Connect with us

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma i EMOTRA AB (publ)

Published

on

I dag, den 4 december 2020, hölls extra bolagsstämma i EMOTRA AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Val av revisor eller revisionsbolag och eventuella revisorssuppleanter (punkt 6)

Stämman beslutade att till ny revisor invälja auktoriserade revisorn Lars Magnus Frisk, Guide Revision AB och till ny revisorssuppleant invälja auktoriserade revisorn Carina Fridberg, Guide Revision AB.

Beslut om bemyndigande för styrelse att besluta om nyemisson av aktier (punkt 7)

Stämman fattade beslut om att bemyndiga styrelsen att, inom ramen för gällande bolagsordning, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om nyemission av aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Antalet aktier som emitteras med stöd av bemyndigandet får högst motsvara ett belopp om 15 MSEK (total emissionslikvid).

Emissionerna ska ske till marknadsmässig teckningskurs, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall, och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske genom kvittning, eller eljest med villkor.

Nyemission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra bolaget rörelsekapital för marknadslansering av bolagets metod EDOR®.

EMOTRA AB (publ)

STYRELSEN

Daniel Poté, VD,  Telefon: +46 732 34 41 93 E-Post: daniel@emotra.se

 Emotra AB (publ) är ett medicintekniskt företag som bedriver forskning, utveckling, kliniska studier och marknadsföring inom mental hälsa. Bolagets metod, EDOR®, är ett egenutvecklat, objektivt psykofysiologiskt test för att mäta om deprimerade patienter är hyporeaktiva.

Emotra AB (publ),

AstraZeneca BioVentureHub, Pepparedsleden 1, 431 83 Mölndal

Tel: +46 73 234 41 93, www.emotra.se

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

ZINZINO AB (PUBL.): DELÅRSRAPPORT FÖRSTA KVARTALET 2024

Published

on

By

MOT NYA HÖJDER EFTER ETT LÖNSAMT OCH INTENSIVT KVARTAL

Intäkterna under första kvartalet 2024 uppgick till 454,5 (393,7) mSEK vilket motsvarade 15% (18%) tillväxt jämfört med motsvarande period föregående år. EBITDA-resultatet ökade till 51,7 (40,8) mSEK och EBITDA-marginalen till 11,4% (11,3%). Under kvartalet har ett strategiskt partnerskap i Europa ingåtts med nordamerikanska direktförsäljningsbolaget ACN som även investerat i 149 468 Zinzino B-aktier via en riktad nyemssion på 10,4 mSEK. Efter periodens utgång förvärvade Zinzino rättigheterna  till Luxemburgsbaserade Xelliss SA distributörsdatabas, varulager samt IP-tillgångar. Den fasta köpeskillingen uppgår till 2 mEUR och till det kan villkorade tilläggsköpeskillingar på max 8 mEUR tillkomma.

JANUARI-MARS

• De totala intäkterna uppgick till 454,5 (393,7) mSEK vilket motsvarade en tillväxt på 15% (18%)
• Bruttovinsten uppgick till 160,9 (130,7) mSEK och bruttovinstmarginalen uppgick till 35,4% (33,2%)
• EBITDA uppgick till 51,7 (44,4) mSEK och EBITDA-marginalen uppgick till 11,4% (11,3%)
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3,1 (65,0) mSEK
• Likvida medel uppgick på balansdagen till 328,1 (216,4) mSEK

Länk till rapporten:
https://www.zinzino.com/site/SE/sv-SE/om-oss/investerare/

För mer information vänligen kontakta:
Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, email: dag@zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, email: fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering:
marketing@zinzino.com

Certified Adviser: Carnegie Investment Bank AB (publ.)

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ.) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 08.00 den 22:e maj 2024.

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Zengun Group AB (publ) Delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

”2024 inleddes med fortsatt hög produktionstakt i våra projekt runt om i Stockholm och stärkt lönsamhet för bolaget som helhet. Vi gläds åt samarbeten med beställare som driver på för en hållbar stadsutveckling och snabbare klimatomställning.” Mick Salonen, VD och koncernchef

Första kvartalet

         Nettoomsättningen uppgick till 703,8 Mkr (688,6)

         Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 37,5 Mkr (31,9) motsvarande en EBITDA-marginal om 5,3% (4,6%)

         Resultat före skatt uppgick till 13,7 Mkr (16,4)

         Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 80,2 Mkr (32,9)

         Orderingången uppgick till 1 059,7 Mkr (537,6)

         Orderstocken uppgick till 3 147,7 Mkr (3 482,2)

VD-ord
2024 inleddes med fortsatt hög produktionstakt i våra projekt runt om i Stockholm och stärkt lönsamhet för bolaget som helhet. Vi gläds åt samarbeten med beställare som driver på för en hållbar stadsutveckling och snabbare klimatomställning. Det är tillsammans med framåtlutade uppdragsgivare som Zengun kan visa sig från sin bästa sida, bli ännu bättre och utvecklas.

