Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna lanserar prisjämförelsetjänst i Sverige, Danmark och Storbritannien – ska hjälpa konsumenter att shoppa smartare

Published

on

Läs original

Klarna lanserar ett nytt sök- och jämförelseverktyg i sin app i Sverige, Danmark och Storbritannien. Verktyget jämför tusentals onlinebutiker och hjälper konsumenter att hitta produkterna de söker till det bästa priset. Dessutom ges möjligheten att kunna filtrera sökningar efter färg, storlek, betyg, lagerstatus och leveransalternativ så att konsumenter slipper leta igenom miljoner oorganiserade träffar hos andra sökmotorer. Sök- och jämförelseverktyget blir ett alternativ till Google och Amazon och därmed en tillförlitlig startpunkt i konsumenters köpresa. Tjänsten blir en viktig del i Klarnas affärsmodell och bygger på fjolårets uppköp av PriceRunner.

Det nya, smarta sök-och jämförelseverktyget hjälper konsumenter att spara både tid och pengar genom att jämföra priser hos tusentals onlinebutiker – och erbjuder därmed både valmöjligheter och alternativ till andra sökmotorer. Genom att jämföra tusentals onlinebutiker sorterar verktyget resultaten i prisordning och hjälper på så sätt konsumenter att snabbt hitta de bästa erbjudandena. Samtidigt kan konsumenter ta del av prisutvecklingen för produkten, vilket ger information om när det bästa tillfället är att köpa. Verktyget blir en integrerad del av Klarna-appen, varigenom konsumenter visas relevant information inför ett köpbeslut – såsom produktomdömen eller om andra onlinebutiker erbjuder bättre priser.

– Du kan ägna hela dagen åt att jämföra erbjudanden på konventionella sökmotorer eller marknadsplatser, men du kommer alltid att tvivla på om du verkligen har hittat den bästa produkten till det bästa priset. Klarnas nya sök- och jämförelseverktyg gör jobbet åt konsumenterna och jämför tusentals webbsidor i realtid för att säkerställa att de har all information de behöver för att fatta välgrundade och säkra köpbeslut, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna.

– Dagens lansering är för oss en viktig milstolpe i vår utveckling från ett betalningsnätverk till en enda shoppingdestination – som täcker allt från inspiration, produktupptäckter, leveransspårning, digitala kvitton till sömlösa returer.

Verktyget är från och med idag tillgängligt för konsumenter i Sverige, Danmark och Storbritannien, lagom till Black Friday och julhandeln – en tid då många konsumenter letar efter de bästa erbjudandena. I Klarnas nya Holiday-rapport för 2022 uppger 73 procent av de svenska respondenterna att man kommer att jämföra priser mellan återförsäljare oftare i år jämfört med i fjol. Samtidigt uppger 80 procent att det skulle vara användbart att ha en app som skulle kunna hjälpa dem med just detta.

En fördelaktig säljkanal för e-handlare
För handlare blir sök- och jämförelseverktyget en viktig säljkanal som bidrar till att öka deras synlighet, trafik och försäljning. Verktyget ger handlare ett kvalificerat alternativ till Google och Amazon när det gäller att locka trafik till sina onlinebutiker, och ger samtidigt Klarna en viktig ytterligare intäktsström. Detta bygger på Klarnas redan starka affiliatemarknadsföringsverksamhet som genererar 600 miljoner leads per år för Klarnas anslutna detaljhandelspartners.

Sök- och jämförelseverktyget lanserades i USA förra månaden och blir nu alltså även tillgängligt i Klarna-appen i Sverige, Danmark och Storbritannien.

Om sök-och jämförelseverktyget:

  • Jämför tusentals handlare och hjälper konsumenter hitta produkter till det bästa priset. 
  • Sorterar resultaten i prisordning vilket hjälper konsumenter att snabbt hitta de bästa erbjudandena. 
  • Möjliggör för konsumenter att filtrera sina sökningar på vad som är viktigast för dem så att de slipper leta igenom miljoner ofiltrerade sökresultat. 
  • Visar prisutvecklingen för produkten vilket ger konsumenter information om huruvida man bör köpa produkten nu eller avvakta. 
  • Är en integrerad del av appen där en panel visar allt konsumenter kan tänkas behöva veta om produkten för att ta ett köpbeslut. 
  • Neutral och opartisk ställning till handlare vilket ger trovärdiga och tillförlitliga sökresultat

Anmärkningar till redaktörer:

  • 600 miljoner leads per år baseras på H1 2022-data.
  • PriceRunner kommer att fortsätta att verka i Sverige, Danmark och Storbritannien och dess prisjämförelsesida kommer att förbli tillgänglig för sina miljontals aktiva konsumenter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna haft ett uppdrag att revolutionera bankbranschen inom detaljhandeln. Med över 150 miljoner globala aktiva användare och 2 miljoner transaktioner per dag möter Klarna konsumenternas föränderliga krav genom att spara tid och pengar samtidigt som de hjälper dem att vara informerade och ha kontroll. Över 450 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse online och i butik. Klarna har över 6 000 anställda och är verksamma på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.