Connect with us

Marknadsnyheter

Jetpak Top Holding AB (publ): Delårsrapport 1 april – 30 juni 2021

Published

on

Andra kvartalet: 1 april – 30 juni 2021
 

  • Totala intäkter ökade med 26,0 % till 256 438 (203 501) TSEK
  • Den organiska tillväxten uppgick till 26,3 % (-19,5 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 30,5 % (29,4 %)
  • Rörelseresultatet uppgick till 24 792 (8 293) TSEK
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 24 792 (9 709) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 16 587 (4 113) TSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,38 (0,34) SEK
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,35 (0,33) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 27 890 (32 251) TSEK
  • Likvida medel uppgick till 82 863 (57 693) TSEK
  • Nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA R12: 1,2 (1,9)

Halvåret: 1 januari – 30 juni 2021
 

  • Totala intäkter ökade med 14,4 % till 506 868 (442 984) TSEK
  • Den organiska tillväxten uppgick till 16,0 % (-11,3 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 30,1 % (30,3 %)
  • Rörelseresultatet uppgick till 46 640 (23 115) TSEK
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 46 640 (24 531) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 31 005 (12 564) TSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,58 (1,05) SEK
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,52 (1,02) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 22 618 (29 779) TSEK

 

VD kommentar
 

Jetpak hade ett tillfredsställande andra kvartal 2021 med en organisk tillväxt på 26,3 % och intäkter uppgående till 256 438 TSEK. Kvartalets justerade EBITA resultat uppgick till
24 792 TSEK, en kraftig resultatförbättring jämfört föregående års motsvarande vinstnivå (9 709 TSEK). Den justerade EBITA marginalen under det andra kvartalet mer än fördubblades och uppgick till 9,7 % (4,8 %).

 

Vi hade en stark tillväxt inom flygsegment Express Air med höga 36,7 %, jämfört föregående års första helt covid-19 påverkade andra kvartal. Flygkapaciteten under detta års andra kvartal var fortsatt klart lägre jämfört prepandemiska nivåer, även om kapaciteten ökade jämfört tidigare kvartal. Ökad kapacitet kombinerat med ökad försäljning och nya affärer resulterade i en stark tillväxt jämfört föregående år såväl som gentemot tidigare kvartal.

Vårt Express Road segment hade en fortsatt stark tillväxt på 18,3 %, tack vare ökade intäkter från stora befintliga distributionskunder, från nya kunder samt från fortsatt vaccindistribution i Norge.
 

Bruttomarginalen för Express Air segmentet blev 42,9 %, vilket var något lägre jämfört förra året och påverkades av mindre förändringar i kund- och produktmix.
Bruttomarginalen för Express Road segmentet okade marginellt till 18,2%, drivet av mindre mixförändringar.

 

Marknadspositionen för våra flygbaserade tjänster ökade något i takt med att ett förbättrat nätverk och ökad frekvens förstärkte vår konkurrensfördel inom ad-hoc produkter. Under kvartalet noterade vi inga signifikanta konkurrensförändringar för våra systemsatta produkter.
Priskonkurrensen för landbaserade transportlösningar fortsatte under kvartalet, särskilt inom kurir-logistikområdet, drivet av ökad e-handel och B2C volymer. Då Jetpak har fokus inom värdeadderande kurir-express och B2B tjänster, vilka är mindre priskänsliga, så bibehöll vi vår marknadsposition.

Distributionen av covid-19 vaccin i Norge gav ett stabilt intäktsbidrag, samtidigt som det stärkte bilden av Jetpak som en högkvalitativ logistikleverantör. En fortsatt intäktspotential förväntas här, men kommer att vara beroende av fortsatta vaccincykler under kommande år.

Jetpak fortsatte att upprätthålla ett starkt kostnadsfokus under det andra kvartalet, då de tillfälliga permitteringslösningarna fasades ut och ersattes av permanenta organisations-justeringar. Vår OH ratio förväntas att stabiliseras på nuvarande nivå. Fortsatta leverantörsomförhandlingar kommer vidare att förstärka våra marginaler och vår framtida konkurrenskraft.

Våra planerade kommersiella initiativ inom både segmenten förlöper enligt plan. Våra Jetpak Express tjänster introduceras i Europa, men vår nätverksexpansion och deltagande från nya flygbolag är fortsatt begränsad då flygbolagens prioriteringar hårt styrs av deras nuvarande ekonomiska utmaningar. ”Nordic Courier & Distribution”- tjänster lanseras och pipeline byggs nu upp både i Skandinavien och i Benelux. 

Under det andra kvartalet har vi fortsatt vårt arbete inom ramen för FN:s Global Compact-program. Ett antal områden har prioriterats med mål och gap, vilka kommer att följas upp under kommande kvartal.

Under kommande kvartal förväntar vi oss en stabil tillväxt av flygkapacitet tack vare borttagandet av reserestriktioner och utrullningen av covid-19 pass. Dock förväntar vi oss inte pre-pandemiska kapacitetsnivåer eftersom affärs- och fritidsresande fortfarande ligger långt ifrån normala nivåer. Detta vill följaktligen ha en stark korrelation med vår tillgängliga kapacitet.

Vårt resultat under det andra kvartalet var i linje med våra förväntningar. Baserat på våra kommersiella initiativ och en underliggande fortsatt återhämtning efter covid-19 pandemin, känner vi oss trygga med att kunna uppnå våra långsiktiga mål om en 5 % organisk tillväxt och 12 % i justerad EBITA marginal över en konjunkturcykel.

Kenneth Marx

Verkställande direktör

Telefonkonferens
 

Idag klockan 10:00 kommer VD Kenneth Marx, tillsammans med finanschef Håkan Mattisson, att presentera Jetpaks kvartalsresultat. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Vänligen använd denna länk för registrering:
https://jetpak.com/se/mails/register

Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att registrera dig och ringa in till konferensen några minuter innan den börjar.

Bolagets certified advisor är FNCA Sweden AB, email: info@fnca.se, telefon: 08-528 003 99.

Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2021 kl. 06.30 CET. Informationen är sådan information som Jetpak Top Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Kenneth Marx, verkställande direktör
telefon: 073-368 54 00
e-mail: ir@jetpak.com
 

 

Om Jetpak

Jetpak är det enkla och snabbaste alternativet för prioriterade leveranser dörr till dörr.
Vi erbjuder lösningar för både spontana transportbehov och skräddarsydd logistik.
Jetpak finns representerat på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa.
Jetpak Top Holding ABs aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market och handlas med ISIN-kod SE0012012508 under kortnamnet JETPAK.
Besök gärna:
https://jetpakgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justering av lämnad uppgift: Kommuniké från årsstämman den 8 maj 2024

Published

on

By

(An English version of the press release can be found below)

Vid publiceringen av kommunikén av årsstämman den 8 maj kl. 20:00 CET, angavs felaktiga uppgifter.  Vid stämman angavs 81,67% av aktierna vara närvarande motsvarande 63,80% av rösterna.
Justering av lämnad uppgift: Vid stämman var 63,80% av aktierna närvarande motsvarande 81,67% av rösterna.

Det stod även att styrelsen beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.
Justering av lämnad uppgift: Stämman beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.

För mer information kontakta:
Fredrik Berghel, verkställande direktör Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

Om Inission
Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien. Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket 2023 har resulterat i en omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor med i snitt 1 100 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market med Nordic Certified Adviser AB som certifierad rådgivare. Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo. Rapporter arkiveras på https://www.inission.com/investor/.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
Org.nr. 556747–1890

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 22:50 CET.

—————————————————————————-
English version of the press release:

Adjustment of submitted information: Communiqué from the annual general meeting on 8 May 2024

At the publication of the communique of the annual general meeting on May 8 at 20:00 CET, incorrect information was provided. At the meeting, 81.67% of the shares were stated to be present, corresponding to 63.80% of the votes.
Adjustment of submitted information: At the meeting, 63.80% of the shares were present, corresponding to 81.67% of the votes.

It also stated that the board decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.
Adjustment of submitted information: The meeting decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.

For more information:
Fredrik Berghel, CEO Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

About Inission
Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia. Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has 2023 resulted in a turnover of approx. SEK 2,2 billion with approx. 1 100 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market. Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo. Reports are archived at www.inission.com/en.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
company registration number 556747–1890

The information was submitted for publication on May 8, 2024 at 22:50 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

First Camp lanserar två nya undervarumärken

Published

on

By

Inför den kommande sommarsäsongen lanserar First Camp två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort. Detta är ett viktigt steg för att uppnå målet att göra det enklare för gästen att hitta sin favoritcampingplats.

Med nära 70 destinationer runt om i Sverige, Danmark och Norge är det viktigt för Skandinaviens största campingkedja First Camp att på bästa sätt presentera bredden av de många destinationerna och göra det enklare för gästerna att hitta och boka den perfekta destinationen för dem. Efter ett omfattande varumärkesförnyelseprojekt lanserar First Camp därför två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort.

Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp, delar sin entusiasm för de nya undervarumärkena: ”Med First Camp Easy och First Camp Resort kan vi bättre möta gästernas förväntningar och göra deras upplevelse hos oss ännu mer minnesvärd. Vi är glada över att kunna göra det ännu enklare för våra nya och befintliga gäster när de planerar sin semester och hittar den helt rätta campingupplevelsen.”

