Connect with us

Marknadsnyheter

Komplettering av bokslutskommuniké 2020

Published

on

Den tidigare pressmeddelande bokslutskommunikén 2020 har kompletterats med information under ny rubrik Utdelning. Dessutom tydliggöranden under rubrikerna Valberedning och Kommande rapporttillfällen. Kommunikén pressmeddelas härmed på nytt.

Januari – December 2020 i sammandrag

•                 Nettoomsättningen uppgick till 21 748 kkr (28 348kkr)

•                    Resultat efter skatt uppgick till – 12 214 kkr (- 5 503 kkr)

•                    Resultat per aktie uppgick till -0,19 kr (-0,09 kr)

Oktober – December 2020 i sammandrag

•                 Nettoomsättningen uppgick till 5 570 kkr  (6 960 kkr)

•                    Resultat efter skatt uppgick till -3 264 kkr (1 271 kkr)

•                    Resultat per aktie uppgick till -0,05 kr  (0,02 kr)

VD GUNNAR WAHLBERG HAR ORDET

År 2020 började mycket bra för IDL Biotech. Första kvartalet var försäljningsmässigt det bästa någonsin i företaget. Redan i slutet av kvartalet startade emellertid pandemin förorsakad av covid-19 som sedan svepte fram över världen. Året blev mycket märkligt. Människor, samhällen och företag, ja hela världssamfundet drabbades hårt. När vi summerar året har IDL, trots omständigheterna, ändå klarat sig relativt bra resultatmässigt. Trots en försäljningsned-gång på 23 procent, blev resultatet bara 9 procent sämre än 2019, rensat för engångsintäkt.

Jag fick i slutet av året förtroendet att tillträda som VD för IDL Biotech. Genom medarbetare, styrelse och vetenskapliga rådgivare finns en mycket stor kunskap, erfarenhet och ett starkt engagemang i företaget. Min uppgift är att med ett tydligt fokus medverka till att skapa bra förutsättningar för en framgångsrik verksamhet. Vi har en pandemi som begränsar våra möjligheter just nu, men förhoppningarna är stora inför framtiden.

Inriktningen ligger fast
Den positiva utveckling som skedde under 2019 fortsatte under inledningen av 2020 till dess pandemin bröt ut och skapade begränsningar. De långsiktiga målen ligger dock fast med en fokusering dels på patientnära snabbtester dels på automatiserade tester. En introduktion av UBC® Rapid i USA inom några år är också central. Trots att försäljningen inte blivit som planerat så har vi kunnat driva projekt och följa våra planer i allt väsentligt, även om vissa kliniska studier fått tidsmässiga förskjutningar.

Etablerade marknader
Bland de etablerade marknaderna är det Tyskland för UBC® Rapid och Indonesien för TUBEX® TF som är de viktigaste. Försäljningen av UBC® Rapid i Tyskland drabbades av en nedgång under våren men har återhämtat sig förvånansvärt snabbt och ligger nu i stort sett på normal nivå. Effekterna för TUBEX® TF har varit kraftigare och hållit i sig längre än väntat.

Vi bytte dessutom distributör i Indonesien under året. Bolaget, Djembatan Dua, arbetar redan idag mot vår kundbas och TUBEX® TF passar bra i dess portfölj. Timingen blev däremot olycklig. När omregistreringen av produkten var klar så kom pandemin, vilket innebar svårigheter att nå ut till kunderna. Vi bedömer att det finns en mycket god potential när väl ordningen återgår till det mer normala.

Nya marknader
Expansionen i Afrika har blivit försenad. Vi har avtal för TUBEX® TF bland annat i Uganda, Kenya och Zimbabwe och i januari 2021 tecknades avtal med en distributör som täcker Rwanda, Sydsudan och Somalia. Planerade lanseringar har inte kunnat genomföras på grund av covid-19 och det är tidvis svårt att skicka produkter.  Vi har dock kunnat genomföra utbildningar och seminarier digitalt och även förbättrat verktygen för detta under året. En studie pågår i Uganda för att bedöma produkten men den tar tid. Det finns ett stort behov av bättre diagnostik av tyfoidfeber i Afrika och vi planerar för fortsatt expansion genom samarbete med fler distributörer

Automatisering
IDL skrev i slutet av 2019 avtal med kinesiska Zecen Biotech om automatisering av tumörmarkören TPS®. Arbetet har löpt väl och nu inleds den sista fasen med förhoppningen att produkten ska finnas tillgänglig på den kinesiska marknaden i slutet av 2021. Vår marknad i Kina kommer därmed att breddas då automatisering innebär att analyser kan genomföras i stor skala, snabbt och effektivt.

I linje med fokuseringen på automatisering har det varit viktigt att på ett framgångsrikt sätt avveckla våra manuella laboratorietester. Vi är mycket nöjda med att Beckman Coulter nu har tagit över samtliga tumörmarkörer på de båda manuella plattformarna IRMA och ELISA. Beckman Coulter har de globala försäljningsrättigheterna och kommer också svara för produktionen. IDL Biotech säljer material och erhåller royalties löpande.

Snabbtest för bröstcancer
IDL har under de senaste åren arbetat med att utveckla ett snabbtest för lungcancer. De inledande studierna visar dock inte de resultat som IDL eftersträvar. Testet har istället visat sig mer lovande för bröstcancer, vilket gör att vi väljer att inrikta arbetet på ett test för denna cancerform. Bröstcancer innebär lång uppföljning efter behandling för att tidigt upptäcka återfall. Detta liknar situationen för blåscancer där vi har snabbtestet UBC® Rapid. Fler och fler överlever cancer, men hotet om återfall finns vilket kräver livslång uppföljning.

Utveckling av UBC® Rapid och registrering i USA
Utvecklingen av en förbättrad version av UBC® Rapid, anpassad för USA, går framåt och slutlig prototyp har valts ut. Senare i år kommer analytiska prestandastudier att inledas och därefter kliniska prestandastudier. Arbetet inför registrering av UBC® Rapid i USA pågår enligt plan. Under 2019 lämnades en s.k. ”pre-submission request” in till amerikanska FDA (Food and Drug Administration).

CE-märkning enligt IVDR
Från maj 2022 införs en ny förordning för CE-märkning av produkter i Europa – IVDR (In Vitro Diagnostics Regulation). Regelverket blir striktare och mer tvingande. Vi måste därför registrera om alla produkter i Europa. TUBEX® TF säljs inte i Europa och behöver inte registreras, men vi väljer att göra det ändå då det är en kvalitetsstämpel även för andra marknader. Under pandemin har vi fått utrymme att lägga mer resurser på förberedelsearbete för registrering.

Kliniska studier
Bolagets satsningar på kliniska prövningsprogram fortsätter, men under året har fördröjningar uppstått till följd av andra prioriteringar på många sjukhus. De studier som pågår i Singapore och Spanien avseende UBC® Rapid har blivit försenade med att inkludera nya patienter under året.         I Sverige pågår en fas 2-studie på ett antal urologkliniker som också fördröjts. Genom att nu engagera tre ytterligare kliniker för denna studie är förhoppningen att kunna inkludera patienter snabbare.

I delårsrapporterna under året har nya vetenskapliga rapporter omnämnts som visar på fördelar med UBC® Rapid vid diagnostik av blåscancer. De kliniska studierna är mycket betydelsefulla och fyller en viktig funktion i kommunikationen om produkten.

Personalförändringar
Jag tillträdde som tf. VD i IDL Biotech den 1 september och utsågs som ordinarie den 1 december. Jag ingått i koncernledningen hos IDL Biotech AB och arbetat som försäljningsansvarig sedan våren 2019. Min bakgrund är inom företagsledning, internationell marknadsföring och försäljning inom olika branscher, främst medicinteknik.

Under 2020 har flera medarbetare gått i pension och slutat. Många nya personer har kommit in i företaget och det har varit ett utmanande år inte minst med anledning av pandemin. Jag är mycket imponerad över det fantastiska sätt på vilket samtliga medarbetare tagit sig an situationen. Trots restriktioner och hemarbete har vi kunnat hålla ett högt tempo med ett stort gemensamt engagemang.

Det positiva är att vi även efter pandemin kommer kunna använda nya digitala verktyg. Vi får därmed ett bra komplement till resor och fysiska besök. Informationsutbytet blir enklare och det grundläggs en struktur som blir till nytta för oss och våra samarbetspartners.

Planerna oförändrade, pandemin påverkar
Pandemin med alla dess effekter skapar osäkerhet i bedömningen av IDL Biotechs kortsiktiga utveckling, men vårt långsiktiga fokus ligger fast. En andra våg av pandemin och muterade virus skapar ny osäkerhet. Omställningar i sjukvården gör att diagnostik måste nedprioriteras eller helt enkelt inte går att genomföra. Patienter kan inte nå kliniker och produkter kan ha svårt att komma fram. Det är positivt att vaccinationerna nu har påbörjats i stora delar av världen. Under 2021 kommer situationen förhoppningsvis att förbättras, färre smittas och restriktioner mildras. Då får IDL och våra distributörer bättre möjlighet att nå ut till befintliga och nya marknader med våra tester.

Våra produkter ger stor patientnytta och medverkar till kostnadseffektiv diagnostik. Det finns stora behov och en betydande marknadspotential. Under restriktionerna passar vi på att effektivisera vår verksamhet och att utveckla samt implementera nya digitala verktyg. Det genuina engagemanget från alla medarbetare och styrelsen skapar optimism för framtiden.

Gunnar Wahlberg
Verkställande direktör

Gunnar Wahlberg, VD

+46 8 799 67 50

IDL Biotech AB (publ) är ett publikt svenskt bioteknikbolag, specialiserat på in vitro diagnostik inom onkologi och bakteriologi. Bolaget utvecklar, producerar och marknadsför unika och kostnadseffektiva produkter för medicinskt angelägna indikationer. IDL Biotech AB (publ) har ett etablerat internationellt distributörsnätverk. Bolagets aktier (IDL) är noterade på Spotlight Stock Market. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.