiv och inriktad på tillväxt.

För 40 år sedan var svenska spannmålsarealen cirka 60 procent större och det fanns ungefär 120 procent fler mjölkkor samt dubbelt så många grisar. Det finns därför både potential och utrymme att öka den svenska livsmedelsproduktionen, inte minst för att öka exporten. Med rätt förutsättningar kan vår miljövänliga produktion öka, vilket gynnar klimatet, handelsbalansen, jobben och livsmedelsberedskapen. Handelsnetto noll för livsmedel är både möjligt och önskvärt.

3. Sverige behöver leda den gröna omställningen också i lantbruket

Svenskt lantbruk står inför två parallella utmaningar – öka produktionen och samtidigt klara den gröna omställningen med en klimatpolitik som skapar trygghet för jordbruket att växa samt uppmuntrar forskning och utveckling. Därtill är det inte rimligt att lantbruket ska kompensera för transporternas ökade utsläpp. För att möta båda dessa utmaningar och möjligheter krävs stora investeringar i lantbruksföretagen. Som representanter för Sveriges två största livsmedelsproducerande lantbrukskooperativ är vi beredda att leda detta arbete. Men det är inte rimligt att våra ägare – Sveriges bönder – ensamma ska finansiera det gröna totalförsvaret.

Vi kan bygga upp vår livsmedelsberedskap och samtidigt accelerera klimatomställningen i lantbruket. Men det krävs ambitiösa, kloka och långsiktiga beslut av sittande och kommande regeringar. Vill vi vara trygga måste vi stärka beredskapen inom livsmedel, precis som vi gör med militära försvaret. Det är bråttom nu.

Cecilia Kocken, vd, Arla Sverige
Per Arfvidsson, vice vd, Lantmännen

 

För mer information, kontakta gärna oss  

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: 
press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.