Connect with us

Marknadsnyheter

IPO-aktuella Smart High Tech erbjuder kraftfulla kylningslösningar som löser utmaningar för världens ledande elektroniktillverkare

Published

on

Nanoteknologibolaget Smart High-Tech, SHT, har utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial för elektronik- och kraftmodulkylning i exempelvis mobiltelefoner och datorer. SHT erbjuder en i beprövad och innovativ lösning som svarar upp till elektroniktillverkarnas behov av kylningslösningar för alltmer tekniskt komplexa datorer, surfplattor och mobiltelefoner. SHT noteras på Spotlight Stock Market i november och har kommit en bra bit på sin kommersialiseringsresa, bland annat via strategiskt viktiga samarbetsavtal med elektroniktillverkare i Kina och Hongkong. Det berättar bolagets vd Thien Laubeck.

Berätta om Smart High Tech och bolagets affärsidé.

–Vi har utvecklat en unik och patenterad grafenförstärkt kylmaterial sk GT-serien, som baseras på mångårig nanoteknologiforskning vid Chalmers Tekniska Högskola. Vår affärsmodell baseras på försäljning till högteknologiska företag som använder GT-serien, ett Thermal Interface Material (TIM) för kylning av processorer, grafikchips, lasrar och lysdioder, med mera. Vi har för närvarande elva godkända patent och elva aktiva patentansökningar som skyddar vår produkt samt tillverkningsprocessen i stora delar av världen.

Hur ser världsmarknaden ut för innovativa kylningslösningar av chip i exempelvis mobiltelefoner, surfplattor och datorer?

–I princip alla mobiltelefoner, datorer och surfplattor som tillverkas kräver kylning där TIM används för att säkerställa produktens långsiktiga funktion och prestanda. Det innebär att vi är verksamma på en mycket omfattande och etablerad marknad, där det finns ett starkt underliggande behov av komplexa kylningslösningar med hög kapacitet. Med vår produkt, GT serien i TIM, kan elektroniktillverkare boosta produktens prestanda genom att trimma chippet. Det innebär i sin tur att elektronikföretagen med vår lösning kan förlänga livslängden på de produkter de tillverkar. Vår vision är att bli en världsledande leverantör av nanobaserat material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle.

Ni är ett kommersiellt etablerat bolag som funnits på marknaden i drygt två års tid. Var befinner ni er nu i er kommersiella utveckling?

–Vi har erhållit ett fyrtiotal utvärderingsorder från arton olika företag, varav några är bland världens ledande aktörer i telekomindustrin, fordonselektronikbranschen, LED och halvledarindustrin. Sedan ett drygt år tillbaka har vi produktionsorder på mellan 1000 och 2000 enheter per månad åt Incavo, en Hongkongbaserad kund i halvledarbranschen. Etableringen av vår nya fabrik i Kina genomförs för att kunna tillgodose en förväntad order från en av Kinas största 5G-leverantörer, som vi bedriver ett utvecklingsprojekt med. Vår produkt är med andra ord beprövad och bekräftad av marknaden.

I slutet av 2021 ska er nyetablerade fabrik för högvolymstillverkning i Kina vara i full drift. Vad är bakgrunden till denna långsiktiga och strategiska satsning med ett eget dotterbolag i Kina?

–Merparten av världens elektroniktillverkning sker i Asien. Vi har strategiska samarbeten med tillverkare i Hongkong och Kina och en egen fabrik på plats i Kina bidrar till att öka tillgängligheten till marknaden och korta ner ledtiden på vår supply chain till potentiella kunder. Vår produkt har upp till tio gånger högre värmeledningsförmåga än konkurrerande material. Kunden behöver inte heller investera i någon specifik tillverkningsutrustning för att implementera vår produkt, vilket är en stark konkurrensfördel.

Hur ser era expansionsplaner ut de kommande åren?

–Under 2021 och 2022 arbetar vi vidare enligt vår etablerade försäljningsstrategi med fokus på att etablera strategiska samarbeten med OEM-företag, det vill säga underleverantörer i elektronikbranschen. Målsättningen är att erhålla minst två genombrottsorders under 2021 och 2022 samt att fördjupa våra befintliga forskningssamarbeten med marknadsledande 5G-aktörer och elektroniktillverkare. När de större volymordrarna väl börjar komma in är förutsättningarna goda för att vår försäljning ska kunna skalas upp i snabb takt. Vår ambition är att omsätta 40 mkr 2024 och 70 mkr 2025.

Hur ser du på SHT:s långsiktiga globala marknadspotential?

–Hela världen är på väg in i det stora teknikskifte som 5G-teknologin innebär, vilket i sin tur innebär att de elektronikprodukter som tillverkas blir mer avancerade. Det ställer i sin tur krav på kyllösningar med högre prestanda. I förlängningen innebär den storskaliga introduktionen av 5G-teknologi att konventionella kylningsmetoder inte längre räcker för att täcka upp kundens behov. Här kan vi erbjuda en ny generation av smarta kylningslösningar. Sammanfattningsvis står vi inför en omfattande och mycket hög marknadspotential framöver.

I november SHT på Spotlight Stock Market, första handelsdagen beräknas till 18 november. Vad är bakgrunden till noteringen?

Vi inledde vår kommersialisering för drygt två år sedan och befinner oss nu i en mycket expansiv utvecklingsfas. Noteringen ökar vår synlighet gentemot investerarmarknaden och gör det möjligt för oss att genomföra de investeringar som krävs för att vi ska kunna ta nästa steg på vår tillväxtresa. I oktober genomför vi även en emission på 22 miljoner kronor, medel som vi avser att använda till att förstärka vår tillverkningsenhet i Sverige med hög automation samt att förstärka vår försäljningsorganisation.

Vilka faktorer gör SHT till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

Vi har har mött ett mycket stort intresse från elektroniktillverkare för vår produkt., vilket inneburit att vi hittills nått våra tillväxtmål med mycket god marginal. Vi har flera strategiska samarbeten med världsledande tillverkare som lägger en god grund för högvolymstillverkning under de kommande åren. Vi har med andra ord redan fått ett rejält fotfäste på marknaden. Vår produkt ligger i linje med flera globala megatrender, exempelvis det teknikskifte som 5G innebär och därmed en kraftigt ökad efterfrågan på mer komplexa kylningslösningar.

Fakta: SHT Smart High-Tech AB utvecklar och tillverkar med hjälp av nanoteknologi värmeavledande material förstärkt med grafen med fokus på elektronikkylning. SHT har genom den patenterade produkten SHT-GT utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”thermal interface material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led.  SHT har blivit godkända för notering på Spotlight Stock Market. Första dag för handel i aktien och teckningsoptionen beräknas till den 18 november 2021.

https://sht-tek.com/investors/

Skribent: Annika Wihlborg – Invest Talks 
Distribution: Di.se
Projektledare: Andreas Hörlin 
Bildkälla: SHT Smart High-Tech AB 

Om Invest Talks:

Invest Talks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag. Följ oss på LinkedIn eller vårt nyhetsrum på Cision. Distributionspartner: Dagens Industri.

Friskrivning från ansvar:

Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.