Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna lanserar Virtual Shopping – tar den fysiska butiksupplevelsen online

Published

on

Läs original

Idag lanseras Klarnas Virtual Shopping – en funktion som kombinerar det bästa av en fysisk butiksupplevelse med köp online. Klarna Virtual Shopping möjliggör för kunder som shoppar online att komma i direktkontakt med experter från fysisk butik och med hjälp av livechatt och videosamtal kan kunden få inspiration och produktråd. Verktyget ger även handlare möjlighet att skapa en typ av upplevelse som ökar kundengagemang, minska antalet returer samt förstärker kundlojalitet. Verktyget används redan av Levi’s, Hugo Boss och fler än 300 andra varumärken. Nu lanseras det för Klarnas över 400 000 handlare globalt. 

Lanseringen av Virtual Shopping bygger på fjolårets förvärv av Hero, en social shoppingplattform som är ledande inom virtuella shoppingtjänster. Virtual Shopping sätter den mänskliga kontakten mellan köpare och säljare i centrum och innebär en mer personlig och trygg upplevelse för kunden att handla online. Kunder kan få expertråd och vägledning från butikspersonal när de handlar online och komma nära produkterna genom foton, videofilmer, livesänd video och chatt. De kan också få en demonstration av produkterna direkt från butiksgolvet för att till exempel kunna se passformen på ett plagg, färgen på smink eller storleken på en möbel.

För handlaren innebär Virtual Shopping att personalen i den fysiska butiken kan dela med sig av sin expertis även utanför butiken, till miljontals online-kunder. Genom att använda den nya Klarna Store-appen för handlare kan butikspersonal dela foton och demonstrera produkter direkt från butiken. Med hjälp av verktyget kommer handlaren även kunna öka båda varumärkesengagemang och kundlojalitet, samtidigt som mängden returer minskar.

– På Klarna vill vi erbjuda världens bästa shoppingupplevelse, oavsett om den sker online eller in-store. Mänsklig kontakt är en viktig del som online-shopping tidigare saknat och med hjälp av Virtual Shopping tar vi upplevelsen av personlig rådgivning, som man kan få i en fysisk butik, och återskapar den online. Verktyget hjälper våra anslutna handlare världen över att skapa aktivitet på sina e-handelsplattformar och samtidigt bygga kundrelationer som varar, säger David Sandström, Chief Marketing Officer på Klarna.

Även om e-handeln ökat kraftigt under de senaste åren, fortsätter köp i butik att vara den dominerande kanalen med nästan 80 procent av den globala detaljhandelsförsäljningen under 2021. Klarnas Shopping Pulse-rapport* visar att konsumenter föredrar att handla i fysisk butik, eftersom detta möjliggör social kontakt och bättre kundservice. Online kan kunderna inte se produkten på samma tydliga sätt som i en fysisk butik, eller känna och testa innan köp. Något som gör det svårare att få en känsla av till exempel storlek, passform och färg.

Dagens konsumenter förväntar sig lika mycket hjälp när de handlar online som de får i butik. Över tre fjärdedelar av kunderna anser att e-handlare behöver investera i ny teknik (79 %), och mer än en tredjedel önskar även mer personlig service (35 %) och produktrekommendationer (34 %).

Klarnas Virtual Shopping används redan av varumärken som Levi’s, Hugo Boss och fler än 300 andra varumärken som ett sätt att transformera onlineköp till en omnikanalupplevelse. Nu gör Klarna sin Virtual Shopping-funktion tillgänglig för sina partners världen över och tar därmed rollen som kundernas ultimata shoppinghjälp. Samtidigt stärks Klarnas ställning som handlarnas globala tillväxtpartner. Genom att öka kundernas känsla av trygghet i köpprocessen leder tjänsten även till förbättrade resultat för handlaren. Efter att ha fått online-assistans från en butiksexpert är det upp till 21 gånger mer sannolikt att kunden genomför köpet, jämfört med de som inte gjorde det under 2020.

Hur fungerar Virtual Shopping?

  • För konsumenten: När man som kund klickar på e-butikens “Virtual Shopping-ikon”, hos en integrerad handlare, får man kontakt med en expert som befinner sig i en av varumärkets fysiska butiker. När kontakten har upprättats kan kunden chatta, ta emot foton och videofilmer, ta del av produktrekommendationer samt ha ett videosamtal för att återskapa den fysiska butiksupplevelsen.
  • För handlaren: Klarna-anslutna handlare kan enkelt lägga till Virtual Shopping i sina e-butiker för att kunna erbjuda en smidig omnikanalupplevelse. När tjänsten är aktiverad kan handlarna få kunskap om både kundsamtal och försäljning, vilket gör att de kan följa upp och förbättra sina resultat. Butikens experter kontaktar online-shopparna via Klarna Store-appen för iOS och Android. När de har fått kontakt kan de involvera kunden via sms, chatt och video. Det gör det enkelt att erbjuda personliga rekommendationer, boka tid för ett möte in-store och att hålla kontakten.

Klarnas Virtual Shopping-funktion finns i dag på 18 marknader: USA, Kanada, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Norge, Danmark, Frankrike, Polen, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Spanien, Portugal, Italien och Sverige. Under 2022 kommer funktionen att lanseras på ytterligare marknader.

*Klarnas Shopping Pulse-rapport sammanställer resultaten från en webbundersökning som genomfördes i samarbete med undersökningsföretaget Nepa i 11 länder (USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Sverige, Norge och Finland). Sammanlagt deltog mer än 11 740 konsumenter under första kvartalet under 2022 (januari till mars). Urvalen är representativa på nationell nivå, omfattar både de som använder Klarna och de som inte gör det och har valts ut av undersökningsföretaget Nepa.

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 147 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5 000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Yoga: Positiva effekter i rättspsykiatrin

Published

on

By

En ny studie visar att yoga kan ha betydande fördelar för intagna individer med

allvarliga psykiatriska störningar. Genom att implementera traumafokuserad yoga

observerades minskningar av negativa emotionella tillstånd, ångest och fientlighet

hos deltagarna. Dessa positiva effekter sågs inte hos dem som ägnade sig åt andra

former av fysisk aktivitet. Resultaten, publicerade i Psychiatry Research, markerar ett

genombrott för användningen av yoga som kompletterande vårdintervention inom

rättspsykiatrin. Ett strukturerat yoga-program och utbildning för vårdpersonal har

utvecklats och visat sig vara genomförbart och gynnsamt för patienternas

välmående.

Källa: https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Civilministern reser vidare – besöker Värmland

Published

on

By

Måndag den 13 maj fortsätter civilminister Erik Slottner sin resa genom Sverige med att under tre dagar besöka Årjäng, Karlstad och Kristinehamn.

I Årjäng besöker Erik Slottner under måndagen kommunhuset och Nordmarkens destilleri. Civilministern bjuder därefter in till en AW på Krogeriet i Årjäng dit allmänhet och media är välkomna för samtal och frågor.

Under tisdagen går resan vidare till Karlstad där civilministern besöker Nobelgymnasiet och träffar företrädare från kommunen för samtal om bland annat innovation och digital utveckling. Statsrådet åker därefter vidare till Karlstad universitet för samtal om bland annat universitetets styrkor och utmaningar samt AI.

Tisdagen avslutas sedan med en AW på Bishop Arms i Karlstad för samtal om det kommande EU-valet. Allmänhet och media är välkomna att ställa frågor.

Under onsdagen besöker civilminister Erik Slottner Kristinehamns kommun för samtal om bland annat digitalisering och utmaningar inom välfärdstjänster.

För mer information eller intervjuförfrågningar kontakta Samuel Dalevi.

Presskontakt:
Samuel Dalevi
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Tel 076 133 51 18
samuel.dalevi@regeringskansliet.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

PolarCool offentliggör utfall av utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO1

Published

on

By

Idag, den 10 maj 2024, avslutades utnyttjandeperiod av teckningsoptioner av serie TO1 för teckning av aktier i PolarCool AB (”PolarCool” eller ”Bolaget”). Totalt utnyttjades 479 157 teckningsoptioner för teckning av lika många aktier, innebärande en utnyttjandegrad om cirka 1,78 procent. Genom utnyttjandet av teckningsoptioner tillförs Bolaget cirka 67 TSEK före sedvanliga kostnader i samband med optionsinlösen.

I samband med Bolagets företrädesemission som slutfördes under oktober 2023 emitterades 26 873 150 teckningsoptioner av serie TO1. Varje teckningsoption berättigade till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget till en teckningskurs om 0,14 SEK under perioden från och med den 22 apil 2024 till och med den 10 maj 2024. PolarCool meddelar idag att 479 157 teckningsoptioner har utnyttjats för teckning av lika många aktier, vilket således tillför Bolaget cirka 67 TSEK före sedvanliga kostnader i samband med optionsinlösen.

Antal aktier, aktiekapital och utspädning
Efter registrering av de nya aktierna från teckningsoptioner av serie TO1 hos Bolagsverket kommer Bolagets aktiekapital att öka med 57 498,84 kronor till sammanlagt 6 617 117,64 kronor. Antalet aktier i Bolaget kommer att öka med 479 157 aktier till sammanlagt 55 142 647 aktier. Utspädningen för befintliga aktieägare som inte utnyttjat teckningsoptioner uppgår till cirka 0,87 procent av aktierna och rösterna i PolarCool.

r mer information

Erik Andersson –  VD PolarCool AB (publ.)                                     
+46 – 738 60 57 00                                                                             
E-mail: erik.andersson@polarcool.se

Om PolarCool AB (publ.)

PolarCool AB (publ.) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ.) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market. 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.