Connect with us

Marknadsnyheter

Kallelse till extra bolagsstämma i Desenio Group AB (publ)

Published

on

Aktieägarna i Desenio Group AB (publ) (”Bolaget”), org.nr 559107-2839, kallas härmed till extra bolagsstämma torsdagen den 24 juni 2021. I syfte att motverka spridningen av covid-19 har styrelsen beslutat att den extra bolagsstämman ska genomföras utan fysisk närvaro av aktieägare, ombud eller utomstående och att aktieägarna före stämman ska ha möjlighet att utöva sin rösträtt per post.

Rätt att delta på bolagsstämma

Aktieägare som önskar delta i stämman ska:

  1. dels vara införd som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken onsdagen den 16 juni 2021, rösträttsregistrering avseende förvaltarregistrerade aktier som har gjorts senast fredagen den 18 juni 2021 kommer dock att beaktas, samt
  1. dels ha anmält sig genom att ha avgett sin poströst enligt anvisningarna under rubriken Poströstning nedan så att poströsten är Bolaget tillhanda senast onsdagen den 23 juni 2021.

Personuppgifter som hämtas från aktieboken och anmälan kommer att användas för upprättande av röstlängd för stämman samt, i förekommande fall, stämmoprotokoll. Personuppgifterna hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2016/679).

FÖRVALTARREGISTRERADE AKTIER

Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att delta i stämman, genom förvaltares försorg låta registrera aktierna i eget namn, så att vederbörande är registrerad i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per avstämningsdagen onsdagen den 16 juni 2021. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering). Aktieägare som önskar registrera aktierna i eget namn måste, i enlighet med respektive förvaltares rutiner, begära att förvaltaren gör sådan rösträttsregistrering. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast fredagen den 18 juni 2021 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

POSTRÖSTNING

Styrelsen i Bolaget har beslutat att aktieägarna i Bolaget vid extra bolagsstämman ska kunna utöva sin rösträtt via post och e-post enligt 20 och 22 §§ lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor. För poströstningen ska aktieägare använda det formulär för poströstning som finns tillgängligt på Bolagets webbplats, www.deseniogroup.com/general-meetings och på Bolagets kontor.

Ifyllt och undertecknat formulär för poströstning skickas med post till Desenio Group AB (publ), box 11025, 100 61 Stockholm eller via e-post till ir@deseniogroup.com. Om aktieägare avger poströst genom ombud ska fullmakt biläggas formuläret. Fullmaktsformulär tillhandahålls på begäran och finns även tillgängligt på Bolaget webbplats, www.deseniogroup.com/general-meetings. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska kopia av registreringsbevis bifogas eller, om sådan handling inte finns, motsvarande behörighetshandling biläggas poströstningsformuläret.

Aktieägare får inte förse poströsten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är hela poströsten ogiltig. Ytterligare anvisningar och villkor finns i poströstningsformuläret.

FÖRSLAG TILL DAGORDNING

  1. Val av ordförande vid stämman.
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  3. Val av en justeringsperson.
  4. Framläggande och godkännande av dagordning.
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  6. Bestämmande av antalet styrelseledamöter.
  7. Val av nya styrelseledamöter:
  1. Cecilia Marlow;
  2. Sarah Kauss.
  1. Fastställande av arvoden åt styrelseledamöterna.
  2. Stämmans avslutande.

STYRELSENS FÖRSLAG TILL BESLUT

Punkt 1. Val av ordförande vid stämman

Styrelsen föreslår att Alexander Hars väljs som ordförande vid stämman och vid förhinder för honom, den person som styrelsen anvisar.

Punkt 2. Upprättande och godkännande av röstlängd

Den röstlängd som föreslås godkännas under punkt 2 är den röstlängd som upprättas av Bolaget baserat på bolagsstämmoaktieboken och inkomna poströster som har kontrollerats och tillstyrkts av justeringspersonen.

Punkt 3. Val av en justeringsperson

Styrelsen föreslår att en justeringsperson väljs och att till justeringsperson välja Martin Blomqvist att justera stämmans protokoll jämte ordföranden och vid förhinder för honom, den person som styrelsen anvisar. Justeringspersonens uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden och att inkomna poströster blir rätt återgivna i stämmoprotokollet.

STÖRRE AKTIEÄGARES FÖRSLAG TILL BESLUT

Punkt 6. Bestämmande av antalet styrelseledamöter.

Större aktieägare föreslår att styrelsen ska bestå av sju ledamöter.

Punkt 7 (a-b). Val av nya styrelseledamöter

Större aktieägare föreslår att Cecilia Marlow och Sarah Kauss ska väljas till nya styrelseledamöter för tiden intill nästa årsstämma. Om stämman beslutar i enlighet med större aktieägares förslag kommer styrelsen att bestå av Alexander Hars (ordförande), Nathalie du Preez, Jakob Tolleryd, Martin Blomqvist, Max Carlsén, Cecilia Marlow och Sarah Kauss.

Cecilia Marlow (född 1960) är utbildad civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm. Cecilia Marlow är styrelseordförande i Wästbygg Gruppen AB (publ) och NCS Colour Holding AB samt styrelseledamot i Karl Fazer Oy, Bokusgruppen AB (publ), Spendrups bryggeriaktiebolag, AR Packaging AB och Kivra AB. Cecilia Marlow har tidigare varit styrelseledamot i bl.a. Svenska Spel, Clas Ohlson och Nordea Funds samt har erfarenhet från flertalet VD positioner inom detaljhandel, exempelvis Kronans Apotek och Internationella Engelska Skolan. Cecilia Marlow innehar inga aktier i Bolaget och är oberoende i förhållande till Bolaget och dess ledning samt till Bolagets större aktieägare.

Sarah Kauss (född 1975) tog sin MBA från Harvard Business School och sin Bachelor i affärer och redovisning från University of Colorado i Boulder. Sarah Kauss är grundaren av S’well, som tillverkar återanvändbara produkter för detaljhandeln och grossistmarknaden och fungerade som dess verkställande direktör från 2010 till februari 2020. Hon är för närvarande ordförande. Innan hon grundade S’well var Sarah Kauss CPA på Ernst & Young. Sarah Kauss äger inga aktier i Bolaget och är oberoende i förhållande till Bolaget och dess ledning samt till Bolagets större aktieägare.

Bolagets större aktieägare bedömer att Cecilia Marlow och Sarah Kauss har en kompetens och bakgrund som passar väl för Bolagets styrelsearbete och att valet av dessa ligger väl i linje med de diskussioner som förts mellan Bolagets större aktieägare kring kompetensutveckling och jämställdhet.

Punkt 8. Fastställande av arvoden åt styrelseledamöterna

Större aktieägare föreslår, under förutsättning av att nyval sker enligt punkt 7 ovan, att Cecilia Marlow och Sarah Kauss ska erhålla ett årligt styrelsearvode på i enlighet med den arvodesnivå för styrelseledamöter som beslutades av årsstämman 2021, proportionerligt i förhållande till mandattidens längd fram till årsstämman 2022.

Större aktieägare föreslår vidare, för det fall styrelsen beslutar att inrätta ett revisionsutskott respektive ersättningsutskott, att arvode för utskottsarbete ska utgå med 75 000 kr till revisionsutskottets ordförande, med 30 000 kr till envar av övriga ledamöter i revisionsutskottet som inte representerar en större aktieägare, med 45 000 kr till ersättningsutskottets ordförande samt med 20 000 kr till envar av övriga ledamöter i ersättningsutskottet som inte representerar en större aktieägare.

AKTIEÄGARES RÄTT ATT BEGÄRA UPPLYSNINGAR

Enligt 7 kap. 32 och 57 §§ aktiebolagslagen ska styrelsen och den verkställande direktören, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen. Begäran om sådana upplysningar ska lämnas skriftligen till Desenio Group AB (publ), box 11025, 100 61 Stockholm eller via e-post till ir@deseniogroup.com senast tio dagar före extra bolagsstämman. Upplysningarna lämnas genom att de hålls tillgängliga hos Bolaget på adress enligt nedan och på www.deseniogroup.com/general-meetings, senast fem dagar före extra bolagsstämman. Upplysningarna skickas också inom samma tid till den aktieägare som har begärt dem och uppgett sin adress.

HANDLINGAR

Fullständiga förslag till beslut samt övriga handlingar inför bolagsstämman kommer att finns tillgängliga på Bolagets kontor på Maria Bangata 4A, 118 63 Stockholm samt på Bolagets webbplats, www.deseniogroup.com/general-meetings, senast två veckor före stämman, och kommer att skickas till aktieägare som begär det och uppger sin e-post eller postadress.

_________

Stockholm, juni 2021

Desenio Group AB (publ)

Styrelsen

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Palm, CEO

fredrik.palm@deseniogroup.com, +46700807637

Linda Vikström, Head of IR

ir@deseniogroup.com, +46735341762
 

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Desenio Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt Nasdaq First North Growth Market – Rulebook. Informationen i detta pressmeddelande lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 7 juni 2021 kl. 11.00 (CEST).

Om Desenio Group

Desenio Group är en snabbt växande design- och e-handelsgrupp med en enkel affärsidé och syfte: att göra trendig, prisvärd och attraktiv väggkonst tillgänglig för alla. Med huvudkontor i Stockholm, Sverige, är vi Europas ledande webbutik för konsttryck och ramar, och vi skickar till mer än 35 länder världen över. 2020 förvärvade Desenio Poster Store och skapade en koncern med 250 anställda och 1,3 miljarder kronor i intäkter. Desenio Group är uppbackade av Verdane, ett specialiserat investeringsföretag för tillväxtaktier som samarbetar med ambitiösa nordeuropeiska techföretag. Desenio Groups aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet DSNO med FNCA Sweden AB som Certified Adviser; info@fnca.se +46 8 528 00 399. Desenio Groups obligationer är noterade på Frankfurt Stock Exchange Open Market. För mer information, besök deseniogroup.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.