Marknadsnyheter
Kvartalsrapport 1 – 2017-06-01 – 2017-08
ti, okt 31, 2017 10:15 CET
Styrelsen och verkställande direktören för bolaget får härmed avge kvartalsrapport 1 för perioden 2017-06-01 – 2017-08-31. Belopp inom parantes avser motsvarande periods belopp för föregående år.
KVARTALET
Jun 2017 – Aug 2017
- Rörelsens intäkter uppgick till 18 278 (12 239) Tkr vilket motsvarar en tillväxt på 49% (21%).*
- Bruttoresultat uppgick till 7 071 (4 672) Tkr med en bruttovinstmarginal på 39% (38%).
- Resultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -439 (-1 374) Tkr.
- Resultatet före skatt uppgick till -685 (-1 533) Tkr.
*Bolaget presenterar från och med detta kvartal rörelsens intäkter istället för nettoomsättning. Se resultaträkning för specifikation av intäkterna.
VD:S KOMMENTAR
Sleepo slår försäljningsrekord och redovisar sitt starkaste kvartal hittills
Sleepo inleder sitt första kvartal på det nya räkenskapsåret med att redovisa sitt starkaste kvartal hittills. Bolaget slog försäljningsrekord under perioden där rörelsens intäkter uppgick till över 18,3 Mkr vilket motsvarar en tillväxt på 49% jämfört med motsvarande period föregående år. Samtidigt ökade bruttovinstmarginalen med en procentenhet jämfört med motsvarande period under föregående år och uppgick till 39% (38%). Även rörelseresultatet (EBITDA) för perioden förbättrades markant jämfört med motsvarande period föregående år och uppgick till -439 Tkr (-1 374 Tkr).
Sleepo har under kvartalet fortsatt att förvärva nya och återkommande kunder i oförminskad takt där orderantalet ökade med 67% jämfört med motsvarande period föregående år. Av kunderna under perioden var 24% återkommande kunder vilket är ett fortsatt starkt bevis på att bolaget levererar en hög servicegrad mot våra kunder samt att vi lyckas väl med att erbjuda ett aktuellt och kurant sortiment som gör att kunder återkommer för att handla hos oss.
Under kvartalet har det gjorts fortsatta investeringar i vår mobilanpassade hemsida för en ökad kundupplevelse och besökskonvertering. Våra marknadsaktiviteter har intensifierats i digitala och sociala medier och vi blir kontinuerligt bättre på att hitta våra kunder på de mest kostnadseffektiva sätten. Vidare har produktsortimentet förbättrats och där vi idag står med ett brett men kurerat produktutbud som efterfrågas av våra kunder. Allt bidrar till bolagets alltjämt ökande förmåga att attrahera nya och återkommande kunder.
Antalet besökare till hemsidan uppgick under perioden till 600 000 vilket är en ökning med 38% jämfört med motsvarande period föregående år. Med en tillväxt i orderantalet som vida överstiger tillväxten i antalet besökare kan man urskilja att bolaget under perioden har lyckats väl med att omvandla besökare till betalande kunder och påvisar en hälsosam och kostnadseffektiv tillväxt för bolaget.
Under kommande perioder arbetar vi fortsatt för att förbättra flera delar av Sleepo. Från ökade marknadsinsatser för fortsatta kundförvärv till förbättrade varuflöden och distribution för en ökad servicegrad och säkerställande av nöjda och återkommande kunder.
Om man blickar till marknaden som helhet såg vi under perioden en viktig brytpunkt för den svenska detaljhandeln och ett paradigmskifte i konsumentbeteende. Under första halvåret av 2017 stod e-handeln för första gången för all försäljningstillväxt inom sällanköpsvaruhandeln (alla typer av varor exklusive livsmedel). Det har därmed inte skett någon tillväxt alls i de fysiska butikerna utan all försäljningstillväxt har tillfallit e-handeln och är en utveckling som spås fortsätta och förstärkas framöver.
Med en tydlig position på marknaden, en hög tillväxt i ryggen och nöjda och återkommande kunder står Sleepo väldigt bra positionerat att ta tillvarata på den underliggande tillväxten och efterfrågan som råder för e-handeln och vinna ytterligare mark gentemot de traditionella fysiska handlarna. Sleepo som från start är en renodlad
e-handlare med hela verksamheten anpassad utifrån denna affärsmodell står väl rustat att fortsätta sin tillväxtresa inom näthandeln och den försäljningskanal som allt fler kunder väljer att handla från.
När vi nu går in i årets säsongsmässigt starkaste perioder ser vi fram emot att lyfta Sleepo till nya höjder och ta fortsatta steg till att göra Sleepo till kundernas favoritbutik för möbler och heminredning på nätet.
