Connect with us

Marknadsnyheter

Kebni offentliggör ny strategisk plan för 2023-2027

Published

on

Sammanfattning
Kebni är ett svenskt teknikbolag, väl positionerat på en växande marknad driven av de globala megatrenderna “space”, “automation” och “connectivity”. Med sin unika mix av kompetenser inom Inertial Sensing och Satcom utvecklar Kebni avancerade tekniska lösningar för stabilisiering, positionering, säkerhet och satellitkommunikation. I sin strategiska plan för 2023-2027 har Kebni målsättningen att uppnå en nettomomsättning om 150-200 MSEK år 2024, och därefter 20-25% i årlig tillväxt. Det är bolagets ambition att uppnå positivt kassaflöde och en EBITDA-marginal på 5-10% det finansiella året 2024. De kommande fem åren ligger Kebnis fokus på kunddriven produktinnovation, proaktiv verksamhetsstyrning, att utöka sin inhouse-kompetens och ytterligare etablera sin närvaro på den globala marknaden.

Torbjörn Saxmo, VD, kommenterar:
“När NLAW-projektet för Saab plötsligt påskyndades i april 2022 behövde vi prioritera om och omarbeta vår strategi för den närmaste framtiden. Marknadsförutsättningarna och vårt fokus har delvis skiftat sedan förra årets strategiska plan presenterades, jag är därför glad att kunna konstatera att vi hittills i allt väsentligt ändå följer eller överträffar den. Vår nya strategiska plan för 2023 – 2027 pekar ut riktningen för de kommande fem åren av Kebni’s tillväxtresa, en resa som kommer att drivas av teknisk kompetens, höga ambitioner och ett starkt affärsmomentum.”

Produktinnovation
Kebni arbetar med kunddriven produktinnovation. Den planerade produktutvecklingen för 2023–2027 baseras på bolagets marknadsinsikter och tekniska expertis och syftar till att möta nuvarande och framtida kundbehov inom Inertial Sensing och Satcom.
 

Inertial Sensing
Inertial Sensing- och navigationsmarknaden växer snabbt, speciellt inom områdena självkörande fordon, konnektivitet och automation.

Kebni erbjuder specialutvecklade Inertial Sensing-lösningar till kunder med specifika krav. Ett aktuellt exempel på detta är det pågående Saab-projektet där Kebni utvecklar en skräddarsydd IMU-sensor till antitank-systemet NLAW.
 

Kebni ska även rikta sig till en bredare marknad genom att utveckla ”off the shelf”- samt specialanpassade IMU-plattformar för olika kundbehov. Den första nya IMU-plattformen att lanseras blir produktfamiljen SensAItion, som stödjer en mängd applikationer där pris-prestanda är en viktig faktor. Som en del i produktstrategin för de kommande fem åren ska Kebni bredda sin portfolio med ytterligare två, ännu mer högpresterande IMU-produktfamiljer. Dessa planeras vara kundfinansierade. Vidare ska Kebni utöka sin portfolio av navigationslösningar samt utveckla och kommersialisera unika ”end-to-end” sensorapplikationer, så som det säkerhetssystem för byggnadsställningar som bolaget kommersialiserar tillsammans med partnern Solideq.
 

Kebni’s målsättning är att produktområdet Inertial Sensing ska växa och bli större än SatCom under 2023, vilket är två år tidigare än målsättningen i fjolårets strategiska plan, mycket tack vare det accelererade Saab-projektet. Den volymorder från Saab som kom nyligen är en viktig milstolpe och tillväxtmotor för produktområdet liksom för hela Kebni.

SatCom
Rymdsegmentet växer och antalet satelliter fortsätter att öka på både den kommersiella och militära marknaden. Detta kräver i sin tur fler terminaler i marksegmentet där Kebni avser öka sin marknadsandel. Mobilnät täcker endast några procent av jordens yta, resten täcks av satellitkommunikation. Detta har blivit allt tydligare i och med den stora ökningen av icke-geostationära satelliter, vilka Kebni’s beprövade maritima lösning enkelt kan anpassas till.

