Connect with us

Marknadsnyheter

#InvestTalks: BellPal skalar upp sin affär via viktiga referenssamarbete med globala teknikleverantörer

Published

on

BellPal är ett caretech-bolag som kombinerar digitala tjänster med medicinsk expertis för att utveckla produkter, tjänster och digitala lösningar för seniorer och omsorg. I Sverige läggs 70 000 personer årligen in på sjukhus på grund av fallolyckor, varav merparten är äldre. Fallolyckor bland seniorer är vanliga och orsakas ofta av faktorer som kan predikteras. Med hjälp av en egenutvecklad AI-baserad algoritm kan BellPal minska antalet fallskador och öka tryggheten för seniorer. Det berättar BellPals vd David Ziemsky.

Berätta om BellPal och bolagets affärsidé

–BellPal är ett caretech-bolag som grundades 2016 i Stockholm.  Vi utvecklar produkter och tjänster som stöttar seniorer att leva fria och aktiva liv. Vårt mål är att med design och ingenjörskompetens utveckla en mer mänsklig teknik. Vi har utvecklat en AI-baserad plattform som detekterar mänskliga fallolyckor, vilket innebär att vi erbjuder ett basalt stöd som ökar seniorers trygghet och livskvalitet.

Ni har utvecklat en AI-baserad plattform som kan detektera mänskliga fallolyckor. Berätta mer om plattformen och intäktsmodellen som är knuten till den.

–Vår plattform ”BellPal Assured Living Platform” bygger på vår egenutvecklade edge-algoritm som kan detektera mänskliga fallolyckor. Algoritmen är integrerad i en klassiskt designad klocka som via en mobilapplikation notifierar anhöriga och en larmcentral när olyckan är framme. Genom plattformen ökar äldres säkerhet och anhörigas oro kan reduceras. Vår intäktsmodell består av tre komponenter, dels marknadsför vi BellPal Assured Living Platform som en abonnemangstjänst direkt till slutkund. För internationell expansion samarbetar vi i stället med stora teknikbolag med en stark lokal förankring. Den tredje komponenten i vår intäktsmodell är licensiering av delar av plattformen, exempelvis vår Edge Fall Algoritm.

Antalet personer över 70 år ökar stadigt i de flesta länder. Denna åldersgrupp är också er primära målgrupp. Vilken inverkan har det ökade antalet äldre BellPals framtida tillväxtpotential?

–Den förväntade livslängden har ökat markant i de flesta länder, vilket innebär att människor håller sig friska högre upp i åldrarna. Allt fler äldre tar teknologin till hjälp för att öka sin trygghet och möjliggöra ett aktivt och självständigt liv långt upp i åldrarna. I det sammanhanget passar vår teknologiplattform och produkt in väldigt bra, vilket självklart även innebär en omfattande tillväxtpotential för oss.

Ni har blivit uppvaktade av flera globala teknikbolag som vill integrera er fallalgoritm i sina produkter. Vad innebär det för BellPals framtida expansionspotential?

Det faktum att de stora teknikleverantörerna kontaktar oss snarare än tvärtom betraktar vi som en kvalitetsstämpel och en bekräftelse på att vår teknologi både fungerar och är efterfrågad.  Det faktum att vi har bevisat vår teknologi via en egenutvecklad produkt som vi själva marknadsför mot seniorer har visat sig vara en framgångsfaktor som banat väg för globala samverkansavtal. Via vårt samarbete med Motorola beräknas drygt 800 000 klockor med vår fallalgoritm att säljas i USA. Via avtal med stora globala aktörer kan vi på relativt kort tid öka antalet abonnenter och därmed även våra löpande intäkter.

Vilka faktorer gör BellPal till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

–Det faktum att vi befinner oss i en kommersialiseringsfas med en konkret produkt ute på marknaden talar till vår fördel. Våra tre parallella intäktsmodeller ger oss dessutom rätt förutsättningar för en kostnadseffektiv expansion. Vårt globala samarbete med Motorola, som planerar att inom en snar framtid lansera smarta klockor som ger användaren möjlighet att använda vår teknologi är ytterligare ett argument till att bli aktieägare.  Vårt avtal med Motorola är ett viktigt referenssamarbete som kan bidra till att skala upp vår affär och generera betydande abonnemangsintäkter framöver. Vi betraktar det också som ett kvitto på att vår egenutvecklade plattform håller en genomgående hög kvalitet.

Fakta: BellPal är ett caretech-bolag som kombinerar digitala tjänster med medicinsk expertis för att utveckla produkter, tjänster och digitala lösningar för primärt seniorer och omsorg. Verksamhetens huvudområde är en heltäckande plattform som sammanlänkar användaren med anhöriga och larmcentral. BellPal har en SaaS-baserad affärsmodell för sin plattform och fakturerar slutanvändarna en månatlig abonnemangskostnad för användandet av tjänsten. BellePal är sedan maj 2022 noterat på NGM Nordic SME, kortnamn BELLP.

Läs mer på: https://www.bellpal.com/se/ir/

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

Friskrivning från ansvar:

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ökad polarisering kring public service påverkar inte användningen

Published

on

By

Trots stora skillnader i förtroende tar personer till höger del av nyheter från SVT i lika hög utsträckning som personer till vänster. Allt färre vill smalna av public services utbud och det finns starkt stöd för att grundlagsskydda för att värna om oberoendet.

I ljuset av den nyligen presenterade public service-utredningen publiceras idag en ny studie baserad på den nationella SOM-undersökningen. Ideologi vs användning – om dynamiken bakom förtroendet för public service är en del av den kommande forskarantologin Inferno.

– Både den parlamentariska kommittén och mediebranschen har efterfrågat mer forskning på opinionen kring public service i Sverige, inte minst när det kommer till hur olika politiska grupper konsumerar nyheter, säger Ulrika Andersson, medieforskare vid SOM-institutet, som nära följt kommitténs arbete.

Nyhetsanvändningen lika stor till höger som till vänster
Enligt de senaste SOM-undersökningarna bibehåller public service ett högt och stabilt förtroende, men skillnaden i förtroende mellan personer till vänster och till höger i politiken har ökat kraftigt över tid.

Hösten 2023 hade 75 procent av svenskarna förtroende för innehållet i Sveriges Television och 73 procent för Sveriges Radios innehåll. Bland de som står klart till vänster hade 86 procent förtroende för SVT, bland de klart till höger var motsvarande siffra 60 procent. Trots att det alltså fortfarande är en majoritet även bland de till höger som har förtroende för SVT, är det hela 26 procentenheters skillnad mellan grupperna i den senaste mätningen.

När det däremot kommer till att ta del av nyheter från Sveriges Television visar denna nya studie att de som står klart till höger i politiken, och alltså har betydligt lägre förtroende, tar del av nyheter från bolaget i precis lika hög utsträckning som de som står klart till vänster. 68 procent svarar att de tar del av nyheter från SVT varje vecka eller oftare. Detta jämna förhållande mellan vänster och höger är stabilt under de 24 mätningar som analyseras i studien. Mönstret är likartat även för Sveriges Radio.

– Tidigare medieforskning visar att förtroende och användning i princip alltid går hand i hand, och detta är något vi också ser för andra medieaktörer vi mäter som exempelvis TV4. Det får ses som ett gott betyg för SVT:s oberoende och samhällsrelevans att även personer med lägre förtroende tar del av nyheter i samma utsträckning som alla andra säger Ulrika Andersson.

