Connect with us

Marknadsnyheter

Kändisen svenska folket helst vill se i en reklamkampanj

Published

on

to, nov 02, 2017 09:09 CET

Leif GW Persson är kändisen svenska folket helst vill se som frontfigur i en reklamkampanj. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. 

Zlatan och Volvo. David Beckham och HM. Heidi Klum och Lidl. Kändisar som frontfigurer för ett varumärke har kommit att bli ett vanligt inslag i reklamsammanhang.

– I takt med att det har blivit svårare för annonsörer att tränga igenom bruset,  krävs det något extra. Att använda sig av så kallade influencers och kändisar, en person som man har tilltro till, har visat sig vara ett effektivt knep för att nå ut, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.

Men vilken kändis vill svenska folket egentligen helst se som frontfigur i en reklamkampanj? Den frågan ställde undersökningsföretaget Novus till över 1000 svenskar på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. De svarande fick välja fritt bland en lista 19 mycket omskrivna/uppmärksammade kändisar det senaste året.

Flest ville se Leif GW Persson som frontfigur i en reklam, och han är särskilt populär bland män (19 %) och i Mellansverige (21 %). Komikern Robert Gustafsson hamnar två på listan, följt av Zlatan Ibrahimovic och Sarah Sjöström.

– Studier visar att de vi har mest tilltro till när det kommer till uttalanden är experter, vilket Leif GW Persson personifierar. Han är dessutom väldigt folkkär och jag tror folk är nyfikna på hur han hade varit som reklamfigur, säger Ulf Hermansson Samell.

Särskilt populär är Zlatan Ibrahimovic bland de med en årslön på 400 000 kronor och uppåt medan Sanna Nielsen är synnerligen populär bland de svarande i Sydsverige.

Risker

Men att använda kända människor är inte helt riskfritt. En dålig matchning mellan varumärket och profilen kan riskera att slå tillbaka och ge negativ effekt på genomslaget.

– Kändisar har många fans, men också ofta en skara människor som kanske inte är så positivt inställda till en viss kändis, och det kan riskera att smitta av sig på ens varumärke. Likaså om kändisen hamnar i någon skandal, då riskerar varumärket att dras med i skandalen, säger Ulf Hermansson Samell.

Tips för samarbete med kändis i reklamsammanhang:

  1. Säkerställ att kändisen är en bra match där ni delar samma värderingar och står för samma saker. Men, kändisen behöver för den sakens skull inte vara förväntad. Ibland kan det t.o.m. bli bättre med ett ”oväntat” samarbete.
  2. Se till att få till ett naturligt samarbete. Ge därför inte bara ett manus till kändisen som denne ska följa.
  3. Betalar du eller ger någon annan form av ersättning för redaktionellt innehåll på exempelvis en blogg uppstår ett uppdragsförhållande och är köpt utrymme som tydligt annonsmärkas.

Fråga: Vem av följande kända svenskar skulle du helst se som frontfigur i en reklamkampanj?

  • Leif GW Persson       14 %
  • Robert Gustafsson    8 %
  • Zlatan Ibrahimovic      6 %
  • Sarah Sjöström 6 %
  • Alicia Vikander   5 %
  • Marcus Oscarsson      4 %
  • Zara Larsson      3 %
  • Joel Kinnaman   3 %
  • Sanna Nielsen   3 %
  • Mikael Persbrandt      2 %
  • Henrik Stenson  2 %
  • Clara Henry       2 %
  • Gina Dirawi         2 %
  • Tilde de Paula    1 %
  • Stefan Sauk       1 %
  • Felix ”pewdiepie” Kjellberg         1 %
  • Noomi Rapace  1 %
  • Loreen      1 %
  • Bianca Wahlgren        1 %
  • Någon annan?   3 %
  • Vet ej        29 %

*Fotnot: i undersökningen ingick inte medlemmar av kungahuset samt personer knutna till ett politiskt parti.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:

Tero Marjamäki,
Pressansvarig,
tero.marjamaki@annons.se
, 0736-53 71 36

Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på
annons.se

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1078 intervjuer genomförts under perioden 7-13 september 2017. Deltagfrekvensen är 62 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Medivir presenterar data för kombinationen fostrox + Lenvima vid HCC på ESMO GI

Published

on

By

Stockholm — Medivir AB (Nasdaq Stockholm: MVIR), ett läkemedelsföretag inriktat på att utveckla innovativa behandlingar av cancersjukdomar med stora medicinska behov, meddelade idag att ett abstrakt för kombinationen fostroxacitabine bralpamide (fostrox) + Lenvima® vid hepatocellulär cancer (HCC) har accepterats för presentation vid European Society for Medical Oncology (ESMO) Gastrointestinal (GI) Cancers Congress den 26-29 juni 2024 i München.

 

Abstraktet, med titeln “Liver pharmacodynamics in an open-label phase Ib/IIa study of fostroxacitabine bralpamide (fostrox, MIV-818) in combination with lenvatinib in 2L/3L hepatocellular carcinoma” kommer att presenteras på konferensen av Dr Hong Jae Chon, CHA Bundang Medical Center i Korea. Dr Chon är en av prövarna i den pågående fas Ib/IIa-studien.

 

Presentationen kommer att innehålla farmakodynamiska data från patienter i den pågående fas Ib/IIa-studien med kombinationen fostrox + Lenvima, som utvärderar påverkan på normal leverfunktion och DNA-skador i tumörceller jämfört med friska celler. Presentationen kommer också att innehålla en uppdatering av den kliniska effekten då studieresultatet har fortsatt att mogna och patienterna har kunnat fortsätta med behandlingen.

 

Postern kommer att finnas tillgängliga på Medivirs hemsida efter presentationen.

 

För ytterligare information kontakta:

Magnus Christensen, finanschef, Medivir AB

Telefon: 08-5468 3100.

E-post: magnus.christensen@medivir.com

 

 

Om fostrox

Fostrox är en typ av smart kemoterapi som levererar den celldödande substansen selektivt till tumören samtidigt som den skadliga effekten på normala celler minimeras. Detta uppnås genom att koppla en aktiv kemoterapi (troxacitabin) till en prodrog-svans. Prodrogens design gör det möjligt att administrera fostrox oralt och färdas direkt till levern där den aktiva substansen frisätts lokalt i levern. Med denna unika mekanism har fostrox potential att bli det första leverriktade, oralt administrerade läkemedlet som kan hjälpa patienter med olika typer av levercancer. En fas 1b-monoterapistudie med fostrox har avslutats och en fas 1b/2a-kombinationsstudie i HCC pågår.

 

Om primär levercancer

Primär levercancer är den tredje vanligaste orsaken till cancerrelaterade dödsfall i världen och hepatocellulär cancer (HCC) är den vanligaste formen. Trots att existerande behandlingar för HCC kan förlänga patienternas liv är behandlingsfördelarna ofta begränsade och dödligheten ligger kvar på en hög nivå. Varje år diagnosticeras ca 660 000 patienter med primär levercancer globalt och den nuvarande graden av femårsöverlevnad är under 20%1). HCC är en heterogen sjukdom med olika etiologier och utan specifika mutationer som observerats i många andra cancerformer. Detta har bidragit till bristen på framgång för molekylärt riktade substanser i HCC. Bristen på övergripande nytta, tillsammans med den generellt dåliga prognosen för patienter med medellångt och långt framskriden HCC resulterar i ett stort otillfredsställt medicinskt behov.

 

 

 

Om Medivir

Medivir utvecklar innovativa läkemedel med fokus på cancersjukdomar där de medicinska behoven är stora. Företaget satsar på indikationsområden där tillgängliga behandlingsmetoder är begränsade eller saknas och det finns stora möjligheter att erbjuda betydande förbättringar till patienterna. Medivir fokuserar på utvecklingen av fostroxacitabine bralpamide (fostrox), en smart kemoterapi som har utformats för att ge en riktad anti-tumöreffekt i levern samtidigt som eventuella biverkningar minimeras. Samarbeten och partnerskap är en viktig del av Medivirs affärsmodell och läkemedelsutvecklingen bedrivs antingen i egen regi eller i partnerskap. Medivirs aktie (ticker: MVIR) är noterad på Nasdaq Stockholms lista för små bolag (Small Cap). www.medivir.se. 

1)       Rumgay et al.,European Journal of Cancer 2022 vol.161, 108-118.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Medivir presenterar data för kombinationen fostrox + Lenvima vid HCC på ESMO GI

Published

on

By

Stockholm — Medivir AB (Nasdaq Stockholm: MVIR), ett läkemedelsföretag inriktat på att utveckla innovativa behandlingar av cancersjukdomar med stora medicinska behov, meddelade idag att ett abstrakt för kombinationen fostroxacitabine bralpamide (fostrox) + Lenvima® vid hepatocellulär cancer (HCC) har accepterats för presentation vid European Society for Medical Oncology (ESMO) Gastrointestinal (GI) Cancers Congress den 26-29 juni 2024 i München.

 

Abstraktet, med titeln “Liver pharmacodynamics in an open-label phase Ib/IIa study of fostroxacitabine bralpamide (fostrox, MIV-818) in combination with lenvatinib in 2L/3L hepatocellular carcinoma” kommer att presenteras på konferensen av Dr Hong Jae Chon, CHA Bundang Medical Center i Korea. Dr Chon är en av prövarna i den pågående fas Ib/IIa-studien.

 

Presentationen kommer att innehålla farmakodynamiska data från patienter i den pågående fas Ib/IIa-studien med kombinationen fostrox + Lenvima, som utvärderar påverkan på normal leverfunktion och DNA-skador i tumörceller jämfört med friska celler. Presentationen kommer också att innehålla en uppdatering av den kliniska effekten då studieresultatet har fortsatt att mogna och patienterna har kunnat fortsätta med behandlingen.

 

Postern kommer att finnas tillgängliga på Medivirs hemsida efter presentationen.

 

För ytterligare information kontakta:

Magnus Christensen, finanschef, Medivir AB

Telefon: 08-5468 3100.

E-post: magnus.christensen@medivir.com

 

 

Om fostrox

Fostrox är en typ av smart kemoterapi som levererar den celldödande substansen selektivt till tumören samtidigt som den skadliga effekten på normala celler minimeras. Detta uppnås genom att koppla en aktiv kemoterapi (troxacitabin) till en prodrog-svans. Prodrogens design gör det möjligt att administrera fostrox oralt och färdas direkt till levern där den aktiva substansen frisätts lokalt i levern. Med denna unika mekanism har fostrox potential att bli det första leverriktade, oralt administrerade läkemedlet som kan hjälpa patienter med olika typer av levercancer. En fas 1b-monoterapistudie med fostrox har avslutats och en fas 1b/2a-kombinationsstudie i HCC pågår.

 

Om primär levercancer

Primär levercancer är den tredje vanligaste orsaken till cancerrelaterade dödsfall i världen och hepatocellulär cancer (HCC) är den vanligaste formen. Trots att existerande behandlingar för HCC kan förlänga patienternas liv är behandlingsfördelarna ofta begränsade och dödligheten ligger kvar på en hög nivå. Varje år diagnosticeras ca 660 000 patienter med primär levercancer globalt och den nuvarande graden av femårsöverlevnad är under 20%1). HCC är en heterogen sjukdom med olika etiologier och utan specifika mutationer som observerats i många andra cancerformer. Detta har bidragit till bristen på framgång för molekylärt riktade substanser i HCC. Bristen på övergripande nytta, tillsammans med den generellt dåliga prognosen för patienter med medellångt och långt framskriden HCC resulterar i ett stort otillfredsställt medicinskt behov.

 

 

 

Om Medivir

Medivir utvecklar innovativa läkemedel med fokus på cancersjukdomar där de medicinska behoven är stora. Företaget satsar på indikationsområden där tillgängliga behandlingsmetoder är begränsade eller saknas och det finns stora möjligheter att erbjuda betydande förbättringar till patienterna. Medivir fokuserar på utvecklingen av fostroxacitabine bralpamide (fostrox), en smart kemoterapi som har utformats för att ge en riktad anti-tumöreffekt i levern samtidigt som eventuella biverkningar minimeras. Samarbeten och partnerskap är en viktig del av Medivirs affärsmodell och läkemedelsutvecklingen bedrivs antingen i egen regi eller i partnerskap. Medivirs aktie (ticker: MVIR) är noterad på Nasdaq Stockholms lista för små bolag (Small Cap). www.medivir.se. 

1)       Rumgay et al.,European Journal of Cancer 2022 vol.161, 108-118.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cabonline Group Holdings Årsredovisning och Hållbarhetsrapport 2023

Published

on

By

Cabonline Group Holdings Årsredovisning 2023 samt Hållbarhetsrapport 2023 finns nu tillgänglig på koncernens webplats på cabonlinegroup.com/om-oss/investerare/finansiella-rapporter. PDF-versioner är även bifogad till detta pressmeddelande. Den svenska årsredovisningen finns även tillgänglig på koncernens webplats i European Single Electronic Format (ESEF).

För mer information, vänligen kontakta
Charlotta Söderlund, CEO, tel +46 70 453 77 70, charlotta.weigel@cabonline.com
Erik Skånsberg, CFO, tel
+46 79 062 38 84, erik.skansberg@cabonline.com

Om Cabonline:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 200 anslutna åkerier och cirka 4 100 bilar i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Flygtaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2023 cirka 5,6 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.