Connect with us

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Empir Group AB

Published

on

on, maj 16, 2018 18:39 CET

Empir Group AB, org.nr 556313-5309 (”Bolaget”), har hållit årsstämma den 16 maj 2018 kl. 16.00 på Miss Clara Hotell, Sveavägen 48, i Stockholm. Vid stämman fattades beslut om, bland annat, nedanstående. 

Fastställande av räkenskaperna

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för koncernen och Bolaget för 2017. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2017.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens reviderade förslag, att hela det fria egna kapitalet balanseras i ny räkning.

Styrelse och revisorer

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att antalet styrelseledamöter ska vara fem ordinarie styrelseledamöter utan styrelsesuppleanter samt att Bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor.

Vidare beslutade årsstämman, i enlighet med valberedningens förslag, att genom omval utse Pär Råghall, Margareta Strandbacke och Kajsa Lundfall, samt och genom nyval utse Robert Carlén och Karin Hallerby till styrelseledamöter. Beslutades, i enlighet med valberedningens förslag, att välja Margareta Strandbacke till styrelsens ordförande.

Det beslutades, i enlighet med valberedningens förslag, att genom omval utse det registrerade revisionsbolaget KPMG AB som Bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2019, för närvarande med Per Gustafsson som huvudansvarig revisor.

Arvoden

I enlighet med valberedningens förslag beslutades att arvode till styrelsen ska utgå med sammanlagt 550 000 kr (tidigare 460 000 kr) att fördelas med 150 000 kr (tidigare 420 000 kr) till ordföranden och 100 000 kr (tidigare 80 000 kr) vardera till styrelsens övriga ledamöter och att ingen särskild ersättning ska utgå för eventuellt utskottsarbete.

Beslutades vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till revisorn ska utgå enligt offert och godkänd räkning.

Riktlinjer för lön och annan ersättning

Årsstämman beslutade om riktlinjer för ersättning till verkställande direktören och ledande befattningshavare i enlighet med valberedningens förslag.

Instruktion för valberedningen

Beslutades om instruktion för valberedningen inför årsstämman 2019 i enlighet med valberedningens förslag.

Godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission

Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om nyemission av aktier av serie A och serie B med företrädesrätt för Bolagets aktieägare. Noterades att styrelsen har bemyndigats att fastställa slutliga villkor för företrädesemissionen.

Beslut om nyemission av aktier med betalning genom kvittning

Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om en riktad nyemission av aktier av serie B mot betalning genom kvittning.

Bemyndigande om nyemission

Styrelsen bemyndigades att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier serie B, konvertibler och/eller teckningsoptioner. Nyemission ska kunna ske med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor som avses i 13 kap 5 § första stycket 6 aktiebolagslagen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB öppnar en ny energieffektiv fabrik i Belgien till ett värde av 20 miljoner euro

Published

on

By

  • Ny energieffektiv anläggning för att klara den ökande efterfrågan på smarta byggnadskomponenter under energiomställningen
  • Energioptimering, ny utrustning och ny solcellsanläggning förväntas leverera årliga operativa energibesparingar på över 9 400 MWh
  • En minskning av koldioxidutsläppen på över 6 700 ton per år förväntas på grund av solcellspaneler, värmepumpar, kylvattensystem och användning av förnybar energi

ABB har öppnat en ny formsprutningsanläggning till ett värde av 20 miljoner euro vid Evergem i närheten av Gent i Belgien för att tillgodose den växande efterfrågan på säkra, smarta och hållbara elektrifieringslösningar i Europa. Den moderna anläggningen har tagits fram för att tillgodose de senaste kraven på energieffektivitet tack vare installation av nya formsprutningsmaskiner, digitala tekniker och automationslösningar. Den ersätter den befintliga anläggningen som kom till ABB som en del av förvärvet av GE Industrial Solutions 2018. Anläggningen ska tillverka kraftdistributionsskåp som fungerar som skyddskåpor för elektriska distributionskomponenter som strömbrytare, säkringar, brytare och mätare, och ska säkerställa en säker distribution, mätning och styrning av elen i byggnader avsedda för bostäder, handel och industri.

Den globala marknaden för elskåp förväntas växa från 7,42 miljarder dollar 2024 till 13,15 miljarder dollar 2032[1] på grund av en ökande efterfrågan på nya byggnader, modernisering av befintliga byggnader med effektivare och tillförlitligare elsystem samt framsteg inom eldistribution.

Den nya anläggningen Evergem ingår i ABB:s projekt Mission to Zero™ för att avsevärt minska mängden växthusgaser på ABB:s anläggningar samtidigt som man stöttar kunderna att minska sina utsläpp av växthusgaser genom att tillhandahålla en plan för utfasning av koldioxidutsläpp som kunderna kan implementera. Projektet förväntas minska koldioxidutsläppen med över 6 700 ton och energiförbrukningen med över 9 400 MWh per år jämfört med 2019 vid den tidigare anläggningen. Åtgärderna förväntas leda till minskade energikostnader på cirka 2,5 miljoner euro årligen. 10 procent av den energi som krävs på anläggningen, som är utrustad med energieffektiva maskiner, förväntas genereras av 1 330 solcellspaneler på taket medan resterande kommer från certifierade gröna energileveranser. LED-belysning, laddare till elfordon, värmepumpar, kylvattenkretsar och en ny luftventilationsanläggning bidrar också till minskningen av energi- och koldioxidutsläpp.

[1] Source: https://www.fortunebusinessinsights.com/electrical-enclosure-market-109042

På anläggningen Evergem kommer man fortlöpande att övervaka och optimera energianvändningen med hjälp av ABB:s egna digitala lösningar som ABB Ability™ Building Analyzer, som följer upp data för byggnader och elcentraler i realtid och ger konkreta insikter för att optimera energieffektiviteten. Detta ger, tillsammans med användningen av grön energi och värmepumpar, också en minskad energiförbrukning och lägre koldioxidutsläpp. Andra digitala tekniker, som ett system för fastighetsdrift, kommer introduceras de kommande månaderna för att ytterligare bidra till att energieffektivitet uppnås.

”Strategin Mission to Zero™ på Evergem är ett viktigt exempel på vårt mål att möjliggöra ett samhälle med lägre koldioxidhalter och vår satsning att påskynda omställningen till mer hållbar tillverkning”, säger Mike Mustapha, chef för ABB Electrifications division Smart Buildings. ”Denna avancerade anläggning är utformad att tillgodose en framtida efterfrågan, inte enbart dagens behov. Genom att införliva toppmoderna tekniker och innovativa processer som kan optimera effektivitet och produktivitet nu och under kommande år kommer vi att tillhandahålla en utbildningsanläggning och en hållbarhetsplan för våra medarbetare och kunder. Vi kommer fortsätta att kombinera digitala tekniker med olika åtgärder för att minska energiförbrukningen och öka andelen förnybara energikällor på Evergem under 2024 och framåt.”

För att möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp använder ABB en rigiös vetenskapsbaserad strategi för nettonollmål i linje med Net-Zero Standard inom Science Based Targets-initiativet (SBTi). ABB samarbetar med kunder för att undvika utsläpp och skala upp de förnybara energikällorna. Ett skalbart program, Mission to Zero™, omfattar energigenerering, energihantering och fastighetsautomation för industriell och kommersiell drift.

Mer information om ABB:s program Mission to Zero™ finns på https://new.abb.com/mission-to-zero

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 2 maj 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

 

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen www.abb.com 

 

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tiden avgörande för vanlig diagnos hos föl

Published

on

By

När det efterlängtade fölet äntligen är här gäller det att vara uppmärksam på fölets ben och hovar. Felaktig benställning är, tillsammans med bockhov, är en av de vanligaste diagnoserna i Agrias skadestatistik för föl, men ett problem som kan vara enkelt åtgärdat om det uppmärksammas i tid. Hovslagaren Rose-Marie Clark berättar vad fölägare bör hålla koll på.

– Det absolut viktigaste är att ta hjälp i tid. Har fölet en avvikande benställning så är tiden avgörande för att den ska kunna bli återställd. Är fölet så pass bra att det ändå kan resa sig och stå upp så har du ett par dagar på dig att agera, säger hovslagaren Rose-Marie Clark, expert på fölhovar.

Vanligaste felaktiga benställningarna hos föl

  • Fölet är windswept – namnet kommer av att det ser ut som att det blåser åt ena hållet – vilket innebär att fölungen föds med bakbenen och/eller frambenen böjda åt ett håll, som i en båge. Det finns olika teorier om vad detta orsakas av, en anledning kan vara att fölet legat trångt under dräktigheten.
  • X-benta föl har en benställning som ser ut som ett X framifrån eller bakifrån – knäna eller hasorna är täta, medan det är brett mellan hovarna. Föl som är väldigt x-benta bör inte släppas ut i hage dygnet runt, då det kan förvärra problemet.
  • Att föl är inåttåade är vanligt, men det kan vara svårt att upptäcka. En hovslagare kan dock se problemet redan från början, och därmed också snabbt åtgärda det.

Tänk på tajmingen

Rose-Marie Clark återkommer ofta till ordet tajming.

– Du måste följa tiden. Om du har en fölunge som är inåttåad och du tar ut hovslagaren när fölet är två veckor – eller om den är två månader – så kan jag inte göra samma sak, jag kommer inte att nå samma resultat. Fölet som är två månader kanske till och med behöver opereras, medan det på fölet som är två veckor oftast räcker att jag använder min rasp. Och då handlar det om samma problem, men vid två olika tidpunkter.

Hennes bästa tips är att alltid, oavsett om fölet har problem eller ej, ta ut en hovslagare när fölet är 10-14 dagar gammalt.

– Då kan du åtgärda mycket med ganska enkla medel. Det handlar ofta om små detaljer som gör stor skillnad. Hade alla fölägare gjort det tror jag man hade besparat sig själv och fölet många problem i framtiden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bravida stärker sin position inom industriservice och ventilation i norra Sverige

Published

on

By

Bravida förvärvar bolaget Ambra AB och stärker därmed sitt erbjudande inom industriservice och ventilation i Skellefteå, Piteå och Luleå. Bolaget omsätter cirka 110 miljoner kronor och har 40 anställda. 

Ambra AB verkar inom industriservice och installation och service inom ventilation. Bolaget har sitt huvudkontor i Skellefteå med filialer i Luleå och Piteå. Kundbasen består av olika industribolag, byggbolag, fastighetsbolag och offentlig sektor. 

– Det känns väldigt bra att välkomna in Ambra och deras kompetenta personal till Bravida. Ambra har ett gott rykte på marknaden och vi kommer tillsammans kunna stärka vårt kunderbjudande inom service och installation ytterligare på den lokala marknaden, kommenterar Anders Eriksson, regionchef för region Norra Norrland på Bravida.

Adam Ådin, transaktionsansvarig på investmentbolaget Treac AB och avgående styrelseordförande på Ambra AB, kommenterar:

– Det känns bra och tryggt att lämna över ägandet av Ambra till Bravida. I Bravida får Ambra en ägare som kan branschen både utan och innan. Våra medarbetare får ingå i Bravidas gemenskap och ta del av kunskap, erfarenhet, verktyg och processer som kan utveckla verksamheten vidare. Jag önskar alla parter stort lycka till på den fortsatta tillväxtresan. 

Bravida tillträder som ägare idag den 2 maj 2024.

För mer information, vänligen kontakta: 
Liselotte Stray
Kommunikationschef
liselotte.stray@bravida.se
+46 76 852 38 11

Bra fastigheter gör skillnad, därför finns Bravida. Som Nordens ledande leverantör av tekniska helhetslösningar inom service och installation hjälper vi våra kunder att skapa väl fungerande och hållbara fastigheter. 

Bravidas långsiktiga mål är att vara klimatneutral i hela värdekedjan år 2045. Vi har 14 000 medarbetare och finns på cirka 190 orter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bravidas aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. www.bravida.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.