Connect with us

Marknadsnyheter

Kartläggning: här är länen som näthandlar mest i landet

Published

on

Läs original

Stockholm är det län som handlat mest online per capita i hela landet 2022, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland. Favoritkategorin för stockholmarna är smycken och accessoarer. Men det är i en annan kategori som svenska folket sticker ut internationellt.

I den senaste Shopping Pulse-rapporten summerar Klarna, som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige, e-handelsåret 2022. Rapporten visar att nästan en av tre svenskar (31%) handlar på nätet varje vecka, och att söndagskvällar kl 21 är den tidpunkt då flest handlar online. De produkter som flest föredrar att köpa online i stället för i fysiska produkter finns inom underhållning (43%), elektronik (42%) och apoteksprodukter (42%).

”Sverige sticker ut internationellt när det gäller just apoteksprodukter. Under fjärde kvartalet köpte dubbelt så många svenskar apoteksvaror på nätet, jämfört med det globala snittet”, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Stockholm störst på näthandel
Rapporten för 2022 visar att stockholmarna är de som handlar mest online per capita, tätt följt av Norrbotten och Uppsala. Stockholm ligger hela 15 procent över rikssnittet. Dessutom finns stockholmskommunen Nykvarn på topp-10-listan med kommunerna som hade störst onlineförsäljning per capita. Kronoberg, Kalmar och Västernorrland är de län som handlat minst på nätet. 

Vad svenskarna handlar mest online skiljer sig från region till region. Stockholm är ett av bara två län där smycken och accessoarer är favoritkategorin, som handlas mer än rikssnittet. I många andra län är det snarare nöje och underhållning eller kläder och skor som flest handlar online, medan sport-, hobby- och fritidsprodukter dominerar i länen som hör till norra halvan av landet.

Prisjämförelse lockar
Rapporten visar att de främsta anledningarna till att svenskarna handlar på nätet är lägre priser (80%), att det är lättare att jämföra priser (78%) och större utbud av produkter (76%).  

”Omvärldsläget gör att vi blir mer prismedvetna så det är inte förvånande att pris prioriteras högst när vi väljer var vi shoppar. På nätet finns bra verktyg för att ta bättre köpbeslut, inte minst via Klarna-appen, där det går snabbt och enkelt att jämföra priser, säger Jesper Eriksson. 

Topplista län – total onlineförsäljning per capita och favoritkategorier per region under 2022 (Klarnas shoppingindex) 
  Rankning    Region  Index (100)*  Favoritkategori**  
Stockholms län  115  Smycken & Accessoarer 
Norrbottens län  107  Sport, Hobby & Fritid 
Uppsala län  105  Nöje/underhållning 
Region Gotland  102  Nöje/underhållning 
Södermanlands län  100  Elektronik 
Region Halland  99  Smycken & Accessoarer 
Västerbottens län  98  Sport, Hobby & Fritid 
Gävleborgs län  97  Sport, Hobby & Fritid 
Jämtlands län  97  Sport, Hobby & Fritid 
10  Dalarnas län  96  Sport, Hobby & Fritid 
11  Örebro län  96  Hälsa & Skönhet 
12  Östergötlands län  96  Nöje/underhållning 
13  Jönköpings län  95  Kläder & Skor 
14  Region Skåne  95  Kläder & Skor 
15  Västra Götalandsregionen  95  Kläder & Skor 
16  Värmlands län  93  Sport, Hobby & Fritid 
17  Västmanlands län  92  Hälsa & Skönhet 
18  Blekinge län  91  Elektronik 
19  Kalmar län  90  Hem & Trädgård 
20  Kronobergs län  90  Barnprodukter 
21  Västernorrlands län  84  Sport, Hobby & Fritid 

*‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

** Indexet för ”Favoritprodukter” är beräknat i förhållande till riksgenomsnittet och speglar inte nödvändigtvis de produkter som oftast köps totalt – utan oftast i jämförelse med andra regioner i samma land.

Topplista kommuner – onlineförsäljning under 2022 (Klarnas shoppingindex) 
Rankning  Ort  Index (100)* 
Aneby (Jönköpings län)  186 
Boxholm (Östergötlands län)  185 
Storfors (Värmlands län)  184 
Knivsta (Uppsala län)  161 
Nykvarn (Stockholms län)  160 
Övertorneå (Norrbottens län)  159 
Gnesta (Södermanlands län)  159 
Essunga (Västra Götalandsregionen)  159 
Åre (Jämtlands län)  157 
10  Sorsele (Västerbottens län)  157 

* ‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

Topplista län – Onlinehandelns ökning under Q4 2022 jämfört med Q4 2022 (Klarnas Shoppingindex) 
Rankning  Index (100)* 
Gävleborgs län  102 
Jönköpings län  102 
Kronobergs län  101 
Region Gotland  101 
Region Halland  101 
Region Skåne  101 
Södermanlands län  101 
Västmanlands län  101 
Örebro län  101 
Blekinge län  100 
Dalarnas län  100 
Kalmar län  100 
Värmlands län  100 
Västerbottens län  100 
Västra Götalandsregionen  100 
Östergötlands län  100 
Norrbottens län  99 
Stockholms län  99 
Uppsala län  99 
Västernorrlands län  98 
Jämtlands län  95 

* ‎Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.