De flesta destinationerna förblir vanliga First Camp-destinationer. Sex utvalda destinationer kommer dock att ingå i nya ”First Camp Resort”. Dessa destinationer erbjuder en campingupplevelse med mer aktiviteter under sommaren; strandnära lägen och faciliteter som pooler, restauranger, butiker och aktivitetsprogram för hela familjen – för att nämna några. First Camps populära aktivitetsproram med bland annat Yessi-barnklubben ingår i priset för gästerna.

För gäster som söker en enklare och mer avslappnad campingupplevelse kommer elva destinationer att ingå i nya ”First Camp Easy”. Dessa destinationer lovar enkelhet och avkoppling med enklare standarder och färre faciliteter – utan att kompromissa med läget eller de praktiska behoven som campinggästen har, såsom tillgång till ett servicehus och möjlighet att tömma och fylla tanken.

Johan Söör, VD på First Camp, betonar vikten av att förstå och uppfylla gästernas behov allteftersom kedjan växer: ”I takt med att vårt utbud av destinationer fortsätter att växa är det avgörande för oss att förbli fokuserade på att göra det enkelt för våra gäster att hitta den perfekta campingupplevelsen. Med Easy och Resort gör vi det tydligare vilka typer av destinationer vi erbjuder. Som vanligt kan allt bokas på First Camps hemsida är Skandinaviens största bokningskanal för camping och stugboende .

För mer information om vilka destinationer som ingår samt vad du som gäst kan förvänta dig, besök First Camps hemsida på www.firstcamp.se

För mer information vänligen kontakta:

Ingela Lundkvist
Kommersiell Chef, First Camp
+46 722 42 40 37
ingela.lundkvist@firstcamp.se

Om First Camp  

First Camp är Skandinaviens ledande campingkedja för att våra gäster har valt att spendera sin värdefulla tid hos oss. Som Skandinaviens största campingkedja har vi både kunskap och finansiella resurser att utveckla och underhålla de finaste destinationerna på de vackraste platserna. Bland våra destinationer finns både större och mindre pärlor för stora och små, familjer, kompisgänget eller dig som bara vill njuta av det bästa campinglivet.

Idag finns First Camp på över 70 destinationer i Sverige, Norge och Danmark. Vi erbjuder tusentals campingtomter, stugor och massor av glädje. Vårt hjärta klappar för dig som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält. Vi delar din kärlek till vår underbara natur och uppskattar den gemenskap som finns mellan oss som campar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Simon Blomqvist föreslås som ny styrelseledamot i Fantasma Games AB (publ)

Published

on

By

Aktieägare i Fantasma Games AB (publ), org.nr 559074-0881 (”Bolaget”), föreslår inför årsstämman den 22 maj 2024 att Simon Blomqvist väljs in som ny ledamot i styrelsen. Därtill föreslås omval av styrelseledamöterna Eric Holmberg, Martin Fagerlund, Antonia Svensson, Johan Styren och Johan Königslehner samt att Eric Holmberg omväljs till styrelsens ordförande.

Om Simon Blomqvist, född 1990

Simon har en M.Sc. inom finans från Handelshögskolan i Göteborg och har flera års erfarenhet inom finansiell analys, investeringar och bolagsfinansiering. Simon arbetar idag som investeringsanalytiker på Knutsson Holdings Family Office och har tidigare arbetat som finansiell analytiker på Volvo Treasury AB.

Simon äger 5 500 aktier i Bolaget och är oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen samt Bolagets större aktieägare.

Närmare detaljer beträffande övriga förslag till årsstämman framgår av kallelsen till årsstämman och de fullständiga förslagen till beslut som har publicerats på Bolagets webbplats: www.fantasmagames.com.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Johansson, VD, Fantasma Games AB (publ)

E-mail: fredrik@fantasmagames.com

Tel: +46 (0)73 023 23 29

Om Fantasma Games AB (publ)

Fantasma Games, listat på Nasdaq First North, är en spelstudio baserad i Stockholm som grundades 2016. Företaget har som mål att utveckla högkvalitativa spel och bär en vision om att skapa ”slots beyond gambling”. Den kontinuerligt växande spelportfölj inkluderar bland annat spel som Promethues: Titan of Fire, Fortune Llama, Heroes Hunt Megaways™, Hades: River of Souls och Medallion, vilka alla har blivit mycket uppskattade av spelare världen över. Idag är våra spel tillgängliga via över 250 operatörer, inklusive välkända namn som BetMGM, DraftKings, LeoVegas, Paddy Power och Betsson.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.