Connect with us

Marknadsnyheter

Kiwok publicerar kvartalsredogörelse för det första kvartalet 2023

Published

on

Kiwok Nordic AB (publ) (”Kiwok” eller ”Bolaget”) avlägger härmed kvartalsredogörelse för perioden januari – mars 2023. Bolaget redovisar ingen försäljning för perioden vilket även gällde för motsvarande period 2022. Kiwok rapporterar på kvartalsbasis.    

 

Stockholm 2023-05-16 10:00

REDOGÖRELSE

Rapportens sifferunderlag har ej granskats av Bolagets revisorer.

Perioden januari – mars 2023

Under perioden redovisar koncernen ingen försäljning, motsvarande gällde samma period föregående år.

Under perioden redovisar koncernen en förlust före skatt om – 235 Tsek, att jämföra med
– 215 Tsek under föregående år.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för koncernen under perioden var – 310 Tsek, att jämföras med – 588 Tsek under föregående år.

Resultatet per aktie uppgick till – 0,01 sek att jämföras med – 0,01 sek för samma period föregående år.

 

VD Klas Nyström kommenterar

Försäljning och resultat
Bolaget redovisar under perioden ingen försäljning vilket även gällde för motsvarande period föregående år. Koncernens resultat före skatt under perioden uppgår till – 235 Tsek, resultatet har påverkats positivt med + 36 Tkr till följd av en uppgörelse med en leverantör. Resultatet för samma period föregående år – 215 Tsek påverkades positivt av uppgörelser av engångskaraktär om + 700 Tsek.

Fortsatt arbete med nytt kundfokus
Bolaget beslutade under föregående år att ändra kundfokus, från att huvudsakligen ha bearbetat hjärtkliniker till att bearbeta forskare inom Life Science sektorn. Orsaken till det ändrade kundfokuset är att klinikerna har visat sig ha liten motivation att implementera ny teknik och ändra arbetssätt. Detta trotts, eller kanske på grund av, den pressade situationen som vårdköerna innebär. Forskare inom akademin, som ofta arbetar i eller nära vården, har betydligt större motivation att utveckla nya lösningar och utvärdera nya arbetssätt. Nu fortsätter vi transformationen mot att bli en leverantör av kvalificerad monitoreringsutrustning till medicinsk forskning och utveckling.

Bolaget har i första fasen prioriterat de universitet där vi sedan tidigare har kontakter. Kiwok ingår bl.a. i ett konsortium tillsammans med Mälardalens Universitet (MDU) som under perioden lämnat in en ansökan om finansiering av ett AI projekt. Vi har inlett samtal om forskningssamverkan med Blekinge Tekniska Högskola (BTH), Linnéuniversitet (LNU) och Linköpings universitet (LiU).  

Beslutet om att fokusera på forskningen i stället för klinisk användning i marknadsbearbetningen grundar sig på att klinikerna ännu inte varit tillräckligt motiverade att ta till sig fördelarna med distansmonitorering och på kraven om CE-märkt utrustning i enlighet med det nya europeiska regelverket MDR vid försäljning till klinisk användning. Via medicinska forskningsprojekt får vi utmärkta referenser för den framtida försäljning till kliniker. Långsiktigt och när efterfrågan etablerats inom klinikerna är det Bolagets ambition att söka CE-märkning och åter erbjuda klinikerna våra lösningar.

Marknadsbearbetning
För att öka kännedomen om Kiwok och vad vi kan erbjuda forskarvärlden söker vi kontakt med institutioner och samverkansorgan som kan föra ut vårt budskap till en större grupp.

Bearbetningen går i huvudsak ut på att kontakta och informera forskare om våra lösningar för monitorering av personer/patienter på distans. Kiwok kan erbjuda forskningen intressanta och nyskapande utvecklingsområden, säkra hälsodata för sekundäranvändning (forskning), effektivare hantering av de personer som ingår i studier och möjligheten till minskade klimat och miljöavtryck från vården.

Bearbetningen kommer att starta med de forskningsinstitut och forskargrupper i Sverige som vi har kontakt med sedan tidigare och som kan öppna dörren för oss att komma in i pågående och framtida projekt. Vi kommer i ett nästa steg bearbeta motsvarande forskare och organisationer i utlandet med start i Nordeuropa. Vi bjuder in till partnerskap och gemensamma ansökningar om forskningsbidrag.

Precision och prevention säljargument
Distanshantering av patienter leder till en hållbar och nära vård som kännetecknas av prevention, prediktion, personanpassning och patientinvolvering. Mer fokus och större resurser läggs nu på precisionshälsa inom vårdsektorn. Genom att individualisera mätningar, analyser, diagnos, medicinering och uppföljning uppnås större precision i insatserna. Behandling kan tidigareläggas, mänskligt lidande kan minska och vårdresurser sparas. Klimatavtrycken minskar när patienter inte belägger sjukhusen och slipper sjukresor.

Partnersamverkan
I samband med introduktionen av Kiwoks produkt BodyKom genomförde kliniker vid Karolinska Sjukhuset (KS) och forskare vid BTH de första tekniska och medicinska valideringarna av BodyKom, ett samarbete som har fortsatt. 

Vi har haft utvecklingsprojekt avseende vår t-shirt för EKG mätning med Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Smart Textiles, Högskolan i Borås. 

Vi har sedan några år deltagit i projektet eHealth Arena i Kalmar därigenom har nu fått kontakter inom e-hälsoinstitutet på Linnéuniversitet i Kalmar och Växjö. Dessa kontakter har hittills lett till en handfull möjliga projekt. På samma sätt har vi återupptagit tidigare kontakter på Institutionen för medicinsk teknik vid Linköpings universitet och på Visual Sweden som verkar nära universitetet.

Kiwok arbetar långsiktigt med industripartners som tyska SR Medizinelektronik för utveckling och leverans av sensorer och Wireless Independent Provider, Karlskrona, för kommunikationsutveckling.

Kiwok har sedan tidigare medverkat med ett konsortium med de svenska företagen Nordic Health Innovation (NHI), Combitech och iGrant.io. Konsortiet har bland annat samverkat med RISE när det gäller ansökningar om både nationell och europeisk forskningsfinansiering. Konsortiet har vid olika tillfällen kompletterats med andra samverkande partners i Sverige och i utlandet beroende på vad man har avsett att utveckla och för vilka terapiområden.

Forskningsbidrag och innovationsupphandlingar
Kiwok har under perioden deltagit i ett arbete med en ansökan om europeisk forskningsfinansiering. Vår ansökan AI-Trust avser utlysningen HORIZON-CL4-2023-HUMAN-01-01 — Efficient trustworthy AI – making the best of data (AI, Data and Robotics Partnership) (RIA). Projektet har rubriken “Advanced collaborative automation framework for trustworthy and data-efficient AI”

Implementering av AI-applikationer innebär slumpmässiga risker för fel och utvecklingen ställer krav på stora mängder data och energi. Målet med projektet AI-Trust är att öka pålitligheten, minska behovet av stora datamängder och hög energiåtgång genom att dels införa en mänsklig expertbedömning i processen (Human in the loop) och att dels öka användningen av syntetiska data för att träna applikationen. Den övergripande valideringen av de processer som utvecklas inom projektet kommer ledas av Kiwok och den kommer att ske inom tre applikationsområden robotar, medicinsk teknik och inbäddade system. Kiwok kommer även leda valideringsarbetet specifikt inom området medicinsk teknik.  

 

Konsortiet består av 14 europeiska och 2 indiska partners och hela projektet leds av Fraunhofer Gesellschaft, ett tyskt forskningsinstitut som är världsledande inom tillämpad forskning. Kiwok deltar i projektet tillsammans med forskare vid Mälardalens universitet som bl.a. utvecklar lösningar för att öka kvaliteten i EKG mätningar och analyser. Vidare samverkar Kiwok i projektet med Verlab från Bosnien Hercegovina när det gäller verifiering och validering. Att Kiwok deltar i ansökan är en följd av den fokusering på forskningsområdet som tidigare beskrivits. Nyttan för Kiwok av att delta i detta avancerade utvecklingsarbete, om finansieringen beviljas, är att fortsätta utvecklingen av produkten BodyKom för att ligga i framkant när marknaden för distansmonitorering nu tar fart och öka kompetensen inom organisationen. Samtidigt skapar vårt deltagande inom konsortiet ett intressant internationellt nätverk för Kiwok. Bolaget har under perioden även sökt bidrag i form av innovationscheckar samt bidrag till förstudier.

 

Strategiarbetet 2023
Under 2023 fortsätter arbetet utifrån den ny strategin. Målet är att under året skapa referensprojekt och implementering i Sverige samt att börja ta affärer inom forskningsområdet. Vi avser även att påbörja bearbetningen av nya marknader i Nordeuropa så snart de första svenska referenserna är på plats. Vi bedömer fortsatt att den finansiella sektorn ställer krav på både omsättning och vinst för att attrahera investerare, det räcker inte längre med enbart referensaffärer.

Det nya kundfokuset har alla möjligheter att leda till omsättning redan i år och vår låga burn-rate är en förutsättning för att vi med små intäkter kan få ett positivt resultat. Bolaget har fortsatt dialog med NGM om listning. Målet är som tidigare att lista bolaget på en lista med Nordic Growth Market (NGM) så snart bolaget uppfyller kapitalkraven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stockholm den 16 maj 2023
Styrelsen för Kiwok Nordic AB (publ)
www.kiwok.se

För ytterligare information kontakta:
Klas Nyström, CEO Kiwok Nordic AB (publ)
Telefon 076 880 08 00, mejl klas.nystrom@kiwok.se

eller besök bolagets hemsida www.kiwok.se

 

 

 

 

Om Kiwok Nordic AB (publ)

Kiwok, grundat 2003, är ett svenskt medicinsktekniskt företag. Tillsammans med akademin utvecklar vi nästa generation lösningar för trendmonitorering av patientens vitala parametrar. BodyKom, som vid lanseringen enligt Gartner var den första mobilt uppkopplade hälsolösningen, är en global vårdtjänst för kontinuerlig distansmonitorering av patienters hälsoutveckling under längre tid. BodyKom leder till tidigare upptäckt och diagnos samt säkerställer uppföljning och återhämtning. Kiwoks lösningar ger en hållbar vård och personcentrerade vårdprocesser.

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.