Connect with us

Marknadsnyheter

Kartläggning: här är länen som näthandlar mest i landet

Published

on

Läs original

Stockholm är det län som handlat mest online per capita i hela landet 2022, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland. Favoritkategorin för stockholmarna är smycken och accessoarer. Men det är i en annan kategori som svenska folket sticker ut internationellt.

I den senaste Shopping Pulse-rapporten summerar Klarna, som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige, e-handelsåret 2022. Rapporten visar att nästan en av tre svenskar (31%) handlar på nätet varje vecka, och att söndagskvällar kl 21 är den tidpunkt då flest handlar online. De produkter som flest föredrar att köpa online i stället för i fysiska produkter finns inom underhållning (43%), elektronik (42%) och apoteksprodukter (42%).

”Sverige sticker ut internationellt när det gäller just apoteksprodukter. Under fjärde kvartalet köpte dubbelt så många svenskar apoteksvaror på nätet, jämfört med det globala snittet”, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Stockholm störst på näthandel
Rapporten för 2022 visar att stockholmarna är de som handlar mest online per capita, tätt följt av Norrbotten och Uppsala. Stockholm ligger hela 15 procent över rikssnittet. Dessutom finns stockholmskommunen Nykvarn på topp-10-listan med kommunerna som hade störst onlineförsäljning per capita. Kronoberg, Kalmar och Västernorrland är de län som handlat minst på nätet. 

Vad svenskarna handlar mest online skiljer sig från region till region. Stockholm är ett av bara två län där smycken och accessoarer är favoritkategorin, som handlas mer än rikssnittet. I många andra län är det snarare nöje och underhållning eller kläder och skor som flest handlar online, medan sport-, hobby- och fritidsprodukter dominerar i länen som hör till norra halvan av landet.

Prisjämförelse lockar
Rapporten visar att de främsta anledningarna till att svenskarna handlar på nätet är lägre priser (80%), att det är lättare att jämföra priser (78%) och större utbud av produkter (76%).  

”Omvärldsläget gör att vi blir mer prismedvetna så det är inte förvånande att pris prioriteras högst när vi väljer var vi shoppar. På nätet finns bra verktyg för att ta bättre köpbeslut, inte minst via Klarna-appen, där det går snabbt och enkelt att jämföra priser, säger Jesper Eriksson. 

Topplista län – total onlineförsäljning per capita och favoritkategorier per region under 2022 (Klarnas shoppingindex) 
  Rankning    Region  Index (100)*  Favoritkategori**  
Stockholms län  115  Smycken & Accessoarer 
Norrbottens län  107  Sport, Hobby & Fritid 
Uppsala län  105  Nöje/underhållning 
Region Gotland  102  Nöje/underhållning 
Södermanlands län  100  Elektronik 
Region Halland  99  Smycken & Accessoarer 
Västerbottens län  98  Sport, Hobby & Fritid 
Gävleborgs län  97  Sport, Hobby & Fritid 
Jämtlands län  97  Sport, Hobby & Fritid 
10  Dalarnas län  96  Sport, Hobby & Fritid 
11  Örebro län  96  Hälsa & Skönhet 
12  Östergötlands län  96  Nöje/underhållning 
13  Jönköpings län  95  Kläder & Skor 
14  Region Skåne  95  Kläder & Skor 
15  Västra Götalandsregionen  95  Kläder & Skor 
16  Värmlands län  93  Sport, Hobby & Fritid 
17  Västmanlands län  92  Hälsa & Skönhet 
18  Blekinge län  91  Elektronik 
19  Kalmar län  90  Hem & Trädgård 
20  Kronobergs län  90  Barnprodukter 
21  Västernorrlands län  84  Sport, Hobby & Fritid 

*‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

** Indexet för ”Favoritprodukter” är beräknat i förhållande till riksgenomsnittet och speglar inte nödvändigtvis de produkter som oftast köps totalt – utan oftast i jämförelse med andra regioner i samma land.

Topplista kommuner – onlineförsäljning under 2022 (Klarnas shoppingindex) 
Rankning  Ort  Index (100)* 
Aneby (Jönköpings län)  186 
Boxholm (Östergötlands län)  185 
Storfors (Värmlands län)  184 
Knivsta (Uppsala län)  161 
Nykvarn (Stockholms län)  160 
Övertorneå (Norrbottens län)  159 
Gnesta (Södermanlands län)  159 
Essunga (Västra Götalandsregionen)  159 
Åre (Jämtlands län)  157 
10  Sorsele (Västerbottens län)  157 

* ‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

Topplista län – Onlinehandelns ökning under Q4 2022 jämfört med Q4 2022 (Klarnas Shoppingindex) 
Rankning  Index (100)* 
Gävleborgs län  102 
Jönköpings län  102 
Kronobergs län  101 
Region Gotland  101 
Region Halland  101 
Region Skåne  101 
Södermanlands län  101 
Västmanlands län  101 
Örebro län  101 
Blekinge län  100 
Dalarnas län  100 
Kalmar län  100 
Värmlands län  100 
Västerbottens län  100 
Västra Götalandsregionen  100 
Östergötlands län  100 
Norrbottens län  99 
Stockholms län  99 
Uppsala län  99 
Västernorrlands län  98 
Jämtlands län  95 

* ‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com. 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Fritidsbankens samarbete med Zoomability en succé

Published

on

By

I februari ingick Zoomability ett avtal med Fritidsbanken Sverige, en ideell organisation som finns etablerad på 127 orter. De stöttas av kommunerna och har till syfte att gratis låna ut sport- och friluftsutrustning som oftast är begagnad, och skänkts av privatpersoner, företag eller organisationer.

Anledningen till samarbetet är det dokumenterade behov som visades i den undersökning som genomfördes 2021 av Fritidsbanken med hjälp av Myndigheten för delaktighet och Allmänna Arvsfonden. Där svarade 1948 personer med funktionsvariationer, och 48 % av dessa ville att Fritidsbanken skulle erbjuda utrustning anpassade för dem. Det klart viktigaste behovet var utrustning för vandring/promenader i naturen, dvs det en Zoom Uphill kan erbjuda.  

I avtalet förbinder sig Zoomability att låna ut två Zoom Uphill under 1-2 månader till fem olika Fritidsbanker under 2023. Vi började med Karlstad 22 mars i samband med konferensen Idrott och hälsa, och har nu skickat dem vidare till Sigtuna och Motala, som fått var sin. Bägge ska i augusti vidare till Mora, och slutligen till Borlänge oktober-november.

En viktig del i samarbetet är den utvärdering av uthyrningen som görs. Vi har dock hela tiden fått underhandsinformation kring hur det går som varit mycket positiv, men nu har de samanställda resultaten från Karlstad kommit hur utlåningen varit.

Totalt var Zoomarna ”ute på rull” 44 dagar under 33 lånetillfällen under perioden, och vid speciella aktivitetsdagar som ordnats var det 360 personer som passade på att testa hur enkelt och smidigt det är att köra en Zoom. Förmodligen kom alla tillbaka efter provturen med det ”berömda” Zoom-leendet som vi alltid ser hos våra användare.  

Första kommun med att skaffa Zoomar för utlåning var för övrigt Höganäs som nu hyrt sina 2 st i snart ett år. Detta via deras Sportbank, som är motsvarigheten till Fritidsbanken. Zoomability deltog för övrigt med två extra Zoomar vid Kullaledens 10-årsjubileum som Höganäs firade den 3 juni.

Det Fritidsbanker eller Sportbanker gör för att öka tillgängligheten till naturen för personer med funktionsvariationer, och då främst rullstolsburna, är också en insats för folkhälsan. De positiva hälsoeffekterna av att vistas i naturen på sina egna villkor finns väl dokumenterade. En sammanställning kring ”Friluftslivets och naturens mervärden och samhällsnytta” har för övrigt nyligen publicerats av Svenskt Friluftsliv, en paraplyorganisation för 28 ideella friluftsorganisationer.

Nu är en av Zoomarna alltså i Motala och kommer att visas upp i samband med Vätternrundan om någon vecka.

Vårt mål är att alla kommuner med en Fritidsbank eller Sportbank ska införskaffa ett par Zoomar för att kunna erbjuda sina rullstolsburna medborgare möjligheten att på egna villkor ta del av naturens läkande krafter. Men givetvis också på motsvarande sätt i övriga 16 länder vi finns representerade i runt om i världen. Italien har redan kommit en bit på väg. Och i USA finns det för övrigt mer än 2000 State Parks. Vi har nu börjat bearbetningen av dem och märkt att det finns ett klart intresse att öka tillgängligheten med hjälp av ett fordon som Zoom Uphill.

Mer om Fritidsbanken 
Den första Fritidsbanken öppnade januari 2013, och det finns nu 127 st runt om i landet. Lokala Fritidsbanker finansieras oftast av kommuner och det är den lokala huvudmannen som ansvarar för att deras Fritidsbank har medel till personal, lokalhyra och övriga omkostnader. Läs mer här https://www.fritidsbanken.se/

För mer information kontakta:

Pehr-Johan Fager, VD
pj@zoomability.com
0709-203961

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vd:s anförande vid årsstämma 2023 i Minesto AB

Published

on

By

Inspelning av vd Martin Edlunds anförande vid årsstämma 2023 i Minesto AB, 7 juni 2023.

Videon kan ses på bolagets youtube-kanal via denna länk

https://youtu.be/UpJUh5PY3AU

För mer information, vänligen kontakta

Cecilia Sernhage, Kommunikationschef
+46 735 23 71 58
ir@minesto.com

Om Minesto

Minesto är en ledande teknikutvecklare inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra planerbar kommersiell elproduktion ur havet.

Minestos prisbelönta och patenterade produkt är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar.

Med beviljade utvecklingsmedel om mer än 40 miljoner euro från bland andra Europeiska regionala utvecklingsfonden, European Innovation Council och InnoEnergy är Minesto EU:s största investering inom marin energi.

Minesto grundades 2007 och är verksamt i Sverige, Färöarna, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Corespring New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

Läs mer om Minesto på www.minesto.com.

Bilder och övrigt pressmaterial kan laddas ned via minesto.com/media

Finansiell information inklusive rapporter, prospekt och bolagsbeskrivningar finns tillgänglig på www.minesto.com/investor

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mesut Meral lämnar AIK Fotboll

Published

on

By

Herrlagets assisterande tränare Mesut Meral har till klubben inkommit med ett önskemål om att få avsluta sitt avtal i förtid. AIK Fotboll har tillmötesgått det önskemålet och Mesut lämnar därmed tränarstaben efter den allsvenska hemmamatchen mot IF Elfsborg på söndag.

– Först och främst vill jag tacka alla på Karlberg för samarbetet under året. Det har varit en resultatmässigt tuff tid, men jag tror stenhårt på att denna grupp och klubb kommer lyfta härifrån. Jag är överväldigad över hur supportrar stöttat klubben trots den oerhört tuffa våren. Den typen av kraft blir omöjlig att stoppa i längden, vilket gör att AIK snart är tillbaka där man hör hemma. Jag kommer framöver att jobba utanför Sveriges gränser och får således följa resan tillbaka utifrån. Innan det är dags att lämna så ska vi göra allt för att ta tre poäng i helgen, säger Mesut Meral.

– Jag vill tacka Mesut för det engagemang han haft för AIK Fotboll under den tid han har varit här. Det är tråkigt att vi förlorar en kompetent ledare, men vi vill samtidigt inte stå i vägen när ett sådant tillfälle ges för en tränare som den själv värderar att den vill ta. Jag önskar Mesut lycka till med sina nya uppgifter, säger Thomas Berntsen, sportchef i AIK Fotboll.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.