Betänkandet i linje med svenskarnas åsikter
Den senaste undersökningen visar också att väldigt få vill smalna av SVT:s och SR:s utbud, något som framför allt Sverigedemokraterna föreslagit i samband med utredningen. 67 procent anser att det är ett ganska eller mycket dåligt förslag att låta SVT och SR sända enbart nyheter och smala program, jämfört med 10 procent som anser att förslaget är bra. Detta innebär en ökning med 13 procentenheter i andelen negativa till förslaget sedan 2022. Personer till vänster politiskt är mest negativa till förslaget, även bland de som står klart till höger är en majoritet negativa.

Utredningskommittén föreslår en ny public servicelag, men frågan som ställdes i SOM-undersökningen gick ett steg längre och handlade om att grundlagsskydda public service för att värna oberoendet. Detta är något svenskarna över lag är väldigt positiva till även om nästan en tredjedel saknar uppfattning i frågan. 61 procent tycker att förslaget är bra jämfört med 8 procent som tycker att det är dåligt. Det är första gången denna fråga ställs i SOM-undersökningen.

Läs hela det förhandspublicerade kapitlet Ideologi vs användning – om dynamiken bakom förtroendet för public service.

Faktaruta

  • Kapitlet ” Ideologi vs användning – om dynamiken bakom förtroendet för public service” är hämtat från SOM-institutets kommande forskarantologi Inferno.
  • Frågorna ställdes i den nationella SOM-undersökningen hösten och vintern 2023. Studien innehåller även data från SOM-undersökningarna mellan åren 2000–2022.
  • Undersökningen 2023 gick ut till totalt 26 250 slumpmässigt utvalda personer mellan 16 och 90 år boende i hela Sverige. Nettosvarsfrekvensen var 48 procent.

Kontakt

  • Ulrika Andersson, medieforskare vid SOM-institutet och en av redaktörerna till boken Inferno. Telefon: 031–786 49 74, e-post: ulrika.andersson@som.gu.se
  • Daniel Jansson, forskningskommunikatör, SOM-institutet, telefon: 031–786 55 29, daniel.jansson@som.gu.se

Daniel Jansson
Kommunikatör SOM-institutet
Tel: 031–786 55 29
E-post: daniel.jansson@som.gu.se
 

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nytt barn- och ungdomsboende invigt i Tyringe

Published

on

By

LSS-specialisten Emrahus har invigt sitt första barn- och ungdomsboende. Landskronaföretaget har byggt nästan 30 LSS-bostäder runt om i landet men detta blir alltså den första riktad mot en yngre målgrupp.

Boendet ligger i ett villaområde i Tyringe. På tomten finns äppleträd, eldgrop, trästockar och andra element i utemiljön som förhoppningsvis ska tilltala de som flyttar in. Det är första gången Emrahus krokar arm med Brisa, som är experter på autismanpassad utemiljö.

Det känns kul att kunna satsa lite på utemiljön och göra den ordentligt, särskilt när det är en något yngre målgrupp som ska bo här, säger Emrahus VD Robin Berkhuizen.

Mycket av det som redan fanns på platsen har tagits tillvara på. Träd som fällts har blivit till trappsteg, hinderbana och sittplatser kring eldgropen. Schaktmassor har placerats ut för att skapa olika höjder. Och just att jobba med det som finns på platsen har varit viktigt för Emma Ljungberg och Cecilia Karlsson på Brisa.

Vårt mål har varit att skapa en tillåtande, inkluderande och inbjudande utemiljö där vi tar tillvara på de resurser som finns på platsen för att skapa rum för olika behov, säger Emma Ljungberg på Brisa.

Invändigt sticker vissa detaljer ut. Några väggar har rundade hörn för ett mjukare intryck. Korridoren och vardagsrummet avskiljs med en spaljé. Totalt har huset sju rum, vardagsrum, ett stort kök, fem badrum och utrymme för personal, förvaring och tvätt.

Rummen har lite olika form och storlek, men  gemensamt för alla är ett fönster som sitter ganska lågt, både för att personer som är små eller sitter i rullstol ska ha en bra siktlinje ut, och för att man ska kunna använda fönstret som en sittplats. Boendet är nämligen byggt som passivhus med extra tjocka väggar, vilket ger en djup fönsterkarm. Två rum har också sina egna badrum.

Vi är väldigt nöjda med hur det blivit. Till skillnad från ett gruppboende för vuxna så är hela huset barnens hem, snarare än bara de enskilda lägenheterna. Därför känns det viktigt att hela huset har en hemlik känsla och det tycker jag att vi lyckats med, säger Robin Berkhuizen.

Nu tar Humana över verksamheten och för dem blir boendet i Tyringe det första nybyggda barn- och ungdomsboendet de har.

Vi hoppas på att det blir en riktigt bra verksamhet och att alla ska trivas. Det finns bra förutsättningar för det när det är nybyggt och inte något redan befintligt som har anpassats i efterhand, säger Johan Wahlberg som är projektledare och biträdande fastighetschef på Humana.

Mikaela BjarveKommunikatör072 – 968 39 99mikaela@emrahus.se

Om Emrahus

Emrahus bygger kloka och schyssta LSS-hem framtagna med hjälp av några av landets främsta experter. Vi har tänkt till både en och fem gånger extra för att kunna bygga framtidens bostäder. Våra LSS-hem har inte bara tagit hänsyn till fysisk tillgänglighet utan har även ett stort fokus på ljud, ljus och lösningar som gör varje hem kognitivt tillgängligt vilket minskar stress och konflikter. Emrahus resa började redan 2007 som en husleverantör med fokus på energieffektiva och väldesignade villor. All kunskap om hur man skapar ett hem har vi sedan tagit med oss in i arbetet med LSS-hemmen. 2014 blev vårt första LSS-hem certifierat enligt den internationella standarden, vilket gör det till Sveriges första passivhuscertifierade LSS-boende. Emrahus ambition är inte att bli störst – vi brinner för att vara bäst på LSS-hem. Vi ska alltid jobba nära boende, personal och kloka experter för att hela tiden ligga i framkant när det gäller att utveckla genomtänkta och energisnåla LSS-hem med den boende i fokus.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tilldelas markanvisning för projekt om 3 000 kvm med byggrätt i Jönköping

Published

on

By

Pressmeddelande
Stockholm den 17 maj 2024

Svenska Handelsfastigheter har fått en markanvisning i det expansiva området Strandängen norr om centrala Jönköping. Avsikten är att uppföra en handelsbyggnad om cirka 3 000 kvm för handel och livsmedel. Tillträde till marken beräknas ske efter sommarsemestrarna.

Strandängen är ett område i betydande förändring med stor inflyttning och ytterligare bostäder under uppförande. Svenska Handelsfastigheter kommer att samarbeta med Jönköpings kommun och det kommunala bostadsbolaget Vätterhem vid byggnationen av projektfastigheten.

”En etablering i Strandängen är intressant för våra livsmedels- och handelskunder, givet hur expansivt området är med en kraftigt ökande befolkning. Vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete med Vätterhem och Jönköpings kommun för att förhoppningsvis få spaden i backen redan i höst”, säger Benny Andersson, affärsutvecklingschef vid Svenska Handelsfastigheter.

”En livsmedelsbutik står högt på önskelistan hos våra hyresgäster på Strandängen och vi är därför mycket glada för samarbetet med Svenska Handelsfastigheter som ska hjälpa oss uppfylla den här önskan”, säger Raymond Paska, vd Vätterhem.

Planerna förutsätter nödvändiga myndighetsgodkännanden, inklusive detaljplan och bygglov.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Benny Andersson, affärsutvecklingschef
benny.andersson@handelsfastigheter.se
0736-208 216

Thomas Holm, vd, Svenska Handelsfastigheter
thomas.holm@handelsfastigheter.se      
070 – 943 68 00

Om Svenska Handelsfastigheter

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Bolagets största ägare är Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.