Marknadsnyheter
Klarna: Stora förändringar i svenskarnas shoppingvanor på nätet efter Coronaviruset
Färsk statistik från Klarna visar hur svenska konsumenter har förändrat sitt shoppingmönster på nätet under de senaste veckorna. De åtgärder som vidtagits för att minska spridningen av Coronaviruset har gett stora effekter på vad, hur och när vi handlar online. Klarna rapporterar om varukategorierna som har ökat mest i olika åldersgrupper, hur skillnaderna ser ut i landet och vilka tidpunkter som är mest populära att handla på.
– Svenskarna verkar handla mer på arbetstid än normalt när de jobbar hemifrån, och det är särskilt tydligt att många verkar passa på att shoppa under lunchtimmen på hemmakontoret. Vi kan se samma utveckling i våra nordiska grannländer, men till skillnad från övriga nordbor så fokuserar svenskarna framförallt köpen till den traditionella lunchtimmen i betydligt högre utsträckning än andra tider på dagen, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Allt fler köp under den traditionella lunchtimmen när svenskarna handlar mer på nätet under arbetstid
När allt fler svenskar har börjat spendera mer tid i hemmet under de senaste veckorna så har köpen börjat fördelas mer jämnt under veckan, och även under dygnets timmar. Tidigare handlades det allra mest på nätet under kvällstid, men under de senaste veckorna har det blivit tydligt att skillnaderna mellan dygnets timmar har börjat jämnas ut med en större andel köp mitt på dagen samtidigt som kvällar och nätter relativt sett blir mindre populära att handla på. Andelen köp ökar mellan klockan 8 och 18, och allra mest mellan 12 och 13, medan de relativt sett minskar under dygnets övriga tider. Klockan 21 är fortfarande det mest populära klockslaget att handla online på, men minskar också mest i jämförelse med övriga timmar på dygnet när dagarna har börjat jämnas ut.
– Det är också tydligt att lördagar har fått ett litet uppsving, som annars är dagen det handlas betydligt mindre på nätet än den övriga veckan. Detta beror säkerligen på att fler väljer att stanna hemma, och inte besöker fysiska butiker i lika hög utsträckning som tidigare, säger Viveka Söderbäck.
Åtta av Sveriges tio största städer minskar sin andel av den totala näthandeln när invånarna i Sveriges mindre kommuner står för en allt större del av köpen
Klarnas shoppingindex, som jämför om invånarna i Sveriges län- och kommuner shoppar mer eller mindre än genomsnittssvensken, visar att de senaste veckorna har inneburit tydliga förändringar. Åtta av Sveriges tio största städer har minskat sin andel av den totala näthandeln, samtidigt som invånarna i majoriteten av Sveriges mindre orter har ökat sin. Det är framförallt i Södermanlands län, Dalarnas län och Västernorrlands län som invånarna ökat sin andel av näthandeln mest. De tre enskilda kommunerna där e-handeln har ökat kraftigast under de senaste två veckorna, jämfört med en genomsnittlig dag i februari, återfinns däremot samtliga i Västra Götalandsregionen och har 10 000 invånare eller färre; Dals-Ed, Svenljunga och Mellerud.
– Det är väldigt tydligt att e-handeln har ökat mest på mindre orter, samtidigt som storstäderna relativt sett har minskat sin andel av den totala näthandeln. Delvis kan detta bero på att fler upptäcker och provar på näthandeln för första gången, men även på att färre landsortsbor vill ta sig in till städerna för att shoppa och istället har föredragit att göra det hemifrån i högre utsträckning under de senaste veckorna, säger Viveka Söderbäck.
Vardagsinköp via näthandeln ökar kraftigt bland äldre konsumenter medan yngre prioriterar underhållning och barnprodukter
Utvecklingen under de senaste veckorna har påverkat vilka varukategorier som svenskarna väljer att spendera sina pengar på, och det finns tydliga skillnader mellan olika konsumentgrupper. Unga konsumenter mellan 18 och 35 år har börjat prioritera kategorin underhållning, som böcker, filmer och musik, mer under de senaste veckorna, medan de som är mellan 36 och 55 år istället framförallt föredrar hem och trädgård i högre utsträckning. Något som de båda åldersgrupperna har gemensamt är att andelen köp av barnprodukter ökat. Konsumenter som är 56 år eller äldre har börjat fokusera sin näthandel på vardagsinköp inom mat och dryck och hälsa och skönhet. Män har framförallt börjat spendera en allt större del av plånboken på vardagsinköp av mat och dryck medan det bland kvinnor är andelen köp av barnprodukter som ökat mest.
