Connect with us

Marknadsnyheter

VD-brev oktober 2017

Published

on

ti, okt 31, 2017 10:14 CET

Denna gång känns det extra personligt att skriva det här VD-brevet, eftersom jag nu fått tillfälle att träffa flera av er aktieägare. Den 18 oktober hade vi som bekant Aktieägar- och företagsbesök i vår produktionsanläggning i Götene. Vi hade runt 130 personer på gästlistan vilket var mer än vi hade räknat med och vi uppskattar att så många tog sig tid att komma. Speciellt roligt var det att få visa upp produktionsanläggningen. Vi hade tre av våra fem produktionslinjer i drift, så det var högtryck i fabriken. Denna dag producerade vi färdigpackade vinglas på linjen som vi flyttat från Åhus. Vi producerade även Blombergs produkter för storköksmarknaden samt tappade Plura Torpets glögg, en nyutvecklad produkt via vårt nya samarbete med Brands For Fans.

Jag upplevde att besökarna tyckte det var intressant att få inblick i hur vår anläggning fungerar och få en uppfattning om vår förmåga och kapacitet. Vi hade också en presentation av Umidas produktsortiment och besökarna fick möjlighet att prova flera av våra produkter, både Vinfabrikens glöggsortiment, Shot 4.4 samt GR8-produkterna. Det kändes roligt att produkterna fick ett bra gensvar och positiva kommentarer om smak och kvalitet från både aktieägare och andra besökare på plats.

Aktieägarträffen inleddes med en VD-presentation där jag berättade om vår resa som bolag och hur jag ser på bolagets framtida riktning. Jag informerade om den långsiktiga målbild som jag tillsammans med styrelsen har definierat. Den innebär att vi ska nå 300 MSEK i nettoomsättning år 2020 och ha en rörelsemarginal på 10 %. Det är en ambitiös målsättning och vi har definierat en tydlig strategi för att kunna nå den.

Strategin innebär att vi kommer fokusera på följande huvudpunkter:

  • Utveckla och växa vår produktportfölj – med bl.a. varumärken som Shot 4.4, Vinfabriken och Blomberg – samt fokusera på nya produktinnovationer och smarta förpackningslösningar.
  • Expandera och driva försäljningstillväxt genom strategiska säljsamarbeten – med starka säljpartners både nationellt och internationellt.
  • Agera och positionera oss som en attraktiv legoproduktionspartner – inom alkoholhaltiga och alkoholfria drycker samt flytande livsmedel med vår eko-certifierade produktionsanläggning som bas.
  • Bedriva en aktiv förvärvsstrategi – med fokus på produktions-, distributions- och försäljningssynergier som skapar en stakare och lönsammare bolagsgrupp.

VD-presentationen finns tillgänglig på hemsidan, och en film från aktieägarträffen kommer även inom kort.

Som vi kommunicerat tidigare så finns det tydliga exempel på hur vi agerar och levererar i linje med de tre första punkterna i strategin mot 2020. Just nu har vi ett stort fokus på högsäsongen för glögg, ett mycket viktigt produktsegment för oss. Från och med imorgon finns vår nya Äppelglögg spetsad med calvados i 50 cl flaska och vår vanliga Äppelglögg i 75 cl flaska att köpa i Systembolagets butiker. Vår säljpartner Conaxess Trade fortsätter att bearbeta dagligvaruhandeln och säljer Vinfabrikens alkoholfria sortiment till framför allt Ica-butiker. Dessutom har vi producerat glögg för Spendrups och Plura Torpets glögg för Brands For Fans, även dessa för försäljning via Systembolaget.

Vi ser fram emot lanseringen av vår nya blanddryck med tonic-smak i 33 cl burk, som är ytterligare en offertvinst på Systembolaget. Vi kommer lansera den nya produkten under ett nytt varumärke och med en modern tilltalande förpackningsdesign. Produkten kommer att heta Casana Tonic och är en ekologisk premiumprodukt som lanseras på Systembolaget den 1 december med en marknadstäckning på 95%. Casana Tonic har en frisk balanserad smak som jag hoppas att konsumenterna ska upptäcka och uppskatta.

Jag avslutar med att upprepa hur roligt det var att få träffa ett större antal aktieägare och svara på frågor om verksamheten och hur vi ser på framtiden. Det är alltid roligt med frågor, även via mejl eller telefon, men att kunna visa upp vår verksamhet och produkter kändes lite extra speciellt.

Tack för din tid att läsa detta VD-brev och tack för ert förtroende för mig och för bolagets övriga ledning och styrelse.

Stockholm 31 oktober 2017

Katarina Nielsen

Verkställande direktör

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.