Connect with us

Marknadsnyheter

Hyresgästföreningen lanserar ett renoveringspaket för att skapa ordning och reda i renoveringsvågen

Published

on

Det har gått nästan 50 år sedan miljonprogrammens bostäder färdigställdes. Det som då gav bostäder åt många står idag inför ett stort renoveringsbehov. När renoveringar genomförs blir resultatet inte sällan höga hyreshöjningar vilket skapar konflikter mellan fastighetsägare och hyresgäster. Bara år 2023 kommer cirka 34 000 hyreslägenheter genomgå en större renovering. För att motverka konflikter och möjliggöra för trygga och hållbara renoveringar lanserar Hyresgästföreningen renoveringspaket Renovera Sverige. 

– Renoveringar är en självklart och återkommande del av en fungerande fastighetsskötsel. Men i frånvaro av bra ekonomiska villkor har renovering resulterat i skyhöga hyresökningar och renovräkningar, det vill säga att folk inte har råd att bo kvar. Nu går vi före och tar fram förslag som gynnar renoveringarna av de bostäder som verkligen behöver rustas upp men utan att det resulterar i en hyreschock för hyresgästerna, säger Marie Linder, förbundsordförande på Hyresgästföreningen.  

De kommande 10 åren står 200 000 lägenheter inför omfattande renovering. Renoveringar som, om inget görs, äger rum utan statligt stöd och med ogynnsamma skattevillkor. Det skapar onödiga konflikter när renoveringsbehovet krockar med hyresgästernas behov av trygghet och förutsägbara boendekostnader. 

– Renovera Sverige-paketet skulle kunna sänka hyran för en vanlig hyresgäst med ungefär 1 200 kronor i månaden efter en renovering, möjliggöra energieffektivisering, renovering på svagare marknader och stärka möjligheten att genomföra löpande underhåll. Därtill gynnas hållbara miljörenoveringar och återbruk samtidigt som incitamenten till att genomföra onödiga renoveringar som hyresgästerna inte vill ha minskar, säger Ragnar Bengtsson, bostadsmarknadsanalytiker på Hyresgästföreningen och författare av rapporten Renovera Sverige

RENOVERA SVERIGE  

Infasning: Ett krav på infasning av all ny hyra införs, där hyror inte tillåts höjas mer än fem procent utöver den årliga justeringen. Hyreshöjningar som är större än så ska istället fasas in till dess att den nya hyran är nådd.  

Renoveringsstöd: Ett stöd vid omfattande renovering införs. Stödet syftar till att underlätta renovering och infasning av ny hyra. Stödet gynnar långsiktiga ägare med en försiktig renoveringsstrategi och tillgängliggör fler lägenheter för den kommunala kön eller för fördelning av sociala skäl. Stödet täcker 40 procent av infasningsförlusten, kostnaden för infasning som uppstår av skillnaden mellan den nya hyran och den rabatterade hyran som ska betalas fram till dess att den nya hyran har fasats in. Renoveringar som använder metoder som är mer miljöanpassade än vad som är gängse gynnas med en miljöbonus, där stödet täcker 50 procent av infasningsförlusten.  

Energieffektiviseringsstöd: Det tidigare stödet för energieffektivisering, som finns juridiskt men inte längre finansieras i och med höstbudgeten 2021, fungerade bra och bör i huvudsak behållas så som det är formulerat, samt återfå sin finansiering. 

Moms på hyra: En låg moms på hyran skulle sänka kostnaden för omfattande renoveringar. Moms skulle även underlätta genomförandet av nödvändiga renoveringar i hyreshus på svaga marknader och minska ojämlikheten i beskattningen mellan upplåtelseformerna. 

Skattefria underhållsfonder: Periodiseringsfonder, eller skattefria underhållsfonder, underlättar för bostadsbolag att sköta löpande underhåll på ett mer effektivt sätt och stärker hyresgästernas rätt till löpande underhåll. 

Förstärkt bostadsbidrag: En förstärkning behövs bland annat för att säkerställa trygghet i boendet i samband med renoveringar. Inkomstgränserna behöver vidgas för att uppdatera gränserna till inkomstutvecklingen.  

Kostnader: I huvudsak kommer kostnaderna för renoveringarna att hanteras av fastighetsägare och hyresgäster. Förslaget innehåller delar där staten är med och betalar. Renoveringsstödet beräknas kosta omkring 760 miljoner år 2023, för att sedan minska till omkring 250 miljoner årligen mot slutet av 2020-talet. 

En återfinansiering av stödet för energieffektivisering skulle kosta omkring en miljard årligen. Medan en enklare uppskattning av momsreformen beräknas kosta ungefär 15 miljarder årligen. 

Nationell pressjour 010-459 10 [email protected]

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Lyxig SUV från Hongqi premiärvisas på eCarExpo

Published

on

By

Den kinesiska biltillverkaren Hongqi visar upp sin nya helelektriska SUV, E-HS9, under eCarExpo i Göteborg den 2- 4 december. Bilmärket Hongqi, som är framstående inom kinesisk fordonsexpertis och lyx, har kraftigt ökat sin närvaro på både den svenska och norska marknaden under de senaste åren. Mycket tack vare att båda länder ligger långt framme när det gäller elfordon och  laddinfrastruktur.

Hongqi EHS9 SUV

När eCarExpo går av stapeln i år i Göteborg finns den kinesiska fordonstillverkaren på plats för första gången och visar upp sin SUV E-HS9.  SUVen innehåller en uppsjö av högteknologiska smarta funktioner som konkurrerar med några av de främsta europeiska elbilstillverkarna. Något som svenska bil- och teknikentusiaster får chansen att se och testa under eCarExpo.

E-HS9 finns i tre varianter: COMFORT, PREMIUM och EXCLUSIVE.

Alla varianter har tre sittrader, även om Exclusive-modellen har ett säte mindre för extra utrymme för passagerarna. SUV:en har 21-tumshjul och en elegant design. SUV:en kommer i färgerna Dark Night Black, Silver Grey och Alpine White med möjlighet att välja en takfärg som skiljer sig från karossfärgen.

Dörrhandtagen dras automatiskt tillbaka när bilen parkeras eller är i rörelse och instegsbelysning tänds när man går in i eller lämnar bilen.  Invändigt finns en intelligent, automatjusterande ratt,   fyra oberoende klimatzoner, ett ultrabrett panoramatakfönster och krockkuddar. Basmodellen COMFORT kostar från 899 900 SEK, PREMIUM från 1 079 900 SEK och EXCLUSIVE från 1 169 900 SEK.

För mer information:

Sofia Wassén, Project Manager Marketing, mail: [email protected]
Telefon: +46 31-790 04 00
Hemsida: www.hongqi.se

Om Hongqi

Hongqi är Kinas äldsta biltillverkningsföretag och startade redan 1958. Under 1960- och 1970-talen var Hongqi-bilen favorit som premiumval och användes ofta vid diplomatbesök i Kina. De senaste tio åren har fokus varit att tillverka bilar för den genomsnittlige konsumenten och 2018 togs ett helt nytt designkoncept och ett utökat sortiment bilar fram. Sedan dess har Hongqi haft en explosiv tillväxt på de kinesiska hemmamarknaderna och sextiofaldigt ökat sin försäljning. Hongqi introducerar nu sina bilar på fler marknader i Asien, Mellanöstern och Europa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Shopping för nästan 9,3 miljarder under årets Black Week

Published

on

By

Black week ökade i popularitet jämfört med i fjol. I år säger konsumenterna att de har handlat för 9,3 miljarder* kronor under Black week. Det är en ökning med 11 procent jämfört med förra året. Närmare hälften (48 %) valde att handla under Black week och en stor andel hade planerat sina inköp i förväg. Det visar en undersökning** som Kantar Sifo har genomfört på uppdrag av PostNord. 

Det var mycket som bäddade för en stor shoppingfest under Black Week. Många e-handlare har suttit på stora lager och har därmed haft generösa erbjudanden samtidigt som konsumenterna har blivit betydligt mer prismedvetna och planerat sina inköp.

– Att Black week har omfamnats av konsumenterna i år, märker vi av på våra terminaler runt om i Sverige, där det har varit högtryck. Totalt hanterade vi nästan 1,2 miljoner paket och varubrev dygnet mellan söndag och måndag som brukar vara toppdygnet efter Black week. Under veckan har volymerna varit fortsatt höga, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

Merparten (77 %) av konsumenterna gjorde en del av sina inköp via nätet samtidigt som andelen som handlade i fysisk butik återigen har ökat (46 %) och är nu tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Endast 10 procent av de som handlade under Black week handlade från utlandet, vilket är en lägre andel än under de senaste åren, något som har gynnat de svenska e-handelsföretagen.  

– Att det skulle bli konsumenternas Black week fanns flera indikationer på, något som vi förutspådde redan i E-barometern för tredje kvartalet. Några av förklaringarna till ökningen i år är att många företag har suttit med stora lager och därför haft väldigt bra kampanjer under veckan. Samtidigt har fler konsumenter blivit mer prismedvetna och gjort både planerade inköp och julhandlat under Black week, säger Mathias Krümmel.

Fakta från undersökningen: 

  • 94 procent av svenskarna uppmärksammande Black week 
  • 48 procent valde att handla under rean 
  • 46 procent handlade i fysiska butiker (flerval)
  • 77 procent handlade i webbutik (flerval)
  • Drygt hälften (54 %) handlade enbart i webbutik under Black week  
  • De populäraste kategorierna att handla var:
    • kläder och skor (59 %) 
    • hemelektronik (33 %) 
    • skönhet och hälsa (31 %)
  • 14 procent handlade bara julklappar, 26 procent julklappar samt saker till sig själv och 40 procent köpte endast saker till sig själv. 
  • 53 procent uppgav att de mest gjort planerade inköp.  
  • Av de som uppgett att de konsumerat mindre i år svarade 32 procent att det berodde på försämrad ekonomisk situation på grund av allmänt höjda priser och levnadskostnader. 

* Fasta priser 

** Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo 26–27 november bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning 18–79 år. Frågorna ställdes om perioden 21–27 november, och undersökningen genomfördes med Kantar Sifos webbpanel. 

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: [email protected]

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2021 hade koncernen cirka 28 500 anställda och en omsättning på 40,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pressinbjudan till nordisk konferens om personlig assistans – framgångssagan och utmaningarna

Published

on

By

Riksföreningen JAG anordnar en nordisk konferens den 23 december i Stockholm i samarbete med Föreningen JAG i Finland och Foreningen JAG i Norge. Konferensen arrangeras med stöd av Nordens välfärdscentrum.

Välkommen till en spännande genomlysning av personlig assistans som framgångsfaktor och förutsättning för att förverkliga FNs konventioner om rättigheter för barn och vuxna med funktionsnedsättning.

Intressanta programpunkter om IQ-diskriminering, mänskliga rättigheter och presonlig assistans där vi gästas av politiker, forskare och jurister. Ta del av det fullständiga programmet i bifogad pdf.

Delta på plats på Klara Södra Kyrkogata 1 eller följ programpunkterna på länk.

Länk till fredagens sändning, 2 december kl 1117

Länk till lördagens sändning, 3 december kl 9:30–15

Varmt välkommen!

Cecilia Blanck
Verksamhetsansvarig Riksföreningen JAG
08-789 30 00
[email protected]

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.