– De senaste veckorna har förändrat hur svenskarna väljer att spendera pengar online, och det finns tydliga skillnader mellan olika grupper av konsumenter. Yngre konsumenter prioriterar framförallt det som kan tänkas underlätta hemmasittandet, som underhållning och barnprodukter, medan de som är äldre istället har ökat andelen vardagsinköp som mat- och apoteksvaror, det vill säga saker som de i vanliga fall brukar köpa i fysisk butik men som de nu testar att köpa online för första gången, säger Viveka Söderbäck.
Statistik från Klarnas betalningslösningar*
Län där e-handeln ökat mest per person jämfört med genomsnittssvensken
-
Södermanlands län
- Dalarnas län
- Västernorrlands län
- Gävleborgs län
- Jönköpings län
Kommuner där e-handeln ökat mest per person jämfört med genomsnittssvensken
Varukategorier som tar en större andel av plånboken (åldersgrupper)
Varukategorier som tar en större andel av plånboken (kön)
-
Män: Mat & dryck
- Kvinnor: Barnprodukter
Klarnas shoppingindex över Sveriges län- och kommuner
(Index (100) representerar den genomsnittlige svenskens shopping, och en högre eller lägre siffra visar om invånarna i länet handlat mer eller mindre per person)
Listplacering** |
Län | Shopping per capita |
1 (1) | Stockholms län | 119 |
2 (3) | Uppsala län | 105 |
3 (2) | Jämtlands län | 103 |
4 (4) | Norrbottens län | 100 |
5 (6) | Västmanlands län | 97 |
6 (10) | Gävleborgs län | 97 |
7 (5) | Region Halland | 96 |
8 (14) | Dalarnas län | 96 |
9 (16) | Södermanlands län | 96 |
10 (9) | Örebro län | 95 |
11 (7) | Region Skåne | 94 |
12 (13) | Värmlands län | 94 |
13 (8) | Västra Götalandsregionen | 94 |
14 (11) | Östergötlands län | 93 |
15 (18) | Jönköping | 92 |
16 (12) | Region Gotland | 91 |
17 (15) | Kronobergs län | 91 |
18 (17) | Blekinge län | 91 |
19 (21) | Västernorrlands län | 89 |
20 (19) | Kalmar län | 88 |
21 (20) | Västerbottens län | 88 |
* Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna för svensk e-handeln. Statistiken visar förändringen under de två sista veckorna i mars jämfört med en genomsnittlig dag i februari
** Listplacering under de två sista veckorna i mars, med tidigare listplacering under februari månad inom parentes
För mer information
Niklas Gillström
Presschef
niklas.gillstrom@klarna.com / press@klarna.com
+46730817391
Om Klarna
Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.
Marknadsnyheter
En elektriker invald i LO:s ledning
Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.
”Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.
”Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.
Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.”
Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.
Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se
Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se
Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten
Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.
Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.
Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.
Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.
– Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.
Konsert |
Uppladdad data/abonnent |
Nedladdad data/abonnent |
Total mängd använd data/abonnent |
Gårdagens konsert |
80 MB |
110 MB |
190 MB |
Beyoncé 11 maj 2023 |
54 MB |
95 MB |
150 MB |
Final Mello 9 mars 2024 |
45 MB |
82 MB |
125 MB |
Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert
Mest använda appar för att dela data tex video och bilder |
Mest använda appar för ta emot data |
iCloud, 12,91% |
Snapchat, 19,16% |
Snapchat, 12,41% |
Instagram, 17,31% |
Facebook, 5,58% |
TikTok, 9,74% |
Instagram, 3,69% |
Facebook, 9,09% |
Whatsapp, 1,9% |
iCloud, 8,01% |
Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)
Land |
Andel av utländska besökare |
Andel av alla besökare |
USA |
34,4% |
8,4% |
Danmark |
10,1% |
2,5% |
Finland |
8,7% |
2,1% |
Norge |
8,1% |
2,0% |
Storbritannien |
6,9% |
1,7% |
Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.
För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media
Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.
Marknadsnyheter
Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g
Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.
Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.
Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.
Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.
Coop beklagar det inträffade.
För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients