Connect with us

Marknadsnyheter

”Jag är optimist men också realist” Adam Kostyál, Head of European Listings vid Nasdaq om Health Care-sektorn samt SPAC fenomenet.

Published

on

Börsmarknaden håller i och håller ut två månader in i det inledande kvartalet 2021 med fortsatt positiva siffror. Adam Kostyál är optimist – men också realist. Det sanna styrkebeskedet kommer avkrävas när samhället normaliseras.

Trots det så kallade skitåret 2020 avslutade börsen urstarkt och fortsätter in i Q1 och det nya året med att visa svällande muskler. Adam Kostyál, Head of European Listings vid Nasdaq, är optimist – men också realist:

–Vi kommer från en stor katastrof, och är inte immuna mot den – tvärtom. Marknaden är hela tiden lyhörd för eventuella utmaningar. Men, det har varit intressant att följa hur starkt marknaden uppträtt
för att stötta bolag med kapitalanskaffning, genom detta skeende, för bolagens vidareutveckling.

Den digitala omställningen avgörande.
Adam Kostyál pekar på vikten av att förstå den omställning som bolagen gör nu runt om i världen. Många sektorer som drabbats måste återhämta sig och efterverkningarna är beroende av hur de klarar den digitala omställningen.

–Det finns bra förutsättningar och jag tror att börsen kommer att vara attraktiv ett tag framöver. Något mer volativ, men fortsatt stark. Men när vi kommer tillbaka till normalitet – det är först då man kan se vilken skada som skett på marknaden och vilka konsekvenser det får.

Och det finns orosmoln. Ett sådant som kan segla upp är att bolagen inte kan få tillbaka människor i jobb, och att det digitala skiftet inte är permanent utan bara tillfälligt. 

–Det finns bara en tidslinje … om vi inte får tillbaka folk i arbete blir det en tuff situation. Många industrier kommer inte klara att ställa om och det kommer att påverka det digitala skiftet, vilket i sin tur kommer påverka bolag att få in nytt kapital. Det är viktigt att förstå den konsekvensen. Kanske blir omställningen så smidig som många hoppas, men andra tror inte att det blir lika enkelt. 

Health care och lyckade partnerskap

Sektorn Health care har stått sig stark och är fortsatt attraktiv på börsen. Många bolag har varit aktiva, påverkat och stöttat – alla har försökt att ställa om för att vara relevanta under pandemin. Men det finns praktiska utmaningar för att kunna göra nödvändiga studier.

–BioNTech startade upp i en privat miljö och tog sig till börsen. BioNTech har också varit viktiga för Pfizer och AstraZeneca. Bolaget är ett praktexempel på ett lyckat partnerskap mellan innovation och etablering – det kan inte bli mer påtagligt än så.

Adam Kostyál fortsätter:

–Överlag tror jag att det finns ett fortsatt starkt intresse för att stötta bolagen inom Life science. Börsen är viktig för att anskaffa nytt kapital och för att bolagen ska kunna bli kommersiella.

SPAC-bolag till Stockholmsbörsen
En börstrend att hålla ögonen på just nu är intresset för fenomenet SPAC, och där börsnoteringarna slagit i taket i USA.

En SPAC (Special Purpose Acquisition Companies) är i praktiken ett tomt skal utan operativ verksamhet med kapitalanskaffning som främsta syfte. Målet är att hitta ett bolag att investera i som så småningom tar över den befintliga börsplattformen. Initiativtagarna – sponsorer – är ofta välrenommerade finansmän som sedan får institutioner och småsparare att haka på. Kapitalet placeras i en fond i väntan på att hitta rätt bolag att investera i.

Och intressevågen för SPAC har nu sköljt in på den svenska börsen. Redan i mars räknar Stockholmsbörsen med att få sitt första skalbolag noterat.

–Vi har tagit fram ett regelverk för den här typen av noteringar. Allt är på plats och vi går igång den 1 mars. Det här är en alternativ lösning somlockar vissa, exempelvis familjebolag och en del tillväxtbolag, säger Adam Kostyál.

Nasdaqs nya regler från första februari i år innebär att ett SPAC har tre år på sig att hitta ett onoterat bolag att investera kapitalet i, annars har aktieägarna rätt att få tillbaka sina pengar.

–SPAC är ett nytt sätt för småbolag att etablera sig och skaffa kapital. När detta är etablerat tror jag att SPAC kommer att bli ett starkt koncept i Norden, avslutar Adam Kostyál.

 

Skribent: Eva Rydinger – Invest Talks

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.