Med sin produktstrategi för SatCom 2023-2027 rör sig Kebni in på marknaden för lågprofilantenner, det vill säga andra antennteknologier än den klassiska paraboliska reflektorn. ”On The Move” i alla aspekter (land/maritim/aero) är framtiden inom satellitkommunikation. Kebni, med sin IMU/INS-portfölj och stabiliseringskompetens, är väl positionerat att ta sig an denna framtidsmarknad.

Kebni’s målsättning är att produktområdet SatCom ska växa snabbare än den adresserbara marknaden över de kommande fem åren (marknadstillväxt SatCom Maritime ~20% och Land ~4%).
 

Expandera in-house-kompetens
Kebnis strategi är baserad på bolagets kärnkompetenser inom systemteknik, IoT, Sensor Fusion, Radio Frequency och satellitkommunikation. För att stödja den strategiska planen avser Kebni ytterligare expandera sin in-house-kompetens inom dessa områden genom rekryteringar och strategiska förvärv.  

 

Proaktiv verksamhetsstyrning
De pågående utmaningarna på den globala komponentmarknaden tvingar bolag att ta kortsiktiga, riskabla beslut vad gäller både kvalitet och kostnader. Kebni har antagit en strategi för verksamhetsstyrning som ska balansera den osäkra marknaden. Strategin innefattar bland annat proaktivt arbete kring design, hur bolaget arbetar med partners och leverantörer och etablering av egen produktion i syfte att ta kontroll över den kritiska processen.

 

Marknadsexpansion
Kebni har under 2022 expanderat sin marknadsnärvaron till ett nätverk som idag täcker runt 20 prioriterade länder i Europa och Asien för både Inertial Sensing och SatCom. Den lokala närvaron bidrar med viktig marknadsinformation och möjliggör Kebni’s medverkan i upphandlingar från ett tidigt skede. Den fysiska närheten gör också att Kebni kan besöka kunder ofta och därigenom etablera nära affärskontakter. För att stötta marknadsnätverket ska Kebni succesivt investera i riktade marknadsaktiviteter (så som mässor och digital marknadsföring) i syfte öka varumärkeskännedomen och skapa intresse hos marknaderna. Framtida expansioner till nya länder ska ske i balans med tillväxten hos hemorganisationen för att säkerställa kvalificerad support.

 

Finansiella mål
Kebni’s finansiella mål för 2023-2027 är:

 

  • Att uppnå en nettoomsättning på 150-200 MSEK år 2024 och därefter 20-25% årlig tillväxt
     
  • Att uppnå en EBITDA-marginal på 5-10% samt positivt kassaflöde det finansiella året 2024

Andreas Larsson, CFO, kommenterar:
Våra nya finansiella mål avspeglar att vi nu tar nästa steg på vår resa. Trots att vi nyttjar nuvarande momentum och befinner oss i en påtaglig expansionsfas så är det tydligt att vårt fokus ligger på lönsam tillväxt.”

För mer information, kontakta Kebni Head of Marketing, Communication & Investor Relations Maya Larsson: maya.larsson@kebni.com / +46 (0) 70-971 00 05

Om KebNi AB (publ)
Kebni har en lång historia och stor erfarenhet inom marina och landbaserade satellitantennlösningar samt lösningar för tröghetssensorsystem för rörelseavkänning. Företaget, med huvudkontor i Stockholm, är inriktat på att bli en ledande leverantör av tillförlitlig teknik, produkter och lösningar för satellitkommunikation, säkerhet, positionering och stabilisering. Kebni’s produkter och lösningar riktar sig till statliga, militära och kommersiella kunder. Företaget verkar på en global marknad, direkt och genom ett nätverk av återförsäljare. www.kebni.com

Kebni – Bringing stability to a world in motion

Bolagets aktie (KEBNI B) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission. Denna information är sådan som KebNi AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 november 2022 kl 09.00 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.