Connect with us

Marknadsnyheter

Klimatklubben lanserar vårkollektion – 10 medborgarförslag redo att kopieras

Published

on

Kommunal matbank för att minska matsvinnet, bilfritt intill skolor för att underlätta barns cykling eller varför inte en cirkulär galleria? Eller en återbruksbuss som cirkulerar både kommun och material? Eller en remake-studio för att uppmuntra återbruk och reparation?
Klimatklubben lanserar en vårkollektion med 10 skarpa medborgarförslag som sätter fart på omställningen. Förslagen är fria att kopiera av vem som helst, och kan på det sättet skickas in av medborgare i alla svenska kommuner som ger möjlighet till det.
 

Bakom kollektionen står hållbarhetsprofiler som stjärnkocken Paul Svensson, omställningsivraren Isabelle McAllister, modeexperten Nina Campioni, entreprenören Sara Wimmercranz, Renoveringsraseriets Gustav Bergström, hållbarhetsinfluencern Sara Olsson, aktivisten Gurgîn Bakircioglu, författaren Frida Berry Eklund, cykelinfluerarna Sophia Schyman och Annika Sundin och Klimatklubbens medgrundare Emma Sundh

– Klimatklubben vill främja engagemang och sänka trösklarna för att påverka, därför lanserar vi nu en kollektion med medborgarförslag – redo att kopieras, säger Maria Soxbo, medgrundare av Klimatklubben. 

Klimatklubbens syfte är att göra det enkelt att engagera sig och påverka! Och nu kan de flesta svenskar göra just det med ett enkelt copy/paste.
– Vi inte bara sänker trösklarna, vi filar ner dem! Många vill påverka, men vet inte var de ska börja. Eftersom tiden är knapp för att sänka utsläppen så effektiviserar vi processen. Här har vi låtit vassa hållbarhetsprofiler ta fram förslag på satsningar de tycker behövs. Förslagen kan du kopiera rakt av – eller förändra eller förfina – och skriva ditt namn under. Det säger ju sig självt att det går snabbare än att var och en sitter på sin kammare, researchar fakta och fnular på lösningar, säger Maria Soxbo.

Klimatklubben.se finns nu 10 skarpa, färdigskrivna medborgarförslag kring:
 

  • Kommunal remakestudio som gör det enklare för medborgare att laga kläder, möbler och prylar, samt uppmuntrar och inspirerar till återbruk.
  • Kommunal matbank som syftar till att minska matsvinnet.
  • Satsningar på att underlätta barns cykling: Trygga, breda cykelvägar avskilda från bilar vid nya och befintliga skolor, mål för och uppföljning av luftkvaliteten vid skolor och förskolor, bilförbud i anslutning till skolor, placering av parkeringsplatser – på avstånd från skolor och förskolor.
  • Cirkulär galleria för att underlätta cirkulär konsumtion och gynna omställning av näringslivet.
  • Kommunal återbruksbuss som hämtar upp och säljer möbler och material.
  • Klimatsatsningar i skolan – gröna och klimatanpassade skolgårdar och konkret klimatarbete i verksamhet och undervisning. 
  • Växtbaserat i offentlig sektor. 
  • Höjda avgifterna på ÅVC för att minska avfallet.
  • Klimatet i fokus i kommunala upphandlingar.
  • Återbruksscanning på ÅVC för att främja återbruk.

Medborgarförslagen har tagits fram med syfte att kopieras, förbättras och eventuellt anpassas efter lokala förutsättningar, och därefter läggas som e-förslag, medborgarförslag eller mejlas direkt till kommunen. Alla kommuner har olika sätt för medborgarna att tycka till, men tanken är att texterna kan användas som mall i samtliga 290 kommuner .
– En kollektion har aldrig varit mer rätt i tiden, och passar för de flesta tillfällen. Silhuetten är medveten, med voluminöst framtidshopp, säger Emma Sundh. 

Du hittar medborgarförslagen på Klimatklubben.se!

KONTAKTPERSONER

Emma Sundh, medgrundare Klimatklubben
070–090 15 77, emma@klimatklubben.se

Maria Soxbo, medgrundare Klimatklubben
070–759 42 35, maria@klimatklubben.se

KORT OM KLIMATKLUBBEN
Klimatklubben är en partipolitisk och religiöst obunden ideell förening som arbetar för att klimatfrågan ska lyftas högst upp på agendan hos såväl företag, politiker och lagstiftare som hos enskilda individer. Klimatklubben startades den 8 oktober 2018, samma kväll som IPCC släppte sin uppmärksammade klimatrapport, av hållbarhetsprofilerna Emma Sundh, Maria Soxbo och Johanna Leymann. Nominerad till WWF:s ärofyllda pris “Årets miljöhjälte 2021”.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.