Marknadsnyheter
“Inom kort kommer det att vara en självklarhet för varje vd att ha ett verktyg som Howwe”
Intervju med Ulf Arnetz, grundare och CEO för SaaS-bolaget Howwe Technologies. Deras mjukvara för accelererad tillväxt och bolagsövergripande transformation möjliggör ett proaktivt arbetssätt och exekvering av strategiska initiativ på alla nivåer i bolagen med bevisbara finansiella resultat.
∙ Varför behövs en produkt som Howwe?
Varenda vd, ledning och styrelse har strategier och mål med sina bolag, i princip uteslutande kopplade till ökad omsättning och vinst inom en viss tid. Howwe behövs för att exekvera planen så att förbättringen och ekonomiska målet verkligen uppnås, i tid.
∙ Howwe är en så kallad Enterprise Execution Software, det vill säga en mjukvara som skapar exekvering inom hela bolaget. Hur ser du att marknaden för den här typen av produkter kommer att utvecklas?
Det är en ny och stor marknad under stark tillväxt. Det här området har inte tidigare digitaliserats vilket resulterat i att bolag generellt sett inte lyckats exekvera sina planer och uppnå sina mål. Tills nu. Behovet av ett stöd utvecklad för vd:n och hens behov av att strukturerat och accelererat styra hela sitt bolag mot målen ökar i snabb takt och en tydlig trend växer globalt.
Monday.com, är etablerad global aktör inom ett närliggande område. De vittnar också om det växande behovet och uppger att de, med sina 127 000 kunder, tagit max 1% av marknaden hittills. De har en mjukvara som fångar upp majoriteten av det dagliga arbetet, till skillnad från Howwe som enbart fångar upp det viktigaste. Det finns andra framgångsrika aktörer som underlättar det dagliga arbetet, exempelvis, Microsoft/Ally, Gtmhub och Asana. Dessa produkter är dock inte utvecklade enbart för att hjälpa företaget med exekvering, det vill säga att förbättra imorgon, idag.
Att en ekonomiavdelning skulle bedrivas utan ett ekonomisystem, eller en säljavdelning utan ett CRM-system är idag otänkbart. Fram tills nu har det inte funnit en produkt enkom för Enterprise exekvering, det vill säga det som vd:n mäts på. Nu kommer en helt ny typ av produkt och Howwe bryter ny mark varje dag. Det är en spännande resa vi har framför oss, men som med många trender kan det tid för en bredare mognad ute hos bolagen att växa fram.
Jag brukar jämföra det med skivindustrin och den digitalisering vi sett där. Vi gick från CD-skivor till Itunes, där du själv behövde söka och hitta den musik du ville lyssna på. Spotify revolutionerade industrin med inbyggd intelligens som enkelt hjälper dig att välja precis rätt musik för dig i det enorma utbudet. På samma sätt som Spotify förändrat musikbranschen och hur människor konsumerar musik revolutionerar Howwe bolagens sätt att arbeta med de viktigaste aktiviteterna för sin roll för att företaget skall förverkliga strategin och uppnå sina ekonomiska mål. Inom några år kommer systemstöd som Howwe vara lika självklart för en vd som Spotify är för gemene musikkonsument.
∙ Du bor i USA, hur ser mognaden på marknaden ut där?
USA ligger i mångt och mycket kvar i det som vi kallar ‘day-to-day operations’ med aktörer som redan nämnda Monday.com, Asana och olika OKR-mjukvarubolag. Ingen av dem är utvecklade för ’enterprise execution’. Där ligger vi i Skandinavien 3–4 år före.
∙ Hur särskiljer sig Howwes positionering på marknaden jämför med konkurrenter?
Utöver det faktum att vi har ett långt försprång med teknik som skapar organisationsövergripande exekvering har vi ett proaktivt och integrerat affärsstöd baserat på över 10 års erfarenhet från kunder och deras tusentals team. Data kring best practice för hur man faktiskt lyckas i medelstora till stora organisationer används som stöd till rätt person, vid rätt tidpunkt, i form av agerbara insikter. Vi har dessutom bevisbar acceleration och mätbara aktiviteter utifrån förgjorda business case, vecka per vecka.
∙ Vad är Howwes vision?
Marknaden för den här typen av produkt kommer att bli väldigt stor. Varje tillväxtorienterad vd kommer välja en proaktiv applikation för att säkerställa att exekvering sker i tid. Howwe kommer att vara ett nytt Salesforce inom sin nisch om 10 år. Tänk dig själv om en försäljningschef idag inte skulle använda exempelvis Salesforce eller en liknande CRM applikation!
∙ Hur ser affärsmodellen för att ta er dit ut?
Vi arbetar med en direktförsäljningsmodell idag och har precis startat en kompletterande modell med partnerförsäljning på utvalda marknader. Vi arbetar uteslutande med partners som når vd eller höga exekutiva – de som exekverar och mäts på det som Howwe mäter.
Vi står i startgroparna och är rustade med en beprövad försäljningsmodell och bevisad produkt där alla våra kunder uppnått en ROI mellan 10-25 inom ett år.
∙ Vilka är de största utmaningarna under Howwes tillväxtresa?
Howwe är en helt ny typ av affärsinnovation på en marknad där behoven är tydliga, men mognaden inte alltid är där. Men trenden är här och nu. Gartner, som är världsledande när det gäller informationsteknisk forskning och rådgivning, har till exempel tydligt markerat att det här är en stor och framtida marknad, en marknad vi är redo att ta.
∙ Ni ska börsnoteras. Vad betyder börsintroduktionen för er?
Börsintroduktionen är viktig för oss. Det betyder bland annat att vi får en erkänd legitimitet som är viktig i vår försäljning på vd-nivå på stora och mellanstora bolag.
∙ Vad kan en aktieägare förvänta sig av er som bolag?
Som aktieägare kan man förvänta sig ovanligt stark tillväxt med ovanligt stora marginaler tack vare vår SaaS-modell och partnerförsäljning som genererar stor vinst per kund.
Man kan förvänta sig viss försening initialt baserat på hur snabbt trenden ökar och kundens mognad och förståelse av det behov Gartner nu trycker på.
∙ Var är Howwe om fem år?
Om fem år är Howwe en av de tre största programvarorna i världen inom enterprise execution. Vi har chansen att bli som exempelvis Salesforce, men inom Enterprise exekvering, eller vad SAP är inom ERP.
I och med den snabbt växande trenden är vi beredda på att se fler och fler globala konkurrenter med helt andra finansiella krafter. Det försprång vi har i produkten och all inbyggd erfarenhet gör oss svåra att konkurrera med. Därmed känner vi oss säkra på att vi kommer kunna bibehålla en av de ledande positionerna även i framtiden.
Howwe Technologies skapar en hållbar tillväxt och transformation för några av världens ledande bolag med sin marknadsledande mjukvara Howwe. Howwe möjliggör ett proaktivt arbetssätt och exekvering av strategiska initiativ på alla nivåer i bolagen, med bevisbara finansiella resultat.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke