Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 3, 1 juli- 30 september 2024

Published

on

    

 

 

Kvartalsrapport EatGood Sweden AB

Kvartal 3, 1 juli – 30 september 2024

 

Rörelseintäkter: 1 190 (1 641) TKR  

Rörelseresultat: -1 419 (-822) TKR  

 

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2024

 

  • Uppföljningsorder till US Army från distributör FEM i Tyskland
  • Den libanesiska snabbmatskedjan Malakaltawouk beställer sin första Lightfry-enhet
  • Lightfrygör succé på Roskildefestivalen med 14 000 tillagade portioner pommes frites
  • Den danska biografkedjan Moviehouse beställer sin första Lightfry-enhet
  • Cuisinequip från Storbritannien lägger uppföljande order på Lightfry-utrustning
  • Lightfry-enhet som möter hygienstandarden USPH lanseras på mässa och demonstreras för marinmarknaden av Loipart

 

 

Ökande försäljning under kvartal 3 där tidiga tecken på vändning börjar skönjas

Under kvartalet uppgick rörelseintäkterna till 1 190Tkr jämfört med 1 641Tkr motsvarande kvartal i fjol, en minskning med 27%. Jämfört med det andra kvartalet i år ökade dock försäljningen med 102 procent, från 589 Tkr till 1 190Tkr. Försäljningen skedde i huvudsak på den internationella marknaden och till en mindre del på den svenska marknaden. Rörelseresultatet uppgicktill -1 419 Tkr (-822 Tkr 2023) vilket är en försämring jämfört med motsvarande kvartal 2023 och förklaras av den kraftiga inbromsning på marknaden som skett under året men där vi ser tecken till vändning och återhämtning. Bakom den minskade efterfrågan ligger höga räntor samt fortsatt hög inflation vilka medfört en avvaktande hållning på nyckelmarknader och lett till att investeringar som inte är absolut nödvändiga skjuts på framtiden. Inflationen, som nuförefaller ha planat ut, har i kombination med lågkonjunktur, lett till räntesänkningar på flera marknader, däribland den europeiska och amerikanska, vilket totalt sätt kommer underlätta för marknaden och ge en välbehövlig återhämtning och stimulans.

  

Likviditet/ekonomi

Förbättringen av försäljningen under kvartalet jämfört med det andra kvartalet i år, har påverkat vår likviditet positivt. Den ökade försäljningen har skett från befintligt lager vilket tillsammans med god bruttomarginal är avgörande för att skapa kassaflöde och uthållighet. Bolaget har i nuläget kundfordringar om 1,47Msek och gott hopp om nya affärer men på en förhållandevis trög marknad har vi ett likviditetsläge som är fortsatt utmanande. Vi har ett betalt lager avseende insatsvaror och färdigvarulager med Lightfry-enheter om 6,9Msek vilket har gett, och ger oss, flexibilitet och möjligheter att producera i förväg och vara proaktiva i linje med förväntad försäljningsutveckling vilken snabbt kan förstärka vår kassa och förbättra vår likviditet. Bolaget arbetar för att hålla ett färdigvarulager som vid utgången av Q3 består av ett 10-tal Lightfry-enheter samt ytterligare ett trettiotal som är färdigställda till cirka 90 procent. Under kvartalet har bolaget amorterat ytterligare 133Tkr på skulden till ALMI som nu uppgår till 533Tkr.

 

USPH-introduktion på marknaden under september i Hamburg

I september hölls det en marinmässa i Hamburg där vår distributör gentemot den marina sektorn, Loipart, ställde ut bl.a en Lightfry-enhet. Vår enhet mötte ett mycket stort intresse från kryssningsrederier samt andra rederier, inte minst tack vare de stora fördelar den erbjuder när det gäller säkerhet, möjligheten att laga mer hälsosam mat samt det enkla handhavandet. I slutet av september genomfördes även en demonstration av Lightfry rörande just USPH-modellen för ett kryssningsrederi i Florida. Vår USPH-modell har sedan i våras fått ett nytt utförande avseende ugnsutrymmet samt en ny korg för tillagning av maten och vi har arbetat intensivt för att säkerställa alla funktioner. USPH-modellen är nu redo för marknaden och fokus ligger på försäljning av denna enhet till marina kunder. Efter kvartalet fick bolaget en order på en USPH-enhet för installation i en hamburgerrestaurang på ett kryssningsfartyg, vilket var den första ordern på en marin enhet som uppfyller USPH-standarden. Ordern är en tydlig bekräftelse på att vår produkt erbjuder en rad fördelar inom sektorn och nu är redo för en bred marknadsintroduktion.

 

Uppföljandeorder från FEM i Tyskland till US Army

Under kvartalet erhöll bolaget en uppföljande order från vår tyska distributörFEM på ytterligare Lightfry-utrustning till US Army i Italien. Ordern följde på tidigare beställningar av Lightfry-enheter från US Army i USA, Italien, Tyskland och Japan vilket är ett styrkebesked och bolaget satsar fortsatt på att öka försäljning och leveranser till den amerikanska armén som erbjuder en stor potential. Bolaget bedriver ett flertal aktiviteter för detta syfte, däribland ett arbete med att identifiera säljkanaler med goda ingångar gentemot US Army.

