Connect with us

Marknadsnyheter

Hyllade havredrycker får ny design – och lyfter hållbar konsumtion

Published

on

Coops bäst i test-produkt Havedryck till kaffe har fått ny design, där hållbarhetsdeklarationen ges stort utrymme på förpackningen.

– Med den nya designen på Coop havredrycker vill vi skänka lite glädje till butikshyllan och förmedla att det är kul att konsumera hållbart. Och att det blir ännu roligare och lättare med hjälp av Coops hållbarhetsdeklaration, som vi gör reklam för på förpackningarnas sidor. Ännu ett skäl att bli glad är att havredryckerna är Från Sverige-märkta. Och att de är väldigt goda, säger Jonas Malmquist, designchef Coop Sverige.

Via en QR-kod på förpackningarnas ena kortsida kan Coops kunder ladda ner Coop-appen och skanna varan via dess streckkod för att få svar på vilket hållbarhetsavtryck maten, och i det här fallet drycken, man äter eller dricker har.

De tre produkterna som fått nytt uttryck, men behåller samma prisbelönta smak, är förutom nämnde Havredryck till kaffe, även Coop Havredryck samt Coop Havredryck choklad. Sanna Mander, illustratör i Helsingfors, har ritat de skrattande Hahahavredrycks-karaktärerna.

Hållbarhetsdeklarationen tar tvärtemot landets testpaneler aldrig hänsyn till tycke och smak. I stället bedöms tio hållbarhetsområden. Till exempel om varan producerats under schyssta arbetsförhållanden eller om den använder jordens vattenresurser på ett ansvarsfullt sätt.

– Och ja på en självklar fråga, Coops havredrycker har glädjande nog låg klimatpåverkan enligt hållbarhetsdeklarationen, summerar Jonas Malmquist.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys