Connect with us

Marknadsnyheter

Kungälv ska ha lägst arbetslöshet bland Sveriges kommuner

Published

on

Det säger Oliva Widell Tengvall, näringslivsansvarig i Kungälv, om en av kommunens målsättningar för arbetet med kompetensförsörjning. 2016 bestämde sig Kungälv att ta ett ordentligt tag med fokus på att hjälpa dem som står längst bort från arbetsmarknaden. Tillsammans med ett imponerande antal företag och olika samhällsaktörer, undertecknade Kungälvs kommun ”Samhällskontraktet” för att skapa ett socialt hållbart samhälle för kommunens medborgare. 

Samhällskontraktet är ett initiativ för att bekämpa utanförskap i Kungälv. Runt 100 företag i kommunen har skrivit på att de vill vara med och bidar på olika sätt. Förutom näringslivet ingår polisen, skola, arbetsförmedlingen, bostadsbolag, föreningsliv, kyrkor, landstinget, idrottsorganisationer, ideella organisationer och såklart kommunen med personer från näringslivsenheten, kompetenscenter och folkhälsoutvecklaren.

Olivia Widell Tengvall är näringslivsansavarig i kommunen: 

– Alla som deltar i Samhällskontraktet har jobbat fram idéer till hur vi gemensamt kan bidra till ett socialt hållbart samhälle. Det handlar bland annat om att öka innanförskapet, utveckla innovativa lösningar och arbetsmetoder och att skapa ett samarbete som gör att våra organisationer, företag och myndigheter kan bli mer effektiva och hållbara, säger Olivia. 

Förutom det mänskliga lidandet för människor som hamnar i utanförskap, så innebär det också en stor samhällsekonomisk utmaning. 

– 2016 började 558 barn grundskolan i Kungälv. Rent krasst kan man säga att 71 av dem kommer hamna snett och när de är 65 år kommer det ha kostat samhället 1 miljard kronor. Självklart är det människan som står i fokus för vårt arbete men ibland kan det vara nödvändigt att lyfta hur det påverkar hela samhällsekonomin om vi inte förändrar något. En kommun är inte tillräckligt för att ta hand om de som hamnar snett och därför är det så glädjande med det engagemang och den viljan som Kungälv visar på, säger Olivia. 

Med en bakgrund som lärare vet Oliva att det handlar om att börja jobba tidigt med de här frågorna.

– Redan i förskolan skulle jag säga. Vi är faktiskt med i ett partnerskap med RISE där man tittar på vad ett utanförskap kostar jämfört med vad det kostar att tidigt sätta in resurser där det behövs.

”Tänk om varje företag i Kungälv kunna ta sig an en person, då hade vi kanske inte haft något utanförskap.”

Hur bidrar de företag och organisationer som är med i Samhällskontraktet?

– Det är väldigt varierat. Många öppnar upp för arbetsträning för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Många tar emot praoelever och man kan erbjuda feriejobb, praktikplats eller jobbspår. I samverkan med Länsförsäkringar har vi startat upp Trivsledareprogrammet på flera av våra grundskolor. Målet är mer aktivitet, bättre sammanhållning och en tryggare skolmiljö. Med stöd av Länsförsäkringar har eleverna utbildats i rollen som trivselledare, bertätar Oliva. 

Ett annat exempel är IFK Kungälv som startade projektet Agora där vuxna efter skoltid besöker mellanstadieskolor och erbjuder gratis fysisk aktivitet och frukt för barn som kanske inte har råd att betala för idrottsaktiviteter.

På kommunens hemsida lyfter man löpande nyheter om Samhällskontraktet. Alla som ansluter sig får ett diplom av den politiska ledningen. Ibland har Kungälvsposten också varit med och gjort reportage vid några tillfällen. 

Förutom den skillnad samhällskontraktet innebär för den enskilda individen, kan ni se några resultat i siffror? 

– Årligen kommer ca 20 personer ut i tillfällig sysselsättning, det är jättebra. Men precis som du säger så är den stora vinningen att se vilken skillnad det gör för så många unga människor som kanske hade hamnat snett om det inte vore för engagemanget hos så många företagare och andra aktörer i Kungälv. 

Vad har kommunen för målsättning?

– Det långsiktiga målet är att vi ska ha lägst arbetslöshet bland Sveriges kommuner. I år växlar vi upp genom att skapa två nya jobbspår inom samhällskontraktet. Det ena är jobbspåret sker internt där kommunen riktar sig till undersköterskor och det andra riktar sig till butikspersonal och drivs av Willys. 

Vi önskar att alla företag i kommunen ska ansluta sig till Samhällskontraktet. Tänk om varje företag i Kungälv kunna ta sig an en person, då hade vi kanske inte haft något utanförskap, säger Oliva. 

För den som är intresserad, vem ska hen kontakta?

– Hör gärna av dig till mig på:
[email protected] eller 070-632 90 63.

Man kan också gå via Kompetenscentrum och min fantastiska kollega Kent Edvall som är jobbmatchare och med en otrolig fingertoppskänsla för de här frågorna. Kent nås på:
[email protected] eller 0303 23 86 43.

Här kan du läsa mer om Samhällskontraktet
 

Göteborgsregionens 13 kommuner har en lång tradition av samarbete kring näringslivsutveckling. Läs mer om vårt samarbete HÄR

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Ellos Fashion satsar på underkläder – ”Vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlek som få andra”

Published

on

By

Den senaste underklädeskollektionen från Ellos Fashion är startskottet för företagets storsatsning på underkläder. Kollektionen kommer i svart spets och med ett brett utbud av storlekar och varumärken. Här finns något för alla kroppar – ”Det som gör oss unika är att vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlekar som få andra aktörer kan”, säger Johan Kromer, inköpsdirektör på Ellos.

Klassisk, svart spets. Visst gör den något med oss? Ha-begäret tänds instinktivt – vem lockas inte av tanken på en enhetlig, stilren underklädesgarderob, som dessutom sitter som den ska? Ellos senaste kollektion av underkläder sammanfattar alla våra drömmar om ett klassiskt, matchande set. Och när vi väl gläntat på dörren kan vi inte få nog av Ellos utbud av så väl storlekar som trender och färger – med serier som sträcker sig i kupstorlek från A-G finns det verkligen något för de flesta.

”Vi är väldigt duktiga på underkläder och har möjligheten att ta fram många olika passformer, trender och storlekar. Eftersom vi är en e-handel behöver vi inte hålla igen lika mycket som en fysisk butik – när vi tar fram kollektioner kan vi göra det åt de allra flesta kvinnokroppar”, säger Karin Verdoes, designchef på Ellos Fashion.

”Ge dig själv fjärilar i magen” är budskapet i kampanjen. Kollektionen rör sig kravlöst och enkelt mellan olika feminina detaljer. Här visar Ellos att de är en go-to-destination för underkläder – med en klassisk grund i svart spets. Underkläderna passar för livets alla situationer, oavsett om det handlar om den perfekta bh:n att ha till t-shirt eller spets inför en fest. Med rätt passform och komfort ligger underkläderna som en grund för resten av en outfit, som en trygghet under dagens gång helt enkelt. Under våren kommer vi få se än fler kollektioner från Ellos, underkläder i basfärger och underkläder i trendiga utföranden.

”Några av våra storsäljande produkter är Cecilia, Jocelyn och Rylee. Här har vi lagt extra mycket omtanke kring passform och design för att skapa produkter som våra kunder känner sig fina och bekväma i och gärna köper igen. Samtidigt vill vi lyfta de varumärken som vi erbjuder – Chantelle, Triumph, Sloggi, Swegmark och Abecita. Under våren kommer vi dessutom lansera ytterligare varumärken för att bredda sortimentet än mer. Vi har noga kurerat vårt sortiment för att vara den där självklara destinationen när du behöver – eller vill unna dig – nya underkläder”, säger Karin Verdoes.

Hela kampanjen och allt i kollektionen hittar du på Ellos site från och med den 8 februari.

För mer information, vänligen kontakta:

[email protected]

Kampanjbilder:  https://we.tl/t-ZFSNDnYZnM

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mackmyra Destination och rökigt destillat vinner guld

Published

on

By

Mackmyra Svensk Whisky belönas med två prestigefyllda guldmedaljer i klasserna Best Single Malt Whisky, samt för Best New make & Young spirit av World Whiskies Awards 2023.

Mackmyra Destination, en limiterad utgåva med tydlig karaktär ifrån portvinsfat belönas med guldmedalj och uppmärksammas återigen för dess komplexitet, tydliga profil och välbalanserade sammansättning av varsamt lagrad whisky.

Även det extra rökiga receptet väcker extra stor uppskattning under årets tävling. Efter år av utveckling, analyser och förfining  belönas Mackmyras destillat även det med en guldmedalj.

Vi ställde upp med två vätskor, i två kategorier och vinner två guldmedaljer. Det får vi vara rätt nöjda med. Detta är kvittot på att Mackmyra-teamet hela tiden utvecklas och levererar sprit och upplevelser i toppklass.

Lii Johnson, Blender Mackmyra Svensk Whisky

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Patrick Björsjö, Head of marketing & customer experience, +46 705 70 12 72, [email protected]

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även ekologisk gin. Välkommen till Mackmyra.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

UW Health beställer två WasteLog™-system

Published

on

By

University of Wisconsin Hospital and Clinics, UW Health, har beställt två WasteLog™-system till sitt center i Madison. Teamet som arbetar med förebyggande av narkotikasvinn vid UW Health kommer att genomföra en utvärdering av de första två enheterna för att fastställa bästa praxis och arbetsflöden. En framgångsrik utvärdering kommer att leda till ytterligare beställningar av WasteLog™ för andra anläggningar inom UW Health.

WasteLog™ kommer i första hand att användas för verifiering av returnerade narkotiska läkemedel från avdelningar med hög risk och stor användning. Kontroll av läkemedelsavfall är en viktig del i hanteringen av läkemedelssvinn, ett växande problem inom det amerikanska hälsovårdssystemet.

WasteLog™-systemet kommer också att användas för ett pilotprogram med Heliometrics analysprogram. All data från WasteLog™ kommer att tillhandahållas elektroniskt till Heliometrics för att inkluderas i deras algoritmer som används för att upptäcka läkemedelssvinn. Detta tillför data som idag saknas för att komplettera analysen.

”Denna WasteLog™-order ger Pharmacolog en möjlighet att vara en del av ett prestigefyllt universitetssjukhus och tillhandahålla värdefull information för att förbättra sjukhusets program för att förhindra läkemedelssvinn” säger Steve Maiorano, säljchef, Pharmacolog USA Inc.

För mer information kontakta:

Per Persson, VD

E-post: [email protected]
Tel: 073-746 44 61

Om Pharmacolog

Pharmacolog tillhandahåller lösningar och produkter som förbättrar effektiviteten och säkerheten vid beredning av injicerbara läkemedel. Vårt mål är att hjälpa till att förhindra medicineringsfel och säkerställa maximal läkemedelseffekt vid behandling av patienter med kraftfulla men potentiellt skadliga injicerbara läkemedel. Pharmacologs produkter hjälper personal på apotek och sjukhusavdelningar att minimera risken för fel i beredningsprocessen. Genom att kontrollera att läkemedel och narkotika som används vid kirurgi inte har manipulerats bidrar våra lösningar också på ett avgörande sätt till att förhindra att läkemedel hamnar i fel händer.

Följande varumärken ägs och skyddas av Pharmacolog i Uppsala AB: Pharmacolog™-logotyp, DrugLog™, WasteLog™, PrepLog™ och Pharmacolog Dashboard™.

Ytterligare information avseende bolaget finns på https://pharmacolog.com/.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer 08-5030 15 50 eller via [email protected]

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.