Connect with us

Marknadsnyheter

Klimatklubben utser Sveriges 52 främsta klimatkvinnor

Published

on

Den 8 mars är det Internationella kvinnodagen och det uppmärksammar Klimatklubben genom att lista 52 kvinnor som gör stor skillnad för klimatet och påverkar framtiden.

För första gången utses Sveriges 52 främsta klimatkvinnor – kvinnor som är starka krafter i klimatfrågan, puttar klimatfrågan högre upp på samhällsagendan, bidrar till utsläppsminskningar och driver på omställningen på olika sätt.

Bakom listan Sveriges 52 främsta klimatkvinnor står den ideella föreningen Klimatklubben som låtit en namnkunnig jury utse klimatkvinnor utifrån allmänhetens nomineringar. Syftet är att lyfta kvinnornas insatser – och inspirera fler att gå i deras fotspår.
– Kvinnor släpper generellt ut mindre och har sämre förutsättningar att påverka det som sker på grund av färre maktpositioner i samhället – men oroar och engagerar sig mer. Dessutom är det fattiga kvinnor (och barn) som drabbas först och värst av klimatförändringarna. Klimatet är alltså en jämställdhetsfråga, säger Maria Soxbo, medgrundare av Klimatklubben.

På listan över Sveriges 52 främsta klimatkvinnor hittar vi bland andra Gudrun Schyman, Sara Wimmercranz från Svt:s Draknästet, Houdinis vd Eva Karlsson, armbryterskan Heidi Andersson, forskarna Maria Wolrath Söderberg och Elin Röös, journalisterna Lisa Röstberg och Alexandra Urisman Otto, artisterna Sofia Jannok och Marit Bergman, kocken Zeina Mourtada, influencern Therése Lindgren och aktivisten Greta Thunberg.

Se listan i sin helhet här:  Klimatklubben.se/klimatkvinnor

– Sverige har många eldsjälar som sätter agendan och driver arbetet framåt. Hade vi kunnat uppmärksamma varenda en hade vi fått hålla på i många år, Alexandru Al-Qassam, vice ordförande i Klimatklubben och medlem i juryn.

Juryn består även av:

Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef Naturskyddsföreningen

Gustav Martner, head of creative, Greenpeace

Nina Rung, föreläsare och grundare av Huskurage

Gurgîn Bakircioglu, föreläsare och programledare

Beatrice Rindevall, omvärldsanalytiker och skribent Supermiljöbloggen
 

– Att uppmärksamma Internationella Kvinnodagen genom att lyfta fram enastående kvinnor i klimatkampen har en orsak: För även om miljöförstöring drabbar alla så tar kvinnor inte sällan mer konsekvenser än män när vattnet är förorenat, fisk försvinner från kusterna och extremväder drabbar hus och hem. Kampen för klimaträttvisa är lika mycket en kamp för kvinnors rättigheter som för planetens, säger Gustav Martner, head of creative, Greenpeace.
 

De 52 kvinnorna på listan kommer att fortsätta att synliggöras i Klimatklubbens kanaler under det kommande året.

Illustration: Maja Säfström

Kontakt:
Alexandru Al-Qassam, vice ordförande i Klimatklubben och jurymedlem

hej@klimatklubben.se

Maria Soxbo, medgrundare Klimatklubben
maria@klimatklubben.se

Illustration: Maja Säfström

Continue Reading

Marknadsnyheter

Syncro Group announces strategic partnership with Ninetone Group AB

Published

on

By

Syncro Group, which offers the AI platform Collabs for effective and transparent influencer marketing, today announces that the company has signed a strategic partnership with Ninetone Group AB, a premier influencer marketing agency. This partnership will utilize Collabs’ innovative platform to enhance Ninetone’s operational efficiency and open new revenue streams by expanding brand collaborations for their talents.

“We are thrilled to partner with Ninetone, as they embody the type of serious market actor Collabs was designed to support,” said Ebbe Damm, CEO of Syncro Group.

 

“With Collabs, we can not only streamline our existing operations but also expand into new areas by effectively matching our creators with ideal brand opportunities,” said Patrik Frisk, CEO of Ninetone Group.

 

The collaboration will begin in May 2024, with both companies actively working to integrate and optimize their joint operations.

 

Key Partnership Objectives:

  1. CRM Integration: Ninetone will leverage Collabs as a Customer Relationship Management (CRM) tool to manage communications and collaborations more efficiently for the talents they represent.

  2. Commercial Engagements Expansion: Utilizing Collabs’ infrastructure, Ninetone will streamline its engagements with brands, enhancing its ability to connect creators not only signed by the agency but also those outside its exclusive roster. This approach will allow Ninetone to explore new revenue opportunities by finding more relevant brand partnerships for their creators.

 

For further information, please contact:

Ebbe Damm, CEO, Syncro Group
Phone:  +46 70 546 46 00

Email:   ebbe.damm@syncro.group

 

About Syncro Group

Syncro enables collaboration between people and brands through innovative tech. Syncro has offices in Sweden and Denmark, with headquarter in Stockholm.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Syncro tecknar strategiskt partnerskap med Ninetone Group AB

Published

on

By

Syncro Group, som erbjuder AI-plattformen Collabs för effektiv och transparent influencer marketing, meddelar idag att bolaget tecknat ett strategiskt partnerskap med Ninetone Group AB, en ledande influencer marketing-byrå. Detta partnerskap kommer att använda Collabs innovativa plattform för att förbättra Ninetones operativa effektivitet och öppna nya intäktsströmmar genom att utöka varumärkessamarbeten för deras talanger.

”Vi är glada över att samarbeta med Ninetone, eftersom de förkroppsligar den typ av seriösa marknadsaktörer som Collabs är designade att stödja”, säger Ebbe Damm, vd för Syncro Group.

 

”Med Collabs kan vi inte bara effektivisera vår befintliga verksamhet utan också expandera till nya områden genom att effektivt matcha våra kreatörer med idealiska varumärkesmöjligheter”, säger Patrik Frisk, vd för Ninetone Group.

 

Samarbetet påbörjas i maj, 2024, och bägge företag aktivt arbetar för att integrera och optimera sin gemensamma verksamhet.

 

Huvudmål för partnerskapet:

  1. CRM-integration: Ninetone kommer att utnyttja Collabs som ett CRM-verktyg (Customer Relationship Management) för att hantera kommunikation och samarbeten mer effektivt för de kreatörer som de representerar.

  2. Expansion av kommersiella engagemang: Genom att använda Collabs infrastruktur kommer Ninetone att effektivisera sina engagemang med varumärken, vilket förbättrar Nintones förmåga att koppla samman kreatörer som inte bara har kontrakt med byrån utan även externa kreatörer. Detta tillvägagångssätt gör det möjligt för Ninetone att utforska nya intäktsmöjligheter genom att hitta mer relevanta varumärkespartnerskap för sina kreatörer.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ebbe Damm, VD, Syncro Group
Telefon:  070 546 46 00

E-post:  ebbe.damm@syncro.group

 

Om Syncro Group

Syncro Group AB (publ) är ett noterat bolag på Spotlight Stock Market under SYNC B med en egenutvecklad unik AI-plattform inom influencer marketing som är en del av att forma den nya digitala ekonomin och möjliggör samarbete mellan människor och varumärken – via tech. Syncro har kontor i Sverige och Danmark, med huvudkontor i Stockholm. För mer information, gå in på www.syncro.group.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari-mars 2024 för Sparbanken Alingsås

Published

on

By

Trots en turbulent tid, så står Sparbanken Alingsås trygg och stabil när det gäller likviditet, kapital och resultat. Under första kvartalet 2024 har tillgänglighet och nära kundkontakter varit ett prioriterat område för banken.

När vi sammanfattar första kvartalet 2024 kan vi konstatera att vår omvärld fortsätter att präglas av geopolitisk oro och makroekonomisk osäkerhet. Det högre ränteläget fortsätter att trycka tillbaka inflationen men ännu är det osäkert när centralbankerna väljer att sänka styrräntan. I avvaktan på ett längre ränteläge fortsätter hushåll och företag att märka av lågkonjunkturen och det tuffare ekonomiska läget.

-Trots en turbulent tid, så står Sparbanken Alingsås trygg och stabil både vad gäller likviditet, kapital och resultat. Banken redovisar ett starkt kvartalsresultat med förbättrat räntenetto och en stabil kostnadsnivå, säger VD Staffan Svantesson.

Utdelningen på Bankens aktieinnehav i Swedbank bidrar starkt till resultatet. Under första kvartalet ökade affärsvolymen med 0,3 % och uppgick till 59 890 mkr. Det är främst inlåning, fondsparande i Swedbank Robur samt Swedbank försäkring som har ökat.

I januari erhöll Banken (sin första) rating från Nordic Credit Rating (NCR), ett A- med stabila utsikter. Banken gav ut sin första gröna obligation om 500 mkr i början av februari inom det nystartade MTN-programmet.

(Jämförelsesiffror inom parentes avser januari-mars 2023 om inget annat anges.)

  • Rörelseresultatet uppgick till 234 mkr (187 mkr motsvarande period föregående år)
  • Räntabilitet på eget kapital uppgick till 7,0 % (8,5 %)
  • K/I-talet efter kreditförluster uppgick till 21 % (22 %)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 0,4 % (0,2 %)
  • Likviditetstäckningsgraden uppgick till 386 % (131 %)
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick per årsskiftet 2023 till 29,6 %

(24,9 % per Q1 2023)

  • Bruttosoliditeten uppgick per årsskiftet 2023 till 17,3 % (14,8 % per Q1 2023)
  • Utlåningen minskade med 0,2 % till 14 274 mkr (14 302 mkr vid årsskiftet)
  • Inlåningen ökade med 0,3 % till 14 738 mkr (14 688 mkr vid årsskiftet)
  • Affärsvolymen ökade med 0,3 % till 59 890 mkr (59 712 mkr vid årsskiftet)

———————————————————————————–

För mer information kontakta:
Klas Frisk, Pressansvarig, 070-633 43 99 eller klas.frisk@sparbankenalingsas.se
Staffan Svantesson, VD, 070-559 86 67 eller staffan.svantesson@sparbankenalingsas.se
Helena Wessbo, Ekonomichef, 070-699 91 20 eller helena.wessbo@sparbankenalingsas.se              

Denna information utgör sådan information som Sparbanken Alingsås AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 april 2024 kl.18:00.
  

Sparbanken Alingsås AB (publ) har cirka 135 anställda. Bankens verksamhetsområde utgörs av kommunerna Alingsås, Herrljunga, Lerum och Vårgårda där banken har en mycket stark ställning på såväl privat- som företagsmarknaden. Banken är ägd till 100% av Sparbanksstiftelsen Alingsås vars syfte förutom att äga banken är att bedriva samhällsnytta.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.