Hållbara milstolpar under kvartalet
Under första kvartalet inledde Pembroke uthyrningen av de två översta våningsplanen i fastigheten Hästen 21, som Zengun just nu uppför i centrala Stockholm. Lokalerna kommer att hålla internationell toppklass med tre meters takhöjd och utsikt över Stockholms inlopp. Projektet har höga hållbarhetsambitioner, byggnaden ska uppfylla LEED nivå Platinum och även linjeras mot WELL, som syftar till att förbättra hälsa och välmående för de som lever och vistas i fastigheten.

Även Bonnier Fastigheter har höga klimat- och hållbarhetsambitioner, inte minst i kontorsprojektet Portalen i kvarteret Hangö, som Zengun bygger i Södra Värtahamnen. Under kvartalet avklarades den stora gjutningsetappen för källarvåningen, en viktig milstolpe i detta projekt. Med sina 13 våningar blir Portalen den första byggnad man möter på väg in i området.

En annan viktig målstolpe under årets första kvartal var invigningen av Ringen centrums nya torg som Zengun utvecklat på uppdrag av AMF Fastigheter. Ringen centrum i Skanstull är nu en öppnare och mer inkluderande mötesplats på Södermalm.

Välmående företag
Zengun vill vara Sveriges mest aktiva och välmående företag. Hos oss satsar vi på att bygga kultur och laganda, både på och utanför jobbet. Ett exempel under första kvartalet var vår medverkan i Stafettvasan, som blivit en mycket uppskattad tradition och som främjar både fysiskt och psykiskt välmående bland våra medarbetare.

Medarbetarna är vår viktigaste tillgång och förutsättningen för att vi ska kunna fortsätta att växa. Vi välkomnar gärna juniora medarbetare till våra mer erfarna projektteam. Nyligen deltog vi på Nackademins branschdagar och vi antog också nya studenter från KTH till vårt traineeprogram, vilket är ett bra sätt att rekrytera morgondagens stjärnor.

Ekonomisk hållbarhet
Våra värdeord kunskap, hållbarhet och samverkan har varit extra framträdande detta kvartal. Zengun Group AB har etablerat ett ramverk för hållbarhetslänkade obligationer (“SLB-Ramverket”), under vilket Zengun emitterat hållbarhetslänkade obligationer med löptid över fyra år. Det sammanlagda nominella beloppet för obligationerna är initialt 400 miljoner kronor, och det högsta tillåtna sammanlagda nominella beloppet är 600 miljoner kronor.

Det hållbarhetslänkade obligationslånet är ytterligare ett steg i vårt engagemang för att nå våra hållbarhetsmål och i förlängningen bidra till en mer hållbar stadsutveckling.

 

Mick Salonen,
VD och koncernchef

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mick Salonen, VD och koncernchef, +46 (0) 70 569 66 73
Oskar Björklund, CFO, +46 (0) 79 072 84 57

 

Denna information är sådan information som Zengun Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 maj 2024 kl. 8.00 CEST.

 

Zengun drivs av att driva projekt. Vi verkar i Stockholm och Uppsala i nära samverkan med våra kunder och alltid med projektet och människor i centrum. Vi hjälper fastighetsägare att förädla sitt fastighetsbestånd, genom att i varje projekt erbjuda kunskap och kompetens som samverkans- och hållbarhetspartner under projektets hela livslängd. Vi bygger kommersiella fastigheter blandat med utvalda samhällsfastigheter och bostadsprojekt. Vi arbetar långsiktigt för våra medarbetare, kunder, omgivning och utvecklas ständigt för att göra varje projekt till ett referensprojekt. 2023 omsatte Zengun cirka 2,8 miljarder kronor och hade cirka 150 anställda. #zengunbyggerstaden

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tradedoubler delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Första kvartalet, Januari – Mars 2024 

  • Totala intäkter uppgick till 524 (459) MSEK, en ökning med 14% eller med 11% justerat för valutakurseffekter jämfört med samma period föregående år. 
  • Bruttoresultatet uppgick till 107 (98) MSEK, en ökning med 9% eller med 6% justerat för valutakurseffekter. Bruttomarginalen var 20,4% (21,4). 
  • Rörelsekostnader, exklusive avskrivningar och förändringsrelaterade poster, uppgick till 86 (74) MSEK, en ökning med 17%, eller 13% justerat för valutakurseffekter. 
  • Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 21 (24) MSEK. Justerat för förändringsrelaterade poster var EBITDA 22 (24) MSEK.
  • Investeringar i immateriella tillgångar, i huvudsak relaterat till produktutveckling, uppgick till 10 (8) MSEK. 
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -2 (40) MSEK. 
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,03 (0,16) SEK.

Brev från VD

Tillväxten av bruttoresultatet under första kvartalet 2024 var 6% på valutajusterad basis, vilket är en lägre tillväxt än tidigare kvartal och justerad EBITDA är 22 MSEK och är 2 MSEK lägre än under jämförelseperioden.
Den lägre tillväxttakten i bruttovinsten och EBITDA är starkt kopplat till vårt franska dotterbolag R Advertising som är verksamt inom e-postmarknadsföring som halverade bruttovinsten jämfört med samma period förra året. Försäljning av E-postmarknadsföringskampanjer är volatil och påverkas av en alltmer reglerad marknad.
TDs kärnverksamhet affiliate-marknadsföring och våra nya affärslinjer Metapic, Appiness och Grow utvecklades i linje med tidigare kvartal och i linje med våra förväntningar.

Regioner och produkter
Förutom Frankrike, som påverkas av R Advertisings nedgång, visar alla regioner fortsatt sund tillväxt i intäkter samt stabilt bidrag av EBITDA. I EBITDA för regionen France & Benelux är effekten av den minskade bruttoresultatet från R Advertising tydligt synlig.
Bruttovinsten från influencernätverket Metapic växte med 58 % under första kvartalet, vår self service affiliateplattform Grow växte bruttovinsten med 52 % och appmarknadsföringsplattformen Appiness ökade bruttovinsten med 23 %. Med dessa tillväxttakter är de nya affärsområdena betydande i utvecklingen av vår tillväxt.

Marginaler
Minskningen av bruttomarginalen till 20,4% beror på minskningen av R Advertising. På längre sikt förväntas våra marginaler vara stabila eftersom de nya affärsområdena har högre marginaler och högre tillväxttakt än affiliate-marknadsföring.
Den justerade EBITDA-marginalen har minskat till 4,2% eftersom vi inte kunde kompensera de minskade inkomsterna från e-postmarknadsföring med lägre kostnader. Vi har vidtagit åtgärder för att öka vår EBITDA-marginal igen till nivåerna från tidigare kvartal. Samtidigt som vi fortsätter att investera i vår verksamhet både för affiliate-marknadsföring och för de nya affärsområdena ser vi att huvudinsatserna har tagits vid det här laget.

Marknad
Den externa marknadsmiljön fortsätter att vara svår med lägre konsumentförtroende och minskade investeringar från annonsörer. Ökad reglering från myndigheter och fortsatta tekniska förändringar av dominerande marknadsaktörer som Google eller Apple påverkar digital marknadsföring avsevärt och kräver att vi är innovativa och agila.
Även om dessa utmaningar är tydligt synliga i vår bransch, ser vi förnuvarande ingen effekt på vår verksamhet. Vår portfölj av lösningar för prestandamarknadsföring verkar matcha våra kunders behov av resultatfokuserade marknadsföringskampanjer. Vår egenutvecklade plattform och starka tekniska kapacitet hjälper oss att anpassa oss till en föränderlig miljö.
  
Vår vision är att generera mer intäkter till våra kunder än någon annan partner och vi får uppmuntrande signaler från våra kunder att vi är på god väg.

Jag vill tacka mina kollegor på alla marknader och enheter för deras engagemang för vår verksamhet och deras stora bidrag. Deras energi driver vår framgång.

Kontaktinformation

Matthias Stadelmeyer, VD och koncernchef, telefon +46 8 405 08 00   
Viktor Wågström, CFO, telefon +46 8 405 08 00   
E-post: ir@tradedoubler.com

Övrig information

Information som Tradedoubler AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 maj 2024 kl. 08.00 CET. Sifferuppgifter inom parentes avser motsvarande period 2023 om inget annat anges. Avrundningsdifferenser kan förekomma.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.