Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 3, 1 juli- 30 september 2024

Published

on

    

 

 

Kvartalsrapport EatGood Sweden AB

Kvartal 3, 1 juli – 30 september 2024

 

Rörelseintäkter: 1 190 (1 641) TKR  

Rörelseresultat: -1 419 (-822) TKR  

 

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2024

 

  • Uppföljningsorder till US Army från distributör FEM i Tyskland
  • Den libanesiska snabbmatskedjan Malakaltawouk beställer sin första Lightfry-enhet
  • Lightfrygör succé på Roskildefestivalen med 14 000 tillagade portioner pommes frites
  • Den danska biografkedjan Moviehouse beställer sin första Lightfry-enhet
  • Cuisinequip från Storbritannien lägger uppföljande order på Lightfry-utrustning
  • Lightfry-enhet som möter hygienstandarden USPH lanseras på mässa och demonstreras för marinmarknaden av Loipart

 

 

Ökande försäljning under kvartal 3 där tidiga tecken på vändning börjar skönjas

Under kvartalet uppgick rörelseintäkterna till 1 190Tkr jämfört med 1 641Tkr motsvarande kvartal i fjol, en minskning med 27%. Jämfört med det andra kvartalet i år ökade dock försäljningen med 102 procent, från 589 Tkr till 1 190Tkr. Försäljningen skedde i huvudsak på den internationella marknaden och till en mindre del på den svenska marknaden. Rörelseresultatet uppgicktill -1 419 Tkr (-822 Tkr 2023) vilket är en försämring jämfört med motsvarande kvartal 2023 och förklaras av den kraftiga inbromsning på marknaden som skett under året men där vi ser tecken till vändning och återhämtning. Bakom den minskade efterfrågan ligger höga räntor samt fortsatt hög inflation vilka medfört en avvaktande hållning på nyckelmarknader och lett till att investeringar som inte är absolut nödvändiga skjuts på framtiden. Inflationen, som nuförefaller ha planat ut, har i kombination med lågkonjunktur, lett till räntesänkningar på flera marknader, däribland den europeiska och amerikanska, vilket totalt sätt kommer underlätta för marknaden och ge en välbehövlig återhämtning och stimulans.

  

Likviditet/ekonomi

Förbättringen av försäljningen under kvartalet jämfört med det andra kvartalet i år, har påverkat vår likviditet positivt. Den ökade försäljningen har skett från befintligt lager vilket tillsammans med god bruttomarginal är avgörande för att skapa kassaflöde och uthållighet. Bolaget har i nuläget kundfordringar om 1,47Msek och gott hopp om nya affärer men på en förhållandevis trög marknad har vi ett likviditetsläge som är fortsatt utmanande. Vi har ett betalt lager avseende insatsvaror och färdigvarulager med Lightfry-enheter om 6,9Msek vilket har gett, och ger oss, flexibilitet och möjligheter att producera i förväg och vara proaktiva i linje med förväntad försäljningsutveckling vilken snabbt kan förstärka vår kassa och förbättra vår likviditet. Bolaget arbetar för att hålla ett färdigvarulager som vid utgången av Q3 består av ett 10-tal Lightfry-enheter samt ytterligare ett trettiotal som är färdigställda till cirka 90 procent. Under kvartalet har bolaget amorterat ytterligare 133Tkr på skulden till ALMI som nu uppgår till 533Tkr.

 

USPH-introduktion på marknaden under september i Hamburg

I september hölls det en marinmässa i Hamburg där vår distributör gentemot den marina sektorn, Loipart, ställde ut bl.a en Lightfry-enhet. Vår enhet mötte ett mycket stort intresse från kryssningsrederier samt andra rederier, inte minst tack vare de stora fördelar den erbjuder när det gäller säkerhet, möjligheten att laga mer hälsosam mat samt det enkla handhavandet. I slutet av september genomfördes även en demonstration av Lightfry rörande just USPH-modellen för ett kryssningsrederi i Florida. Vår USPH-modell har sedan i våras fått ett nytt utförande avseende ugnsutrymmet samt en ny korg för tillagning av maten och vi har arbetat intensivt för att säkerställa alla funktioner. USPH-modellen är nu redo för marknaden och fokus ligger på försäljning av denna enhet till marina kunder. Efter kvartalet fick bolaget en order på en USPH-enhet för installation i en hamburgerrestaurang på ett kryssningsfartyg, vilket var den första ordern på en marin enhet som uppfyller USPH-standarden. Ordern är en tydlig bekräftelse på att vår produkt erbjuder en rad fördelar inom sektorn och nu är redo för en bred marknadsintroduktion.

 

Uppföljandeorder från FEM i Tyskland till US Army

Under kvartalet erhöll bolaget en uppföljande order från vår tyska distributörFEM på ytterligare Lightfry-utrustning till US Army i Italien. Ordern följde på tidigare beställningar av Lightfry-enheter från US Army i USA, Italien, Tyskland och Japan vilket är ett styrkebesked och bolaget satsar fortsatt på att öka försäljning och leveranser till den amerikanska armén som erbjuder en stor potential. Bolaget bedriver ett flertal aktiviteter för detta syfte, däribland ett arbete med att identifiera säljkanaler med goda ingångar gentemot US Army.

 

 

 

 

Marknader och utsikter – fortsatt optimism rörande Air Fry och LightfryCooking System

Huvudfaktorer och egenskaper som talar för Lightfry och luftfritering:

  • Luftfritering blir alltmer känd och erkänd som processteknik
  • Ingen olja används i process och tillagning vilket är en stor fördel givet fortsatt höga priser för vegetabiliska oljor
  • Traditionell oljefritering är energikrävande samtidigt som energipriser stiger kraftigt i stora delar av världen
  • Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
  • Traditionell oljefritering ger ökad risk för allvarlig sjukdom, exempelvis diabetes och övervikt
  • Konsumentprodukter för luftfritering upplever fortsatt kraftfull global expansion vilket banar väg för ökad introduktion av teknologin inom restaurangsektorn
  • Förbättrad säkerhet och arbetsmiljö på grund av minskad risk för brännskador vilket också minskar risken för kostsamma skadestånd för arbetsgivarna
  • Ingen risk för oljebrand – inget behov av brandsläckningssystem

 

Många olika faktorer på marknaden indikerar att luftfritering blir nästa stora produkt för den kommersiella restaurangmarknaden efter induktionsspisen. Trenden mot mer hälsosam och bättre mat fortsätteratt driva en kraftigt ökad försäljning av luftfriteringsprodukter för hemmabruk. Utvecklingen underlättar vårt marknadsarbete och skapar ett ökat intresse för vår teknologi bland potentiella kunder – en mycket värdefull drivkraft för kommersiell luftfritering. Vi har fortsatt också en positiv syn på våra möjligheter på de viktiga marknaderna i USA, Kanada och Storbritannien samt den marina marknaden som alla erbjuder en mycket stor potential för Lightfry. Framåt fokuserar vi i princip allt vårt marknadsarbete på dessa marknader. Alla övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt i Sverige via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera kraftfullt på flera marknader parallellt. Vår utveckling i USA och även nu i Kanada och Storbritannien är centrala som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader (se vidare www.lightfryusa.com).

 

Marknadsföring -sociala media och mässor

Med ytterligareett flertal mässor inplanerade under de kommande åreni kombination med underliggande aktiviteter, är vi väl positionerade för att skapa försäljning långsiktigt. Bearbetning sker löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av desamma. Syftet är att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida och kommande affärer, samt skapa en fortsatt generellt ökad kännedom omLightfry som produkt. Avseende sociala media och hemsidor så ligger det en plan för att öka aktiviteten successivt i dessa olika kanaler för att skapa ett intressant, relevant och aktuellt flöde.

– 

Ekonomi – resultaträkning i sammandrag, kvartal 3, perioden 1 juli– 30 september 2024 i TKR

  

Q3 2024 Q3 2023
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, TKr 1 190 1 641
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -2 511 -2 402
Rörelseresultat före avskrivningar -1 321 -761
Avskrivningar -30 -22
Rörelseresultat efter avskrivningar -1 351 -783
Kursförluster -20 -29
S:a Övriga rörelsekostnader 0 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -1 371 -812
S:a Finanisella intäkter och kostnader -48 -9
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -1 419 -821

.

.

Resultaträkning i Sammandrag jan – sep 2024 2023
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, TKr 2 650 5 640
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -5 625 -7 344
Rörelseresultat före avskrivningar -2 975 -1 704
Avskrivningar -68 -68
Rörelseresultat efter avskrivningar -3 043 -1 772
Kursförluster -50 -29
S:a Övriga rörelsekostnader 0 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -3 093 -1 801
S:a Finanisella intäkter och kostnader -77 -18
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -3 170 -1 819

 

 

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal kvartal 3 , 2024, TKR

   

Q3 2024 Q3 2023
Anläggningstillgångar 74 182
Lager 6874 7024
Fordringar 1470 968
Kassa bank 1 2000
S:a tillgångar 8419 10174
Eget kapital 4281 7449
Krediter bank 1600 262
Kortfristiga skulder 2538 2463
S:a Skulder och 
Eget kapital 8419 10174
Soliditet 51% 73%

 

 

Ställning per 20240930 avseende:

Likvida medel inkl outnyttjad checkkredit          29Tkr  

Antal utestående aktier   19 471 077

Resultat per aktie(jan –sept)   -0,16 kr

 

 

  

KASSAFLÖDESANALYS
  3 kvartal 2024   3 kvartal 2023 
Den löpande verksamheten
Resultat efter finansiella poster –      3 169 930    –      1 818 671   
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m –           14 717                 67 500   
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital –      3 184 647    –      1 751 171   
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager –         685 447               928 567   
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar            999 349               723 411   
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder            520 227               184 798   
Kassaflöde från den löpande verksamheten –      2 350 518                 85 605   
Investeringsverksamheten
Förvärv av materiella anläggningstillgångar                     –                          –     
Avyttring av materiella anläggningstillgångar            103 000   
Kassaflöde från investeringsverksamheten            103 000                        –     
Finansieringsverksamheten
Nyemission                     –                          –     
Återbetalda aktieägartillskott                     –                          –     
Upptagna lån         1 771 633                        –     
Amortering av lån –         389 117    –         164 170   
Kassaflöde från finansieringsverksamheten         1 382 516    –         164 170   
Periodens kasssaflöde –         865 002    –           78 565   
Likvida medel vid periodens början            865 643            2 078 226   
Likvida medel vid periodens slut                   641            1 999 661   

 

 

Kommande informationstillfällen

 

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

25 februari 2025 Kvartalsrapport Q4, bokslutskommuniké 2024

 

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

 

Borås den 27 november 2024

EatGood Sweden AB

 

 

Henrik Önnermark, VD

Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport för perioden 1 juli 2024 till 30 september 2024

Published

on

By

SAMMANFATTNING

Tredje kvartalet 2024-07-01 – 2024-09-30 (Koncern)

  • Nettoomsättning 3 740 TSEK (3 979).
  • Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 4 776 TSEK (6 337)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -558 TSEK (-410).
  • Resultat efter finansiella poster -4 138 TSEK (-3 575).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,08 (-0,11) SEK och efter utspädning -0,08 SEK
    (-0,09).
  • Periodens investeringar uppgick till -7 207 TSEK (-6 093).
  • Periodens kassaflöde uppgick till 1 128 TSEK (-2 995).
     

Nio månader 2024-01-01 – 2024-09-30 (Koncern)

  • Nettoomsättning 12 658 TSEK (16 636).
  • Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 7 763 TSEK (10 483)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -1 022 TSEK (-4 739).
  • Resultat efter finansiella poster –10 483 TSEK (-14 473).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,21 SEK (-0,44) och efter utspädning -0,20 SEK   (-0,35).
  • Periodens investeringar uppgick till -7 819 TSEK (-10 552).
  • Periodens kassaflöde uppgick till -184 TSEK (76).

VD HAR ORDET

Det senaste kvartalet har varit en transformativ period för edyoutec AB, där vi framgångsrikt har skiftat vår affärsmodell till att bli ett abonnemangsbaserat SaaS-bolag. Detta markerar ett avgörande steg i vår utveckling från ett kapitalkrävande utvecklingsbolag till en aktör inom EdTech som driver långsiktig tillväxt och ekonomisk självständighet.

Från utveckling till kommersialisering – en ny tid för edyoutec.”

Ett av de viktigaste stegen i vår transformation har varit att förvärva intäktsgenererande tillgångar. Våra strategiska förvärv (MyFirstApps och 10Monkeys)  tillför årliga intäkter om minst 3,5 miljoner kronor med hög lönsamhet samtidigt som vi fokuserar på att skala upp dessa produkter. Kombinationen av starka intäktsströmmar och låg underhållskostnad är en central del av vår strategi för att säkerställa hållbar tillväxt och långsiktig lönsamhet.

Med fövärvade intäkter om 3,5 miljoner är vi väl positionerade för att nå kassaflödespositivitet.”

Den nya SaaS-modellen har börjat ge effekt sedan den 1 november 2024. Med fövärvade intäkter om 3,5 miljoner kronor per år från våra produkter och en marknadsföringsdatabas på över 151 000 lärare och föräldrar, är vi väl positionerade för att nå kassaflödespositivitet.

Den nya SaaS-modellen har börjat ge effekt sedan den 1 november 2024.”

Startklara appar med aktiverade marknadsföringsinsatser från 1 november 2024:

10Monkeys

o         Integrerad i Skolon och tillgänglig för över 750 000 elever.

o         Pågående marknadsföring riktad mot skolor och lärare, med fokus på abonnemang.

MyFirstApps

o         Marknadsföringskampanjer är sjösatta med och ett dedikerat marknadsföringsteam.

o         Marknadsföringskampanjer riktade mot skolsegmentet och privatmarknaden.

King Royale

o         Lanserat globalt 1 november med starkt stöd av marknadsföringsinsatser från utgivaren MAF.

o         Ett spel med fortsatt starka KPI:er.

Dessa appar utgör i skrivande stund kärnan i vår produktportfölj. Därutöver kommer vi inom kort lansera följande appar:

AppLeMat

o         Matematikplattform särskilt utvecklad för barn med matematiksvårigheter (dyskalkyli).

o         För närvarande testas den brett i Tyskland och initiala resultat ser lovande ut.

o         Planerad expansion till fler europeiska marknader och potentiell integration med Skolon.

RailXP

o         Ett innovativt utbildningsverktyg inom transportindustrin, utbildar framtida lokomotivförare.

Mattebageriet

o         En matematikapplikation som hjälper barn att lära sig matematik genom ett interaktivt och lekfullt upplägg.

o         Vi tittar på en möjlig teknisk integration för att göra appen tillgänglig via Skolon.

Tank Operations 2.0

o         Testlanserad på Steam mot spelets fanbase, förbättringar och optimeringar kommer att ske baserat på  användarfeedback och i nära samarbete med 2tainment.

o         Lanseringstidpunkt för global lansering diskuteras för att maximera effekten på marknaden.

Med en portfölj med över 85 appar och plattformar tänker vi fortsätta att skala våra SaaS-tjänster, optimera våra intäkter och expandera vår marknadsnärvaro globalt.”

Under det tredje kvartalet såg vi en stabil orderingång. Under årets första nio månader låg orderingången något lägre än förväntat men vår tyska verksamhet fortsätter att leverera starka resultat och har nu för femte kvartalet i rad uppnått ett positivt EBITDA. Första nio månaderna 2024 genererade verksamheten ett EBITDA om cirka 1,9 MSEK. Detta är ett tydligt bevis på att våra satsningar burit frukt.

I Q2-rapporten justerade vi ned omsättningsmålet något för vår tyska konsultverksamhet men bibehöll målsättningen om ett EBITDA om minst 5 MSEK. Efter förvärven av 10Monkeys och MFA samt vår pågående transformering till ett SaaS-bolag är ett separat omsättningsmål avseende den tyska konsultverksamheten inte längre lika relevant. Vår bedömning i nuläget är att vi kommer uppfylla målet, om än med draghjälp av intäkter från 10 Monekys och MyFirstApps samt King Royale.

Även våra tyska dotterbolag har genomgått en transformation, ett kostnadsbesparingsprogram pågår alltjämt som tar sikte på att transformera den tyska verksamheten till att bli mer säljorienterad. Tanken är att under 2025 initiera marknadsföringskampanjer för alla våra appar/plattformar i den tysktalande delen av Europa. Hela koncernen har minskat kostnaderna väsentligt under 2024.

Med en portfölj med över 85 appar och plattformar är vår strategi klar: Vi ska fortsätta att skala våra SaaS-tjänster, optimera våra intäkter och expandera vår marknadsnärvaro globalt. Vår målsättning är att edyoutec ska spela en ledande roll i att forma hur digital utbildning ska se ut.

Vår målsättning är att edyoutec ska spela en ledande roll i att forma hur digital utbildning ska se ut.”

Lanseringen av King Royale har redan påvisat positiva resultat, och med pågående marknadsföringsinsatser förväntas intäkterna att öka successivt. Plattformens potential att utvecklas till en white-label-lösning skapar nya intäktsmöjligheter, vilket stärker vår position inom spelvertikalen.

Jag är stolt över att leda edyoutec genom denna nya fas och ser fram emot att tillsammans med våra aktieägare fortsätta driva vår framgångsresa. Tack för ert förtroende och stöd när vi formar om edyoutec till ett SaaS-bolag.

Eric De Basso,
VD edyoutec AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric de Basso, VD, edyoutec AB
E-post: eric@edyoutec.com
Telefon: +46 70 780 52 00

Denna information är sådan information som edyoutec AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-11-27, kl. 20:00

Om edyoutec

edyoutec AB är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, EdTech och spel. Inom vertikalen EdTech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som edyoutec har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel (”F2P”) inom mobilspel för Android och iOS.

För mer information, se edyotecs webbplats www.edyoutec.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

OurLiving AB: Kommuniké från extra bolagsstämma och offentliggörande av större ägarförändringar

Published

on

By

Närvarande aktieägare på stämman representerade 45,93% av de totala rösterna i bolaget. Stämman beslutade enhälligt i enlighet med aktieägarförslaget om kvittningsemission om totalt ca 4,5 MSEK.  Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till årsstämman samt de fullständiga förslag till beslut som tidigare har publicerats och finns tillgängliga på bolagets hemsida. 

Beslut om riktad nyemission av aktier via kvittning Tranche 1  

Stämman beslutade i enlighet med utsänt förslag enligt aktieägarförslag från Stina Åkesson om nyemission av aktier, med avvikelse från befintliga aktieägares företrädesrätt, avsedda för aktiekonvertering av lån i Bolaget om totalt cirka 2 436 018 kronor. Samtliga tecknare har sedan tidigare ingått låneavtal med Bolaget under 2024 och antalet aktier som tecknarna har rätt att teckna motsvarar värdet på deras respektive fordringar på Bolaget. Långivarna omfattas av 16 kapitlet aktiebolagslagen (den så kallade LEO-lagen). 

Aktiekapitalet ökas med högst 162 401,18 kronor genom emission av högst 16 240 118 aktier. 

Rätt att teckna aktier ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma långivarna Softhouse Accelerate AB (närstående till Tord Olsson) med rätt att teckna totalt 5 876 721 aktier, Balzac Invest AB (närstående till Leif Liljebrunn) med rätt att teckna totalt 4 805 516 aktier, Nudging Capital AB (närstående till Jeanette Andersson) med rätt att teckna totalt 3 445 516 aktier samt Torbjörn Sahlén med rätt att teckna totalt 2 112 365 aktier, som ingått låneavtal med Bolaget om totalt 2 436 018 kronor (”Långivarna”). 

Kvittningsemission Tranche 1 utgör ett förslag till nytt modifierat beslut av den riktade nyemission till Långivarna som årsstämman den 24 juni 2024  beslutade om då detta beslut, av administrativa skäl, inte varit möjligt att registrera vid Bolagsverket och därmed behöver tas om. Syftet med Kvittningsemission Tranche 1 och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att som ett led i Bolagets rekonstruktionsplan återbetala lånen från Långivarna och därmed stärka Bolagets egna kapital. Aktieägaren har gjort bedömningen att en företrädesemission jämfört med en riktad emission (i) skulle ta betydligt längre tid att genomföra och därmed inte tillgodose Bolagets behov av stärkt balansräkning på kort sikt, (ii) inte skulle vara anpassad för Bolagets syfte med emissionen att betala fordran snarare än att inbringa nytt kapital till Bolaget i detta läge, (iii) skulle innebära högre ersättningar och rabatter, samt större kostnader för Bolaget och därmed vara ett sämre alternativ för aktieägarkollektivet i dess helhet. Aktieägarens samlade bedömning är att det är mest förmånligt för Bolaget och för samtliga aktieägare att låta bolagsstämman fatta beslut om Kvittningsemission Tranche 1 med avvikelse från huvudregeln om företrädesrätt för befintliga aktieägare. 

Teckningskursen ska för varje aktie i Kvittningsemission Tranche 1 uppgå till 0,15 kronor vilket motsvarar den teckningskurs för kvittning av lånen som beslutades om vid årsstämman den 24 juni 2024. Teckningskursen har fastställts genom förhandling på armlängds avstånd med långivarna och motsvarar på Bolagets volymvägda snittkurs under perioden 24 maj 2024 till och med 4 juni 2024 i anslutning till Bolagets initialt planerade årsstämma. Aktieägarens bedömning är att teckningskursen är marknadsmässig. 

Den del av teckningskursen för aktierna som överstiger aktiens kvotvärde ska tillföras den fria överkursfonden. 

Teckning av emitterade aktier ska ske på teckningslista senast den 4 december 2024. 

Betalning för tecknade aktier ska erläggas genom kvittning senast den 4 december 2024, varvid kvittning av teckningslikvid kan ske till högst det belopp som motsvarar den teckningsberättigades fordran enligt ingånget låneavtal. De sammanlagda fordringarna uppgår till 2 436 018 kronor. Överteckning kan inte ske. Kvittning verkställs genom aktieteckning. 

De nya aktierna ska berättiga till utdelning den första avstämningsdagen för utdelning avseende aktier som infaller närmast efter att de registrerats hos Bolagsverket och Euroclear Sweden AB. 

VD, eller den VD utser, bemyndigas att göra de mindre justeringar eller ändringar i beslutet och villkoren som kan visa sig erforderliga i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket och Euroclear Sweden AB och i övrigt vidta de åtgärder som erfordras för genomförandet av beslutet. 

Notera att detta beslut ersätter årsstämmans beslut den 24 juni 2024 om nyemission av aktier via kvittning då beslutet inte registrerats vid Bolagsverket. I detta beslut har även avtalade räntekostnader för låneavtalen inkluderats. 

Beslut om riktad nyemission av aktier via kvittning Tranche 2 

Stämman beslutade i enlighet med utsänt förslag enligt aktieägarförslag från Stina Åkesson om nyemission av aktier, med avvikelse från befintliga aktieägares företrädesrätt, avsedda för aktiekonvertering av lån i Bolaget om totalt cirka 2 030 441 kronor. Samtliga tecknare har sedan tidigare ingått låneavtal med Bolaget i samband med Bolagets företagsrekonstruktion under 2024 och antalet aktier som tecknarna har rätt att teckna motsvarar värdet på deras respektive fordringar på Bolaget. Långivarna omfattas av 16 kapitlet aktiebolagslagen (den så kallade LEO-lagen). 

Aktieägaren Stina Åkesson föreslog att extra bolagsstämman beslutar om en nyemission av aktier (”Kvittningsemission Tranche 2”), med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt enligt följande. 

Aktiekapitalet ökas med högst 106 865,31 kronor genom emission av högst 10 686 531 aktier. 

Rätt att teckna aktier ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma långivarna Softhouse Accelerate AB (närstående till Tord Olsson) med rätt att teckna 5 343 266 aktier, Balzac Invest AB (närstående till Leif Liljebrunn) med rätt att teckna 2 137 306 aktier, Nudging Capital AB (närstående till Jeanette Andersson) med rätt att teckna totalt 2 137 306 aktier samt Torbjörn Sahlén med rätt att teckna 1 068 653 aktier, som ingått låneavtal med Bolaget om totalt 2 030 441 kronor (”Långivarna”). 

Syftet med Kvittningsemission Tranche 2 och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att som i ett led i Bolagets rekonstruktionsplan återbetala lånen från Långivarna och därmed stärka Bolagets egna kapital. Aktieägaren har gjort bedömningen att en företrädesemission jämfört med en riktad emission (i) skulle ta betydligt längre tid att genomföra och därmed inte tillgodose Bolagets behov av stärkt balansräkning på kort sikt, (ii) inte skulle vara anpassad för Bolagets syfte med emissionen att betala fordran snarare än att inbringa nytt kapital till Bolaget i detta läge, (iii) skulle innebära högre ersättningar och rabatter, samt större kostnader för Bolaget och därmed vara ett sämre alternativ för aktieägarkollektivet i dess helhet. Aktieägarens samlade bedömning är att det är mest förmånligt för Bolaget och för samtliga aktieägare att låta stämman fatta beslut om Kvittningsemissionerna med avvikelse från huvudregeln om företrädesrätt för befintliga aktieägare. 

Teckningskursen för varje aktie i Kvittningsemission Tranche 2 har fastställts till 0,19 kronor per aktie genom förhandling på armlängds avstånd med långivarna och utgör en rabatt om motsvarande 15 procent gentemot stängningskursen för Bolagets aktie på Spotlight Stock Market den 8 november 2024 och 20 procent mot genomsnittskursen för Bolagets aktie under perioden 28 oktober 2024 – 8 november 2024.  Aktieägarens bedömning är därmed att teckningskursen är marknadsmässig. 

Den del av teckningskursen för aktierna som överstiger aktiens kvotvärde ska tillföras den fria överkursfonden. 

Teckning av emitterade aktier ska ske på teckningslista senast den 4 december 2024. 

Betalning för tecknade aktier ska erläggas genom kvittning senast den 4 december 2024, varvid kvittning av teckningslikvid kan ske till högst det belopp som motsvarar den teckningsberättigades fordran enligt ingånget låneavtal. De sammanlagda fordringarna uppgår till 2 030 441 kronor. Överteckning kan inte ske. Kvittning verkställs genom aktieteckning. 

De nya aktierna ska berättiga till utdelning den första avstämningsdagen för utdelning avseende aktier som infaller närmast efter att de registrerats hos Bolagsverket och Euroclear Sweden AB. 

VD, eller den VD utser, bemyndigas att göra de mindre justeringar eller ändringar i beslutet och villkoren som kan visa sig erforderliga i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket och Euroclear Sweden AB och i övrigt vidta de åtgärder som erfordras för genomförandet av beslutet. 

Aktiekapital och utspädning 

Genom de av stämman beslutade nyemissionerna ovan ökar antalet utestående aktier och röster i Bolaget med 59 110 364 aktier, från 75 863 122 aktier till 102 789 771 aktier. Aktiekapitalet ökar med maximalt 269 266,49 SEK, från 758 631 SEK till 1027 897,49 SEK, motsvarande en utspädning om cirka 35 procent av antalet aktier och röster i Bolaget. 

Regulatorisk information om nya större aktieägare i OurLiving 

Genom ovan beskrivna nyemissioner har Bolaget fått kännedom om att Balzac Invest AB, Softhouse Accelerate AB, Nudging Capital AB och Torbjörn Sahlén når en ägarandel i Bolaget som medför att Bolaget enligt Spotlight Stock Markets regelverk är skyldiga att informera marknaden.  

Balzac Invest AB och Leif Liljebrunn privat hade innan nyemissionen en ägarandel om 7,89 procent och har efter nyemissionen en ägarandel om 12,58 procent i Bolaget och överskrider därmed ägande om 10 procent i Bolaget.  

Nudging Capital AB hade innan nyemissionen en ägarandel om 9,16 procent och har efter nyemissionen en ägarandel om 12,19 procent och överskrider därmed ägande om 10 procent i Bolaget. 

Torbjörn Sahlén hade innan nyemissionen en ägarandel om 4,18 procent och har efter nyemissionen en ägarandel om 6,18 procent i Bolaget och överskrider därmed ägande om 5 procent i Bolaget.  

Softhouse Accelerate AB hade innan nyemissionen en ägarandel om 21,2 procent och har efter nyemissionen en ägarandel om 26,56 procent i Bolaget och överskrider därmed ägande om 25 procent i Bolaget. 

För mer information avseende ovanstående beslut på stämman hänvisas till kallelsen som finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.ourliving.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ramboll teknikkonsult för nya sjukhusområdet i Lund

Published

on

By

Ramboll har i stark konkurrens vunnit Region Skånes upphandling av teknikkonsulttjänster för det nya sjukhusområdet i Lund.

 

Utvecklingen av Skånes universitetssjukhus i Lund har utretts under flera års tid eftersom befintliga byggnader inte lever upp till kraven för en modern, robust och högteknologisk vård. Nu har området Smörlyckan identifierats som ett möjligt område för befintliga och kommande verksamheter och efter att Lunds kommun ställt sig positiva till planerna har Region Skåne fattat ett inriktningsbeslut angående lokalisering till Smörlyckan.

 

Ramboll tecknade i veckan ett kontrakt med Region Skåne om teknikkonsulttjänster för Smörlyckan. Programområdet är cirka 380 000 kvm och verksamhetsbehovet uppskattas till ca 500 000 kvm bruttoarea (BTA). Uppdraget omfattar bland annat utredningar och underlag för detaljplan samt som option framtagande av konceptprogram för ett nytt universitetssjukhus. Att beskriva förutsättningar och utarbeta förslag för området, såsom flöden och samband mellan bebyggelsestruktur och lösningar för alla tekniska system, gör uppdraget tekniskt mycket komplicerat. Uppdraget startar i december 2024 och väntas pågå upp till fem år.

 

– Vi har tidigare jobbat med Region Skåne, bland annat i Helsingborgs nya sjukhus, och är stolta över att än en gång få regionens förtroende. Det är inspirerande att från ett tidigt skede få möjlighet att vara med och utforma det nya moderna sjukhuset i Lund, säger Rambolls uppdragsledare Tomas Igergård.

 

Ramboll är Nordeuropas ledande teknikkonsult inom sjukhus och besitter en unik kompetens i genomförandet av komplexa sjukhusuppdrag. Ramboll Healthcare är en global organisation som specialiserat sig mot vård- och sjukhusuppdrag och tillhandahåller konsulttjänster för ny- och ombyggnation av moderna, hållbara, robusta och välkomnande vårdbyggnader.

 

– De senaste fem årens starka efterfrågan och snabba teknikutveckling har i kombination med vår förmåga att arbeta över landsgränser varit ett framgångskoncept. Ramboll har en väl fungerande bredd med samtliga teknikdiscipliner och stark spetskompetens. Vi är glada att få vara med och bidra med globala erfarenheter och kunskap i detta stora och spännande projekt, säger Ulf Hedman, Global Director Ramboll Healthcare.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Ulf Hedman, Global Director, Ramboll Healthcare
ulf.hedman@ramboll.se
 

Om Ramboll

Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas – sustainable change.www.ramboll.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.