Connect with us

Marknadsnyheter

Jaktia vinner priset som Årets Franchisekedja 2022

Published

on

Jaktia har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, ”Årets Nytänkare”, ”Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Franchise växer inom många affärsområden i Sverige som en del av en global trend att expandera bra företagsidéer med hjälp av franchise. Årets finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen, säger Johan Martinsson, vd Svenska Franchise Föreningen.

Jaktia får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2022 med motiveringen:

Årets vinnare har haft en otroligt bra tillväxt under de senaste åren. Kedjan har på ett praktiskt och konkret sätt engagerat sig i samhällsfrågor, tagit kontroversiella beslut och drivit viktiga frågor. Inte minst när det handlat om att ta ansvar och hjälpa det krigsdrabbade Ukraina. Vinnaren gör ett fantastiskt arbete som ambassadörer för driftsformen franchise och dess fördelar. Vi är efter att ha fattat vårt beslut helt säkra på att vi kan sluta jaga fler bevis, för vi har träffat rätt i vårt val av vinnare.”

”Årets Nytänkare” (delas ut i samarbete med Aspia) – Jobcenter

”Att bli en nytänkare är allt annat än lätt. Och det är inte bara svårt, det är modigt också! För hur ska man annars beskriva pristagaren för årets nytänkare inom franchise – som valde en helt egen väg jämfört med sina konkurrenter? Som genom nytänkande i en traditionell bransch hittade nyckeln till framgång i franchise. Det har inneburit en snabb och imponerande tillväxtresa som inte visar några tecken på att sakta in.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med BrandFactory) – Däckskiftarna

”Genom att tillvarata franchisetagarnas intressen inom marknadsföring, med fokus på ökad kännedom om varumärket och erbjudandet, kampanjer och event, såväl lokalt som regionalt, med användande av såväl sociala medier som ett optimerat arbete med skyltning lokalt, har arbetet givit fantastiska resultat, som säkerställts med mätbara mål.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Thomas Söderstedt, Best Western Hotels & Resorts

” Den här ekonomichefens insatser har varit avgörande för bolagets ekonomiska utveckling. Med en ny modell för prognosarbete, bättre rapporter och effektiviseringar har han hjälpt till att ta verksamheten genom en tuff pandemi. Dessutom med en tät och transparent kommunikation som gjort franchisetagarna trygga.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Farhad och Farshad Amiri (O’Learys Uddevalla och Kungälv)

” Franchisetagaren är ju själva utgångspunkten i alla franchisesystem och därför är detta pris ett av de viktigaste. Årets vinnare sticker dock ut lite extra – Farhad och Farshad Amiri är drivande för att ge bästa kundupplevelsen i stort och smått. De tar nya initiativ för att förbättra sin egen och kedjans verksamhet, är duktiga på personalvård där man alltid försöker se personen och skapa rätt förutsättningar för hen, och man har god lönsamhet. De ställer alltid upp med sin tid för kedjans bästa!”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – RUFF Golf

”Att bygga Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Särskilt när man skall utveckla ett koncept till en helt ny nivå i en miljö där det inte har funnits tidigare. Årets vinnare har tagit ett traditionellt koncept och utvecklat detta till en attraktiv och exklusiv helhetsupplevelse där anläggningar kan placeras i miljöer som tidigare inte varit tänkbara. I dag har man 16 anläggningar i Sverige och när man väl har blivit rikstäckande är målet inställt på en expansion ut i Europa. Vinnaren har haft som ambition att skapa en plats där människor kan umgås, oavsett om de är vänner, kollegor, familj eller affärspartners. Helt enkelt en plats där man skall trivas och kunna koppla av.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – RUFF Golf

Vinnaren av Årets Franchisebragd är en franchisekedja som har genomfört en expansion som är enastående kombinerat med god ekonomi. Vinnaren verkar i en bransch som sett likadan ut i flera decennier och som är väldigt traditionell. Det som utmärker vinnaren är en stark och disciplinerad tro på sitt koncept som särskiljer sig mot konkurrenterna genom att fokusera på kvalitet i allt man gör, ständigt vara besatta av att sätta kunden i centrum och slutligen utmana det som varit tradition i branschen. Kedjan har på kort tid gått från idé till förverkligande och expansionen fortsätter i ett högt tempo.”

För mer information:

Johan Martinsson, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0708-93 66 50. E-post: johan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.