Connect with us

Marknadsnyheter

IVO:s byråkrati riskerar äldres liv och hälsa om trygga äldreboenden läggs ned

Published

on

Var tionde äldreboendeplats i Göteborg kommer att försvinna om IVO, Inspektionen för vård och omsorg, får sin vilja igenom i Högsta förvaltningsdomstolen. Det handlar om en teknikalitet, ett papper som inte lämnats in i tid, och som inte har någon betydelse för vårdkvaliteten. Denna byråkratiska inställning till ett missförstånd gör att 360 äldre som bor hos Tre Stiftelser måste lämna sina hem om IVO vinner målet. Stiftelsens jurister konstaterar att detta kommer att ske med risk för de äldres liv och hälsa, och även äldrevård i Skövde kommun hotas vid en fällande dom.

-Ingen ifrågasätter det faktum att vi bedriver god och mycket uppskattad vård för äldre. Det här är rena vansinnet! Igår skickade vi in det sista yttrandet till domstolen, men vi vädjar nu till IVO att ta tillbaka ärendet och tänka om, säger Sandra Hultén Johansson, direktör på Tre Stiftelser.

Sedan 2017 kräver socialtjänstlagen att privata entreprenörer måste ha tillstånd för att bedriva äldreomsorg. Syftet med lagen är att förhindra kriminella verksamheter att verka i välfärdssektorn.

Tre Stiftelser sökte inte tillstånd, eftersom man inte trodde att verksamheten omfattades av lagen om privata entreprenörer då kommunen tillsätter styrelsen och kommunen är den enda kunden. Tre Stiftelser har trots det kontaktat IVO för att få hjälp att avgöra om man omfattades av lagen eller inte, och IVO har då själva inte kunnat ge ett tydligt svar. Så fort Tre Stiftelser fick ett tydligt svar från IVO skickades en ansökan in, men enligt IVO var det då för sent.

IVO anser att den försenade ansökan i sig innebär att Tre Stiftelser inte kan anses som lämplig att driva äldreboenden. Felet anses så allvarligt att varken vårdkvalitet eller livskvalitet för de äldre vägs in i den bedömningen. Inte heller det faktum att det innebär fara för liv och hälsa för sköra äldre att flytta tas med i bedömningen av konsekvenserna av ett indraget tillstånd. IVO konstaterar krasst att kommunen har ansvar för att de äldre får sina vårdinsatser, men de tar inte hänsyn till vilka möjligheter kommunen faktiskt har att få fram ersättningsbostäder och rätt vårdinsatser.

-Det är många som frågar oss om det inte är något annat som ligger bakom, säger Sandra Hultén Johansson. Men det finns faktiskt inget annat skäl till att vi anses olämpliga än att vi skickade in ansökan för sent. Jag ställer mig frågan om vi hade varit ett bättre boende för de äldre i Göteborg om vi hade skickat in ett papper några månader
tidigare?

Första instansen, förvaltningsrätten ansåg att Tre Stiftelser borde få fortsätta bedriva sin verksamhet, men när den domen överklagades av IVO till kammarrätten gick de på IVOs linje. Tre Stiftelser har överklagat kammarrättsdomen till högsta instans, och Högsta förvaltningsdomstolen ska nu pröva fallet.

-Det som är så konstigt är att IVO i sin bedömning inte ens berört verksamhetens höga kvalitet, att verksamheten har bedrivits ända sedan 1700-talet och att de flesta som bor hos oss aktivt har valt att komma till oss för att de uppskattar vår verksamhet och vår värdegrund, säger Sandra Hultén Johansson.

Om IVO vinner i Högsta förvaltningsdomstolen betyder det att Tre Stiftelser inte har tillstånd att bedriva sin verksamhet. Om det skulle ske är det, enligt stiftelsens jurister, inte möjligt för exempelvis Göteborgs stad att ta över verksamheten.
Verksamheter i stiftelser har ett regelverk som är specialanpassat för att försvåra den typen av förändringar. Stiftelseformen är ett sätt att över tid skydda syftet för vilket stiftelsen skapades, så om man ska ändra någon förutsättning för stiftelsens verksamhet krävs det en ändring i stiftelsens stadgar. Frågor om stadgeändringar tar lång tid att behandla och beviljas sällan eftersom regelverket är väldigt starkt och specialkonstruerat för att förhindra just sådana förändringar.
Möjligheten finns att upplösa en stiftelse, men det kräver i regel att stiftelsens tillgångar har tagit slut eller att stiftelsen går i konkurs.

Sammantaget innebär det, utifrån det som är känt idag, att verksamheten inte kan överlåtas till Göteborgs stad, utan att verksamheten då måste avvecklas. Det innebär att bostäderna måste tömmas och de äldre måste flytta.

Frågan är vart de äldre ska flytta, eftersom det i dagsläget inte finns ersättningsbostäder för 360 äldre i Göteborgs stad.  Behovet överstiger idag antalet tillgängliga platser, 417 personer står för närvarande i kö till särskilt boende i Göteborgs stad.

-Man gör det till en sifferexercis, men det handlar om människor, om äldre och sköra, dementa, en del med avancerade psykiatriska diagnoser. Man kan inte bara flytta dem och stoppa in dem här och där i andra verksamheter. Då riskerar man deras liv och hälsa, säger Sandra Hultén Johansson.

I socialtjänstlagen står att när det gäller andra typer av brister om insikt och lämplighet ska IVO först begära att verksamhetsutövaren åtgärdar bristen, inte i första hand dra in tillståndet. IVO väljer medvetet den hårdaste och mest dömande vägen.

-Jag tycker att konsekvenserna för de äldre, deras anhöriga och kommunen är orimliga och jag hoppas att IVO tänker om och låter oss fortsätta bedriva vår högt uppskattade verksamhet för de äldre i Göteborg. Om vi inte sköter oss eller om kvaliteten skulle brista är jag den första att lämna över nyckeln, men detta rör sig ju om ett missförstånd, inte brister i vården av de äldre, säger Sandra Hultén Johansson.

KONTAKT:

Sandra Hultén Johansson,
Direktör
tel: 031-70 42 601 mobil: 076-72 18 808

sandra.hulten@trestiftelser.se

Per Dubbsgatan 4a, Plan 5
413 46 Göteborg

OM VERKSAMHETEN I SKÖVDE:
Skaraborgs läns sjukhem i Skövde kommun är en liknande kommunal stiftelse som startades på 1890-talet. I samband med att man nyligen fattade beslut om att expandera verksamheten från 36 till 96 platser meddelade IVO att de inte längre har tillstånd att bedriva verksamhet eftersom de inte har skickat in ansökan om tillstånd. Behovet av äldrevårdsplatser i kommunen är stort, men om IVO står fast vid sin inställning blir platserna i stället färre. Om det finns fler liknande stiftelser i landet som hotas är oklart.

OM TRE STIFTELSERS VERKSAMHET:
Tre Stiftelser är samlingsnamnet för tre stiftelser och ett handelsbolag. Många känner till verksamheten genom Vegahusen, Änggårdsbacken och Otium vilka är namnen på de tre äldreboendena. Handelsbolaget är verksamheten som tillagar all mat samt driver våra restauranger. Sammantaget omfattas 360 lägenheter och verksamhetens inriktningar är båda somatiskt sjuka äldre, äldre med demensdiagnoser och med geropsykiatriska diagnoser. Inom stiftelserna finns 350 tillsvidareanställda medarbetare samt ytterligare ca 300 timavlönade medarbetare. Anläggningarna förhyrs i sin helhet av Göteborgs Stad som också fakturerar de boende för sina lägenheter och boenden.

Tre Stiftelsers verksamhet står under Göteborgs Stads tillsyn då samtliga platser beläggs av staden. Det är också staden som utser de revisorer som granskar stiftelserna. Tre Stiftelser har en av Göteborgs kommunfullmäktige tillsatt styrelse och revision och är under kommunal kontroll.  Verksamheten leds av en direktör och därtill finns ytterligare 14 chefer i organisationen.

Tre Stiftelser fick ingen information från staden som indikerade att verksamheten framöver omfattades av tillståndsplikt på grund av lagändringen.

OM TILLSTÅNDSPROCESSEN:

  • 2017 – 15 april ändras Socialtjänstlagen i syfte att minska möjligheten för kriminalitet inom välfärdssektorn. Lagändringen kom till främst för att stoppa oseriösa privata aktörer och få bättre kontroll av branschen.
  • 2018 – 1 april gick tiden gick ut för att söka tillstånd enligt förändringen 2017
  • 2019 – 8 maj ställer vi frågan huruvida vi omfattas av tillståndsplikt och får svaret:
    ”Hej! Frågan har diskuterats på IVO och är kanske inte helt färdigutredd. Men IVO:s preliminära bedömning är att kommunala stiftelser ska söka tillstånd hos IVO på samma sätt som kommunala aktiebolag eftersom de är privaträttsliga subjekt/en egen juridisk person. Så jag skulle råda er att söka tillstånd. Vill du diskutera frågan om tillståndsplikt får du kontakta avdelningsjuristen på tillståndsavdelningen.”
  • 2019 – 13 maj uppmanas vi av IVO att söka tillstånd och att lämna in ansökan med samtliga bilagor avseende betyg för samtliga chefer och komplett ritningsmaterial avseende fastigheterna.
  • 2019 – 2 september lämnas komplett ansökan in till IVO
  • 2021 – 2 juli avslår IVO ansökan baserat på att den inkommit för sent. Beskedet kommer 22 månader efter inlämnad ansökan.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wyld Networks får första intäktsbringande satellit-IoT-data från Namibia i Afrika

Published

on

By

Virtuella satellitoperatören Wyld Networks har fått sin första intäktsbringande satellit-IoT-data från Namibia i Afrika.

Detta sker i samarbete med ett sydafrikanskt agritech-företag som installerar fuktsensorer i marken för att optimera bevattning och automatisera schemaläggningssystem för jordbruk.

”Trådlöst anslutna agritech-sensorer levererar kvalitativa data för att ge bönder och agronomer data på den detaljnivå de behöver för att fatta informerade beslut och öka effektiviteten”, säger Alastair Williamson, VD för Wyld Networks. ”Särskilt relevant i regioner där mobilanslutning inte alltid är tillgänglig.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alastair Williamson, VD Wyld Networks
E-post: alastair.williamson@wyldnetworks.com 
Tel: +44 7 824 997 689

Om Wyld Networks AB

Wyld Networks utvecklar och säljer innovativa trådlösa teknologilösningar som möjliggör prisvärd uppkoppling globalt, vilket adresserar problemet för människor och bolag gällande bristen på global nätverksuppkoppling. Lösningarna är främst inriktade på trådlös nätverksanslutning för IoT-produkter och människor. Wyld Networks Ltd grundades i Cambridge, Storbritannien under 2016 och är ett helägt dotterbolag till Wyld Networks AB.

Wyld Networks aktie (WYLD) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB (tel 08-5030 1550, e-post ca@mangold.se).

Läs mer på: www.wyldnetworks.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hoodin AB (publ) publicerar delårsrapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Första kvartalet, 2024-01-01 – 2024-03-31

  • Nettoomsättning 243 (252) KSEK

  • Rörelseresultat -1 287 (-1 480) KSEK

  • Resultat efter skatt -1 286 (-1 575) KSEK

  • Resultat per aktie -0,04 (-0,12) SEK

VD har ordet

En spännande tid präglad av innovation och tillväxt

Vår resa in i 2024 har präglats av en stark framåtrörelse och en tydlig vision om framtiden. Vi på Hoodin har inlett arbetet med en revolutionerande ny version av vår plattform, driven av kraften i AI och vår unika data- och informationstillgång inom life science. Denna nya version kommer att bana väg för en betydande förbättring av vår förmåga att lösa komplexa problem inom regulatoriska frågor.

AI lyfter Hoodin till nya höjder

Vi ser en enorm potential i AI:s förmåga att transformera hur vi hanterar regulatoriska frågor inom life science. Genom att integrera AI i den nya versionen av Hoodin kommer vi att kunna erbjuda en oöverträffad effektivitet och precision i hanteringen av komplexa data och regelverk.

Detta innebär att vi kan erbjuda våra kunder:

  • Förbättrad riskhantering: Genom proaktiv identifiering och analys av potentiella risker kan vi hjälpa våra kunder att undvika kostsamma förseningar och problem.

  • Optimerad regelefterlevnad: Vi kan automatisera och effektivisera processer för regelefterlevnad, vilket frigör tid och resurser för våra kunder att fokusera på innovation och tillväxt.

  • Förbättrad spårbarhet och transparens: Vi ger våra kunder en oöverträffad överblick över all regulatorisk data och information, vilket ger dem fullständig kontroll och transparens.

Marknaden vaknar till MDR:s utmaningar

Vi ser tydliga tecken på att marknaden börjar vakna till inför de utmaningar som den kommande utgången av den så kallade ”grace perioden” för MDR medför. Företag inser nu behovet av att ta itu med lösningar för post market surveillance (PMS) och Hoodin är väl positionerat för att möta detta behov. Som ett resultat av detta har bolaget inlett flertalet positiva dialoger med både slutkunder och samarbetspartners.

Vår unika kombination av AI, data och expertis inom life science gör oss till den perfekta partnern för företag som vill:

  • Etablera effektiva PMS-processer: Vi kan hjälpa dem att designa, implementera och hantera robusta PMS-system som garanterar efterlevnad av MDR.

  • Minska risker och kostnader: Vi kan identifiera och hantera potentiella problem tidigt, vilket sparar både tid och pengar.

  • Få en konkurrensfördel: Vi kan ge dem verktygen och insikterna de behöver för att ligga steget före i den ständigt föränderliga regulatoriska miljön.

    Samarbete med QMS-leverantörer för en helhetslösning

    Vi har noterat ett ökat intresse från företag som erbjuder kvalitetssystem (QMS, quality management system) för samarbete med Hoodin. Vi ser detta som en positiv utveckling och välkomnar möjligheten att samarbeta med QMS-leverantörer för att erbjuda våra kunder en komplett lösning för hantering av regulatoriska frågor.

    Genom att kombinera Hoodins AI-drivna plattform med robusta QMS-system kan vi erbjuda kunderna en oöverträffad nivå av effektivitet, precision och transparens.

    Händelser under Q1 2024

    Under det första kvartalet 2024 har Hoodin fokuserat på att:

    • Förbättra den AI-drivna plattformen: Fortsatt utveckling av den nya AI-drivna plattformen för att förbättra dess förmåga att hantera komplexa data och regelverk.

    • Förbereda lanseringen av den nya plattformen: Förberedande aktiviteter för lanseringen av den nya AI-drivna plattformen under de kommande månaderna.

    • Stärka kundsamarbetet: Utökade samarbeten med befintliga kunder och etablering av nya kundrelationer.

    • Delta i branschmässor: Deltagande i relevanta branschmässor för att öka synligheten och marknadsföra Hoodins lösningar.

    Vi är övertygade om att Hoodin är väl positionerat för en stark tillväxt och framgång under de kommande åren. Med vår innovativa teknik, unika data och expertis inom life science är vi redo att hjälpa våra kunder att navigera den komplexa regulatoriska miljön och nå nya framgångar. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med er.

    Tack för ert fortsatta stöd och förtroende!

    Marcus Emne VD, Hoodin

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin

Hoodin är en ledande leverantör av en SaaS plattform inom eftermarknadskontroll och regelverk för life science. Bolagets SaaS plattform, Hoodin 360 Surveillance & Vigilance, hjälper företag att effektivisera och automatisera sitt arbete inom regelverk, standards och lagar för att säkerställa produktsäkerhet. Besök vår webbplats på [webbadress] för mer information.

Disclaimer

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktad information som är föremål för risker och osäkerheter. Faktiska resultat kan avvika väsentligt från de förväntningar som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden på grund av olika faktorer. Företaget tar inget ansvar för att uppdatera framtidsinriktad information på något som helst sätt.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hoodin AB (publ) publicerar delårsrapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Första kvartalet, 2024-01-01 – 2024-03-31

  • Nettoomsättning 243 (252) KSEK

  • Rörelseresultat -1 287 (-1 480) KSEK

  • Resultat efter skatt -1 286 (-1 575) KSEK

  • Resultat per aktie -0,04 (-0,12) SEK

VD har ordet

En spännande tid präglad av innovation och tillväxt

Vår resa in i 2024 har präglats av en stark framåtrörelse och en tydlig vision om framtiden. Vi på Hoodin har inlett arbetet med en revolutionerande ny version av vår plattform, driven av kraften i AI och vår unika data- och informationstillgång inom life science. Denna nya version kommer att bana väg för en betydande förbättring av vår förmåga att lösa komplexa problem inom regulatoriska frågor.

AI lyfter Hoodin till nya höjder

Vi ser en enorm potential i AI:s förmåga att transformera hur vi hanterar regulatoriska frågor inom life science. Genom att integrera AI i den nya versionen av Hoodin kommer vi att kunna erbjuda en oöverträffad effektivitet och precision i hanteringen av komplexa data och regelverk.

Detta innebär att vi kan erbjuda våra kunder:

  • Förbättrad riskhantering: Genom proaktiv identifiering och analys av potentiella risker kan vi hjälpa våra kunder att undvika kostsamma förseningar och problem.

  • Optimerad regelefterlevnad: Vi kan automatisera och effektivisera processer för regelefterlevnad, vilket frigör tid och resurser för våra kunder att fokusera på innovation och tillväxt.

  • Förbättrad spårbarhet och transparens: Vi ger våra kunder en oöverträffad överblick över all regulatorisk data och information, vilket ger dem fullständig kontroll och transparens.

Marknaden vaknar till MDR:s utmaningar

Vi ser tydliga tecken på att marknaden börjar vakna till inför de utmaningar som den kommande utgången av den så kallade ”grace perioden” för MDR medför. Företag inser nu behovet av att ta itu med lösningar för post market surveillance (PMS) och Hoodin är väl positionerat för att möta detta behov. Som ett resultat av detta har bolaget inlett flertalet positiva dialoger med både slutkunder och samarbetspartners.

Vår unika kombination av AI, data och expertis inom life science gör oss till den perfekta partnern för företag som vill:

  • Etablera effektiva PMS-processer: Vi kan hjälpa dem att designa, implementera och hantera robusta PMS-system som garanterar efterlevnad av MDR.

  • Minska risker och kostnader: Vi kan identifiera och hantera potentiella problem tidigt, vilket sparar både tid och pengar.

  • Få en konkurrensfördel: Vi kan ge dem verktygen och insikterna de behöver för att ligga steget före i den ständigt föränderliga regulatoriska miljön.

    Samarbete med QMS-leverantörer för en helhetslösning

    Vi har noterat ett ökat intresse från företag som erbjuder kvalitetssystem (QMS, quality management system) för samarbete med Hoodin. Vi ser detta som en positiv utveckling och välkomnar möjligheten att samarbeta med QMS-leverantörer för att erbjuda våra kunder en komplett lösning för hantering av regulatoriska frågor.

    Genom att kombinera Hoodins AI-drivna plattform med robusta QMS-system kan vi erbjuda kunderna en oöverträffad nivå av effektivitet, precision och transparens.

    Händelser under Q1 2024

    Under det första kvartalet 2024 har Hoodin fokuserat på att:

    • Förbättra den AI-drivna plattformen: Fortsatt utveckling av den nya AI-drivna plattformen för att förbättra dess förmåga att hantera komplexa data och regelverk.

    • Förbereda lanseringen av den nya plattformen: Förberedande aktiviteter för lanseringen av den nya AI-drivna plattformen under de kommande månaderna.

    • Stärka kundsamarbetet: Utökade samarbeten med befintliga kunder och etablering av nya kundrelationer.

    • Delta i branschmässor: Deltagande i relevanta branschmässor för att öka synligheten och marknadsföra Hoodins lösningar.

    Vi är övertygade om att Hoodin är väl positionerat för en stark tillväxt och framgång under de kommande åren. Med vår innovativa teknik, unika data och expertis inom life science är vi redo att hjälpa våra kunder att navigera den komplexa regulatoriska miljön och nå nya framgångar. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med er.

    Tack för ert fortsatta stöd och förtroende!

    Marcus Emne VD, Hoodin

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin

Hoodin är en ledande leverantör av en SaaS plattform inom eftermarknadskontroll och regelverk för life science. Bolagets SaaS plattform, Hoodin 360 Surveillance & Vigilance, hjälper företag att effektivisera och automatisera sitt arbete inom regelverk, standards och lagar för att säkerställa produktsäkerhet. Besök vår webbplats på [webbadress] för mer information.

Disclaimer

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktad information som är föremål för risker och osäkerheter. Faktiska resultat kan avvika väsentligt från de förväntningar som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden på grund av olika faktorer. Företaget tar inget ansvar för att uppdatera framtidsinriktad information på något som helst sätt.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.