Marknadsnyheter
Kulturrådet presenterar uppföljning av satsningen Stärkta bibliotek
Efter tre år med satsningen Stärkta bibliotek presenterar vi en extern uppföljning gjord av Högskolan i Borås. Hur gick det egentligen, uppfyller satsningen sitt syfte att öka utbud och tillgänglighet?
”Av intervjustudien framgår att satsningen Stärkta bibliotek har bidragit till att öka utbudet och tillgängligheten till folkbiblioteksverksamhet i de kommuner som är representerade i studien. Resultatet visar vidare att biblioteken eftersträvar, och i flera fall lyckats realisera, ökad tillgänglighet till tjänster och utbud”. Det skriver Karen Nowé Hedvall, Ola Pilerot och Malin Ögland från Högskolan i Borås i rapportens sammanfattning.
Utöver ökat utbud och tillgänglighet har Stärkta bibliotek även bidragit till ett ökat engagemang:
– En intressant iakttagelse i rapporten är den lärprocess med stärkt självkänsla och professionell flexibilitet som insatserna har inneburit, att engagemanget ökade just för att projekten kunde formuleras utifrån lokala behov av biblioteksmedarbetarna själva, säger Lotta Brilioth Biörnstad, chef för enheten Litteratur och bibliotek på Kulturrådet.
Satsningen 2018–2020
Satsningen Stärkta bibliotek inleddes år 2018 då Kulturrådet fick ett regeringsuppdrag att genomföra en treårig satsning på folkbiblioteksverksamhet. I uppdraget ingick att utforma ett bidrag som är möjligt att söka för alla kommuner i Sverige och satsningen har byggt på att biblioteken själva fått beskriva och utforma projekt utifrån lokala behov och förutsättningar.
Uppföljning gjord av Högskolan i Borås
Högskolan i Borås fick ett uppdrag av Kulturrådet att följa upp de tre första åren av Stärkta bibliotek. Uppföljningen bygger på två delstudier: dels en kvantitativt orienterad undersökning av ett omfattande material som består av ansökningar och rapporter från de bibliotek runtom i landet som ansökt om medel, dels intervjuer med medarbetare vid ett urval av de bibliotek som fått medel och genomfört projekt inom ramen för Stärkta bibliotek.
I uppdraget ingick att analysera effekterna av satsningen. Högskolan i Borås ombads att belysa tre områden av särskilt intresse: framgångsfaktorer för folkbiblioteksutveckling, samverkan på lokal, regional och nationell nivå, samt uppfyllelse av målen i bibliotekslagen.
Stärkta biblioteks fortsättning
Stärkta bibliotek har fått en fortsättning på ytterligare tre år, 2021–2023. Kulturrådet tar med sig lärdomar från uppföljningen. Vår förhoppning är att uppföljningen kommer att vara ett stöd för kommuner och regioner, att den kommer leda till ytterligare möjligheter för folkbibliotekens utveckling och förankring i lokalsamhället och till ökad tillgänglighet och delaktighet.
Läs, ladda ner eller beställ rapporten
Uppföljning av satsningen Stärkta bibliotek 2018–2020
Ytterligare information
Stefan Zachrisson
Kommunikatör
08 519 264 08
stefan.zachrisson@kulturradet.se
Marknadsnyheter
VD Henrik Jarl lämnar Bolaget och besparingsprogram genomfört
OurLiving AB har genomfört det utannonserade besparingsprogrammet och meddelar samtidigt att VD Henrik Jarl lämnar sin tjänst för nya utmaningar utanför Bolaget. Stina Åkesson blir i samband med detta ny tillförordnad VD. Förändringen kommer att ske under maj.
Henrik Jarl kommer under perioden innan Stina Åkesson tillträder säkerställa övergången och därmed nästa steg i utvecklingen av Bolaget. Stina Åkesson jobbar idag som Investor Relations Manager på Softhouse, som även är det största ägarbolaget till OurLiving. Stina har bred erfarenhet inom mjukvaruutveckling, men även inom fastighetsbranschen som tidigare CEO på AF-Borgen i Lund och i styrelsen på AF Bostäder. Stina tillträder som Bolagets tillförodnade VD den 17 maj.
Besparingsprogrammet som nu är slutfört har genomförts med avsikten att minska organisationen och kostnadsmassan – för att nå lönsamhet med sikte på Q4 2024. Totalt försvinner 5 heltidstjänster och samtidigt har övrig kostnadsmassa optimerats.
HENRIK JARL, VD OURLIVING KOMMENTERAR:
-” Efter en lång och produktiv tid på OurLiving har det här varit ett svårt beslut för mig. Ett bolag har blivit flera och vi har successivt tillfört affärer, inte minst inom SaaS som under hela perioden har varit det primära målet och det ser vi nu på framgångarna med Boappa. I OurLiving har vi precis genomfört ett besparingsprogram och är rustade för att nå lönsamhet redan i år med en stor potential framgent. Mitt fokus är nu att slutföra ett antal uppgifter för att ta OurLiving mot lönsamhet och vill verkligen passa på att önska Stina lycka till i sin nya roll.”
LEIF LILJEBRUNN, STYRELSEORDFÖRANDE OURLIVING KOMMENTERAR:
-”OurLiving har utvecklats mycket väl under Henriks ledarskap för att gå från ett renodlat teknikbolag, till ett SaaS bolag som har positionerat sig som en av Sveriges ledande plattformar för bostadsutvecklare, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. Vi vill tacka Henrik för hans insatser och önska honom all lycka till i sin framtida karriär. Samtidigt vill jag välkomna Stina Åkesson till bolaget med erfarenheter och bakgrund som är viktiga för bolagets fortsatta utveckling.
För ytterligare information:
Leif Liljebrunn
Styrelsordförande, OurLiving AB
E-post: leif.liljebrunn@gmail.com
Denna information är sådan information som OurLiving AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl.13:05 CET.
Om OurLiving
OurLiving är ett bolag inom digitalisering av fastigheter och boende. Grunden i bolagets erbjudande är en digital plattform och app som används inom bygg- och fastighetsindustrin. Plattformen och appen täcker olika tillämpningar som t.ex energivisualisering, kommunikationsmodul, inredningsval, bopärm, ärendehantering och bokningsverktyg.
Marknadsnyheter
VD Henrik Jarl lämnar Bolaget och besparingsprogram genomfört
OurLiving AB har genomfört det utannonserade besparingsprogrammet och meddelar samtidigt att VD Henrik Jarl lämnar sin tjänst för nya utmaningar utanför Bolaget. Stina Åkesson blir i samband med detta ny tillförordnad VD. Förändringen kommer att ske under maj.
Henrik Jarl kommer under perioden innan Stina Åkesson tillträder säkerställa övergången och därmed nästa steg i utvecklingen av Bolaget. Stina Åkesson jobbar idag som Investor Relations Manager på Softhouse, som även är det största ägarbolaget till OurLiving. Stina har bred erfarenhet inom mjukvaruutveckling, men även inom fastighetsbranschen som tidigare CEO på AF-Borgen i Lund och i styrelsen på AF Bostäder. Stina tillträder som Bolagets tillförodnade VD den 17 maj.
Besparingsprogrammet som nu är slutfört har genomförts med avsikten att minska organisationen och kostnadsmassan – för att nå lönsamhet med sikte på Q4 2024. Totalt försvinner 5 heltidstjänster och samtidigt har övrig kostnadsmassa optimerats.
HENRIK JARL, VD OURLIVING KOMMENTERAR:
-” Efter en lång och produktiv tid på OurLiving har det här varit ett svårt beslut för mig. Ett bolag har blivit flera och vi har successivt tillfört affärer, inte minst inom SaaS som under hela perioden har varit det primära målet och det ser vi nu på framgångarna med Boappa. I OurLiving har vi precis genomfört ett besparingsprogram och är rustade för att nå lönsamhet redan i år med en stor potential framgent. Mitt fokus är nu att slutföra ett antal uppgifter för att ta OurLiving mot lönsamhet och vill verkligen passa på att önska Stina lycka till i sin nya roll.”
LEIF LILJEBRUNN, STYRELSEORDFÖRANDE OURLIVING KOMMENTERAR:
-”OurLiving har utvecklats mycket väl under Henriks ledarskap för att gå från ett renodlat teknikbolag, till ett SaaS bolag som har positionerat sig som en av Sveriges ledande plattformar för bostadsutvecklare, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. Vi vill tacka Henrik för hans insatser och önska honom all lycka till i sin framtida karriär. Samtidigt vill jag välkomna Stina Åkesson till bolaget med erfarenheter och bakgrund som är viktiga för bolagets fortsatta utveckling.
För ytterligare information:
Leif Liljebrunn
Styrelsordförande, OurLiving AB
E-post: leif.liljebrunn@gmail.com
Denna information är sådan information som OurLiving AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl.13:05 CET.
Om OurLiving
OurLiving är ett bolag inom digitalisering av fastigheter och boende. Grunden i bolagets erbjudande är en digital plattform och app som används inom bygg- och fastighetsindustrin. Plattformen och appen täcker olika tillämpningar som t.ex energivisualisering, kommunikationsmodul, inredningsval, bopärm, ärendehantering och bokningsverktyg.
Marknadsnyheter
SLP uppnår mål om 70 procent hållbar finansiering i förtid
SLP:s arbete med att löpande energieffektivisera och miljöcertifiera fastigheter för att öka driftsnettot och minska klimatavtrycket har resulterat i att andelen hållbar finansiering kontinuerligt har ökat. I början av 2023, när andelen hållbar finansiering uppgick till cirka 40 procent, sattes målet att 70 procent av finansieringen ska vara hållbar senast 2025. Detta mål, i likhet med ett antal andra uppsatta hållbarhetsmål, har nu uppnåtts i förtid då andelen hållbar finansiering nu uppgår till 70 procent.
”Det är tack vare att hållbarhet är integrerat i vår affärsmodell och genom att vi aktivt arbetar med att förbättra hållbarhetsprestandan i vårt fastighetsbestånd som vi redan nu uppnått vårt mål om 70 procent hållbar finansiering. Det är positivt för samhället, SLP, våra aktieägare och våra hyresgäster”, säger Tommy Åstrand, vd på SLP.
SLP:s finansiering utgörs uteslutande av säkerställd bankfinansiering med nordiska banker. De hållbara bankavtalen är baserade på att delar av SLP:s fastighetsportfölj är miljöcertifierad enligt vissa standarder eller har låg energianvändning. Förutom ett lägre klimatavtryck innebär de hållbara banklånen en lägre finansieringskostnad om upp till 10 punkter jämfört med traditionella banklån.
SLP:s hållbarhetsramverk revideras vartannat år varpå nya målsättningar antas från och med 2025.
För ytterligare information:
Tommy Åstrand, vd på SLP, telefon: 0705-455 997
Om SLP – Swedish Logistic Property
Swedish Logistic Property – SLP – är ett svenskt fastighetsbolag som förvärvar, förädlar och förvaltar logistikfastigheter med hållbarhet i fokus. Värdetillväxt skapas genom löpande utveckling och förädling av fastigheterna, som är belägna i Sveriges viktigaste logistikpunkter. Fastighetsbeståndet omfattar en uthyrningsbar yta om cirka 980 000 kvm. SLP är en partner som tar ansvar och därmed skapar värden för såväl hyresgäster som för bolaget och dess aktieägare. SLP:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Mid Cap. För mer information om SLP: slproperty.se
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients