Connect with us

Marknadsnyheter

Karlstadshus väljer digital plattform för trygghet och tillgänglighet i samarbete med wec360°

Published

on

Fastighetsbranschen är en av de piggaste på att anamma tekniska innovationer och rör sig nu allt snabbare in i en digital era. Ett exempel är den kommunala stiftelsen Karlstadshus som i dagarna ingått ett licensavtal för den digitala presentationsplattformen och dess Bostadsväljare, som utvecklats av proptech-bolaget wec360°. Syftet är att göra hela sitt bostadsbestånd om 2600 lägenheter tillgängliga för visning på distans.

Fastighetsbranschen har på senare år blivit alltmer tekniskt driven och befinner sig nu långt fram i appliceringen av nya tekniska innovationer. Man kan nu se en trend mot en ökad digitalisering av området inte minst i mötet med kunderna. Särskilt nu ställs ju också allt större krav på digitalisering som möjliggör att kunden ändå kan ta trygga beslut om sin bostad fast på distans, vilket har drivit på utvecklingen. 

Med presentationsplattformen och dess Bostadsväljare får den bostadssökande en digital guidning till potentiellt intressanta lägenheter i en realistisk, grafisk och interaktiv lösning. Stiftelsen Karlstadshus är näst störst i regionen och har som kommunalägt bostadsbolag även ett åliggande att skapa tillgänglighet för allmänheten. Stiftelsen grundades av Karlstads kommun som tillsammans med Riksbyggen stod för kapitalet i grundfonden och som via sin bolagsform är självägande. De och flera andra tillhör den kundgrupp som varit tidiga med att ansluta till denna lösning kallad Bostadsväljaren. Plattformen har utvecklats av wec360°, sedan tidigare ledande inom proptech och verksamma på en internationell marknad. 

– Vår plattform kan tillämpas på både små och stora befintliga bostadsbestånd och hjälper bostadssökande att ta trygga belut om sin bostad. Under coronan finns ju nu också generellt högre krav på digitalisering av branschen när bostadsbolagen inte kan visa lägenheterna på plats, säger Mattias von Corswant, CMO på wec360°.

 – Coronapandemin har gjort det väldigt tydligt att bostadsbranschen behöver avancera för att kunna möta kunderna digitalt. Med Bostadsväljaren kan vi hjälpa dem att göra mer medvetna och insiktsfulla val, och på ett bättre sätt förstå bostaden som de väljer – eller väljer bort, säger Johan Lokander, styrelseordförande i Stiftelsen Karlstadshus.

https://www.wec360.com/sv/produkter/bostadsvaljare

Om wec360°’s plattform för presentation av fastigheter och bostäder; Bostadsväljaren är en av plattformens huvudfunktioner och  appliceras direkt på befintliga bestånd. Den förser den bostadssökande med all information, bilder och översikt som behövs för att denne skall kunna ta ett tryggt beslut om sin framtida bostad. Plattformen är baserad på en licensmodell och kompletterar befintliga system då informationen från dessa speglas rakt in i systemet. Med plattformen får bostadsbolaget också full kontroll över vilka lägenheter och områden som genererar mest intresse, trafik, favoritmarkeringar och kan ta beslut om marknadsåtgärder utifrån denna information. 

För mer information vänligen kontakta; Mattias von Corswant, CMO, wec360°: 073-617 46 67

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Åtgärder för att främja viltvården

Published

on

By

Regeringen har i dag beslutat om ändring i jaktförordningen (1987:905) samt om medel från viltvårdsfonden som ska främja landets viltvård genom olika viltvårdsåtgärder och bidrag till ideella organisationer som bland annat bidrar till att främja jakt.

Genom ändringen i jaktförordningen får Naturvårdsverket tills vidare möjlighet att upphandla åtgärder för att främja landets viltvård.

– Åtgärderna får avse uppföljning och övervakning av viltstammarna, syfta till att minska lidandet för trafikskadat vilt eller bidra till en adaptiv klövviltsförvaltning, säger landsbygdsminister Peter Kullgren. 

Under 2025 får högst 38 miljoner kronor ur viltvårdsfonden användas för bidragsgivning och upphandling av viltvårdsåtgärder.

Svenska Jägareförbundet har nu tilldelats ett treårigt organisationsbidrag för att fortsatt leda delar av jakten och viltvården i Sverige 2025–2027. Bidraget motsvarar 155 kronor per betald viltvårdsavgift vilket innebär omkring 43,4 miljoner kronor per år. Detta bygger vidare på uppdraget att leda delar av jakten och viltvården i landet som Svenska Jägareförbundet haft sedan 1938.

Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontrollen av tolkar som arbetar för det offentliga ska öka

Published

on

By

Regeringen ger Kammarkollegiet i uppdrag att lämna förslag på hur den statliga kontrollen och kvalitetsbedömningen av tolkar som arbetar för det offentliga kan öka. Tillgången till kvalificerade tolkar är viktig för att myndigheter, regioner och kommuner på ett rättssäkert och effektivt sätt ska kunna genomföra sina uppdrag och tillhandahålla en ändamålsenlig samhällsservice.

– Tolktjänster som erbjuds av det offentliga ska hålla en god kvalitet rakt igenom. Det är viktigt för enskilda individer som inte behärskar det svenska språket tillräckligt väl att kunna förstå och att göra sig förstådda. Därför ger vi nu Kammarkollegiet det här uppdraget, säger arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson.

I uppdraget ingår att se över hur tillsynen av enskilda auktoriserade tolkar kan förbättras. Det ingår vidare att se över hur myndighetens befintliga auktorisationsprocess vad gäller information om och utformning av kunskapsproven kan utvecklas, liksom registerföring av auktoriserade tolkar och tolkar med godkänd utbildning.

Kammarkollegiet ska också utreda om det finns anledning att se över de krav som idag ställs på sökandes förkunskaper för att klara auktorisationsprocessen och hur genomströmningen i systemet, bl.a. att få fler utbildade tolkar att auktorisera sig, kan öka.

Uppdraget ska genomföras inom ramen för myndighetens nuvarande uppgift och inom ramen för nuvarande reglering.

Kammarkollegiet ska lämna en skriftlig slutredovisning av uppdraget till regeringen senast den 15 december 2024.

Kontakt
Alexandra Örenmark
Pressekreterare hos arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson
076-117 29 48

alexandra.orenmark@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

LEAX publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Året 2023 har varit en fortsättning på vår resa genom både utmaningar och framgångar. Trots den fortsatta osäkerheten som präglar den globala ekonomin har LEAX fortsatt att visa på styrka och motståndskraft.

Vi står inför en tid av snabb förändring och komplexitet, där vår förmåga att anpassa oss är avgörande för vår framgång. Under det senaste året har vi framgångsrikt genomfört vår långsiktiga strategi för att diversifiera våra marknader och utveckla produkter med högre teknikinnehåll. Detta har resulterat i en ökning av nettoomsättningen till 2 182,5 MSEK, en imponerande ökning med 13,5% jämfört med föregående år.

Vi har sett positiva resultat av våra ansträngningar, särskilt inom marknaden för tunga kommersiella fordon där vi har upplevt ökad efterfrågan och stabilare volymer. Trots detta har vi också mött utmaningar, särskilt inom försäljningen av komponenter till elbilar och vissa andra marknadssegment.

Vårt rörelseresultat för helåret 2023 har ökat betydligt till 43,5 MSEK, vilket är en tydlig indikation på vår förmåga att effektivt hantera både volatilitet och inflation. Genom att fokusera på kostnadsåterhämtning och anpassning till förändrade marknadsförhållanden har vi lyckats öka vår lönsamhet och stärka vår position i branschen.

Jag vill passa på att tacka hela LEAX-teamet för deras hårda arbete och engagemang under det gångna året. Det är ert dedikerade arbete som har möjliggjort våra framgångar och som kommer att fortsätta driva oss framåt i framtiden.

Som vi ser fram emot det kommande året är det viktigt att vi fortsätter att vara smidiga, flexibla och snabba på att anpassa oss till förändrade förutsättningar. Genom att upprätthålla vår höga kvalitet och vårt engagemang för våra kärnvärden kommer vi att fortsätta att överträffa våra kunders förväntningar och upprätthålla vår position som ledande inom branschen.

Tack för ert fortsatta stöd och förtroende.

Roger Berggren, VD och koncernchef
Telefon: +46 (0)70 655 99 71
E-mail: roger.berggren@leax.com

 

Om LEAX

LEAX Group AB (publ) är moderbolag i en koncern (”LEAX Group”) med cirka 1 100 anställda. LEAX har verksamhet i Köping, Falun och Falköping i Sverige, Riga och Rezekne i Lettland, Curitiba i Brasilien, Detmold i Tyskland, Mezökövesd i Ungern och Wuxi i Kina. Koncernen designar, utvecklar och industrialiserar avancerade tillverkningslösningar och komplexa produkter för global mobilitet och industriella marknader. Koncernen omsatte 2,2 miljarder kronor 2023.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.