Connect with us

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma den 11 maj 2022 i Polygiene AB

Published

on

Idag, den 11 maj 2022, hölls årsstämma i Polygiene AB. Årsstämman genomfördes enbart genom förhandsröstning (poströstning) med stöd av tillfälliga lagregler. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Beslut om fastställande av räkenskaper samt resultatdisposition

Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning. Årsstämman beslutade även att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag innebärande att någon vinstutdelning inte lämnas för räkenskapsåret 2021 samt att tillgängliga medel överförs i ny räkning.

Ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktören

Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021.

Val och arvodering av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att omvälja Jonas Wollin, Håkan Lagerberg, Martin Kössler, Pamela Ravasio och Paul Morris som ordinarie styrelseledamöter samt att välja Rajesh Varma som ny ordinarie styrelseledamot. Jonas Wollin omvaldes som styrelseordförande. Styrelsearvode ska utgå med 350 000 kronor till styrelseordföranden och med 200 000 kronor till var och en av övriga styrelseledamöter. Johan Thiel hade avböjt omval som styrelseledamot.

Årsstämman beslutade vidare i enlighet med valberedningens förslag att omvälja Grant Thornton Sweden AB som revisor samt att arvode till revisorn ska utgå enligt sedvanliga normer och godkänd räkning. Grant Thornton Sweden AB har meddelat att Per Kjellander fortsatt kommer att vara huvudansvarig revisor.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att ändra bolagets företagsnamn från Polygiene AB till Polygiene Group AB samt att ändra bestämmelserna i bolagsordningen avseende gränserna för bolagets aktiekapital och antalet aktier.

Beslut om bemyndigande för emissioner

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med eller utan villkor om apport, kvittning eller andra villkor, besluta om emission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner. Skälet till att avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska kunna ske är att möjliggöra för bolaget att anskaffa rörelsekapital, att genomföra företagsförvärv eller förvärv av rörelsetillgångar samt att möjliggöra emission till industriella partners inom ramen för samarbeten och allianser. Det totala antalet aktier som ska kunna emitteras (alternativt tillkomma genom konvertering av konvertibler och/eller utnyttjande av teckningsoptioner) enligt bemyndigandet ska sammanlagt uppgå till högst 4 058 554 stycken, vilket motsvarar en utspädning om cirka 10 procent beräknat på nuvarande antal aktier. I den mån nyemission sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska nyemissionen ske på marknadsmässiga villkor.

Beslut om införande av teckningsoptionsprogram innefattande (A) riktad emission av teckningsoptioner; samt (B) godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att införa ett teckningsoptionsprogram för anställda och konsulter i bolaget baserat på utgivande och överlåtelse av teckningsoptioner.

Teckningsoptionsprogrammet ska omfatta högst 300 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en ny aktie i bolaget. Teckningskursen per aktie ska motsvara 200 procent av den volymvägda genomsnittskursen enligt Nasdaq First North Growth Markets officiella kurslista för aktie i bolaget under perioden från och med den 12 maj 2022 till och med den 20 maj 2022. Teckning av aktier ska kunna äga rum under perioden från och med den 1 juni 2025 till och med den 30 juni 2025.

Teckningsoptionerna ska emitteras till ett av bolaget helägt dotterbolag för en kontant ersättning motsvarande teckningsoptionens marknadsvärde beräknat enligt ”Black Scholes”-formeln. Beräkningen av teckningsoptionernas marknadsvärde ska göras av Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB i anslutning till utgången av mätperioden den 20 maj 2022. Överlåtelse till deltagare i teckningsoptionsprogrammet ska ske mot kontant ersättning motsvarande teckningsoptionens marknadsvärde framräknat enligt ”Black Scholes”-formeln.

Skälen till införandet av teckningsoptionsprogrammet och avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att kunna skapa möjligheter för bolaget att behålla kompetent personal genom erbjudande av ett långsiktigt ägarengagemang för de anställda och konsulter i bolaget. Ett sådant ägarengagemang förväntas stimulera de anställda och konsulter i bolaget till ett ökat intresse för verksamheten och resultatutvecklingen samt öka känslan av samhörighet med bolaget. Då teckningsoptionerna i teckningsoptionsprogrammet överlåts till marknadsvärde är det bolagets bedömning att några sociala kostnader inte kommer att uppstå för bolaget till följd av teckningsoptionsprogrammet. Kostnaderna för teckningsoptionsprogrammet kommer därför endast att bestå i begränsade kostnader för implementering och administration av programmet. Om samtliga teckningsoptioner som utges inom ramen för teckningsoptionsprogrammet utnyttjas för teckning av aktier kommer totalt 300 000 nya aktier att utges, vilket motsvarar en utspädning om cirka 0,81 procent av bolagets aktiekapital och röster efter full utspädning beräknat på antalet aktier som tillkommer vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner som utgivits i anslutning till teckningsoptionsprogrammet.

Malmö den 11 maj 2022
Polygiene AB (publ)

För mer information, vänligen besök ir.polygiene.com eller kontakta:

Bolagets IR på e-post: ir@polygiene.com
Ulrika Björk, VD, Mobil: +46 (0) 70 921 12 75, e-post: ulrika.bjork@polygiene.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 maj 2022 kl. 15.00 CEST.

För att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och nyhetsbrev:
https://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

Om Polygiene
Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 300 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.

Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Livs övertar avtals- och organisationsrätten för lantsektorn efter beslut av LO-kongressen

Published

on

By

LO-kongressen beslutade att Livsmedelsarbetareförbundet övertar avtals- och organisationsrätten för  jordbruk, odling och husdjursskötsel. Beslutet är en del i LO:s nya organisationsplan och syftar till att stärka och effektivisera facklig representation och förhandlingskraft inom branschen.

– Vi välkomnar lantarbetarna till Livs, säger Eva Guovelin, förbundsordförande  i Livs. Det här stärker vårt förbund och alla medlemmar.

Beslutet innebär att Livs, med stor erfarenhet och kunskap inom livsmedelsproduktionen nu tar över ansvaret att representera arbetstagare inom lantsektorn. Lantsektorn är en viktig och naturlig del av svensk livsmedelsproduktion med många gemensamma intressen.

– Vi ser fram emot att arbeta nära våra nya medlemmar och kämpa för bättre löner och arbetsvillkor, säger Eva Guovelin.
Tillsammans kommer vi att göra skillnad.

Livs och Kommunal kommer att planera och påbörja arbetet med en överlämning direkt.

Eva Guovelin
Förbundsordförande

Presskontakt: 070-638 61 12
Telefon: 08-796 29 00

Livsmedelsarbetareförbundet, även känt som Livs, har sedan det grundades år 1896 engagerat sig i att förbättra arbetsvillkor, löner och arbetsmiljö för anställda inom svensk livsmedelsproduktion.

För ytterligare information, besök gärna Livs officiella webbplats på Livs.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

QBNKs styrelse förstärks med SaaS-entreprenören Johan Boström

Published

on

By

Vid dagens årsstämma i QBNK Holding AB valdes entreprenören Johan Boström till styrelseledamot.

Johan Boström har lång erfarenhet av att utveckla och driva företag i Norden och internationellt. Med kunskap inom produktutveckling, försäljningsstrategier och marknadsexpansion i både Europa och USA, och framför allt som en av de drivande krafterna bakom Inriver PIM, ägnar sig Johan numera åt att stötta tillväxtbolag. Han har en akademisk bakgrund från Umeå universitet i systemutveckling, filosofi och nätverksteknik. Hans erfarenheter förväntas bidra till QBNK:s fortsatta utveckling.

Den globala marknaden för DAM (Digital Asset Management) växer, med en prognos om en årlig tillväxt på cirka 15%. QBNK ser detta som en möjlighet att betona vikten av att utveckla ett integrerat ekosystem av lösningar för att förbättra den totala användarupplevelsen, där DAM spelar en nyckelroll. Med Johans hjälp kan QBNK aktivt bredda och internationalisera kontaktpunkter med strategiska partners och allianser i ekosystemet, ett värdefullt nätverk för företagets ambitioner att expandera och utveckla framtida lösningar.

Kjell Duveblad, styrelseordförande, och Anna Gomes, VD för QBNK, betonar gemensamt vikten av Johan Boströms anslutning till styrelsen som ett steg mot stärkt innovation och tillväxt. ”Johans breda kunskap stärker vår strategi och vår position inom DAM-branschen,” säger Kjell Duveblad. Anna Gomes tillägger, ”Hans erfarenhet från ekosystemet och digital transformation passar för vår vision och kommer bidra till vår fortsatta framgång.”

Johan Boström delade sin vision för sitt nya uppdrag,  ”Det är en stor ära för mig att bli invald till QBNK’´s styrelse. Jag ser fram emot att bidra till företagets vision om fortsätta utveckla sin DAM-lösning anpassad för Enterprise segmentet. Att maximera värdet av omfattande mängder digitala tillgångar står i fokus för dessa företag, vilket kräver effektiv hantering av tillgångar över hela organisationen.”

Johan Boströms tillträde till styrelsen bidrar med branscherfarenhet och stödjer företagets strävan efter fortsatt tillväxt.
 

Anna Gomes, VD
QBNK Holding AB (publ)
Tel: +46 70 720 46 67
Email: anna.gomes@qbank.se

QBNK Holding AB är ett framgångsrikt SaaS-bolag inom Digital Asset Management (DAM) och erbjuder produkten QBank som är en molnbaserad lösning för lagring, hantering och publicering av bilder, filmer och andra digitala tillgångar. QBNK har visat en stark SaaS-tillväxt senaste åren och bland kunderna återfinns större globala bolag. QBNK har en internationell kundbas och är en av de ledande DAM aktörerna i Norden. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Ytterligare information om företaget finns på www.qbankdam.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wernamo Design expanderar – lanserar e-handel i Danmark

Published

on

By

Wernamo Design utökar sin närvaro på den nordiska marknaden genom att lansera sin e-handel i Danmark. Det svenska företaget, känt för sina högkvalitativa och smarta designprodukter för trädgård och uteplats, tar nu nästa steg i sin expansion och erbjuder danska kunder ett exklusivt sortiment av premiumprodukter.

Efter flera år av framgångsrik försäljning i Sverige har Wernamo Design beslutat att erbjuda sina exklusiva produkter till kunder i Danmark. Den danska onlinebutiken kommer att erbjuda hela sortimentet av Wernamo Designs produkter, såsom staket och räcken, planterings- och odlingsserien Plant Box, rabattkanter och trädringar. Alla produkter är noggrant designade och tillverkade i Sverige, vilket garanterar hög kvalitet och hållbarhet.

Patrik Skillfeldt, VD för Wernamo Design, kommenterar expansionen:

”Vi är mycket entusiastiska över att få introducera våra unika produkter till den danska marknaden. Danmark är känt för sitt rika arv inom design och estetik, vilket stämmer bra överens med vårt produktsortiment där fokus ligger på just design. Vi ser fram emot att välkomna nya kunder och att ge dem möjlighet att skapa inspirerande utemiljöer med våra smarta produkter.”

Lanseringen i Danmark markerar ett betydande steg i Wernamo Designs strategi att växa och stärka sin position i Norden. Företaget ser stor potential i den danska marknaden och är övertygat om att deras produkter kommer att uppskattas av danska kunder som värdesätter kvalitet och genomtänkt design. Wernamo Designs danska e-handel hittar du på adressen www.wernamodesign.dk.

För mer information, vänligen kontakta; 
Patrik Skillfeldt, VD – 0370-51 50 21
Anne Gustavsson, marknads- och kommunikationsansvarig – 0370-51 50 23 

Om Wernamo Design
Wernamo Design är ett företag i Värnamo, Småland, som utvecklar och säljer smart design för trädgård och uteplats.
Vi har hela trädgården i fokus, i allt från inramning med staket och altanräcke, till snygga kanter på rabatterna. Genom att använda tåliga material och smarta lösningar för enkel montering skapar vi möjlighet för dig att njuta av din trädgård.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.