Connect with us

Marknadsnyheter

Information om Covid-19 pandemins påverkan på Gunnebo

Published

on

Till följd av Covid-19 pandemin vidtar Gunnebo åtgärder för att möta de nu bedömda konsekvenserna och anpassar verksamheten för att säkerställa långsiktig finansiell stabilitet. Detta innebär bland annat temporär stängning av produktionsenheterna i Indien och Italien på grund av myndighetsbeslut, samt nödvändiga kapacitetsanpassningar och kostnadsminskningar i bolagets globala verksamhet. Gunnebo ser även en minskad efterfrågan i varierande grad inom våra affärsområden, i det första kvartalet och som förväntas fortsätta även i det andra kvartalet 2020.

Gunnebo är en global aktör vars säkerhetsprodukter och tjänster i vissa fall klassificeras som samhällsviktiga. Detta innebär fokus på att i möjligaste mån upprätthålla leveranser och nära samarbete med leverantörer och partners för att minimera konsekvenserna för bolagets kunder.

Gunnebo har till följd av myndighetsbeslut temporärt stängt produktionsenheterna i Halol (Indien) samt Lavis (Italien). Koncernens övriga sju produktionsenheter fortsätter att bedriva sin verksamhet, till exempel har fabriken i Kunshan (Kina) återupptagit produktionen efter en temporär stängning. Vidare har myndighetsbeslut även inneburit temporär stängning av lokal sälj- och serviceverksamhet på de marknader där det råder strikta restriktioner avseende rörlighet.

Gunnebo kommer att kapacitetsanpassa verksamheten till rådande förhållanden bland annat genom att utvärdera de statliga stödåtgärder som erbjuds i olika länder. Lokalt har diskussioner med myndigheter och fackliga representanter initierats för att med flexibla lösningar bibehålla vår värdefulla kompetens och därmed stödja samhällsviktig verksamhet som våra kunder utför.

Den finansiella påverkan på Gunnebo och de produktions- och leveransstörningar som blir följden av detta utvärderas för närvarande. Under innevarande kvartal och det kommande kvartalet ser vi en lägre efterfrågan på våra produkter, tjänster och serviceutbud. Detta väntas i sin tur påverka lönsamheten negativt för första kvartalet respektive andra kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Mot bakgrund av detta kommer vår verksamhet och kostnadsbas att anpassas kontinuerligt i syfte att säkerställa lönsamhet, behålla vår kompetens och bibehålla en hög servicenivå gentemot våra kunder.

Denna information är sådan som Gunnebo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 mars 2020 kl.13:00 CET.

För mer information kontakta:
Åke Bengtsson, Ekonomi- och Finansdirektör tel. 010-20 95 081

Isabelle Ljunggren, Director Investor Relations tel. 010-20 95 099

Gunnebokoncernen bedriver verksamhet i hela världen och tillhandahåller innovativa produkter, mjukvara och tjänster för att kontrollera flödet av värdesaker, kontanter och människor. Gunnebo erbjuder lösningar inom tillträdeskontroll, säker förvaring, kontanthantering och integrerad säkerhet till kunder som främst är verksamma inom detaljhandeln, kollektivtrafik, offentliga och kommersiella byggnader, industri och högriskanläggningar och bank. Koncernen har en omsättning på 5 500 Mkr och är noterad på NASDAQ Stockholm. www.gunnebogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Civilministern reser vidare – besöker Värmland

Published

on

By

Måndag den 13 maj fortsätter civilminister Erik Slottner sin resa genom Sverige med att under tre dagar besöka Årjäng, Karlstad och Kristinehamn.

I Årjäng besöker Erik Slottner under måndagen kommunhuset och Nordmarkens destilleri. Civilministern bjuder därefter in till en AW på Krogeriet i Årjäng dit allmänhet och media är välkomna för samtal och frågor.

Under tisdagen går resan vidare till Karlstad där civilministern besöker Nobelgymnasiet och träffar företrädare från kommunen för samtal om bland annat innovation och digital utveckling. Statsrådet åker därefter vidare till Karlstad universitet för samtal om bland annat universitetets styrkor och utmaningar samt AI.

Tisdagen avslutas sedan med en AW på Bishop Arms i Karlstad för samtal om det kommande EU-valet. Allmänhet och media är välkomna att ställa frågor.

Under onsdagen besöker civilminister Erik Slottner Kristinehamns kommun för samtal om bland annat digitalisering och utmaningar inom välfärdstjänster.

För mer information eller intervjuförfrågningar kontakta Samuel Dalevi.

