Connect with us

Marknadsnyheter

Korrigerad version: Dicot utökar ledningsteamet

Published

on

(Tidigare idag, den 11 december 2019, publicerades ett pressmeddelande felaktigt med hänvisning till marknadsmissbruksförordningen (MAR). Informationen i pressmeddelandet är regulatorisk men inte av MAR-karaktär).

Jessica Roxhed tillträder som ny CFO på Dicot, Julie Silbers roll som Director of Investor Relations utökas och Gabriela Urquilla blir ansvarig för externkommunikation från och med den 15 december 2019.

11 december 2019, Uppsala – Dicot AB (publ) (”Dicot” eller ”bolaget”) meddelade i dag att bolaget har utökat sitt ledningsteam med Jessica Roxhed som sin nya CFO, från och med den 15 december 2019.Jessica Roxhed kommer att vara ansvarig för att leda den finansiella verksamheten, däribland att övervaka redovisning, internrevision, budgetar samt årsredovisningar och delårsrapportering. Julie Silber fortsätter som Director of Investor Relations, och Gabriela Urquilla tar plats i Investor Relations-teamet för att vara projektledare och hjälpa till att samordna Dicots utökade kommunikationsarbete. Gabriela Urquilla kommer att ha ett nära samarbete med Julie Silber i utvecklingen och skapandet av innehåll/material till Dicots strategiska kommunikationsarbete när Dicot fortsätter att utveckla relationer med investerare, aktieägare, företag och potentiella samarbetspartners.

”Det känns bra att meddela att Dicot-teamet växer och att få hälsa Jessica välkommen till Dicot som CFO. Jessica har en lång meritlista och ett starkt finansiellt kunnande och jag är övertygad om att hennes insikter och erfarenhet kommer att vara mycket värdefulla när vi fortsätter bygga vår företagsstruktur. Med Jessica som CFO, Julie som Director of Investor Relations och Gabriela som Director of Communications har vi nu en ny kompetensnivå för att utveckla Dicots finansiella och IR-arbete så att bolagets lång- och kortsiktiga strategiska mål uppnås säger Göran Beijer, VD.

Jessica har över 15 års erfarenhet från positioner i olika organisationer däribland som Chief Financial Officer med bred erfarenhet av företagsekonomi och finansiering. Tidigare har Jessica bl.a. varit och CFO på Senzime AB samt varit controller inom ett antal organisationer bl.a. Svenska kyrkan, Spoon Publishing AB och Vattenfall Service Nordic AB. Jessica har en MSc från Uppsala universitet.

Julie har över 20 års erfarenhet av finansiell kommunikation, däribland från finansiella ledarroller från både privata och börsnoterade företag, många år som konsultbaserad finansanalytiker och över tio års erfarenhet som IRO. Efter att Julie flyttade till Sverige har hon specialiserat sig på att öka synligheten för och positionera mindre Life Science-företag på de lokala och globala finansmarknaderna. Hon har en BA i International Relations från University of Southern California, ett diplom i redovisning från Center for Non-Profit Management och en MA i Miljövetenskap, också från USC. 

Gabriela har över fyra års erfarenhet av IR både från börsnoterade företag och företag som står inför en notering, först från Wall Street och nu Stockholm, där hon har utvecklat sin expertis inom sektorerna teknik, medicin, diagnoser, Life Science, specialläkemedel samt medicinestetik. Innan Gabriela började på Dicot var hon analytiker på Ruth Group i New York City, specialiserad på Life Sciences. Gabriela har en BA i kommunikation och ekonomi från Wesleyan College.

För mer information, kontakta: 

Julie Silber, Director of Investor Relations, Dicot
Tel: +46 79 348 62 77
E-post: julie.silber@dicot.se
www.dicot.se
 

Om Dicot AB

Dicot är ett läkemedelsbolag inriktat på upptäckt av läkemedel och utvecklingen av nya livsstilsläkemedel för att höja patienternas livskvalitet. Bolaget utvecklar och tillverkar mediciner för behandling av erektionsproblem och för tidig utlösning. Bolagets ledande produkt, Libiguin®, för behandling av sexuella dysfunktioner är i preklinisk utvecklingsfas. Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 860 aktieägare. För mer information, se www.dicot.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vattenfalls årsstämma 2024

Published

on

By

Vattenfall AB:s årsstämma ägde rum måndagen den 29 april. Bland annat beslutades om en utdelning på 4 miljarder SEK till ägaren, den svenska staten. Dessutom valdes två nya ledamöter till styrelsen, medan två ledamöter lämnade styrelsen.

Vattenfalls ägare företräddes vid röstningen på årsstämman av Gustaf Hygrell från Finansdepartementet.   

Beslut vid årsstämman:

Fastställande av balans- och resultaträkning

Årsstämman fastställde resultaträkning och balansräkning för Vattenfall AB och Vattenfallkoncernen.

Utdelning

Årsstämman beslutade om en utdelning om SEK 4 000 000 000 till moderbolagets ägare, för verksamhetsåret 2023.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och för verkställande direktören.

Ersättningsrapport samt riktlinjer för ersättningar  

Årsstämman beslutade att godkänna ersättningsrapporten för 2023 samt att fastställa styrelsens förslag till riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare. Riktlinjerna är utformade i enlighet med regeringens principer och publiceras på Vattenfall webbsida under rubriken bolagsstyrning. Bolagsstyrning – Vattenfall

Val av styrelse

Årsstämman beslutade att styrelsen ska ha åtta stämmovalda ledamöter. Mats Granryd omvaldes som styrelsens ordförande. Till styrelseledamöter omvaldes Fredrik Rystedt, Pär Ekeroth, Ingemar Engkvist, Per Lindberg och Carola Puusteli. Till nya styrelseledamöter valdes Nina Linander och Christian Levin. Ann Carlsson Meyer och Håkan Erixon lämnade styrelsen.

Arvoden till styrelsen 

Årsstämman beslutade att arvodet till styrelsens ordförande ska uppgå till 965 000 kronor och 435 000 kronor till övriga styrelseledamöter. För arbete inom revisionsutskottet ska ett arvode på 118 000 kronor utgå till utskottets ordförande och 88 000 kronor till ledamot, samt ett arvode på 61 800 till ordförande och 46 300 kronor till ledamot i ersättningsutskottet. Arvode utgår inte till arbetstagarrepresentanter och anställda i Regeringskansliet.

Val av revisor och arvode 

Revisionsfirman PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor med Eva Carlsvi som huvudansvarig. Årsstämman beslutade att arvode för revisorns arbete utgår enligt godkänd räkning.

För ytterligare information kontakta:

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10

press@vattenfall.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på hemsidan

Published

on

By

Pressmeddelande
Stockholm den 29 april 2024

Svenska Handelsfastigheter har i dag gjort sin års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på hemsidan.

  • Sammanlagt har 14 fastigheter förvärvats under året med en total uthyrbar area om cirka 23 000 kvm. Två mindre livsmedelsfastigheter har avyttrats under året.
  • Bolagets ägare ingick ett nytt aktieägaravtal i april och huvudägarna Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP Fonden och Länsförsäkringar Liv har under året tillfört bolaget 1,2 mdkr i kapitaltillskott.
  • Thomas Holm efterträdde Lennart Sten som vd den 1 april.
  • Svenska Handelsfastigheter erhöll en förbättrad ESG-rating om 8.4 poäng av Sustainalytics. Det placerar bolaget i kategorin försumbar risk och som bästa fastighetsbolag i Norden av bolag som erhållit hållbarhetsrating av Sustainalytics.
  • Gunnar Balsvik, Frida Olsson, Staffan Unge, Eva Andersson Rahlén och Pontus Sundin har utsetts till nya styrelseledamöter i bolaget.

Års- och hållbarhetsredovisningen finnas att läsa på https://handelsfastigheter.se/

För mer information, vänligen kontakta:
Malin Ekwall, CFO Svenska Handelsfastigheter
malin.ekwall@handelsfastigheter.se   
070 – 687 45 45

Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter
thomas.holm@handelsfastigheter.se    
070 – 943 68 00

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 12:00 CEST.

Om Svenska Handelsfastigheter
Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till News55 AB:s årsstämma den 4 juni 2024

Published

on

By

News55 AB offentliggör genom detta pressmeddelande kallelse till årsstämma 4 juni 2024. Kallelsen hålls tillgänglig på News55:s webbplats. Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar den 2 maj och information om att kallelsen skett annonseras då även i Svenska Dagbladet. 

Aktieägarna News55 AB (under namnändring till Relevance Communication Nordic AB), 559006–3524 (”Bolaget”)
kallas härmed till årsstämma tisdagen den 4 juni 2024 kl. 09.30 i bolagets lokaler på
Drottninggatan 32 i Stockholm.

Aktieägare som vill delta i stämman ska dels vara införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 27 maj 2024 dels anmäla sitt deltagande till bolaget senast tisdagen den 28 maj 2024, per post till adress News55 AB, Drottninggatan 32, 8 tr, 111 32 Stockholm eller per e-post till stamma@News55.se. Vid anmälan anges namn, adress, telefonnummer, person- eller organisationsnummer, registrerat aktieinnehav samt namn på eventuella biträden. Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar delta i stämman genom ombud kommer att hållas tillgängligt på bolagets hemsida www.relevancecom.se. Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda dagtecknad fullmakt för ombudet. Om fullmakt utfärdas av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakt och registreringsbevis bör i god tid före stämman insändas per brev till bolaget på ovan angivna adress. Fullmakten får inte vara äldre än fem år. Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste genom förvaltarens försorg tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn för att ha rätt att delta i stämman. Sådan registrering måste vara verkställd i god tid före 27 maj 2024.

Förslag till dagordning

1. Öppnande av stämman
2. Val av ordförande vid stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Val av en eller tv
å protokolljusterare
5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
6. Godkännande av dagordningen
7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse
8. Beslut: a. Om fastställande av resultaträkning och balansräkning. b. Om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen. c. Om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören
9. Fastställande av arvoden till styrelse och revisor
10. Bestämmande av antalet styrelseledamöter

11.Val av styrelse och revisor och eventuella styrelsesuppleanter
12. Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, samt emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler
13. Avslutande av stämman

Förslag till beslut

Valberedningens förslag, punkterna 2, 9, 10 och 11

Val av ordförande vid stämman (punkt 2), Fastställande av arvoden till styrelse och revisor (punkt 9), Bestämmande av antalet styrelseledamöter (punkt 10) och Val av styrelse och revisor och eventuella styrelsesuppleanter (punkt 11) kommer i god tid innan stämman att presenteras på Bolagets webbplats och genom ett separat pressmeddelande. Anledningen till att dessa förslag inte presenteras i kallelsen är att valberedningen utsågs vid en extra bolagsstämma den 25 maj 2024 och behöver beredas viss tid att fullgöra sitt uppdrag.

Resultatdisposition, punkt 8 b

Styrelsen föreslår stämman att besluta om att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Förslaget innebär att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, samt emission av konvertibler och/eller teckningsoptioner, punkt 12

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Det totala antalet nyemitterade aktier och/eller teckningsoptioner tillsammans med antalet aktier som emitterade konvertibler berättigar till ska sammanlagt uppgå till högst 4 520 000 aktier vilka motsvarar cirka tjugo procent (20 %) av Bolagets aktiekapital vid tidpunkten för förslaget. Betalning ska kunna ske kontant, genom kvittning, tillskjutande av apportegendom eller i annat fall med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att öka bolagets finansiella flexibilitet och styrelsens handelsutrymme i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion. Vid emissioner utan företräde för aktieägarna ska teckningskursen fastställas till marknadsmässiga villkor.

Övrig information
För giltiga beslut enligt punkten 12 erfordras att beslutet biträds av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om dels förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, dels förhållanden som kan inverka på bolagets ekonomiska situation, dels på bolagets förhållande till annat koncernföretag samt koncernredovisningen.

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse samt styrelsens fullständiga förslag till beslut enligt ovan samt fullmaktsformulär kommer att hållas tillgängliga hos bolaget senast tre veckor före stämman. Dessa handlingar kommer även att skickas till aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Vid tidpunkten för utfärdandet av denna kallelse är det totala antalet aktier och röster i bolaget 22 594 242. Bolaget innehar inga egna aktier.

____________

Stockholm i maj 2024

News55 AB

Styrelsen

För mer information, kontakta

Fredrik Lundberg
VD & medgrundare, News55
+46 (0)70-855 22 71
fredrik.lundberg@news55.se 

Om News55 AB

News55 AB är ett mediebolag med huvudsaklig inriktning på målgruppen 55+. Bolaget inledde sin verksamhet 2015 med att lansera nyhetssajten News55. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension och 2022 lanserades hälsosajten Hälsa55. Sommaren 2023 startades bemanningsbolaget Jobb55 och i december samma år förvärvades nyhetstjänsten Dagens PS. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor. 

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 11.52.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.