Connect with us

Marknadsnyheter

#InvestTalks: Occlutech flyttar fram positionerna med pågående USA-lansering och förbereder sig för en notering under 2023

Published

on

Medtechbolaget Occlutech är en ledande och snabbväxande specialistleverantör inom minimalt invasiva hjärtimplantat med en mission att förbättra livskvaliteten för människor med hjärtproblem. Occlutech har sedan första produktlanseringen 2007 rönt stora framgångar i 85 länder och har redan idag etablerat en lönsam basaffär att fortsätta växa utifrån. Bolaget befinner sig nu på tröskeln till en USA-lansering och förbereder sig samtidigt för en notering på Stockholmsbörsens huvudlista under 2023. Det berättar Sabine Bois, vd på Occlutech.

Berätta om Occlutech och bolagets affärsidé.

–Occlutech grundades 2003 i Tyskland och är en ledande specialist inom minimalt invasiva hjärtimplantat. Det som drivit oss sedan starten är att genom innovation och teknologisk utveckling förbättra livskvaliteten för människor med hjärtproblem. Vår vision är att bli en världsledande specialist på hjärtimplantat för medfödda hjärtfel, strokeprevention och hjärtsvikt och det som ska ta oss dit är kombinationen mellan vår teknologi, som visat sig mycket konkurrenskraftig gentemot våra större branschkollegor, och marknadsexpansion inte minst i USA. Vi har våra huvudsakliga verksamhetsanläggningar i Tyskland, Turkiet och Sverige som supporterar 15 direktmarknader samt ett omfattande distributörsnätverk med försäljning i över 85 länder. De senaste femton åren har vi byggt upp bolaget med huvudfokus på implantat för medfödda hjärtfel och strokeprevention. Produkter för hjärtsviktspatienter är ett av de främsta tillväxtområdena i vår bransch. Hjärtsvikt är en global folksjukdom och en diagnos som årligen medför stora kostnader för samhället samt mycket lidande för patienten. Det är dessutom en progressiv sjukdom där de medicinska behoven är omfattande, och här kan vi göra verklig skillnad med våra produkter.

Occlutech har en bred och dokumenterad produktportfölj baserad på en egenutvecklad och patenterad teknologiplattform. Hur kan teknologiplattformen användas?

–Vi utvecklar och tillverkar ockluderare och interatriella shuntprodukter, vilket är olika typer
av minimalt invasiva hjärtimplantat. För närvarande har vi ett tiotal produkter som är kommersialiserade på marknaden samt över 200 patent och mer än 146 000 sålda implantat. Vi utmärker oss genom att både ha egenutvecklad teknologi och ett omfattande nätverk av distributörer och försäljning i många länder runtom i världen, vilket är unikt för ett bolag av vår storlek. Teknologiplattformen är basen för vår konkurrensfördel och
gör det möjligt för oss att skapa implantat med ökad flexibilitet och därmed säkerhet när de minimalt invasiva ingreppen utförs.

Occlutech gör nu stora framsteg på USA-marknaden och har bland annat rekryterat den första patienten till en viktig amerikansk FDA-studie som på sikt kan leda till ett produktgodkännande på världens största marknad för medicintekniska produkter. Hur ser du på Occlutechs potential att nå framgång på USA-marknaden?

– Under inledningen av 2021 startade vi ett dotterbolag i USA med fokus på kliniska prövningar för regulatoriska godkännanden, logistik och support för distribution. Vi genomför nu OCCLUFLEX-studien, som syftar till att undersöka säkerheten och effektiviteten avseende vår produkt PFO Occluder i jämförelse med det som idag anses som standardvård av patienter som har drabbats av en kryptogen stroke. USA står för 30 procent av den globala marknaden för ockluderare avsedda för strukturella hjärtfel. Vår ambition är att få ett FDA-godkännande för såväl vår PFO Occluder för strokeprevention som AFR-implantatet för hjärtsvikt samt i närtid även godkännande av vår ASD Occluder för medfödda hjärtfel. Godkännande för vår ASD Occluder förväntar vi oss få redan under 2022.

Occlutech är sedan femton år tillbaka ett kommersiellt etablerat företag i stora delar av världen. Vilka fördelar ger det er i samband med USA-lanseringen?

–USA-marknaden har ett attraktivt prissättnings- och ersättningssystem och är en nyckelmarknad för oss. Det faktum att vi varit kommersiellt etablerade på den europeiska marknaden i femton års tid och att våra produkter är beprövade och erkända bland kardiologer runtom i världen ökar sannolikheten för att vi ska kunna bearbeta USA-marknaden på ett effektivt sätt. Det ger oss en fördel i förhållande till andra bolag som lanseras på USA-marknaden utan att först ha ett lika starkt fotfäste på andra globala marknader.

Hur ser er tillväxtstrategi ut?

–Vår försäljningstillväxt fortsätter att utvecklas med gott momentum, vilket bekräftar våra produkters kvalitet och konkurrenskraft. Vi har en tydlig tillväxtstrategi, såväl på befintliga marknader som via ytterligare global expansion. Den amerikanska marknaden, som är världens största, väntas kunna bjuda på betydande tillväxtmöjligheter under de kommande åren, men vi bedömer även tillväxtpotentialen på våra befintliga marknader som hög. Därutöver uppskattas marknaden för hjärtsvikt till en multimiljardmarknad där vi idag
är en av få aktörer som erbjuder implantat.

Occlutech är inte ett noterat bolag. Hur ser era planer ut för en eventuell notering?

En notering av bolaget finns med på vår agenda. Styrelsen har gett ledningen i uppdrag att förbereda bolaget
för en notering på Nasdaq Stockholms huvudlista. Lämplig tidpunkt för notering beror på marknadsförutsättningar men vårt interna arbete kommer vara klart under första halvåret 2023.

Vilka faktorer gör Occlutech till ett köpvärt bolag vid en notering?

Vi har ett framgångsrikt och omfattande track record, en konkurrenskraftig produktportfölj med ett tiotal kommersiella produkter och över 200 patent som skyddar rättigheterna till vår egenutvecklade teknologiplattform. Vi är ett etablerat bolag som haft produkter på marknaden sedan 2007. Det faktum att vi är verksamma inom tre områden: stroke, medfödda hjärtfel och hjärtsvikt, bidrar till att diversifiera och sprida riskerna i vår verksamhet, samtidigt som vi är specialiserade på vår del av marknaden. Vi har under femton års tid rönt stora framgångar på drygt 85 marknader med våra produkter för minimalt invasiva hjärtimplantat och befinner oss nu i en expansiv fas genom vår USA-lansering. För bolagets aktieägare väntar en händelserik resa där Occlutech har ett antal viktiga milstolpar på vägen mot expansion under de kommande åren. Vi är dessutom ett stabilt bolag med en etablerad lönsam basaffär, som rankas som tvåa i Europa och trea i världen inom vårt område när det gäller marknadsandelar.

Fakta: Occlutech är en snabbväxande ledande specialistleverantör inom minimalt invasiva hjärtimplantat med en mission att förbättra livskvaliteten för människor med hjärtproblem. Bolagets vision är att bli en världsledande specialist på hjärtenheter för medfödda hjärtfel, strokeprevention och hjärtsvikt. Occlutech har sedan 2003 utvecklat, tillverkat och kommersialiserat ockluderare och interatriella shuntprodukter. Bolaget har en bred och dokumenterad produktportfölj baserad på en egenutvecklad och patenterad teknologiplattform, samt över 200 patent och mer än 146 000 sålda implantat. Occlutech marknadsför och säljer sina produkter i cirka 85 länder. Bolaget har cirka 290 medarbetare och är ett publikt aktiebolag registrerat i Schweiz.  

Läs mer på: https://occlutech.com/investors/

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

Friskrivning från ansvar:

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.