Presskontakt:
Samuel Dalevi
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Tel 076 133 51 18
samuel.dalevi@regeringskansliet.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

PolarCool offentliggör utfall av utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO1

Published

on

By

Idag, den 10 maj 2024, avslutades utnyttjandeperiod av teckningsoptioner av serie TO1 för teckning av aktier i PolarCool AB (”PolarCool” eller ”Bolaget”). Totalt utnyttjades 479 157 teckningsoptioner för teckning av lika många aktier, innebärande en utnyttjandegrad om cirka 1,78 procent. Genom utnyttjandet av teckningsoptioner tillförs Bolaget cirka 67 TSEK före sedvanliga kostnader i samband med optionsinlösen.

I samband med Bolagets företrädesemission som slutfördes under oktober 2023 emitterades 26 873 150 teckningsoptioner av serie TO1. Varje teckningsoption berättigade till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget till en teckningskurs om 0,14 SEK under perioden från och med den 22 apil 2024 till och med den 10 maj 2024. PolarCool meddelar idag att 479 157 teckningsoptioner har utnyttjats för teckning av lika många aktier, vilket således tillför Bolaget cirka 67 TSEK före sedvanliga kostnader i samband med optionsinlösen.

Antal aktier, aktiekapital och utspädning
Efter registrering av de nya aktierna från teckningsoptioner av serie TO1 hos Bolagsverket kommer Bolagets aktiekapital att öka med 57 498,84 kronor till sammanlagt 6 617 117,64 kronor. Antalet aktier i Bolaget kommer att öka med 479 157 aktier till sammanlagt 55 142 647 aktier. Utspädningen för befintliga aktieägare som inte utnyttjat teckningsoptioner uppgår till cirka 0,87 procent av aktierna och rösterna i PolarCool.

r mer information

Erik Andersson –  VD PolarCool AB (publ.)                                     
+46 – 738 60 57 00                                                                             
E-mail: erik.andersson@polarcool.se

Om PolarCool AB (publ.)

PolarCool AB (publ.) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ.) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Miris ingår garanti om 1 MSEK i bolagets pågående företrädesemission

Published

on

By

Styrelsen för Miris Holding AB (publ) (”Miris” eller ”Bolaget”) meddelar härmed att Bolaget ingått garantiavtal rörande ett belopp om maximalt 1,0 MSEK i den pågående företrädesemissionen av units.

Styrelsen i Miris beslutade den 29 februari 2024, villkorat av extra bolagsstämmas efterföljande godkännande, om en företrädesemission av units om lägst cirka 10,7 MSEK och högst cirka 26,8 MSEK (”Företrädesemissionen”). Bolaget meddelar härmed att Bolaget ingått garantiavtal rörande ett belopp om 1,0 MSEK i den pågående företrädesemissionen av units.

Garantiavtalet innebär att garanten garanterat att teckna units för 1,0 MSEK, ovanpå övriga teckningar, dvs. utöver de under teckningsperioden inkomna teckningarna från befintliga aktieägare och övriga investerare, med och utan företrädesrätt. Den part som ingått garantiåtagandet är Brancor Capital Partners, en dansk professionell investerare. Garantiåtagandet är inte säkerställt med pant eller på annat sätt. Kontant ersättning till garantigivaren uppgår till 25 procent på garanterat belopp, vilket Bolaget bedömer är marknadsmässigt.

Jag är mycket glad att kunna meddela att vi ingått avtal om teckning om 1 MSEK från Brancor Capital Partners. Brancor har stor kunskap inom bland annat MedTech och är redan en av Miris större aktieägare. Jag ser det som ett styrketecken och ett kvitto på att de delar den starka tro vi har på Miris och den redan påbörjade strategiresan mot ökade återkommande intäkter. Jag ser mycket fram emot det kommande året som har potential att bli ett mycket händelserikt år”, säger VD Camilla Myhre Sandberg

Information om Företrädesemissionen finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.mirissolutions.com, samt på Aqurat Fondkommission AB:s hemsida www.aqurat.se. Kvartalsrapporten för perioden januari – mars 2024 och tidigare finansiella rapporter finns på bolagets hemsida www.mirissolutions.com.

Denna information är sådan som Miris Holding är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-10 18:10 CET.

För mer information:
Camilla Myhre Sandberg, VD Miris Holding AB. Mobil: +46 18 14 69 07, E-post: 
camilla.sandberg@mirissolutions.com

Om Miris:
Miris är ett globalt MedTech bolag som utvecklar och säljer utrustning och förbrukningsartiklar för analys av humanmjölk. Försäljning sker i första hand till neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela värden. Miris vision är att alla nyfödda barn skall ha samma tillgång till sjukvård för att säkerställa bästa möjliga start i livet. I december 2018 erhöll bolaget marknadsgodkännande från amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) för Miris Human Milk Analyzer® (Miris HMA®). Missionen är att bidra till ökad global neonatal hälsa genom att tillhandahålla individuell nutrition baserad på humanmjölk. Miris Holding AB är noterat på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.