Marknadsnyheter
Klarna i ny satsning för konsumentvänligare produkter


I september 2021 presenterade Klarna sin storsatsning för mer konsumentvänliga produkter. Genom de fyra produktförändringar som implementerades har Klarnas kunder hittills sparat hundratals miljoner kronor. Nu meddelar Klarna att man tar nästa stora kliv mot hållbara betalningar genom att genomföra en rad nya produktförändringar – slopad avgift för månadsfaktura, autobetalningar, tydligare villkor för delbetalningar, samt betalningspåminnelser via SMS.
I början av hösten 2021 presenterade Klarna sin stora satsning på att driva på förändringen mot en mer hållbar kreditmarknad. Fyra omfattande produktförbättringar genomfördes, som alla på kort tid har bidragit till att sätta en ny standard för hållbara betalningar i branschen. Onödiga avgifter eliminerades, krediter utan slutdatum slopades och samtidigt infördes fler betalningspåminnelser och betaltiden vid fakturaköp fördubblades. Detta har bland annat resulterat i mer än en halvering av andelen fakturor som fått en påminnelseavgift, dessutom har Klarna-kunder i Norden sparat mer än 50 miljoner USD bara under Q4 2021.
Idag presenterar Klarna nästa stora satsning på mer konusmentvänliga produkter genom fyra nya produktförbättringar: Slopad avgift för månadsfaktura, tydligare villkor för delbetalningar, autobetalningar, samt betalningspåminnelser via SMS.
– I höstas påbörjade vi vårt arbete med att driva på förändringen mot mer hållbara betalningar och de här förbättringarna har redan genererat goda resultat för konsumenter över hela Norden. Vi är dock varken nöjda eller klara än. Nu genomför vi fyra nya produktförändringar som vi tror kommer stärka konsumentskyddet ytterligare, säger David Fock, produktchef på Klarna.
Om produktförändringarna:
Slopad avgift för månadsfaktura
Klarna erbjuder idag en möjlighet för kunder att samla alla köp som görs under en månad på en och samma faktura. Fördelen med betalningssättet är att kunden slipper hålla reda på flera olika fakturor med olika betalningsdatum och istället betala alla sina köp vid ett och samma tillfälle, genom en och samma faktura, i slutet av varje månad. Tidigare har det tillkommit en månadsavgift på 29 kronor för att använda månadsfaktura men inom kort slopas även denna avgift. Förbättringen görs för att eliminera onödiga avgifter som åläggs kunden, som ett led i att främja konsumentvänliga produkter. För att det ska bli enklare att använda månadsfaktura och för att underlätta för kunden att betala i tid, införs nu även för första gången möjligheten att betala sin månadsfaktura via autobetalning.
Nya förenklade villkor för delbetalning samt autobetalning införs
Klarna inför nu även ett nytt förenklat finansieringsalternativ för de kunder som väljer att dela upp sina betalningar för större köp. Tidigare har summan av flera olika delbetalningsköp slagits samman, vilket gjort det svårt för kunden att förstå vilket köp de betalar av på och att följa upp sin avbetalningsplan. Det nya betalningsalternativet ger konsumenten istället en tydlig och tidsbegränsad avbetalningsplan för respektive köp och som erhålls direkt i samband med att köpet görs. Det nya förbättrade upplägget innebär alltså i korthet att konsumenten betalar av en fast summa varje månad, tills köpet är avbetalt. Framöver kommer det således bli enklare för konsumenten att förstå exakt vilket köp man betalar av på, vad köpet i slutänden kostar samt när lånet kommer att vara återbetalt. För att göra det enklare för kunderna att komma ihåg att betala sin månadsfaktura införs även möjligheten att betala via autobetalning. Det nya finansieringsalterantivet är dessutom fritt från påminnelseavgifter.
Vänlig betalningspåminnelse via SMS
I en undersökning som YouGov låtit göra på uppdrag av Klarna, framkom det att 57% av respondenterna inte betalat en faktura i tid på grund av glömska. Det här var något som Klarna adresserade redan genom höstens produktförändringar, då tiden för fakturaköp fördubblades från 14 till 30 dagar samt genom tillägget av fler vänliga betalningspåminnelser i fler kanaler. Sedan dess har andelen påminnelseavgifter mer än halverats, och med en förhoppning om att sänka andelen ytterligare väljer nu Klarna att införa än fler påminnelser, den här gången via SMS. Påminnelsen skickas dag 45, det vill säga dagen efter det sista förfallodatumet. Dag 45 skickas även en påminnelse via mail, vilket sammantaget ger kunden en ytterligare en chans att komma ihåg att betala i tid för att undvika att fakturan går vidare till inkasso.
***
För mer information, vänligen kontakta press@klarna.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke