Connect with us

Marknadsnyheter

Kommissionen föreslår en reform när det gäller utformningen av EU:s elmarknad för att främja förnybara energikällor, skydda konsumenterna bättre och stärka industrins konkurrenskraft

Published

on

I dag har kommissionen föreslagit att utformningen av EU:s elmarknad ska reformeras för att snabbare öka andelen förnybar energi och utfasningen av gasgöra konsumenternas utgifter mindre beroende av instabila priser på fossila bränslenbättre skydda konsumenterna mot framtida pristoppar och eventuell otillbörlig marknadspåverkan samt göra EU:s industri ren och mer konkurrenskraftig.

EU har i över 20 år haft en effektiv, välintegrerad elmarknad. Konsumenterna har kunnat dra nytta av de ekonomiska fördelarna med en inre energimarknad. Den har också säkerställt försörjningstryggheten och främjat processen för minskade koldioxidutsläpp. Den energikris som utlöstes av Rysslands invasion av Ukraina har understrukit behovet av att anpassa elmarknaden för att bättre stödja den gröna omställningen och erbjuda energikonsumenter, både hushåll och företag, bred tillgång till förnybar, icke-fossil el till överkomliga priser

Den föreslagna reformen omfattar ändringar av flera EU-rättsakter – särskilt elförordningen, eldirektivet och Remit-förordningen. Reformen omfattar åtgärder som ger incitament till mer långsiktiga avtal som bygger på icke-fossil energiproduktion. Det införs renare, flexibla lösningar i systemet för att möjliggöra konkurrens med gas, t.ex. efterfrågeflexibilitet och lagring. Tack vare dem kommer konsumenternas utgifter för el i mindre utsträckning att påverkas av de fossila bränslena, och de lägre kostnaderna för förnybar energi kommer att synas på fakturan. Dessutom kommer den föreslagna reformen att främja en öppen och rättvis konkurrens på de europeiska grossistmarknaderna för energi genom att öka marknadens transparens och integritet.

Att bygga upp ett energisystem som är baserat på förnybar energi är inte bara avgörande för att sänka kostnaderna för konsumenterna, utan också för att säkerställa en hållbar och oberoende energiförsörjning till EU, i linje med den europeiska gröna given och REPowerEU-planen. Reformen, som är en del av industriplanen i den gröna given, kommer också att göra det möjligt för den europeiska industrin att få tillgång till förnybar icke-fossil energiförsörjning till ett överkomligt pris, vilket är en nyckelfaktor för utfasningen av fossila bränslen och den gröna omställningen. För att vi ska nå våra energi- och klimatmål måste utbyggnaden av förnybar energi tredubblas fram till slutet av detta årtionde.

Bättre skydd och inflytande för konsumenter 

Höga och instabila priser, som de som rådde under 2022 till följd av Rysslands energikrig mot EU, har inneburit en alltför stor börda för konsumenterna. Genom förslaget kommer konsumenter och leverantörer att kunna dra nytta av ökad prisstabilitet som bygger på teknik för förnybar och icke-fossil energi.  Framför allt kommer det att ge konsumenterna ett brett utbud av avtal och tydligare information innan de tecknar avtal så att de har möjlighet att på ett säkert och långsiktigt sätt binda priserna för att undvika onödiga risker och instabilitet. Samtidigt kommer de att kunna välja avtal med dynamisk prissättning för att dra nytta av prisvariationer och använda el när det är billigare (t.ex. för att ladda elbilar eller använda värmepumpar).

Utöver att öka konsumenternas valmöjligheter syftar reformen till att främja prisstabilitet genom att minska risken för att leverantörer inte kan uppfylla sina skyldigheter. Enligt förslaget ska leverantörerna hantera prisrisker åtminstone för de volymer som bygger på fasta avtal för att de ska vara mindre exponerade för pristoppar och marknadsvolatilitet. Medlemsländerna är också skyldiga att utse sistahandsleverantörer så att ingen konsument blir utan el.

Skyddet av sårbara konsumenter förbättras också avsevärt. Enligt den föreslagna reformen ska medlemsländerna skydda sårbara konsumenter med försenade betalningar från att få strömmen avstängd. Det gör det också möjligt för medlemsstaterna att i händelse av en kris utvidga de reglerade slutkundspriserna till att omfatta hushåll och små och medelstora företag.

Enligt förslaget uppdateras också reglerna om delning av förnybar energi. Konsumenterna kommer att kunna investera i vindkrafts- och solfångarparker och sälja överskottsenergi från takmonterade solcellspaneler till sina grannar, inte bara till sin leverantör. Till exempel kommer hyresgäster att kunna dela överskottssolenergi med en granne.

För att förbättra energisystemets flexibilitet kommer medlemsländerna nu att behöva bedöma sina behov och fastställa mål för att öka flexibiliteten i fråga om icke-fossila bränslen. De kommer att kunna införa nya stödsystem särskilt för efterfrågeflexibilitet och lagring. Reformen gör det också möjligt för systemansvariga att få till stånd en minskning av efterfrågan under högförbrukningsperioder. Parallellt med detta förslag har kommissionen i dag också utfärdat rekommendationer till medlemsländerna om att främja innovation, teknik och kapacitet när det gäller lagring.

Öka energikostnadernas förutsägbarhet och stabilitet för att främja industrins konkurrenskraft

Under det senaste året har många företag drabbats hårt av synnerligen instabila energipriser. För att öka EU-industrins konkurrenskraft och minska dess exponering för prisvolatilitet föreslår kommissionen att man ska underlätta införandet av mer stabila långsiktiga avtal, t.ex. energiköpsavtal, genom vilka företagen kan skaffa sig egna direkta leveranser av energi och därmed dra nytta av stabilare priser som härrör från förnybar och icke-fossil energiproduktion. För att avlägsna nuvarande hinder, såsom köparnas kreditrisker, är medlemsstaterna genom reformen skyldiga att se till att det finns marknadsbaserade garantier för energiköpsavtalen.

För att ge energiproducenterna intäktsstabilitet och skydda industrin från prisvolatilitet måste allt offentligt stöd till nya investeringar i inframarginell och tilldelad förnybar och icke-fossil elproduktion ske i form av dubbelriktade differenskontrakt och medlemsländerna måste kanalisera överintäkter till konsumenterna. Dessutom kommer reformen att främja likviditeten på marknaderna för långsiktiga kontrakt som binder framtida priser, så kallade terminskontrakt. På så sätt kan fler leverantörer och konsumenter skydda sig mot alltför instabila priser under längre tid. 

Det kommer också att införas nya skyldigheter för att underlätta integreringen av förnybar energi i systemet och öka förutsägbarheten för produktionen. Skyldigheterna inbegriper krav på transparens för systemansvariga när det gäller överbelastning av nätet och tidsfrister för handel som ligger närmare realtid.

För att säkerställa konkurrensutsatta marknader och öppen prissättning kommer Europeiska unionens byrå för samarbete mellan energitillsynsmyndigheter (Acer) och de nationella tillsynsmyndigheterna att få bättre möjligheter att övervaka energimarknadens integritet och öppenhet. I synnerhet kommer den uppdaterade förordningen om integritet och öppenhet på grossistmarknaderna för energi (Remit) att säkerställa bättre datakvalitet och stärka Acers roll i utredningar av eventuella fall av marknadsmissbruk av gränsöverskridande karaktär. På det hela taget kommer detta att stärka skyddet för EU:s konsumenter och industri mot alla slag av marknadsmissbruk.

Vad händer nu?

Den föreslagna reformen måste nu diskuteras och godkännas av Europaparlamentet och rådet innan den träder i kraft.     

Bakgrund

Sedan sommaren 2021 har energipriserna drabbats av ökningar och volatilitet utan motstycke, med allvarliga konsekvenser för hushållen och ekonomin i EU, särskilt efter Rysslands invasion av Ukraina som utlöste en energikris i Europa. Många konsumenters utgifter ökade på grund av de kraftigt stigande gaspriserna, trots att förnybara energikällor redan täcker mer än en tredjedel av EU:s efterfrågan på el.

EU reagerade snabbt genom att införa ett brett spektrum av åtgärder för att mildra effekterna av de höga och instabila grossistpriserna på energi på hushåll och företag. Europeiska rådet har uppmanat kommissionen att arbeta med en strukturreform av elmarknaden, med det dubbla målet att säkra europeisk energisuveränitet och uppnå klimatneutralitet. Den föreslagna reformen är ett svar på denna uppmaning från EU:s ledare och tillkännagavs av ordförande Ursula von der Leyen i hennes tal om tillståndet i unionen förra året. Den ingår också i industriplanen i den gröna given som syftar till att öka konkurrenskraften hos Europas nettonollindustri och påskynda omställningen till klimatneutralitet.

Läs mer

Frågor och svar

Faktablad

Förslag till ändringsförordning för att förbättra utformningen av unionens elmarknad

Förslag till ändringsförordning för att förbättra unionens skydd mot otillbörlig marknadspåverkan på grossistmarknaden för energi

Arbetsdokument från kommissionens avdelningar om reformen av elmarknadens utformning

Rekommendation och arbetsdokument från kommissionens avdelningar om lagring

Elmarknadens utformning

Citat

”Den nuvarande utformningen av elmarknaden har lett till en effektiv och väl integrerad marknad under många årtionden, men ett begränsat utbud i världen och Rysslands otillbörliga påverkan på våra energimarknader har lett till att många konsumenter mött kraftigt ökade energikostnader. I dag föreslår vi åtgärder som kommer att göra energikostnaderna mer stabila och förutsägbara i hela EU. Att främja investeringar i förnybar energi kommer att hjälpa oss att nå målen i den gröna given och låta EU ta ledningen i fråga om ren energi under de kommande årtiondena”.
Energikommissionär Kadri Simson – 14/03/2023

”Förnybar energi kommer i allt högre grad att bli en grundläggande resurs för Europas medborgare och industrier i framtiden. Med hjälp av förnybar energi kan vi bli självförsörjande på energi och få ett slut på vårt beroende av fossila bränslen. Vi måste uppdatera utformningen av vår marknad för att se till att denna övergång sker så snabbt som möjligt och att konsumenterna kan dra nytta av de lägre kostnaderna för förnybar energi”.
Frans Timmermans, verkställande vice ordförande med ansvar för den europeiska gröna given – 14/03/2023

Presskontakt
Anna REZETTE
Chef för avdelningen för press, media och informationsnätverk vid EU-kommissionen i Sverige
+46 8 562 44 29 eller +46 72 084 99 95
anna-johansson.rezette@ec.europa.eu  

Presskontakter EU-kommissionen i Bryssel
Tim McPHIE

+32 2 295 86 02
tim.mcphie@ec.europa.eu

Guilia BEDINI
+32 2 295 86 61
Giulia.BEDINI@ec.europa.eu

Anna CRESPO PARRONDO
+32 2 298 13 25
ana.crespo-parrondo@ec.europa.eu

För allmänheten: Europe Direct på telefon 00 800 67 89 10 11 eller via e-post

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nacka på prispallen – tredje bäst i Sverige på service till företag bland storkommunerna

Published

on

By

Nacka klättrar i toppen över Sveriges bästa näringslivskommuner, enligt den nationella kvalitetsmätningen Nöjd-Kund-Index (NKI) som SKR publicerar idag. Nacka får återigen bäst NKI-resultat i landet för kommuner som har fler än 100 000 invånare, samt placeringen tredje bäst bland kommuner över 40 000.

Nacka kommun får i år ett mycket högt betyg för sin service till företag, från indexvärde 79 för 2022 till 81 för 2023. Det innebär att Nacka nu har höjt sig till den absoluta toppen i mätningen – från ”högt indexvärde” till ”mycket högt indexvärde” – som genomförs bland företagare som haft ett ärende inom ett eller flera myndighetsområden. Det är flera områden som särskilt utmärker sig och har gått framåt, bland annat bygglov, livsmedelskontroll och markupplåtelse.

Myndighetsservicen är prioriterad i Nacka kommun och en av de vanligaste kontakterna företagare har med sin kommun är genom tillstånd och tillsyn. De områden som mäts är följande (föregående års värde inom parentes): Brandskydd 85 (81), bygglov 77 (75), markupplåtelse 77 (70), miljö- och hälsoskydd 76 (81), livsmedelskontroll 84 (82) och serveringstillstånd 92 (96). Total ranking 81 (79).

– Nacka kommun ska vara en möjliggörare för företagens framgång och jag vill att vi ska vara snabba, enkla och tydliga i vår myndighetsutövning. Därför är det glädjande att se att företagarna återigen ger oss höga betyg. Vi satsar mycket på en levande dialog där en av höjdpunkterna för mig i mitt arbete är de många besöken jag får göra ute hos företagen för att lyssna in behov och förstå deras vardag, säger Mats Gerdau (M) kommunstyrelsens ordförande.

– Nacka ska ha Sveriges bästa näringslivsklimat, vilket ställer höga krav på att vi som kommun ständigt utvecklar oss och ligger i framkant. Under de senaste åren har vi satsat mycket på att digitalisera tillståndsprocesser och beslut och under 2023 blev vi första kommun i Sverige med helt automatiserade beslut.  Det frigör tid för bygglovhandläggarna att arbeta med mer komplicerade ärenden och kvalificerad rådgivning. Årets fina NKI-resultat är något som sporrar oss ännu mer framåt i arbetet, säger stadsdirektör Victor Kilén.

Att företagen ses som livsnerven för samhällets välfärd är ett faktum som näringslivsdirektör Mathias Forsberg gärna lyfter fram som en del av Nacka kommuns framgångsrecept:

– Under det senaste året har vi jobbat strategiskt med att utveckla vår Företagsservice, där vi nu har en dedikerad serviceorganisation på plats med kvalificerade tjänstemän som på bästa sätt kan möta och förstå företagens många gånger komplexa vardag.

– Vi vill rikta ett stort tack till de företagare som tagit sig tid att svara på enkätundersökningen, som inte bara ger oss ett kvitto på att vårt arbete ger goda resultat utan även hjälper oss att förstå och se hur vi kan utveckla servicen ännu mer, säger Mathias Forsberg, näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör.

Om mätningen Nöjd-Kund-Index

Mätningen har genomförts via en enkät där företagen får sätta betyg på den totala upplevelsen av myndighetsärendet men också på hur nöjda de är med bemötande, information, tillgänglighet, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De får också göra en helhetsbedömning om kommunernas service. Det är helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet ”nöjd-kund-index” (NKI).

Mätningen av Nöjd-Kund-Index har genomförts av Sveriges Kommuner och Regioner i samverkan med Stockholm Business Alliance. Resultaten avser 2023.
Länk till hela undersökningen:
https://skr.se/skr/tjanster/pressrum/nyheter/nyhetsarkiv/fortsattgottbetygatkommunersarbetemedforetagsklimat.81476.html

 

Mer information

Mats Gerdau
Kommunstyrelsens ordförande Nacka kommun
08–718 92 00
mats.gerdau@nacka.se

Mathias Forsberg
Näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör Nacka kommun
08–718 90 12
mathias.forsberg@nacka.se

Helene Andersson
Pressansvarig Nacka kommun
08-718 92 34
helene.andersson@nacka.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

WoodUpp inleder samarbete med EKPR & Kommunikation

Published

on

By

Danska WoodUpp väljer EKPR & Kommunikation som sin samarbetspartner. Tillsammans med byrån vill företaget växla upp och växa sig desto större på den svenska marknaden. WoodUpp startades 2016 av Mads Vesterby som ett skolprojekt med grund för en passion av nordisk design. År 2018 revolutionerade WoodUpp marknaden med lanseringen av den banbrytande Akupanelen, vilket banade väg för deras imponerande tillväxt. Idag finns WoodUpp med i projekt över hela värden, där deras produkter används för att förbättra akustiken i olika typer av miljöer.

– Vi hjälper människor att skapa fantastiska rum genom vår nordiska design. Våra produkter förvandlar både ljud och den visuella upplevelsen i rummet och gör en positiv inverkan på människors liv. Vi har under kort tid växlat upp väldigt fort, men utan att tumma på våra värden om en hållbar produktion och kvalitet. Vi ser fram emot vårt samarbete med EKPR och resan till att expandera och ytterligare på den svenska marknadnen inom flera segment, säger Stine Brorsen, VD WoodUpp Sverige.

Samtliga produkter tillverkas i Ribe, Danmark där företaget är hängivna en hållbar produktion, genom att kombinera kvalitet och design samt säkerställa att varje produkt som lämnar fabriken är av absolut högsta klass.

– WoodUpp är ett smart företag som erbjuder flexibla och moderna lösningar för privatpersoner som företag genom en hållbar produktion. Vi vet alla vikten av att skapa bra akustik och det har WoodUpp lyckats med. Vi ser fram emot vårt kommande samarbete tillsammans, där vi satsar på tillväxt! Säger Madeleine Ek Brentmar, VD EKPR & Kommunikation.

2022 grundades WoodUpp Sweden AB av Stine och Martin Rauschenberg Brorsen tillsammans med WoodUpp Group. Deras långvariga relation med Mads, Mikkel och Troels möjliggjorde etableringen av WoodUpp i Sverige. Stine har en bakgrund som inredningsdesigner och är VD för WoodUpp Sverige och Martin arbetar som Business Developer. Deras gemensamma målsättning är att skapa enastående inredningslösningar och erbjuda WoodUpps kunder den bästa möjliga kundservicen.

EKPR & Kommunikation Telefon: 08-667 22 06 E-mail:info@ekpr.com | Bildbank: www.ekprbildbank.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB levererar hybridelektrisk framdrivning till ny färja från MaineDOT som förbinder ösamhälle med fastlandet

Published

on

By

  • ABB:s grid-to-propeller-lösningar ska driva den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och ön Islesboro i Maine, USA
  • Ösamhället Islesboro förlitar sig på färjeförbindelsen för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster på fastlandet
  • ABB:s heltäckande lösning kommer att bidra till att minska utsläppen i linje med delstatens mål och samtidigt maximera fartygets tillförlitlighet och drifttid

ABB har valts av Maine Department of Transportation (MaineDOT) för att leverera en omfattande grid-to-propeller-lösning till den nya dubbeländade, hybridelektriska färjan som kommer att tillhandahålla viktiga tjänster mellan staden Lincolnville och ösamhället Islesboro i USA.

Det nya fartyget, som ska ersätta en befintlig dieseldriven färja, kommer att visa att offentligt finansierade organisationer i USA föredrar den höga tillförlitlighet och de lägre utsläpp som kan uppnås med hybridelektriskfartygsteknik. ABB:s leverans omfattar det hybridelektriska framdrivnings- och energilagringssystemet. ABB:s prisbelönta kraftdistributionssystem Onboard DC Grid™ ska säkerställa optimal användning av energikällor, medan ABB Ability™ Marine Remote Diagnostic System ska möjliggöra övervakning av system ombord för att maximera fartygets drifttid.

Det 207 fot (62 meter) långa nybyggda fartyget kommer att transportera upp till 200 passagerare och 40 fordon mellan Lincolnville och Islesboro – cirka tre sjömil från fastlandet. Islesboro är ett så kallat ”Medically Underserved Area”, där cirka 600 åretruntboende är beroende av färjeförbindelser för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster. Färjeprojektet finansieras huvudsakligen av Federal Transit Administration inom ramen för deras Electric or Low-Emitting Ferry Pilot Program och Ferry Service for Rural Communities Program, där det senare även finansierar moderniseringen av färjeterminalerna så att de uppfyller kraven på säkerhet och effektivitet.

Genom att ersätta den 35 år gamla färjan Margaret Chase Smith kommer det nya hybridelektriska fartyget att minska bränsleförbrukningen med uppskattningsvis 450 000 liter per år, vilket motsvarar cirka 1 100 ton i koldioxidutsläpp. Projektet bidrar till Maine Clean Transportation Roadmap, som siktar på koldioxidneutralitet senast 2045.

“Den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och Islesboro kommer att ge ett betydande bidrag till våra ansträngningar att minska koldioxidutsläppen från transporter i delstaten Maine”, säger Mackenzie Kersbergen P.E., Senior Project Manager, Multimodal Program – Maine Department of Transportation. “ABB har varit en bra partner för oss under hela designprocessen och vi ser fram emot att se deras system i drift. Med tanke på det kritiska behovet av tillförlitlighet och drifttid för fartygen på den här rutten, har ABB:s serviceutbud och digitala övervakningsfunktioner gjort att de skiljer sig från konkurrenterna i vår sökning efter en systemintegratör.”

“I ett brådskande och växande behov av att minska koldioxidutsläppen från färjetrafik väljs ABB:s integrerade elektriska, automatiserade och digitala lösningar allt oftare av amerikanska operatörer som vill ersätta föråldrade färjor som svar på lagkrav och samhällets förväntningar”, säger Drew Orvieto, försäljningschef för Nordamerika, ABB Marine & Ports. “Vi är hedrade över att arbeta med MaineDOT som systemintegratör för detta viktiga fartyg.”

2021 vann ABB ett kontrakt med Maine-färjeoperatören Casco Bay Lines för att leverera ett hybridkraft- och framdrivningssystem med landladdningskapacitet till en 164 fot (50 meter) dubbeländad passagerarfärja som trafikerar rutten Portland – Peaks Island. Fartyget ska sättas i trafik senare i år och förväntas minska de årliga koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 800 ton. På andra håll på den amerikanska färjemarknaden har ABB nyligen varit involverat i ett elektrifieringsprojekt för Washington State Ferries – det största färjesystemet i landet – och levererat kraft- och framdrivningsspaket till de senaste ”Maid of the Mist” Niagara Falls turfärjorna, de första helt elektriska fartygen som byggts i USA.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com  

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 April 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.