Connect with us

Marknadsnyheter

IKEA tillbaka på tronen, Shein tar bottenplatsen – Sveriges högst och lägst ansedda företag 2022

Published

on

IKEA är tillbaka på tronen för Sveriges högst ansedda företag. Förra året gjorde nätbanken Avanza ett gästspel i toppen men i år lyckas de inte få tillräckligt med röster för att kvala in. Det visar den senaste Reputation&Trust-undersökningen som avslöjar hur svenska folket rankar företags anseende och hur mycket man litar på dem. I botten med lägst anseende hamnar en nykomling – den kinesiska modejätten Shein.

Även om IKEA minskade sitt anseende något under 2022 så är de tillbaka på förstaplatsen och är det enda företaget med över fyra i snitt. Avanza, som körde om dem förra året, fick inte tillräckligt många röster för att kvala in i årets top-of-mind-mätning, förmodligen en följdeffekt av minskat intresse för investeringar när börsen rasat. Spotify har också tappat lite i av sitt anseende men hamnar ändå på en andraplats.

Årets två raketer är Google, som avancerar från plats nio till plats tre, och Scania som har avancerat från tionde plats och hamnar på en delad fjärdeplats med Systembolaget. Att de klättrar på listan beror både på att de höjt sina betyg och att övriga bolag har tappat, främst till följd av sämre konjunktur och mer osäkerhet. Nya in på tio-i-topp är ABB som hamnar på en nionde plats.

Viktigast hur företag behandlar medarbetare
– Det är intressant att både ABB och Scania nämns spontant och ökar i anseende i en mätning hos allmänheten trots att de verkar inom B2B. Vi ser att den faktor som svenska folket rankar som viktigast i år är hur företagen behandlar sina medarbetare, och det kan möjligen vara en faktor som också bidrar till att man spontant nämner dessa två stora och stabila arbetsgivare i en osäker tid. Det krävs mer av företagen för att få höga betyg i alla dimensioner i sämre tider, säger Ingrid Landahl, kommunikationsbyrån Commas grundare.

Bland de tio lägst rankade företagen finns fyra nykomlingar: Swedbank och Vattenfall har betyget knappt godkänt det vill säga ett snitt strax över tre, SJ ligger strax under tre medan Shein för första gången dyker upp i mätningen och kliver rakt in på den absoluta bottenplatsen med betyg 2,24.

– Att Swedbank halkar ned igen bland de tio sämsta kan bero på processen mot Bonnesen under hösten, SJ:s anseende påverkas förstås av det tågkaos som präglat året medan det för Vattenfall förmodligen handlar om energikris och det höga elpriset. Sheins bottenplacering med ett snitt på 2,24, vilket är det lägsta betyget någonsin i vår mätning, innebär att de kommer att ha det tufft på den svenska marknaden, säger Ingrid Landahl och fortsätter:

– Ett lågt anseende påverkar faktorer som försäljning, möjligheten att rekrytera och att locka investorer. Det blir helt enkelt svårare och dyrare att driva verksamhet.

Reputation&Trust är en metod för att mäta och analysera uppfattningen om en organisations anseende och hur detta påverkar intressenternas beteende. Bakom mätningen står kommunikationsbyrån Comma och det finska analysföretaget T-Media som gjort mätningar i femton år i fler än 40 länder. I årets mätning har 3 755 svenskar rankat företags anseende i åtta olika dimensioner, bland annat hur de värderar företagens ledarskap, innovationsförmåga och ansvarsfullhet. De företag som rankas är de som svenskarna nämner top-of-mind, det vill säga vilka som de spontant kommer att tänka på med högt eller lågt anseende.

Respondenterna får även svara på frågor om de litar på företagen och om de skulle köpa deras produkter och tjänster, rekommendera dem, investera i dem eller söka jobb hos dem. Därmed kan även sambandet mellan anseendet och företagens förutsättningar att verka på marknaden mätas.
 

Källa: T-Media Reputation&Trust 2022.
Undersökningen har utförts i två steg. Första steget i augusti 2022 då en webbpanel av ungefär 1000 personer spontant fick nämna två företag som de anser har högt respektive lågt anseende. Under oktober-november undersöktes de trettio företag som fått flest röster och 3 755  respondenter deltog i att poängsätta bolagens anseende. Ett resultat över 4 bedöms som mycket bra, över 3,5 som bra och under 3 som ett dåligt resultat. Topplistan inkluderar de tio med högst anseende och lägst anseende. Topp-listan presenteras årligen och detta är den fjärde i ordningen.

Läs mer om Reputation&Trust: https://reputationandtrust.com/
Läs om förra årets lista: Här är Sveriges högst och lägst ansedda företag 2021

För mer information kontakta:
Jan Strand, partner, Comma
+46 70 710 6979
jan@comma.se

Ingrid Landahl, grundare och vd, Comma
+46 70 657 3334
ingrid@comma.se

Riku Ruokolahti, Development Director, T-Media
MBA, Certificate of Reputation Management
+358 400 512 200
riku.ruokolahti@t-media.fi

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA

Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.

Kommentarer kvartal 1

  • Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelse­marginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
  • Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
  • Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
  • Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
  • Rörelsens kassaflöde2)  för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
  • Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.

 

1)        Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2)        Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience

Published

on

By

Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.

Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.

Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.

Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.

Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.

Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.

Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.

Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.

Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.

För mer information, kontakta:

Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se

Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris

Published

on

By

Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.

”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.

Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.

”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.

Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.