Marknadsnyheter
Klarna lanserar Virtual Shopping – tar den fysiska butiksupplevelsen online


Idag lanseras Klarnas Virtual Shopping – en funktion som kombinerar det bästa av en fysisk butiksupplevelse med köp online. Klarna Virtual Shopping möjliggör för kunder som shoppar online att komma i direktkontakt med experter från fysisk butik och med hjälp av livechatt och videosamtal kan kunden få inspiration och produktråd. Verktyget ger även handlare möjlighet att skapa en typ av upplevelse som ökar kundengagemang, minska antalet returer samt förstärker kundlojalitet. Verktyget används redan av Levi’s, Hugo Boss och fler än 300 andra varumärken. Nu lanseras det för Klarnas över 400 000 handlare globalt.
Lanseringen av Virtual Shopping bygger på fjolårets förvärv av Hero, en social shoppingplattform som är ledande inom virtuella shoppingtjänster. Virtual Shopping sätter den mänskliga kontakten mellan köpare och säljare i centrum och innebär en mer personlig och trygg upplevelse för kunden att handla online. Kunder kan få expertråd och vägledning från butikspersonal när de handlar online och komma nära produkterna genom foton, videofilmer, livesänd video och chatt. De kan också få en demonstration av produkterna direkt från butiksgolvet för att till exempel kunna se passformen på ett plagg, färgen på smink eller storleken på en möbel.
För handlaren innebär Virtual Shopping att personalen i den fysiska butiken kan dela med sig av sin expertis även utanför butiken, till miljontals online-kunder. Genom att använda den nya Klarna Store-appen för handlare kan butikspersonal dela foton och demonstrera produkter direkt från butiken. Med hjälp av verktyget kommer handlaren även kunna öka båda varumärkesengagemang och kundlojalitet, samtidigt som mängden returer minskar.
– På Klarna vill vi erbjuda världens bästa shoppingupplevelse, oavsett om den sker online eller in-store. Mänsklig kontakt är en viktig del som online-shopping tidigare saknat och med hjälp av Virtual Shopping tar vi upplevelsen av personlig rådgivning, som man kan få i en fysisk butik, och återskapar den online. Verktyget hjälper våra anslutna handlare världen över att skapa aktivitet på sina e-handelsplattformar och samtidigt bygga kundrelationer som varar, säger David Sandström, Chief Marketing Officer på Klarna.
Även om e-handeln ökat kraftigt under de senaste åren, fortsätter köp i butik att vara den dominerande kanalen med nästan 80 procent av den globala detaljhandelsförsäljningen under 2021. Klarnas Shopping Pulse-rapport* visar att konsumenter föredrar att handla i fysisk butik, eftersom detta möjliggör social kontakt och bättre kundservice. Online kan kunderna inte se produkten på samma tydliga sätt som i en fysisk butik, eller känna och testa innan köp. Något som gör det svårare att få en känsla av till exempel storlek, passform och färg.
Dagens konsumenter förväntar sig lika mycket hjälp när de handlar online som de får i butik. Över tre fjärdedelar av kunderna anser att e-handlare behöver investera i ny teknik (79 %), och mer än en tredjedel önskar även mer personlig service (35 %) och produktrekommendationer (34 %).
Klarnas Virtual Shopping används redan av varumärken som Levi’s, Hugo Boss och fler än 300 andra varumärken som ett sätt att transformera onlineköp till en omnikanalupplevelse. Nu gör Klarna sin Virtual Shopping-funktion tillgänglig för sina partners världen över och tar därmed rollen som kundernas ultimata shoppinghjälp. Samtidigt stärks Klarnas ställning som handlarnas globala tillväxtpartner. Genom att öka kundernas känsla av trygghet i köpprocessen leder tjänsten även till förbättrade resultat för handlaren. Efter att ha fått online-assistans från en butiksexpert är det upp till 21 gånger mer sannolikt att kunden genomför köpet, jämfört med de som inte gjorde det under 2020.
Hur fungerar Virtual Shopping?
- För konsumenten: När man som kund klickar på e-butikens “Virtual Shopping-ikon”, hos en integrerad handlare, får man kontakt med en expert som befinner sig i en av varumärkets fysiska butiker. När kontakten har upprättats kan kunden chatta, ta emot foton och videofilmer, ta del av produktrekommendationer samt ha ett videosamtal för att återskapa den fysiska butiksupplevelsen.
- För handlaren: Klarna-anslutna handlare kan enkelt lägga till Virtual Shopping i sina e-butiker för att kunna erbjuda en smidig omnikanalupplevelse. När tjänsten är aktiverad kan handlarna få kunskap om både kundsamtal och försäljning, vilket gör att de kan följa upp och förbättra sina resultat. Butikens experter kontaktar online-shopparna via Klarna Store-appen för iOS och Android. När de har fått kontakt kan de involvera kunden via sms, chatt och video. Det gör det enkelt att erbjuda personliga rekommendationer, boka tid för ett möte in-store och att hålla kontakten.
Klarnas Virtual Shopping-funktion finns i dag på 18 marknader: USA, Kanada, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Norge, Danmark, Frankrike, Polen, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Spanien, Portugal, Italien och Sverige. Under 2022 kommer funktionen att lanseras på ytterligare marknader.
*Klarnas Shopping Pulse-rapport sammanställer resultaten från en webbundersökning som genomfördes i samarbete med undersökningsföretaget Nepa i 11 länder (USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Sverige, Norge och Finland). Sammanlagt deltog mer än 11 740 konsumenter under första kvartalet under 2022 (januari till mars). Urvalen är representativa på nationell nivå, omfattar både de som använder Klarna och de som inte gör det och har valts ut av undersökningsföretaget Nepa.
För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com
Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 147 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än 400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5 000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke