Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna i ny satsning för konsumentvänligare produkter

Published

on

Läs original

I september 2021 presenterade Klarna sin storsatsning för mer konsumentvänliga produkter. Genom de fyra produktförändringar som implementerades har Klarnas kunder hittills sparat hundratals miljoner kronor. Nu meddelar Klarna att man tar nästa stora kliv mot hållbara betalningar genom att genomföra en rad nya produktförändringar – slopad avgift för månadsfaktura, autobetalningar, tydligare villkor för delbetalningar, samt betalningspåminnelser via SMS.

I början av hösten 2021 presenterade Klarna sin stora satsning på att driva på förändringen mot en mer hållbar kreditmarknad. Fyra omfattande produktförbättringar genomfördes, som alla på kort tid har bidragit till att sätta en ny standard för hållbara betalningar i branschen. Onödiga avgifter eliminerades, krediter utan slutdatum slopades och samtidigt infördes fler betalningspåminnelser och betaltiden vid fakturaköp fördubblades. Detta har bland annat resulterat i mer än en halvering av andelen fakturor som fått en påminnelseavgift, dessutom har Klarna-kunder i Norden sparat mer än 50 miljoner USD bara under Q4 2021. 

Idag presenterar Klarna nästa stora satsning på mer konusmentvänliga produkter genom fyra nya produktförbättringar: Slopad avgift för månadsfaktura, tydligare villkor för delbetalningar, autobetalningar, samt betalningspåminnelser via SMS.

– I höstas påbörjade vi vårt arbete med att driva på förändringen mot mer hållbara betalningar och de här förbättringarna har redan genererat goda resultat för konsumenter över hela Norden. Vi är dock varken nöjda eller klara än. Nu genomför vi fyra nya produktförändringar som vi tror kommer stärka konsumentskyddet ytterligare, säger David Fock, produktchef på Klarna.

Om produktförändringarna:

Slopad avgift för månadsfaktura 
Klarna erbjuder idag en möjlighet för kunder att samla alla köp som görs under en månad på en och samma faktura. Fördelen med betalningssättet är att kunden slipper hålla reda på flera olika fakturor med olika betalningsdatum och istället betala alla sina köp vid ett och samma tillfälle, genom en och samma faktura, i slutet av varje månad. Tidigare har det tillkommit en månadsavgift på 29 kronor för att använda månadsfaktura men inom kort slopas även denna avgift. Förbättringen görs för att eliminera onödiga avgifter som åläggs kunden, som ett led i att främja konsumentvänliga produkter. För att det ska bli enklare att använda månadsfaktura och för att underlätta för kunden att betala i tid, införs nu även för första gången möjligheten att betala sin månadsfaktura via autobetalning.

Nya förenklade villkor för delbetalning samt autobetalning införs
Klarna inför nu även ett nytt förenklat finansieringsalternativ för de kunder som väljer att dela upp sina betalningar för större köp. Tidigare har summan av flera olika delbetalningsköp slagits samman, vilket gjort det svårt för kunden att förstå vilket köp de betalar av på och att följa upp sin avbetalningsplan. Det nya betalningsalternativet ger konsumenten istället en tydlig och tidsbegränsad avbetalningsplan för respektive köp och som erhålls direkt i samband med att köpet görs. Det nya förbättrade upplägget innebär alltså i korthet att konsumenten betalar av en fast summa varje månad, tills köpet är avbetalt. Framöver kommer det således bli enklare för konsumenten att förstå exakt vilket köp man betalar av på, vad köpet i slutänden kostar samt när lånet kommer att vara återbetalt. För att göra det enklare för kunderna att komma ihåg att betala sin månadsfaktura införs även möjligheten att betala via autobetalning. Det nya finansieringsalterantivet är dessutom fritt från påminnelseavgifter.

Vänlig betalningspåminnelse via SMS
I en undersökning som YouGov låtit göra på uppdrag av Klarna, framkom det att 57% av respondenterna inte betalat en faktura i tid på grund av glömska. Det här var något som Klarna adresserade redan genom höstens produktförändringar, då tiden för fakturaköp fördubblades från 14 till 30 dagar samt genom tillägget av fler vänliga betalningspåminnelser i fler kanaler. Sedan dess har andelen påminnelseavgifter mer än halverats, och med en förhoppning om att sänka andelen ytterligare väljer nu Klarna att införa än fler påminnelser, den här gången via SMS. Påminnelsen skickas dag 45, det vill säga dagen efter det sista förfallodatumet. Dag 45 skickas även en påminnelse via mail, vilket sammantaget ger kunden en ytterligare en chans att komma ihåg att betala i tid för att undvika att fakturan går vidare till inkasso.

***

För mer information, vänligen kontakta press@klarna.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan: Presentation av Ambeas delårsrapport för det första kvartalet 2024

Published

on

By

Närvarande: Mark Jensen, VD och Benno Eliasson, CFO.

Den 3 maj kl. 07:00 (CET) offentliggörs Ambeas delårsrapport för det första kvartalet 2024.

En presentation med möjlighet att delta per telefon kommer att hållas kl. 10:00 (CET) fredagen den 3 maj. Presentationen hålls på engelska och finns tillgänglig som webcast på www.ambea.se eller direktlänk: https://edge.media-server.com/mmc/p/p3esy8db

Telefonkonferens
För att delta via konferenssamtalet, registrera dig innan samtalet med hjälp av länken nedan. Vid registrering erhålls ett uppringningsnummer och en unik personlig PIN-kod. För att vara säker på att uppkopplingen till konferenssamtalet fungerar, vänligen ring in tio minuter innan starttiden.

Registrering telefonkonferens: 
https://register.vevent.com/register/BI7347adef3041421ca6c3e95f36936eda

Kvartalsrapport och tillhörande presentation kommer att finnas tillgängligt på www.ambea.se

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Vogt, ansvarig IR
E-post: ir@ambea.se

Ambeas presstjänst
Telefon: +46 (0)10 33 00 501
E-post: press@ambea.se

Ambea är Skandinaviens kunskapsledande omsorgsföretag. Inom Ambea arbetar över 30 000 medarbetare med att skapa ett bra liv för varje omsorgstagare på 950 enheter. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Ambea har huvudkontor i Solna, Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Blicken är viktig när robotar kommunicerar med människor

Published

on

By

Vi människor kommunicerar inte bara med tal – blicken avslöjar mycket om vad vi vill säga, och om vi hänger med. I en ny avhandling i datalingvistik vid Göteborgs universitet undersöks ögonrörelser som kommunikativt fenomen i mänsklig interaktion – för att förbättra dialogen med robotar.

Ju mer människolikt beteende som en robot/avatar uppvisar desto mer positivt upplever människor interaktionen.

Blicken är en viktig ickeverbal signal som visar uppmärksamhet och ger inblick i motpartens intentioner och framtida handlingar. Genom att notera olika ögonrörelser tillsammans med tal undersöker en ny avhandling betydelsen av de olika blickmönster vi människor använder i samtal med varandra.

I en studie undersöks ett antal interaktioner mellan två personer i samband med en smakprovningssituation, med syftet att studera relationen mellan skratt, tal och tillhörande ögonrörelser.

– Den visade att skratt har olika funktioner kopplade till specifika ögonrörelsemönster. Det understryker betydelsen av skratt och ögonkontakt i förståelsen och samordningen av flersensorisk kommunikation, vilket är en viktig kunskap när människoliknande dialogsystem utformas, säger Vidya Somashekarappa, doktorand i datalingvistik vid Göteborgs universitet.

Lovande utvecklingsmöjligheter
Avhandlingen föreslår också en ny metod för att förutsäga ögonrörelser genom en neural nätverksarkitektur som tar hänsyn till dynamiken i verkliga ögonrörelsemönster under naturlig interaktion mellan människor. Detta ramverk syftar till att underlätta responsiv och intuitiv interaktion, så att robotar kan kommunicera med människor genom en naturlig och flersensorisk dialog.

Ramverket sammanför blickförutsägelse och en förutsägelse om objektet för blicken med att generera ett färgdiagram. En utvärdering visar överlägsna resultat jämfört med tidigare metoder, vilket pekar på lovande möjligheter för utvecklingen av robotinteraktioner.

Slutligen undersöker avhandlingen betydelsen av olika ögonrörelsemönster från en robot i interaktion med människor.

– Resultaten tyder på att en anpassning av robotens ögonrörelser baserat på mönster i mänsklig interaktion påverkar användarupplevelsen positivt. Det förstärker engagemanget och känslan av att kommunicera med något människolikt, säger Vidya Somashekarappa.

Avhandlingen Look on my thesis, ye mighty: Gaze Interaction and Social Robotics försvaras vid en disputation den 25 april, klockan 13.15 i sal J330, Humanisten, Renströmsgatan 6 i Göteborg.

Kontakt:
Vidya Somashekarappa, e-post: vidya.somashekarappa@gu.se

För pressbild på Vidya, kontakta johanna.hillgren@gu.se

Johanna Hillgren
Kommunikatör, Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet
Telefon: 076–618 10 68
E-post: johanna.hillgren@gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Innovationen av grund för tillbyggnader – Fördelarna med markskruv

Published

on

By

I den moderna utvecklingen av tillbyggnader, där innovation och effektivitet är av yttersta vikt, finns det ett växande behov bland hushåll att förbättra deras bostadsutrymmen. Detta behov driver arkitekter, byggare och designers att söka efter nyskapande lösningar som adresserar de vanliga utmaningarna med tid, kostnad och miljöpåverkan. Markskruv är teknologi som kan reformera projekt för tillbyggnader genom ett byggande som är smartare, snabbare och grönare.

Traditionellt har tillbyggnader byggts på betongplintar eller betongfundament, som trots deras utbredda användning, inte alltid är nödvändigt eller effektivt. Processen att gräva och gjuta betong är inte bara tidskrävande och beroende av gynnsamma väderförhållanden men utgör också betydande miljömässiga bekymmer. Produktionen av betong är en stor källa till koldioxidutsläpp, som bidrar med ungefär 2,5 miljarder ton årligen, vilket är ungefär 8% av den globala totalen. Markskruv framstår som en banbrytande lösning genom att minska tid, utsläpp och går att installeras i alla slags väder.

 

Effektivitet och minskade tidsramar

En huvudfördel med markskruv är deras förmåga att signifikant påskynda byggprocessen. Till skillnad från traditionella metoder som kräver omfattande utgrävning och härdningstider, kan markskruv snabbt installeras direkt i marken. Detta förkortar inte bara projektets tidslinjer utan minskar även störningen för hushållen, vilket tillåter dem att njuta av sina nya utbyggnader mycket snabbare.

 

Ekonomiskt och förutsägbar budgetering

Frekventa förseningar och oförutsedda utgifter är vanliga utmaningar i byggprojekt, vilket ofta leder till budgetöverskridanden. Markskruv erbjuder en effektiv motåtgärd genom att möjliggöra en snabbare installation, vilket direkt kan översättas till lägre arbetskostnader. Dessutom tillåter förutsägbarheten med denna metod mer exakta budgetuppskattningar från starten. Genom att eliminera behovet av betong minskar markskruv också materialkostnader och avfall, vilket gör utbyggnader mer ekonomiska.

 

Hållbart byggande för framtiden

Med en ökad betoning på hållbarhet inom byggsektorn, lutar sig både professionella och privata hushåll mer mot miljövänliga byggmetoder. Markskruv erbjuder en stark kontrast till de intensiva koldioxidutsläppen som utgör vardagen av traditionella betonggrunder. De minimerar miljöpåverkan genom att undvika betong, minska behovet av tunga maskiner och bidrar därmed till lägre koldioxidutsläpp och en grönare approach till byggande.

lexibilitet och kreativ frihet

En avgörande aspekt av tillbyggnader är förmågan att uppfylla hushållens visioner genom att integrera nya byggnader sömlöst med befintliga konstruktioner. Markskruv erbjuder stor flexibilitet, vilket möjliggör exakt positionering enligt byggritningar och rymmer ett brett utbud av modeller, storlekar och dimensioner. Denna anpassningsbarhet säkerställer att oavsett om det handlar om ett litet uterum eller en stor utbyggnad av vardagsrummet, kan markskruv underlätta och effektivisera byggandet.

 

Framtiden för tillbyggnader med markskruvar

Markskruvens snabba installation, kostnadsfördelar, minimala miljöavtryck och mångsidiga användning är en helhetslösning för de vanliga hindren i tillbyggnadsprojekt. I takt med att vi rör oss mot ett mer innovativt och hållbart byggande, representerar markskruvar ett avgörande framsteg. För de som planerar sin nästa tillbyggnad erbjuder skruven exceptionella fördelar med en solid grund för en effektivare och mer hållbar byggnadsframtid.

Elisabeth Lodin
Press kontakt
elisabeth.lodin@stopdigging.se

Sluta Gräv är Sveriges största leverantör av kostnadseffektiv markförankring via markskruvar. Sluta Grävs egenutvecklade markskruvar är en modern och kostnadseffektiv markförankring som snabbt och hållbart skapar ett stabilt markfundament för stora och små byggprojekt. Sluta Gräv grundades år 2012 med säte i Helsingborg. Företaget verkar globalt på den europeiska marknaden, i Nordamerika, Australien och Nya Zeeland. Företaget har över 130 partners, som är auktoriserade installatörer av Sluta Grävs markskruv.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.