 

 

 

 

Marknader och utsikter – fortsatt optimism rörande Air Fry och LightfryCooking System

Huvudfaktorer och egenskaper som talar för Lightfry och luftfritering:

  • Luftfritering blir alltmer känd och erkänd som processteknik
  • Ingen olja används i process och tillagning vilket är en stor fördel givet fortsatt höga priser för vegetabiliska oljor
  • Traditionell oljefritering är energikrävande samtidigt som energipriser stiger kraftigt i stora delar av världen
  • Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
  • Traditionell oljefritering ger ökad risk för allvarlig sjukdom, exempelvis diabetes och övervikt
  • Konsumentprodukter för luftfritering upplever fortsatt kraftfull global expansion vilket banar väg för ökad introduktion av teknologin inom restaurangsektorn
  • Förbättrad säkerhet och arbetsmiljö på grund av minskad risk för brännskador vilket också minskar risken för kostsamma skadestånd för arbetsgivarna
  • Ingen risk för oljebrand – inget behov av brandsläckningssystem

 

Många olika faktorer på marknaden indikerar att luftfritering blir nästa stora produkt för den kommersiella restaurangmarknaden efter induktionsspisen. Trenden mot mer hälsosam och bättre mat fortsätteratt driva en kraftigt ökad försäljning av luftfriteringsprodukter för hemmabruk. Utvecklingen underlättar vårt marknadsarbete och skapar ett ökat intresse för vår teknologi bland potentiella kunder – en mycket värdefull drivkraft för kommersiell luftfritering. Vi har fortsatt också en positiv syn på våra möjligheter på de viktiga marknaderna i USA, Kanada och Storbritannien samt den marina marknaden som alla erbjuder en mycket stor potential för Lightfry. Framåt fokuserar vi i princip allt vårt marknadsarbete på dessa marknader. Alla övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt i Sverige via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera kraftfullt på flera marknader parallellt. Vår utveckling i USA och även nu i Kanada och Storbritannien är centrala som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader (se vidare www.lightfryusa.com).

 

Marknadsföring -sociala media och mässor

Med ytterligareett flertal mässor inplanerade under de kommande åreni kombination med underliggande aktiviteter, är vi väl positionerade för att skapa försäljning långsiktigt. Bearbetning sker löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av desamma. Syftet är att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida och kommande affärer, samt skapa en fortsatt generellt ökad kännedom omLightfry som produkt. Avseende sociala media och hemsidor så ligger det en plan för att öka aktiviteten successivt i dessa olika kanaler för att skapa ett intressant, relevant och aktuellt flöde.

– 

Ekonomi – resultaträkning i sammandrag, kvartal 3, perioden 1 juli– 30 september 2024 i TKR

  

Q3 2024 Q3 2023
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, TKr 1 190 1 641
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -2 511 -2 402
Rörelseresultat före avskrivningar -1 321 -761
Avskrivningar -30 -22
Rörelseresultat efter avskrivningar -1 351 -783
Kursförluster -20 -29
S:a Övriga rörelsekostnader 0 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -1 371 -812
S:a Finanisella intäkter och kostnader -48 -9
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -1 419 -821

.

.

Resultaträkning i Sammandrag jan – sep 2024 2023
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, TKr 2 650 5 640
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -5 625 -7 344
Rörelseresultat före avskrivningar -2 975 -1 704
Avskrivningar -68 -68
Rörelseresultat efter avskrivningar -3 043 -1 772
Kursförluster -50 -29
S:a Övriga rörelsekostnader 0 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -3 093 -1 801
S:a Finanisella intäkter och kostnader -77 -18
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -3 170 -1 819

 

 

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal kvartal 3 , 2024, TKR

   

Q3 2024 Q3 2023
Anläggningstillgångar 74 182
Lager 6874 7024
Fordringar 1470 968
Kassa bank 1 2000
S:a tillgångar 8419 10174
Eget kapital 4281 7449
Krediter bank 1600 262
Kortfristiga skulder 2538 2463
S:a Skulder och 
Eget kapital 8419 10174
Soliditet 51% 73%

 

 

Ställning per 20240930 avseende:

Likvida medel inkl outnyttjad checkkredit          29Tkr  

Antal utestående aktier   19 471 077

Resultat per aktie(jan –sept)   -0,16 kr

 

 

  

KASSAFLÖDESANALYS
  3 kvartal 2024   3 kvartal 2023 
Den löpande verksamheten
Resultat efter finansiella poster –      3 169 930    –      1 818 671   
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m –           14 717                 67 500   
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital –      3 184 647    –      1 751 171   
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager –         685 447               928 567   
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar            999 349               723 411   
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder            520 227               184 798   
Kassaflöde från den löpande verksamheten –      2 350 518                 85 605   
Investeringsverksamheten
Förvärv av materiella anläggningstillgångar                     –                          –     
Avyttring av materiella anläggningstillgångar            103 000   
Kassaflöde från investeringsverksamheten            103 000                        –     
Finansieringsverksamheten
Nyemission                     –                          –     
Återbetalda aktieägartillskott                     –                          –     
Upptagna lån         1 771 633                        –     
Amortering av lån –         389 117    –         164 170   
Kassaflöde från finansieringsverksamheten         1 382 516    –         164 170   
Periodens kasssaflöde –         865 002    –           78 565   
Likvida medel vid periodens början            865 643            2 078 226   
Likvida medel vid periodens slut                   641            1 999 661   

 

 

Kommande informationstillfällen

 

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

25 februari 2025 Kvartalsrapport Q4, bokslutskommuniké 2024

 

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

 

Borås den 27 november 2024

EatGood Sweden AB

 

 

Henrik Önnermark, VD

Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.