Stockholm i oktober, 2017
Philip Nickolsten,
VD
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER DET FÖRSTA KVARTALET
- Bolaget redovisar sitt starkaste kvartal hittills där rörelsens intäkter uppgick till 18 278 Tkr med en tillväxt på 49%.
- Antalet besökare under kvartalet uppgår till 603 505, att jämföra med 437 162 från föregående års första kvartal, vilket innebär en tillväxt med 38%.
- Orderantalet för perioden har växt med 67% mot första kvartalet föregående år.
- Sleepo har, med ett låneavtal, erhållit ett lån av styrelseordförande med ett belopp om 1 Mkr där räntesatsen uppgår till en marknadsmässig ränta och där återbetalning sker vid möjlighet.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER DET FÖRSTA KVARTALETS UTGÅNG
Inga händelser av väsentlig karaktär har skett efter kvartalets utgång.
FRAMÅTBLICKANDE UTTALANDEN
Under kommande perioder fortsätter Sleepo att satsa på tillväxt genom att attrahera både nya kunder och aktivera befintliga kunder i syfte att växa på marknaden. Försäljningstillväxten fortsätter också hittills under kvartal två i nivå med kvartal ett. Tillväxtorienterade satsningar tillåts att belasta resultatet kortsiktigt för att bygga större volym i affären som möjliggör högre vinstmarginal på sikt. Samtidigt kommer fokus vara att på årsbasis förbättra såväl kassaflöde som lönsamhet.
FÖRSÄLJNING OCH RESULTAT
Rörelsens intäkter uppgick under det första kvartalet till 18 278 (12 239) Tkr med en bruttovinst om 7 071 (4 672) Tkr och ett resultat före skatt om -685 (-1 533) Tkr.
LIKVIDITET OCH FINANSIERING
Den 31 augusti 2017 uppgick bolagets kassa och bank till 1 132 (3 766) Tkr, varav 506 (506) Tkr bestod av låsta medel i form av garantier. Bolaget har, utöver kassa och bank, även en checkkredit om 600 Tkr. Bolaget har räntebärande skulder om 1 000 (224) Tkr som består av lånet från styrelseordförande till bolaget. Kapitalet har primärt använts till att utöka varulagret för att skapa större tillgänglighet i produktsortimentet och för att möta bolagets ökade försäljningstillväxt.
INVESTERINGAR
Sleepos totala investeringar under det första kvartalet uppgick till 372 (225) Tkr. Vid periodens slut har bolaget anläggningstillgångar på 4 699 (2 043) Tkr, varav 92 (135) Tkr utgörs av materiella anläggningstillgångar, 3 107 (1 820) Tkr utgörs av immateriella anläggningstillgångar och 1 500 (0) Tkr består av finansiella anläggningstillgångar. De immateriella anläggningstillgångarna består till störst del av utvecklingskostnader för IT-plattformen och de finansiella tillgångarna består av uppskjuten skattefordran.
AVSKRIVNINGAR
Avskrivningar för det första kvartalet belastar resultatet med 238 (149) Tkr varav 228 (138) Tkr avser avskrivningar på utvecklingskostnader. Resterande avskrivningar om 10 (11) Tkr avser inventarier. Alla tillgångar skrivs av på 5 år.
EGET KAPITAL
Den 31 augusti 2017 uppgick bolagets eget kapital till 401 (2 823) Tkr varav 692 (692) Tkr avser aktiekapital. Styrelsen fokuserar på att stärka bolagets egna kapital och har ett antal alternativ som utvärderas. Styrelsen återkommer när valt alternativ beslutats.
AKTIE OCH AKTIEÄGARE
Per den 31 augusti uppgick antalet aktier till 6 293 000 fördelat på 235 aktieägare. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar.
REDOVISNINGSPRINCIPER
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.
REVISORS UTLÅTANDE
Kvartalsrapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
NÄSTA RAPPORT
Kvartalsrapport 2: 31 januari 2018
Denna information är sådan information som Sleepo AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 oktober 2017.
Sleepo är en av Sveriges ledande e-handelsbutiker för möbler och heminredning. Sleepos mobilanpassade hemsida erbjuder kunder en förstklassig shopping-upplevelse med ett brett och kurerat sortiment från lokala, internationella och private label varumärken. Sleepo erbjuder sitt sortiment till ett konkurrenskraftigt kunderbjudande som inkluderar fri frakt, fri retur och öppet köp. Bolaget är sedan 2016-01-15 noterat på Aktietorget.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke