Connect with us

Marknadsnyheter

Komplicerat att införa pant på småelektronik – andra åtgärder mer effektiva

Published

on

Regeringen tillsatte i juni 2020 en utredning om pant på småelektronik. Utredningens uppdrag har varit att ta fram förslag på pantsystem för småelektronik. I utredningen ingick också att presentera alternativa lösningar om utredaren fann att dessa var mer effektiva. Bakgrunden till utredningen är en oro för låga insamlingsnivåer för återvinning av småelektronik.

Utredningen har undersökt två olika utformningar av pant för småelektronik. En traditionell pant där panten som betalas vid köp av en pro­dukt och återfås när samma produkt lämnas in som avfall. För att det ska fungera krävs att produkterna för vilka pant betalats är möj­liga att  identifiera. Utredningen har inte hittat någon lösning för identifiering som är praktiskt genomförbar. En traditionell pant skulle inte ha någon effekt på de produkter som redan är upplagrade eftersom någon pant inte betalades när de köptes. Med tanke på elektronikprodukters långa livslängd skulle det därför dröja flera år innan en pant börjar få effekt på insamlingen.

Med anledning av svårigheterna som är förknippade med en tradi­tionell pant har utredningen också utrett en variant  med pantbevis. Lösningen frikopplar panten från den enskilda produkten och kräver därför inte att produkten går att identifiera. En pant erläggs vid köp och konsumenten får ett pantbevis. Pantbeviset ger rätt till åter­betalning av panten mot att en produkt, motsvarande den som pant betalades in för och som är avfall, lämnas för återvinning. Denna lösning skulle innebära att redan upplagrade produkter som är avfall kan lämnas in för att få tillbaka panten.

Det finns flera aspekter som gör en pant komplicerad att införa: Produkterna har relativt lång livslängd. Konsumtionen sker i stor utsträckning genom distansförsäljning. Det finns affärsmodeller där produkter hyrs ut istället för att säljas. Produkterna byts i stor utsträckning ut innan de blir avfall och produkterna återanvänds både kommersiellt, ideellt och direkt mellan privatpersoner. Detta innebär att ett pantsystem med pantbevis kräver att komplexa system utvecklas.

Utredningens bedömning är att det inledningsvis vore klokt att begränsa ett eventuellt pantsystem till att omfatta mobiltelefoner. Begränsningen uppmärksammar en av nackdelarna med ett pantystem då det innebär en reglering och administration för varje enskild produkt. En så hög pant som skulle krävas för att skapa en riktigt kraftfull drivkraft riskerar att konkurrera med marknaden för återanvändning.

Samtidigt som denna utredning pågått utreder EU möjligheten att införa pantsystem för elektronik. Det finns därför anledning att avvakta för att inte riskera att införa ett administrativt komplicerat pantsystem endast för Sverige.

Utredningen gör bedömningen att ett pantsystem, även i form av ett pantbevis, skulle innebära betydande kostnader till en begränsad nytta. Utredningen konstaterar också att konsumenter framhåller andra åtgärder som avgörande för att de i högre utsträckning ska lämna elavfall för återvinning. Bland annat finns en betydande oro för hur personlig information som är lagrad på exempelvis en mobiltelefon hanteras vid återvinning.

Utredningen föreslår därför istället en utveckling av det nuvarande producentansvaret för elutrustning. Utredningen har visat att det finns en stor mängd småelektronik som inte längre används, men som sparas i hushållen. I hushållen finns exempelvis ca 20–25 miljoner mobiltelefoner som inte används. Det uppseendeväckande är att ca 10 miljoner av dessa fortfarande fungerar. Varje mobiltelefon som återanvänds kan minska klimatutsläppen med motsvarande 55 kg koldioxid. ”Elektronik är inte som förpackningar en förbrukningsvara som ska återvinnas så snabbt som möjligt. För elektronik är det mer avgörande att förlänga användningstiden” säger utredaren Gunnar Fredriksson.

Utredningen föreslår att den som driver ett insamlingssystem ska se till att insamlingen sker på ett sådant sätt som möjliggör förberedelse för återanvändning.  Avfallsförebyggande och återanvändning ska främjas. Utredningen föreslår därför också att producenterna ska verka för att användare av elutrustning har goda möjligheter att återanvända produkter. Idag anger många att ”lämna till återvinningen” är alternativet även när man vill göra sig av med produkter som fungerar. Återanvändning upplevs som krångligt och osäkert.

Utredningen föreslår även att producenterna får ett ansvar för att informera om hur lokalt lagrad personlig information kan raderas. De som driver ett insamlingsystem som har tillstånd får ett ansvar för att informera om insamling av elavfall. Utredningen vill också att producenterna när så är lämpligt ska använda belönande incitament för att öka insamlingen. Utredningen menar också att det kan behövas ökad service i insamlingen i form av ökad butiksinsamling och mer fastighetsnära insamling men att detta är något som kan tas upp vid Naturvårdsverkets prövning av insamlingssystemen.

För mer information, kontakta:

Gunnar Fredriksson
Utredare
070-576 88 75

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i OrganoClick AB (publ) 2024

Published

on

By

OrganoClick AB (publ) höll onsdagen den 15 maj 2024 årsstämma på bolagets huvudkontor i Täby varvid följande stämmobeslut fattades:

  • Att fastställa resultat- och balansräkningen samt koncernresultaträkning samt koncernbalansräkning.

  • Att disponera resultatet enligt styrelsens förslag i årsredovisningen.

  • Att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret.

  • Att styrelsen under det kommande verksamhetsåret ska bestå av fem ordinarie ledamöter.

  • Att i enlighet med valberedningens förslag utge ett fast styrelsearvode om 400 000 kronor till styrelsens ordförande och 150 000 kronor för var och en av styrelsens ordinarie ledamöter, dvs. sammanlagt 1 000 000 kronor samt att revisorsarvode föreslås utgå enligt godkänd räkning.

  • Att intill nästa årsstämma i enlighet med valberedningens förslag omvälja Jan Johansson, Håkan Gustavson, Charlotte Karlberg och Chatarina Schneider samt nyval av Johan Magnusson till ordinarie styrelseledamöter. Till styrelseordförande omvaldes Jan Johansson i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsen gav samtidigt ett stort tack till avgående styrelseledamot Malin Bugge för hennes viktiga bidrag till styrelsen och bolagets utveckling under de 4 år som hon suttit i OrganoClicks styrelse.

  • Att anta principer för hur valberedning ska tillsättas inför årsstämman 2025 i enlighet med förslag i kallelsen. 

  • Att ge styrelsen bemyndigande att intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen besluta om emission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna att betalas kontant, med apportegendom eller genom kvittning. Emissionen får medföra en sammanlagd ökning av aktiekapitalet med högst 10% eller 97 950 kronor (motsvarande 9 795 000 aktier).

  • Att bevilja Valberedningens förslag om att utbetalning av styrelsearvode kan antingen ske i form av aktier i bolaget eller kontant

Verkställande direktören gav därefter sedvanlig presentation över bolagets aktiviteter och utfall 2023 samt en blick framåt under 2024 (bifogad presentation). Presentationen finns även upplagd på bolagets hemsida.

OrganoClick AB (publ) 

Styrelsen

……………………………………………………………………………..

För mer information, var vänlig kontakta:

Mårten Hellberg, VD

08-684 001 10, marten.hellberg@organoclick.com

……………………………………………………………………………..

Om OrganoClick 

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till ”Sveriges mest lovande start-up bolag”, Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för ”Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.