Connect with us

Marknadsnyheter

Infor spår tre tekniktrender för 2021

Published

on

Multitenanta moln, AI och logistikflöden kommer vara i fokus 2021 spår Infor

Multitenanta moln, AI och logistikkedjan kommer vara i fokus 2021 spår Infor. Orsakerna är flera – stora evenemang som US Open, Wimbledon och OS i Tokyo har valt molnet som bakomliggande teknisk lösning. Arbetsmarknaden kommer fortsatt att vara svårbedömd nästa år och AI utgör då ett stöd i rekryteringar samt att pandemin påskyndar digitaliseringen av logistikkedjorna i organisationer.

Infors tre tekniktrender för 2021 och varför de förutspås få ett stort genombrott under året:

Molntekniken stärker upplevelsen av stora händelser

Tennisturneringen US Open använde molnet och AI med framgång i år för att stärka den virtuella upplevelsen för alla tittare som inte kunde delta i det fysiska evenemanget. Under 2021 kommer vi att få se en fler fysiska evenemang som utnyttjar molntekniken för att ge tittarna skräddarsydda upplevelser. Inte minst handlar det om sommar-OS i Tokyo och Wimbledontennisen, där potentialen är enorm för att använda molnteknologi till att stärka deltagarupplevelsen – som publikanalyser i realtid för att optimera höjdpunkter och för optimal annonsering, strömmande sändningar utan fördröjning och modererad publikinteraktion – allt via robusta molnplattformar.

Den multitenanta molnarkitekturen innebär att företagens IT-system automatiskt hålls uppdaterade med den mest avancerade tekniken, utan att behöva förlita sig på manuella uppdateringar eller behov av att byta hårdvara. De kan förbli smidiga och innovativa, samtidigt som de minskar sina klimatavtryck och hjälper dem att nå sina hållbarhetsmål.

AI kommer att förändra rekryteringsprocesser och sjukvården

På den oförutsägbara arbetsmarknaden 2021 kommer det att vara viktigt för organisationer att utnyttja AI för att säkerställa att de hittar rätt kandidat för jobbet. AI gör det möjligt för HR-avdelningar att bli mer proaktiva i sin rekrytering och kan hjälpa dem att avgöra hur väl en kandidat passar in i företagskulturen genom att använda kvalificerade data. Mjukvara såsom smart screening av Cv:n, chatbots som intervjuar kandidater i realtid och digitaliserade intervjuer som hjälper till att bedöma kandidater för en viss tjänst, är hjälpmedel som kommer bli vardag hos fler HR-avdelningar. AI har också potentialen att skapa mer mångsidiga och inkluderande arbetsplatser, genom att mänskliga fördomar kan reduceras och istället addera objektivitet i rekryteringsbesluten via de identifierade unika egenskaperna hos kandidater.

AI inom hälso- och sjukvården kommer snabbt att inkluderas inom många vårdområden. Genom att tillämpa maskininlärning på globala datamängder i realtid kan vårdpersonal spåra kontakten mellan personal och infekterade patienter mer exakt, möjliggöra korrekta diagnoser, använda prediktiv analys för att spåra personlig skyddsutrustning (PPE), optimera personalstyrkan och utveckla mer effektiva och varaktiga vaccinationer.

Logistikkedjan digitaliseras snabbare

Som ett direkt resultat av COVID-19 kommer vi att se ett ökat antal digitala logistikkedjor under 2021. Den digitala transformationen av dessa har hittills fokuserat på effektivitet och kostnader. Nu kommer fokus istället att vara smidighet och flexibilitet där den digitala logistikkedjan omfattar flera företag och möjliggör bättre helhetssyn, bättre förutsägbar analys och bättre och smartare automatisering. Flexiblare logistikkedjor kan då skapas baserat på efterfrågan och företagens ekosystempartner kan användas mer effektivt. De digitala verktygen omfattar så vitt skilda delar som artificiell intelligens, förstärkt verklighet och robotiserad processautomation för att åstadkomma effektivare leveranser.

AI kommer att vara avgörande för matchningen mellan efterfrågan och utbud i realtid. När de ofattbara störningarna i logistikkedjorna uppstod under 2020, stod det klart att en matchning mellan prognoser för efterfrågan och verkligt utbud i realtid, inte längre var uppgifter som kunde ligga på enskilda individer att lösa. Det är orimligt att förvänta sig att veta när en viss logistikkedja på en marknad plötsligt kommer stängas och ett annan kommer att öppnas, eller hålla koll på ständigt skiftande material och kostnader. Inte minst mot bakgrund av snabbt förändrade begränsningar i transporter och resande från regeringar. Under 2021 kommer vi därför att få se logistikansvariga att öka takten i införandet av AI för att stärka medarbetarnas förståelse och ge dem underlag för bättre beslut kring förändrade marknadsförhållanden i realtid.

Mer information:

Michael Jäderholm | Andréasson Public Relations | 070-725 2552 | michael.jaderholm@anpr.se

Richard Moore | Infor | +44 (0)7976 111 243 | richard.moore@infor.com

Om Infor

Infor är en ledande leverantör av sofistikerade, branschspecifika affärsprogram för molnet. Infor har över 67 000 kunder i fler än 175 länder och utformar programvara som levererar större värde, mindre risk och fler hållbara driftsfördelar. Vi ger våra 17 000 medarbetare möjlighet att utnyttja sin djupa branschexpertis och använda datadrivna insikter för att skapa, förstå och snabbt anpassa sig för att lösa nya affärs- och branschutmaningar. Infor har åtagit sig att förse kunderna med moderna verktyg som kan förändra deras verksamhet och påskynda deras egen innovation. Mer information: www.infor.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.