Connect with us

Marknadsnyheter

Komplettering till nyhetsbrev publicerat 210205 kl 07:39 med uppdatering av bilagd pdf av nyhetsbrev: Uppdatering av nyckeltal

Published

on

I senaste Bokslutskommunikén 2021-01-18 rapporterade bolaget nyckeltal i sin pågående värvningskampanj. Nedan redovisas en uppföljning på nyckeltal för januari samt ger mer information om genomsnittligt antal appar per avtal.

När resultatet av den pågående värvningskampanjen mäts för januari visar denna att statistiken från november och december, med 11,5 stycken signerade kundavtal i snitt på en (1) säljare och månad, fortsatt håller i sig. Under januari, som är två veckor i effektivt säljarbete p g a julledighet och uppstart på året, blev snittet 5 stycken signerade kundavtal på en (1) säljare.

Totalt har nu den pågående värvningskampanjen under november till januari givit 28 stycken signerade kundavtal mätt på en (1) säljare. Genomsnittet av antal appbundles* (iOS/Android/PWA) per avtal är 16 stycken appar.

Dessa 28 stycken avtal innehåller en av kunden avtalad estimerad behovsvolym av appar de närmaste 12 månaderna som totalt representerar en potentiell månatlig återkommande licensintäkt (MRR**) på 352 199  kronor vid 100% utfall av estimerad volym. Detta ger en potentiell årligt återkommande licensintäkt (ARR***) på 4 226 388 miljoner kronor förutsatt att avtalens behovsvolym av appar inlöses till 100%. MRR och ARR växer ackumulerat för varje månad enligt SaaS affärsmodellen som bolaget arbetar efter.

Att avtalens behovsvolym av appar inöses till 100% påverkar bolaget till stor del själva resultatet av genom Customer Development & Success organisationen som hjälper kunderna att uppnå sina mål i avtalen.

 

Kommentar från vd, Appspotr Patric Bottne:

– Vi har fortsatt mycket bra nyckeltal när vi mäter antalet avtal och genomsnittsvolymen av appar i avtalen som vi producerar på en säljare per månad. Statistiken från att mäta en (1) säljare ger oss viktig data på vilken ARR en säljare hypotetiskt kan skapa på ett år. Nu har vi verklig data för 3 månader och det ger oss värdefull statistik att räkna på. Håller vi samma snittvolym av avtal och appbundles per kund och en (1) säljare fortsatt framåt så blir det höga siffror i ackumulerat potentiellt värde som en säljare skapar månad för månad. Detta är ju styrkan i SaaS-affärsmodellen, värden växer snabbt när nyckeltalen i försäljningen är rätt. Detta följer vår plan, vi är till och med något över de mål vi satt upp. Uppstarten av februari är stark och det stärker vår tes om att vi har en stabilt ökande trend i våra nyckeltal. Avtalen i denna värvningskampanj baseras på en så kallad Pay-as-you-go modell där kunden betalar ett fast pris per app baserat på en total behovsvolym efterhand som dom börjar leverera appar på vår plattform. Volymkunder åtnjuter alltså en viss rabatt på standardpriset för en appbundle beroende på vilken estimerad volym man väljer till skillnad från direktköpande SME kunder på vår plattform som betalar standardpriser på appbundles. Ett ökat användande av vår plattform hos kund ger oss alltså ökande månatliga återkommande licensintäkter månad för månad. Vi är trygga i att Customer Development & Success kommer att hjälpa våra kunder att uppnå sitt uttalade behov av appar i varje avtal. Tillförseln av fler och fler partners gör också att våra kunder snabbt kan få hjälp med produktion och leverans via dessa om så önskas. Sammantaget skall våra kampanjer mot volymkunder likt denna, plus vår onlineförsäljning mot SME kunder som vill bygga enstaka appar själva samt förhoppningsvis framtida storvolymsaffärer tillsammans med strategiska samarbetspartner ge oss ett ökat ARR i koncernen.

 

*Appbundle är ett paket av totalt tre (3) olika appar, en (1) för iOS + en (1) för Android + en (1) för PWA som man bygger och publicerar på Appspotr 3.

**Monthly Recurring Revenue

***Annual Recurring Revenue

För ytterligare information kontakta:

Patric Bottne, VD Appspotr AB (publ)

Mobil: +46 701 46 61 89

E-post: patric@appspotr.com

Om Appspotr

Appspotr är ett IT-bolag som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Via bolagets plattform Appspotr 3 erbjuds tjänster relaterade till formgivning, innehåll och publikation som innebär snabbare, effektivare produktion av appar till en väsentligt lägre kostnad. Kunderna återfinns bland annat inom IT-bolag, webbutvecklare och andra företag vilka utvecklar mobila applösningar till slutkund samt inom företag och organisationer med behov av apputveckling inom organisationen. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appsales Sweden AB har sitt säte i Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ekonomiska museet nyöppnar med utställningen PENGAR!

Published

on

By

Lördag den 1 juni öppnar Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet två utställningar som handlar om pengar och ekonomi, genom historien och idag. 

Ekonomiska museets permanenta utstllning PENGAR ppnar 1 juni 2024

– Pengar är närvarande i en stor del av våra liv även om vi inte alltid tänker på det. Vi hoppas att besökarna ska lämna museet med nya tankar om pengarnas roll i samhället och i historien, säger museichef Cecilia von Heijne.

Med utställningarna PENGAR! och Ekonomilabbet får Ekonomiska museet en permanent plats på Narvavägen i Stockholm, i samma byggnad som Historiska museet. 

Utställningen PENGAR!
I utställningen PENGAR! får besökarna följa med på en vandring genom Sveriges historia och upptäcka hur pengar och ekonomi har förändrat samhället och människors liv. En gång i tiden var det revolutionerande att betala med en sedel men idag har vi vant oss vid att pengar är osynliga. Det är också självklart att kunna köpa varor från andra sidan jorden. Hur blev det så?

Brett urval av föremål
Bland de 3000 föremålen som visas finns Sveriges första mynt, världens största mynt, de första banksedlarna och en bitcoinautomat. Här finns ett brett urval av föremål som berättar om ekonomi och handel. Besökarna kommer bland annat kunna se spännande skattfynd som Loheskatten, aktiebrev från Ostindiska kompaniet och ransoneringskort från andra världskriget.

Interaktiva delar och spel
I utställningen finns flera interaktiva delar, spel och taktila kopior av utvalda föremål. Besökarna kommer bland annat att få prova att lyfta en kopia av världens största mynt och göra en arbetsintervju för att se vilket jobb de skulle ha fått om de levt under industrialiseringen. I det digitala spelet The Money Matrix är utmaningen att avslöja de hemliga agenterna som gömmer sig i olika historiska tidsperioder.

Ekonomilabbet
Den andra utställningen Ekonomilabbet handlar om vardagsekonomi och hur pengar fungerar i det dagliga livet. Här finns dilemmafrågor och interaktiva stationer där besökarna får tänka till och göra olika val kring konsumtion, sparande och vad skatten ska gå till. Utställningen är utformad för att passa skolelever från mellanstadiet till gymnasiet, men alla är välkomna. Ekonomilabbet är också en bra plats för föräldrar och barn som vill utforska ekonomi tillsammans.

Utställningarnas design
Båda utställningarna är formgivna av Ralph Appelbaum Associates (RAA) som skapat utställningsdesign till många museer runt om i världen.

– Vår design bygger på interaktivitet. Vi vill få besökarna att se sig som delaktiga i formandet av Sveriges ekonomi och internationella handel. Utställningskonceptet ger besökarna möjlighet att upptäcka att de kan påverka samhället, tillsammans med andra, säger Tim Ventimiglia, Creative Director på Ralph Appelbaum Associates.

Mer information: www.ekonomiskamuseet.se

Presskontakt: Åsa Hallemar, pressansvarig, tel. 08-519 553 07, e-post: asa.hallemar@shm

Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet är en plats för ekonomiskt lärande. Genom utställningar, föreläsningar och andra aktiviteter vill museet inspirera och väcka nyfikenhet om ekonomins roll i historien och i våra liv dag. Med anor från 1572 är museet ett av Sveriges äldsta museer och i samlingarna finns omkring 650 000 föremål – mynt, sedlar, medaljer, aktiebrev och andra föremål som berättar om ekonomi och handel, historia och kultur.

Ekonomiska museet ingår i Statens historiska museer och delar byggnad med Historiska museet. Swedbank är huvudsponsor till Ekonomiska museet.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Johan Pehrson besöker SM i Ung Företagsamhet

Published

on

By

I morgon den 29 maj besöker arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson svenska mästerskapen i Ung Företagsamhet för att träffa unga entreprenörer och diskutera företagandets roll i samhället.

Vid intresse från media för att följa med under besöket, kontakta pressekreterare Alexandra Örenmark. Se presskontakt nedan.

Kontakt
Alexandra Örenmark
Pressekreterare hos arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson
076-117 29 48

alexandra.orenmark@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2024 för Compactor Fastigheter AB (publ)

Published

on

By

Väsentliga händelser under perioden

Dotterbolaget Fastpartner har per den 28 mars löst ett utestående obligationslån om 1 100 MSEK. Lånet löstes med en kombination av säkerställda banklån till lägre marginal och likvida medel.

Under kvartalet har dotterbolaget HS Fastigheter avyttrat fastigheterna Högberget 3:27 och Hällby-Ökna 1:47.
 

 

Väsentliga händelser efter periodens slut

Dotterbolaget Fastpartner har per den 2 april frånträtt tre fastigheter, Skultuna 1, -2 och -5. Försäljningspriset översteg bokfört värde med 26% vilket motsvarar 49,5 MSEK och ingår som en orealiserad värdeförändring under första kvartalet 2024.

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.