Marknadsnyheter
KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA, TILLIKA FÖRSTA KONTROLLSTÄMMA, I EUROAFRICA DIGITAL VENTURES AB
Aktieägarna i Euroafrica Digital Ventures AB, org.nr 556971–0188 (”Bolaget”), kallas härmed till extra bolagsstämma (tillika första kontrollstämma) den 19 april 2024 kl. 10.00 i Bolagets lokaler på Skeppsbron 34 i Stockholm.
RÄTT ATT DELTA OCH ANMÄLAN
Aktieägare som önskar delta på bolagsstämman ska
• dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken den 11 april 2024,
• dels senast den 15 april 2024 anmäla sig för deltagande på stämman hos Bolaget via e-post till lotta.tjulin@euroafricadv.com, per post till Euroafrica Digital Ventures AB, Skeppsbron 34, 111 30 Stockholm (vänligen märk kuvertet EGM 2024). Vid anmälan ska aktieägaren uppge namn, person- eller organisationsnummer, adress, och telefonnummer samt, i förekommande fall, uppgift om biträde (högst 2).
FÖRVALTARREGISTRERADE AKTIER
Aktieägare som har låtit förvaltarregistrera sina aktier genom bank eller värdepappersinstitut måste låta registrera sina aktier i eget namn för att ha rätt att delta på stämman. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner.
Rösträttsregistreringar som genomförts (registrerade hos Euroclear Sweden AB) senast den 15 april 2024 beaktas vid framställningen av aktieboken.
OMBUD M.M.
Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig, av aktieägaren undertecknad och daterad fullmakt för ombudet. Fullmaktens giltighetstid får vara högst fem år om det särskilt anges.
Anges ingen giltighetstid gäller fullmakten högst ett år. Om fullmakten utfärdas av juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakten i original samt eventuellt registreringsbevis bör i god tid före stämman insändas per brev till Bolaget på ovan angiven adress. Fullmaktsformuläret finns tillgängligt på Bolagets webbplats (euroafricadigitalventures.com) senast två veckor innan stämman.
FÖRSLAG TILL DAGORDNING
1. Stämmans öppnande och val av ordförande vid stämman
2. Upprättande och godkännande av röstlängd
3. Val av en eller två justeringsmän
4. Prövande av om bolagsstämman blivit behörigen sammankallad
5. Godkännande av dagordning
6. Framläggande av första kontrollbalansräkning och revisorns yttrande över kontrollbalansräkningen samt handlingar enligt 25 kap. 4 § aktiebolagslagen
7. Beslut om Bolaget ska träda i likvidation eller driva verksamheten vidare
8. Stämmans avslutande
FÖRSLAG TILL BESLUT
Punkt 7 – Beslut om Bolaget ska träda i likvidation eller driva verksamheten vidare Styrelsen har upprättat en kontrollbalansräkning i enlighet med aktiebolagens bestämmelser och låtit denna granskas av Bolagets revisor, som har utfärdat ett yttrande över densamma.
Kontrollbalansräkningen utvisar att Bolagets eget kapital uppgår till -1 384 662 kronor, vilket understiger hälften av det nuvarande registrerade aktiekapitalet om 1 460 743,56 kronor.
Styrelsen överlämnar därför frågan om Bolaget ska gå i likvidation till bolagsstämman.
Styrelsen föreslår i första hand fortsatt drift
Styrelsen föreslår att Bolaget inte ska gå i likvidation utan att Bolagets verksamhet ska drivas vidare med anledning av att Bolaget avser genomföra ett omvänt förvärv av Deversify AB (”Deversify”), vilket kommunicerades genom pressmeddelande den 16 januari 2024 respektive den 29 februari 2024. Med beaktande av den pågående omnoteringsprocessen som en del av det omvända förvärvet, vilket bland annat inkluderar en apportemission i Bolaget till överkurs, en planerad nyemission som offentliggjordes genom pressmeddelande den 7 mars 2024, är det styrelsens uppfattning att det egna kapitalet inom kort kommer att återställas. Mot den bakgrunden föreslår styrelsen i första hand att Bolaget inte ska gå i likvidation, utan att Bolagets verksamhet ska drivas vidare. Det är styrelsens uppfattning att aktieägarna och Bolaget är bäst betjänta av att bolagsstämman beslutar om att driva Bolagets verksamhet vidare i syfte att möjliggöra det omvända förvärvet.
Ett beslut om att driva verksamheten vidare innebär att en bolagsstämma ska sammankallas inom åtta månader från den första kontrollstämman för att på nytt pröva frågan om Bolaget ska gå i likvidation (andra kontrollstämma). Inför den andra kontrollstämman ska styrelsen upprätta en ny kontrollbalansräkning och låta denna granskas av Bolagets revisor. Om denna kontrollbalansräkning inte utvisar att det egna kapitalet har återställts och uppgår till minst det registrerade aktiekapitalet är Bolaget skyldigt att träda i likvidation.
Styrelsen föreslår i andra hand likvidation
Styrelsen är, trots det primära förslaget om att driva verksamheten vidare, skyldig enligt aktiebolagslagen att även upprätta ett förslag till stämman att besluta om likvidation. Styrelsen föreslår därför, under förutsättning att stämman inte beslutar att bolaget ska driva verksamheten vidare enligt ovan, i andra hand att stämman beslutar att Bolaget ska gå i likvidation. Skälet för styrelsens andra förslag är att bolagets egna kapital, enligt den av styrelsen upprättade kontrollbalansräkningen, understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Beslut om likvidation föreslås gälla från och med den dag då Bolagsverket har utsett en likvidator. Styrelsen preliminära bedömning är att skifte beräknas kunna ske inom sju (7) till tolv (12) månader efter Bolagsverkets beslut om förordnande av likvidator. Någon skifteslikvid är försiktighetsvis inte att påräkna. Styrelsen har inget förslag till likvidator.
ÖVRIGT
Handlingar och upplysningar
Kallelsen, fullmaktsformulär och övriga handlingar enligt aktiebolagslagen kommer senast två veckor innan stämman finnas tillgängliga för Bolagets aktieägare på Bolagets adress, Skeppsbron 34, 111 30 Stockholm och Bolagets webbplats, www.euroafricadigitalventures.com.
Behandling av personuppgifter
De personuppgifter som samlas in från den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken, inkomna anmälningar samt uppgifter om ombud och biträden kommer att användas för registrering, upprättande av röstlängd för bolagsstämman och, i förekommande fall, stämmoprotokoll. För ytterligare information om hur dina personuppgifter behandlas, se www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf
Antal aktier och röster
Vid tidpunkten för utfärdandet av denna kallelse uppgår det totala antalet aktier och röster i Bolaget till 36 518 589. Bolaget innehar inga egna aktier.
_____________________________
Stockholm i mars 2024
Euroafrica Digital Ventures AB
Styrelsen
För ytterligare information:
Lotta Tjulin Thörnqvist, VD Euroafrica Digital Ventures AB
E-post: lotta.tjulin@euroafricadv.com
Telefon: +46 703862497
Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.
Om Euroafrica
Euroafrica Digital Ventures AB är ett techbolag inom digital media. Bolaget har under mer än ett decennium arbetat med marknadsföring i digitala kanaler och utvecklat kundanpassade SaaS-lösningar för effektivare och bättre resultat för marknadsföringskampanjer.
För mer information, se Euroafricas hemsida www.euroafricadigitalventures.com
Följ oss i sociala medier på Linkedin https://www.linkedin.com/company/euroafrica-digital-ventures
Marknadsnyheter
Nästa generations affärssystem för hantverksbranschen – Robert Hellgren
Robert Hellgren entreprenör och uppfinnare av nästa generations affärssystem mot Hantverksbranschen – TimeFlow
Robert Hellgren: Uppfinnaren bakom nästa generations affärssystem för hantverkare
Robert Hellgren, entreprenör och innovatör, har tagit sig an en ambitiös utmaning – att revolutionera hantverksbranschen med hjälp av avancerad teknologi. Genom att använda designverktyget Figma har Hellgren ritat upp och utvecklat TimeFlow, ett modernt affärssystem som bygger på AI, maskinlärning och den senaste programmeringstekniken. Målet? Att spara tid, öka effektiviteten och förbättra branschens rykte.
TimeFlow: Ett nytt kapitel för hantverkare
Med TimeFlow vill Robert Hellgren digitalisera hantverksbranschen och skapa en plattform som inte bara är skalbar och modulär, utan också användarvänlig och lätt att implementera. Hellgren beskriver TimeFlow som ett system som ligger långt före andra lösningar på marknaden. Han säger:
”Vi har skapat ett system som inte bara möter hantverkarnas behov idag, utan som också är redo att möta framtidens krav. Med TimeFlow kan hantverksbranschen äntligen börja använda IT och data som effektiva verktyg för att förbättra sina företag och tjänster.”
TimeFlow är designat för att vara både kraftfullt och intuitivt. Med hjälp av AI kan systemet automatisera tidskrävande uppgifter och ge företag insikter som hjälper dem att fatta bättre beslut. Det handlar om att eliminera ineffektivitet och ge hantverkare mer tid att fokusera på det som verkligen räknas – deras hantverk.
Export och internationell expansion
TimeFlow är inte bara avsett för den svenska marknaden. Hellgren har stora planer för att introducera systemet i andra länder som USA, England, Tyskland och resten av Norden. Den globala expansionen är en naturlig följd av systemets skalbarhet och förmåga att anpassas till olika marknaders behov.
”Vi vill sätta en ny standard för hur hantverkare driver sina företag, oavsett var i världen de befinner sig,” säger Hellgren.
Han framhäver också att TimeFlow inte bara är en teknologisk innovation utan också en kulturell förändring. Med systemet hoppas han att hantverksbranschen ska få ett mer professionellt och modernt rykte, något som kan attrahera nya talanger och öka kundernas förtroende.
Utmaningar på vägen
Som med alla stora innovationer har resan inte varit utan hinder. Hellgren berättar att utvecklingen av TimeFlow har krävt oräkneliga timmar av arbete, teknisk problemlösning och ett stort mått av uthållighet.
”Det är ett mycket seriöst och gediget projekt vi har skapat. Självklart har det funnits många hinder och motgångar, vilket alltid är fallet när man skapar något nytt och går ut i det okända.”
Trots dessa utmaningar har visionen varit tydlig – att skapa ett system som verkligen gör skillnad. Och nu, med TimeFlow redo för lansering, ser framtiden ljus ut.
Framtidsutsikter: 2025 och framåt
För 2025 och åren som följer ser Hellgren en ljus framtid för TimeFlow. Han välkomnar alla hantverksföretag som vill ta steget in i en mer digitaliserad och effektiv era.
”Vi är bara i början av vad TimeFlow kan åstadkomma. Med rätt verktyg kan hantverkare inte bara förbättra sina verksamheter, utan också bidra till en positiv utveckling av hela branschen.”
En vision för en modern hantverksbransch
Robert Hellgrens bakgrund inom byggbranschen har gett honom en unik insikt i hantverkarnas behov och utmaningar. Det är den erfarenheten, kombinerad med en stark teknisk vision, som ligger till grund för TimeFlow.
”Hantverksbranschen är redo för en förändring, och jag är stolt över att vara en del av den resan,” avslutar Hellgren.
Med TimeFlow står hantverksföretagen inför möjligheten att ta klivet in i framtiden, och Robert Hellgren visar att innovation och teknik kan gå hand i hand med traditionellt hantverk.
Marknadsnyheter
VD brev till aktieägarna i Zoomability Int AB december 2024
Så har snart ännu ett år gått, och det kan var på sin plats att summera 2024. Det har nog varit det mest omvälvande år vi haft sedan jag tog över VD rollen i januari 2018. Och då både på ett negativt och positivt sätt.
Det började redan i november 2023 med en misslyckad företrädesemission där vi bara fick in 2,9 MSEK av de 8 MSEK vi sökte. Och av det var det 1,4 MSEK från våra aktieägare och 1,5 MSEK från Unidaco, som tecknade utan företräde. Från det gick det direkt bort 0,6 MSEK i emissionskostnader.
Vi trodde att Unidaco skulle bli vår ”räddning” då vi i januari skrev på ett övergripande MoU (Memorandum of Understanding) kring finansiering, samt produktion och försäljning i Indien och Malaysia. Unidaco tecknade sig också för 8 MSEK i en riktad emission i maj.
Tyvärr blev det inga 8 MSEK eller vidare samarbete då de inte kunde fullfölja sina åtaganden. Detta beroende på att deras finansiärer backade ur. Allt avbröts sedan helt när de två styrelsemedlemmarna från Unidaco, som valts in på årsstämman 5 juni, lämnade styrelsen efter sommaren.
Det som räddade oss var den riktade emission vi genomförde 30 maj på 3 MSEK till Niclas Granér med bolag, som först lånat ut 1,5 MSEK, som han konverterade till aktier, och sedan tecknade aktier för 1,5 MSEK till. Niclas är nu huvudägare med ca 23 % av Zoomability.
Med det hela gjorde ändå att vi var tvungna att dra ner på takten, och den expansion vi hade planerat under 2024 läggas på is.
Varför satsa på marknadsföring om vi inte hade pengar att producera och leverera en ökad efterfrågan? Vi fick ändå orders som droppade in hela tiden, men tyvärr inte i den omfattning vi annars skulle kunna fått.
Trots de finansiella problemen jobbade vi målmedvetet på då vi vet att vi har en mycket konkurrenskraftig patenterad produkt på en mångmiljardmarknad. Någon gång måste ”korken gå ur” så vi ska kunna kapitalisera på det vi investerat i tid och kapital de senaste åren.
Ett steg var att vi fortsatte våra ansträngningar med att bilda ett JV i Kina, efter ett misslyckande tidigare under året. Ett JV blev också registrerat i Shanghai i början av augusti.
Det möjliggör nu en helt ny affärsmodell då vi kommer kunna köpa färdiga Zoomar från JV:et. På så vis slipper vi ligga ute med pengar för insatsvaror och ansvara för produktionen. Zoomability har också två av tre representanter i styrelsen och innehar VD-posten, och på vis god kontroll på vad som sker.
Vi i Sverige kan istället fokusera på marknadsföring, och ge support till våra distributörer runt om i världen. Men vi kan också framöver se till så nya versioner av Zoom Uphill och andra eldrivna fyrhjuliga produkter kan utvecklas i vårt JV. Och det utan att vi behöver ta kostnaden direkt hos oss.
Det finns därför mycket som talar för en god utveckling under 2025. Förutom vårt JV är det utvecklingen i USA, Norge och Italien, men också i Sverige, där vi har mycket på gång nästa år. Men det finns en hel del andra positiv ”triggers” också.
Hade vi fått in mer kapital i den företrädesemission vi nyligen avlutat hade vi kunnat vara ännu mer offensiva i marknadsföringen. Men de 3,1 MSEK (2,6 SEK netto), av de 6 MSEK vi sökte, gör att vi ändå räknar med en klar försäljningsökning 2025 mot 2024.
Emissionen är för övrigt i skrivande stund under registrering hos Bolagsverket. Förhoppningsvis är allt klart senast i mellandagarna.
Jag skrev i ett pressmeddelande när vi redovisade resultatet av emissionen att vi skulle behöva gå ut och hitta mer kapital för att genomföra vår tillväxtplan. Det skulle också vara det bästa. Vårt ”window of opportunity” att lyckas som bolag står fortfarande öppet, och den som vill investera får gärna höra av sig.
Mer kapital skulle kunna ge en kraftigare ökning av vår försäljning framöver, och produktionen räknar vi med är säkrad via vårt JV. Ett tillskott på 3 MSEK skulle i dagsläget också ge ett ägande uppåt 15 % i ett bolag, som har en klar potential att omsätta 100 MSEK om ett par år.
Från julafton till efter trettondagen är det ganska lugnt här i Sverige, men i Kina jobbar man på för fullt med att kunna visa upp en ”Kina-Zoom” när vi kommer besöka Shanghai i mitten av januari för en närmare inspektion.
Önska all en God Jul och ett Gott Nytt år!
Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int AB, Zoomability AB, Zoomability Inc
Zoom Uphill tar dig till platser du annars aldrig når – här på toppen av ett av kalfjällen i Idre!
Om Zoomability Int. AB (publ)
Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.
Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.
Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.
Marknadsnyheter
God sömn främjar lyckat åldrande, visar studie
En studie från Wenzhou Medical University visar att stabila sömnvanor ökar chansen för ett hälsosamt åldrande. I studien analyserades över 3 300 äldre kineser, och de som bibehöll normala sömnmönster hade bättre fysisk och mental hälsa samt socialt engagemang. Däremot hade de med kortare eller ökande sömnvanor lägre odds för att åldras framgångsrikt.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke