Connect with us

Marknadsnyheter

Kartläggning: här är länen som näthandlar mest i landet

Published

on

Läs original

Stockholm är det län som handlat mest online per capita i hela landet 2022, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland. Favoritkategorin för stockholmarna är smycken och accessoarer. Men det är i en annan kategori som svenska folket sticker ut internationellt.

I den senaste Shopping Pulse-rapporten summerar Klarna, som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige, e-handelsåret 2022. Rapporten visar att nästan en av tre svenskar (31%) handlar på nätet varje vecka, och att söndagskvällar kl 21 är den tidpunkt då flest handlar online. De produkter som flest föredrar att köpa online i stället för i fysiska produkter finns inom underhållning (43%), elektronik (42%) och apoteksprodukter (42%).

”Sverige sticker ut internationellt när det gäller just apoteksprodukter. Under fjärde kvartalet köpte dubbelt så många svenskar apoteksvaror på nätet, jämfört med det globala snittet”, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Stockholm störst på näthandel
Rapporten för 2022 visar att stockholmarna är de som handlar mest online per capita, tätt följt av Norrbotten och Uppsala. Stockholm ligger hela 15 procent över rikssnittet. Dessutom finns stockholmskommunen Nykvarn på topp-10-listan med kommunerna som hade störst onlineförsäljning per capita. Kronoberg, Kalmar och Västernorrland är de län som handlat minst på nätet. 

Vad svenskarna handlar mest online skiljer sig från region till region. Stockholm är ett av bara två län där smycken och accessoarer är favoritkategorin, som handlas mer än rikssnittet. I många andra län är det snarare nöje och underhållning eller kläder och skor som flest handlar online, medan sport-, hobby- och fritidsprodukter dominerar i länen som hör till norra halvan av landet.

Prisjämförelse lockar
Rapporten visar att de främsta anledningarna till att svenskarna handlar på nätet är lägre priser (80%), att det är lättare att jämföra priser (78%) och större utbud av produkter (76%).  

”Omvärldsläget gör att vi blir mer prismedvetna så det är inte förvånande att pris prioriteras högst när vi väljer var vi shoppar. På nätet finns bra verktyg för att ta bättre köpbeslut, inte minst via Klarna-appen, där det går snabbt och enkelt att jämföra priser, säger Jesper Eriksson. 

Topplista län – total onlineförsäljning per capita och favoritkategorier per region under 2022 (Klarnas shoppingindex) 
  Rankning    Region  Index (100)*  Favoritkategori**  
Stockholms län  115  Smycken & Accessoarer 
Norrbottens län  107  Sport, Hobby & Fritid 
Uppsala län  105  Nöje/underhållning 
Region Gotland  102  Nöje/underhållning 
Södermanlands län  100  Elektronik 
Region Halland  99  Smycken & Accessoarer 
Västerbottens län  98  Sport, Hobby & Fritid 
Gävleborgs län  97  Sport, Hobby & Fritid 
Jämtlands län  97  Sport, Hobby & Fritid 
10  Dalarnas län  96  Sport, Hobby & Fritid 
11  Örebro län  96  Hälsa & Skönhet 
12  Östergötlands län  96  Nöje/underhållning 
13  Jönköpings län  95  Kläder & Skor 
14  Region Skåne  95  Kläder & Skor 
15  Västra Götalandsregionen  95  Kläder & Skor 
16  Värmlands län  93  Sport, Hobby & Fritid 
17  Västmanlands län  92  Hälsa & Skönhet 
18  Blekinge län  91  Elektronik 
19  Kalmar län  90  Hem & Trädgård 
20  Kronobergs län  90  Barnprodukter 
21  Västernorrlands län  84  Sport, Hobby & Fritid 

*‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

** Indexet för ”Favoritprodukter” är beräknat i förhållande till riksgenomsnittet och speglar inte nödvändigtvis de produkter som oftast köps totalt – utan oftast i jämförelse med andra regioner i samma land.

Topplista kommuner – onlineförsäljning under 2022 (Klarnas shoppingindex) 
Rankning  Ort  Index (100)* 
Aneby (Jönköpings län)  186 
Boxholm (Östergötlands län)  185 
Storfors (Värmlands län)  184 
Knivsta (Uppsala län)  161 
Nykvarn (Stockholms län)  160 
Övertorneå (Norrbottens län)  159 
Gnesta (Södermanlands län)  159 
Essunga (Västra Götalandsregionen)  159 
Åre (Jämtlands län)  157 
10  Sorsele (Västerbottens län)  157 

* ‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

Topplista län – Onlinehandelns ökning under Q4 2022 jämfört med Q4 2022 (Klarnas Shoppingindex) 
Rankning  Index (100)* 
Gävleborgs län  102 
Jönköpings län  102 
Kronobergs län  101 
Region Gotland  101 
Region Halland  101 
Region Skåne  101 
Södermanlands län  101 
Västmanlands län  101 
Örebro län  101 
Blekinge län  100 
Dalarnas län  100 
Kalmar län  100 
Värmlands län  100 
Västerbottens län  100 
Västra Götalandsregionen  100 
Östergötlands län  100 
Norrbottens län  99 
Stockholms län  99 
Uppsala län  99 
Västernorrlands län  98 
Jämtlands län  95 

* ‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Annual Report 2023 – Better Energy mer än fördubblade sin gröna energiproduktion under 2023

Published

on

By

Idag publicerade Better Energy sin integrerade årsredovisning för 2023 som visar på stadiga framsteg och viktiga milstolpar under ett år av investeringar och strategiskt arbete. Företaget ökade sin produktion av förnybar energi, utökade sin portfolio av förnybara energiparker och inkluderade flertalet parker i sina trepartnerskap för samägande. Under 2024 förväntar sig Better Energy en ökning av affärsaktiviteter vilket återspeglas i företagets finansiella prognoser för året.

Affärshöjdpunkter

Better Energy ökade produktionen av förnybar energi från sina solparker till 941 GWh – en ökning från 463 GWh under 2022. Elförsäljningen ökade till SEK 685 miljoner. Dessa siffror inkluderar förnybara energiparker ägda av Better Energy samt parker i partnerskap för samägande. I de delägda samriskpartnerskapen var Better Energys andel pro rata för 2023 479 GWh.

Under året ingick Better Energy 12 elköpsavtal (PPA) med åtta företag, inklusive Vestre i Sverige. Better Energy har nu PPA:er med 39 företag i Danmark, Sverige och Polen för en total kontrakterad volym på 9,465 GWh under de kommande tio åren.  

Portföljhöjdpunkter

Till följd av elnätsanslutningen av fem solparker under året växte Better Energys operativa portfölj av solparker till 1,126 MWp med ett Better Energy-ägandeskap på 51%. Konstruktionsportföljen, inklusive företagets första energilagringsprojekt, växte till 1,729 MWp med ett Better Energy-ägandeskap på 72%. Utvecklingsportföljen som Better Energy äger till 100% växte till 14,543 MWp och inkluderar energilagring och hybridparker med sol- och vindkraftsproduktion. Better Energy investerade SEK 1,471 miljoner i sin utvecklingsportfolio under 2023.

Joint venture-höjdpunkter

Vid slutet av 2023 hade Better Energy inkluderat 34 projekt i tre partnerskap för samägande.

I Impact I, företagets första joint venture med den danska pensionsfonden Industriens Pension, elnätsanslöts det sista projektet under 2023. Samarbetet utgörs nu av 21 solparker med en produktionskapacitet på cirka 1GWh i Danmark och Polen.

Impact II är Better Energys andra joint venture med Industriens Pension med en förväntad ackumulerad produktionskapacitet på omkring 1 GWh. Vid slutet av 2023 ingick nio projekt med en förväntad produktionskapacitet på 589 MWp i Danmark, Sverige och Polen.

Under 2023 upprättade Better Energy även en joint venture med det danska energibolaget Andel med en förväntad ackumulerad produktionskapacitet på 743 MWp. De två företagen förväntar sig att etablera uppemot 15 energiparker i Danmark mellan 2024 och 2028.

Better Energy investerade SEK 19.9 miljarder i sina tre joint ventures under 2023.

Finansiella höjdpunkter och riktning

Under 2023 nådde Better Energy intäkter på SEK 3,852 miljoner  – en minskning från SEK 4’411 miljoner, EBITDA på SEK 1,118 miljoner, upp från SEK 632 miljoner och vinst före skatt för året SEK 276 miljoner. Därmed levererade företaget i den nedre delen av sin finansiella vägledning för 2023 där spannet angavs till intäkter på SEK 3.9 – 4.6 miljarder och en vinst före skatt på SEK 231 – 385 miljoner. Under 2024 förväntar Better Energy en ökning av sina affärsaktiviteter med ett intäktsintervall på SEK 6,161 – 7,085 miljoner, EBITDA i intervallet av SEK 1,309 – 1,540 miljoner och vinst före skatt på SEK 231 – 347 miljoner. De finansiella antagandena exkluderar nya joint ventures.

Medarbetare och marknader

Under 2023 investerade Better Energy i sina medarbetare och dubblade antalet anställda till över 450 samt expanderade sin fysiska närvaro på alla marknader. Det svenska kontoret i Malmö växte samtidigt som företaget öppnade nya kontor i Danmark, Polen och Finland.

Rasmus Lildholdt Kjær, Chief Executive Officer för Better Energy-koncernen, säger:

“Vår syftesdrivna och robusta affärsmodell är grundläggande för vår framgång. Tack vare den kan vi skapa starka partnerskap med myndigheter, elnätsoperatörer, energiköpare och investerare som var och en på sitt sätt direkt bidrar till att accelerera övergången till grön energi”

”Under 2023 växte vårt team med 191 personer vilket nästan dubblade vår organisation. De kollegor som började under året har blivit en del av vår engagerade grupp av specialister som arbetar över hela värdekedjan och som tar med sig sina unika talanger in i teamarbetet. Det är det i särklass viktigaste som ger oss de bästa förutsättningarna för framgång under de kommande åren”.
 

Andreas Brännström, VD för Better Energy Sweden, säger:

”Under 2023 matade vi in stora mängder grön energi på elnätet till kommersiellt attraktiva villkor. Det är grundläggande för att upprätthålla vårt momentum och bekräftas av att vår byggportfölj nästan tredubblades under 2023 jämfört med 2022.”

”2023 var året vi påbörjade konstruktion av två projekt i SE 3 i Sverige och vi kommer att nå närmare 50 MWp installerad kapacitet vid slutet av 2024. Vi fortsätter utveckla vår integrerade värdekedja på den svenska marknaden med hjälp av kunskaper och erfarenheter från de över 120 solparker som koncernen har varit med och byggt.”

”Vi kommer fortsätta att implementera ny produktion av grön energi i Sverige under kommande år och accelerera våra konstruktionsaktiviteter inom en snar framtid.”

Ladda ner Better Energy Annual Report 2023 här.

Medieförfrågningar
Andreas Brännström | VD Better Energy Sweden | +46 705 084 402| ab@betterenergy.se

Om Better Energy
Better Energy är ett integrerat förnybart energibolag som grundades med syftet att accelerera övergången till förnybara energikällor. De utvecklar, bygger, äger och driver storskaliga förnybara energiparker med fokus på lokalt och regionalt värdeskapande och ett starkt engagemang för naturen. Solparkerna utvecklas på marknadsmässiga villkor utan statliga bidrag genom elköpsavtal (PPA) och den rena elektriciteten de säljer är mer prisvärd än kol, olja och gas. Better Energy är en av de snabbast växande leverantörerna av el från solen i norra Europa med en pipeline på över 13 GW produktionskapacitet. Företaget är aktivt i Sverige, Danmark, Finland och Polen och har varit del av utvecklingen och byggandet av över 120 solparker. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aurobay Power Delivery Unit förbättrar laddningen av elfordon

Published

on

By

Wien, 25 april – Aurobay lanserar i dag sin Power Delivery Unit (PDU), utformad för att effektivt förlänga räckvidden och förbättra laddningsmöjligheterna för elfordon.

Dessa avancerade inbyggda elgeneratorer, som integreras sömlöst med både nya och befintliga fordonsarkitekturer, minskar dramatiskt beroendet av traditionella laddstationer och främjar en bredare användning av EV-teknik.

”Vår Power Delivery Unit är en pragmatisk lösning som är utformad för att hantera de verkliga utmaningarna inom design och funktionalitet för elfordon”, säger Michael Fleiss, VD på Aurobay. ”Genom att göra det möjligt för fordon att ladda under färd gör vi elbilar mer praktiska och tilltalande, vilket i slutändan underlättar en förändring i hur de uppfattas och används.”

Power Delivery Unit, som först presenterades vid Vienna Motor Symposium 2023, visar på Aurobays åtagande att utveckla funktionell och anpassningsbar teknik.

”Vienna Motor Symposium, som är en av världens viktigaste event om drivlinor, är den perfekta platsen för att introducera den kommersiella versionen av vår Power Delivery Unit. Vår närvaro här belyser vårt engagemang för innovation och vår strategiska roll i att forma framtidens transporter”, säger Michael Fleiss.

Aurobays Power Delivery Unit kombinerar en förbränningsmotor med en E-drive-generator för att skapa ett mångsidigt hjälpkraftaggregat. Systemet är utformat för att anslutas direkt till fordonets batteri, vilket ökar dess laddning under resan och minskar antalet stopp för laddning. Enhetens flexibilitet möjliggör installation som ett fristående system eller integration i befintliga fordon, vilket gör den anpassningsbar för ett brett spektrum av fordonstillämpningar.

Strategiska fördelar med Aurobays Power Delivery Unit

  • Förbättrad räckvidd och drifttid: Genom att komplettera batteriladdningen på språng förlänger Power Delivery Unit fordonets räckvidd och säkerställer färre avbrott på grund av laddning, vilket är avgörande för kommersiell transport och flottverksamhet.
  • Bränslekompatibilitet: Stödjer alternativa bränslen, i linje med de globala ansträngningarna att minska fordonsutsläppen och närma sig nettonollmål.
  • Kostnads- och vikteffektivitet: Underlättar användningen av mindre, lättare och billigare batterier i elfordon.

”Aurobays Power Delivery Unit-teknik har utvecklats för att möta de dynamiska behoven inom modern transport, med betoning på tillförlitlighet och anpassningsförmåga. Våra omfattande tester, i kombination med den positiva återkopplingen från förra årets symposium, har visat att Power Delivery Unit kan hjälpa industrin att effektivt nå sina mål”, säger Mattias Berglund, Executive Vice President- Strategy and Alliances, på Aurobay.

Från och med i dag är fordonstillverkare och andra kunder välkomna att lägga beställningar på prototyper av Power Delivery Units och att diskutera sina behov för massproduktion.

Kontakt

Helene Carlson
Executive Vice President, Communications & Public Affairs
Tel: +46 765-25 84 93
Mail: media@aurobay.com

Uni3
Pumpgatan 1
417 55 Gothenburg
Sweden

Om Aurobay
Aurobay utvecklar och tillverkar lösningar för drivlinor i världsklass för en global marknad. 3000 anställda arbetar inom forskning och utveckling, tillverkning och digital innovation. 2023 producerade Aurobay 787 000 hybrid- och elmotorer på anläggningar i Skövde och Zhangjiakou, Kina. Ägt av Geely, och med en mer än 100 år lång historia av kontinuerlig drivlinjeinnovation, utvecklar Aurobay nya teknologier med en vision om noll miljöpåverkan.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gemensam studie för hållbar omställning

Published

on

By

Boliden, Nevel, Skellefteå Kraft och Sveaskog har undertecknat en avsiktsförklaring om en förstudie om att etablera en värdekedja för vätgas och biobränslen i Västerbotten. I förlängningen är målet bland annat att möjliggöra en utfasning av fossilt bränsle som idag används i processer vid smältverket Rönnskär.

Boliden, Nevel, Skellefteå Kraft och Sveaskog har en gemensam ambition att kraftigt minska utsläppen av CO2 i samhället. I förstudien ska aktörerna utforska en möjlig lösning för att drastiskt reducera utsläpp vid Rönnskär i Skellefteå. Tillsammans bidrar aktörerna till olika delar av värdekedjan, Sveaskog med fokus på skogsråvara, Skellefteå Kraft med sin erfarenhet av förnybara energilösningar, Nevel med tekniskt kunnande och erfarenhet kring allmännyttig infrastruktur och Boliden med fokus på processer för metallframställning. Gemensamt stärker företagen varandras förutsättningar och kopplar ihop flera sektorer.

Studien, som koordineras av Sweco, ska utvärdera den tekniska potentialen för ett storskaligt industrikluster inom produktion och användning av hållbart producerad energi såsom biokol och vätgas.

– Att skapa och använda en lokal värdekedja när man genomför övergången från fossil till fossilfri baserad energi är naturligtvis en plats vi behöver utforska i detalj. Med tanke på vikten av metallproduktionen i Rönnskär är detta inte bara värdefullt för oss, utan för den allmänna elektrifieringen i samhället, säger Mats Gustavsson, energidirektör, Boliden.

– Genom att samarbeta sektorsövergripande kan vår förnybara energi bidra med maximalt värdeskapande för Sverige, säger Joachim Nordin, koncernchef Skellefteå Kraft.

– Vi vill bidra med vår kompetens inom skogsråvara för att bredda avsättningen av skogsägarnas produkter och möjliggöra omställningen av den metallurgiska industrin mot ett minskat fossilberoende. Gröna metaller kräver gröna kolatomer och det finns hos oss, säger Per Callenberg, chef Hållbar Affärsutveckling, Sveaskog.


Per Callenberg, chef Hållbar Affärsutveckling, Sveaskog.

Vi ser fram emot att gå in i ett samarbete som stödjer parternas gemensamma ambition om en klimatomställning och som kan ge omfattande fördelar för hela samhället på lång sikt och samtidigt stärka kundernas konkurrenskraft. Studien ger mer förståelse för en potentiell ny affärsmodell, där material och sidoströmmar fungerar som en ny resurs och plattform för lokal cirkulär ekonomi, säger Stefan Johnsson, Commercial Director, Nevel.

Förstudien förväntas pågå i sex månader, varefter parterna kommer att dra slutsatser och diskutera eventuella ytterligare samarbeten.

För mer information, kontakta: 

Sveaskogs presstjänst, 08-655 90 50, press@sveaskog.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.